En ymmärrä ihmisiä joilla ei ole ajokorttia!!
Jatkuvasti toisten armoilla elämistä ja kyydin pummaamista! Minusta aikuisen ihmisen kuuluu omistaa ajokortti. Jos ei heti 18v. niin ainakin varhaisella aikuisiällä. Ajokortittomat ovat jotenkin luusereita...
Kommentit (160)
Mä voisin käydä Tampereella 15 kilometrin päässä 1,5 kertaa kuukaudessa taksilla, niin menisi sama raha kuin bensaan kuukaudessa. Edes takainen matka siis n. 70€. En tiedä miten niin tulisi halvemmaksi.
niin hän on pihi, tyhmä tai laiska. Syytä itseäsi, jos juokset sellaisten pillin mukaan. Meillä ei ole autoa, mutta emme koskaan kulje muiden kyydillä, vaan julkisilla tai taksilla. Saa muuten ajaa aika paljon taksilla, että tulisi kalliimmaksi kuin auto.
vakuutuksia, auton huollot, renkaat, ja on se autokin jotakin maksanutkin. Auton pitämisessä on paljon muitakin kuluja kuin bensa.
Kertokaa autottomat!!! Miten tuotte 5 hengen perheen ostokset kotiin??? Joudutteko joka päivä kauppaan menemään? Itse en jaksais, en tod.
[/quote]
kun kauppakin on näköetäisyydellä kodista. Kaikki lähellä kätevästi. Ja isompaan kauppaan pääsen bussilla ja ruokaostokset saan kuljetettua aivan yhtä hyvin bussissakin. Ja toki mieskin tekee ne välillä...
Minä olen 32v mies jolla ei ole ajokorttia, mutta auto seisoo pihalla.
Olen toisten armoilla oleva luuseri koska minulla ei ole ajokorttia. Haluaisin kyllä että olisi. Mutta vaikka olisikin, hädin tuskin budjetti piisaisi koko lätyskän hommaamiseen, eikä tosiaankaan olisi varaa pitää autoa, joten ihan sama siis. Julkisella pääsee ihan hyvin hoitamaan sellaiset kauppaostokset joita ei lähikaupasta saa.
Ja mitä tähän pummaamiseen tulee, joudun joka toinen kuukausi pyytämään että joku käy hakemassa säkin koiranruokaa samalla kun on tulossa käymään, koska itsekin tiedän etten onnistuisi raahaamaan 15kg ruokasäkkiä lastenvaunujen kanssa parin kilometrin matkaa, eikä se onnistuisi oikein bussillakaan. Kalliimmaksi tulisi ostaa pienempiä säkkejä usein. Enkä siis pyydä tuomaan säkkiä ilmaiseksi vaan maksan tietty...
Aikalailla muut asiat hoidan itse. Viiden kilometrin säteellä olevat asioinnit hoidan kävellen ja muut bussilla kulkien. Kaupassa käydään n. joka toinen päivä, kun kävellen ei saa niin paljon tuotua kuin tarvitsis, asutaan hissittömässä talossa. Ei haittaa, tämä luuseri ainakin on ihan tyytyväinen elämään ilman autoa. Jonain päivänä jos on aivan tarpeellista olla ajotaitoinen, sitten ajan kortin. Se päivä on jossain tulevaisuudessa ja silloin saattaa olla jo lentäviä autoja...
Olen 45 v. eikä minulla ole ajokorttia. En muista koskaan pummineeni kyytejä, ei tarvitse. Asun tosin keskustassa. Itsetunto rakentuu jollekin aivan muulle kuin auton ajamiselle, voiko luuserimpaa olla.
Kertokaa autottomat!!! Miten tuotte 5 hengen perheen ostokset kotiin??? Joudutteko joka päivä kauppaan menemään? Itse en jaksais, en tod.
kun kauppakin on näköetäisyydellä kodista. Kaikki lähellä kätevästi. Ja isompaan kauppaan pääsen bussilla ja ruokaostokset saan kuljetettua aivan yhtä hyvin bussissakin. Ja toki mieskin tekee ne välillä...
Autoilijat ovat niin laiskoja, että eivät pääse mihinkään ilman autoa.
En ollenkaan tajua näita miehen armoille heittäytyjiä. Jos mies ei vie, niin sitten ei voi mennä. Mä en ainakaan haluaisi elää ukon armoilla.
Tottaikai on huono kuksi, jos ei ikinä aja eikä harjoittele-sillälailla ne teidän ukotkin ovat oppineet
En ollenkaan tajua näita miehen armoille heittäytyjiä. Jos mies ei vie, niin sitten ei voi mennä. Mä en ainakaan haluaisi elää ukon armoilla.
Joo, jos on sama matka niin hän vie, mutta yleensä pääsen paikasta a paikkaan b kävellen, polkupyörällä tai julkisilla. Lapsi tulee mukana joko rattaissa tai polkupyörän kärrissä. Ei ongelmia tässäkään. Jos toinen lapsi joskus siunaantuu niin samalla tavalla mennään.
Jotenkin todella hassua ajatella että joku ajokortittomuus olisi sitä että "on jonkun armoilla" tai että olisi luuseri silloin.
Mulle siitä kortista ei olisi mitään hyötyä. Toista autoa ei kannata ostaa ihan vain siksi että siinä toisessa autossa olisi sitten lisää maksettavaa veroina, vakuutuksina ja bensoina. Turhaa rahanmenoa sanon minä.
Jotain Kalliossa asuvia fillaroijia, ja muutenkin niitä jotka ovat onnistuneet järjestämään elämänsä niin että voivat fillaroida töihin ja lasten päiväkodit, koulut ja harrastukset ovat lähellä. Asun pk-seudulla, mutta olen kai huono järjestelemään ja ainakin köyhä kun asun täällä lähiössä. Ajan kaiket päivät autolla töihin, päiväkotiin, lasten harrastuksiin, kauppaan jne. Jos en kulkisi autolla, en pääsisi töihin, ja kaikki vapaa-aika kuluisi bussissa. Oikeasti häpeän sitä, miten paljon saastutan.
Vaikka se julkinen liikenne toimii, niin on se silti jotenkin orpoa olla niiden bussivuorojen varassa. Säntäillä aina pysäkille tiettyyn aikaan ja käydä vain lähellä kaupassa ja ne bussien vaihtamiset tai se kun joku vuoro ei tulekkaan. Ja matkoihin menee aikaa. Kai siihen tottuu.
Itse koin todella vapauttavana sen kun sain ensimmäisen auton. Elinpiiri jotenkin laajeni. Pystyi käymään sielläkin minne bussit eivät kulje hyvin. Jotenkin se käsitys omasta kaupungistakin oli ihmeellisen suppea ennen sitä. Ei tiennyt kuin ne lähialueet joiden kautta bussi ajoi. Itse en autosta luopuisi mistään hinnasta. Se vain rajoittaisi liikaa.
Autolla on myös kivempi tehdä kaikki pidemmät reissut. Ei tarvi raahata laukkuja junassa. Varsinkin nyt kun on lapsi, ja mukaan lähtee rattaat, matkasänky, potta + muut tavarat. Harmittaa oikein kun pitää tässä piakkoin mennä vieraaseen kaupunkiin junalla (työpaikka vaatii) ja siellä joutuu sitten selvittämään bussivuorot ja vaihdot ja muut. Rasittavaa.
Täällä yksi luuseri sitten :) Ajoin kyllä kortin ja 20v se minulla oli, mutta ottivat perhanat pois kun sairastuin epilepsiaan. En usko että välttämätä haluaisitkaan minua liikenteeseen ;) -luuseri epileptikko-
Täällä toinen samanmoinen. Ajokorttia en vain koskaan ehtinyt edes saamaan. Fillari sekä julkiset käytössä ja onneksi asumme keskustassa. Parin kilometrin työmatkakaan ei mahdoton. Hyvä puoli on että mies käy yleensä kaupassa eikä tarvitse tapella kumpi kuskina jos ollaan juhlissa.
Autoilijat ovat niin laiskoja, että eivät pääse mihinkään ilman autoa.
miten ne 50-luvulla tuotiin kotiin, ne ostokset. autoja ei ollut paljon kellaaään ja kauppoja oli vähän . Uusavuttomat taas asialla
Ainakin Helsingissä autoton perhe pärjää oikein hyvin. Meitä on kuusi, eikä autolle vielä ole ollut tarvetta. Viikonloppuisin käydään todennäköisimmin Citymarketissa alle kilometrin päässä polkupyörällä ja peräkärryllä, paitsi lumisimpaan aikaan, jolloin kuljetaan jalan. Ostoksia täydennetään pari kertaa viikossa poikkeamalla ylimääräiset 100 m metroaseman viereisessä kaupassa. Jos on oikein kurja sää tai ei huvita kävellä, bussilla pääsee ovelle.
Isot ostokset, kuten huonekalut ja kodinkoneet voi ostaa kotiinkuljetettuna. Jos ei voi, taksi kuljettaa myös tavaraa.
Joskus harvoin hyödynnetään lähisukulaisia ja ystäviä, jotka saattavat kysyä, tarvitaanko jotain isompaa jostain kauempaa ollessaan tulossa vierailulle. Ehkä kerran tai pari vuodessa tartumme tarjoukseen.
Lapset saadaan päiväkotiin vuorottelemalla: se, joka vie aamulla lapset, käy illalla kaupassa ja se, joka ei vienyt lapsia aamulla, hakee lapset.
Pitää ehkä vielä lisätä, että meillä molemmilla on ajokortti, mutta meillä ei ole kummallakaan ollut autoa, vaikka molempien lapsuudenkodista autoja löytyy.
julkinen liikenne, omat jalat ja pyörä ovat tähän mennessä kuskanneet sinne minne olen halunnut mennä.
Tottaikai on huono kuksi, jos ei ikinä aja eikä harjoittele-sillälailla ne teidän ukotkin ovat oppineet
Korttia ei ole eikä tule, en tee sillä mitään.
Olen muuten vain kerran "pummannut kyydin". Pyysin äitipuoltani hakemaan minut ja esikoisen synnäriltä....
Jatkuvasti toisten armoilla elämistä ja kyydin pummaamista! Minusta aikuisen ihmisen kuuluu omistaa ajokortti. Jos ei heti 18v. niin ainakin varhaisella aikuisiällä. Ajokortittomat ovat jotenkin luusereita...
Samaa mieltä. Olen ikäni asunut Helsinki/Vantaan alueella ja lukuisia kertoja olen tarvinut autoa, jonka hankinkin heti kun sain kortin.
Se, että joku ei pärjää elämässä ilman autoa, pätee tietenkin automaattisesti muihinkin ihmisiin. Ajokortittomat ovat automaattisesti kyydinpummaajia ja luusereita.
Minulla on ikää 30. Kertaakaan eläissäni en ole kyytiä pummannut eikä ole ollut tarvettakaan. Koskaan en ole autoa tarvinnut mihinkään. Pyörällä/kävellen/bussilla/junalla pääsen kaikkialle. En ymmärrä, miksi minun pitäisi maksaa itseni kipeäksi jostain, jolla en tee mitään. Kaikki tämä vain siksi, että olisin jonkun ahdasmielisen reppanan silmissä kunnollinen, "normaali" aikuinen.
Ymmärrän sen, että ajokortti voi olla kallis ja turha monelle kaupunkilaiselle, mutta ajokortittomat pyöräilijät eivät usein tiedä tai välitä liikennesäännöistä mitään ja tajua, kuinka hullua on ajaa yksisuuntaista katua värään suuntaan syysyönä vesisateessa ilman lamppua tai kypärää (pahimmillaan pieni lapsi kyydissä). He eivät näytä edes tietävän, mitä se kolmion muotoinen liikennemerkki tarkoittaa. Etuajosäännöt ovat heille ihan hepreaa...
Todella monet eivät saa korttia millään. Opettajani kertoi miten monet ajavat ja ajavat ja sitten luovuttavat, eli jättävät autokoulun kesken.
Jotta pääsin muuttamaan mieheni luokse landelle.. ;) Täällä ei ilman korttia tulisi toimeen, Helsingissä se olisi ollut ihan turha.