En ymmärrä ihmisiä joilla ei ole ajokorttia!!
Jatkuvasti toisten armoilla elämistä ja kyydin pummaamista! Minusta aikuisen ihmisen kuuluu omistaa ajokortti. Jos ei heti 18v. niin ainakin varhaisella aikuisiällä. Ajokortittomat ovat jotenkin luusereita...
Kommentit (160)
Meillä ilman autoa menisi näin. Aamulla heräs neljän maissa,lapsi tahaan(ei ole kyllä yhtään tarhaa auki) itse bussilla klo 6 töihin. Klo 7 töissä, kotiseudulla viideltä, lapsi tarhasta, kauppaan, kotona kuuden aikaan, ruuan tekoa, syöminen, lapsi nukkumaan kun klo on jo kahdeksan ja siitä itse kohta myös nukkumaan. Ei paljon naurattais. Autolla säästyy työmatkoista 1tunti 40min joka päivä. Ne ovaminulle tärkeitä hetkiä lapšen kanssa.
olen 40 v. helsinkiläinen ja koen olevani ylempää keskiluokkaa enkä luuseri, vaikken ajokorttia omistakaan. Kyytejä en muista pummailleeni, parhailla ystävillänikään ei ole korttia. Joskus harvoin lainataan autoa ja kortillinen mieheni ajaa.
Mielestäni olisi painajaista asua paikassa, jossa auto olisi välttämätön huonon julkisen liikenteen vuoksi.
miten elämä sujuu Helsingissä ilman autoa. Lähden lapsen kanssa 7.30 kotoa ja kävelemme päiväkotiin 300 metriä, sieltä kävelen ratikkapysäkille vielä 300 metriä lisääja olen töissä klo 8.
Töistä tullessa käyn kaupassa matkalla ja olen päiväkodilla neljän jälkeen. Minulla on mukana reppu jossa kannan juomat yms.
Painavat ostokset voin a) hakea vedettävän ostoskärryn kanssa kaupasta kerran viikossa b) tilata kotiinkuljetuksen esim. alepan kotiinkuljetus maksaa kympin ja jos tilaan kerran kuussa painavat tavarat niin se on huomattavasti halvempaa kuin pitää autoa.
julkinen liikenne, omat jalat ja pyörä ovat tähän mennessä kuskanneet sinne minne olen halunnut mennä.
En ollenkaan tajua näita miehen armoille heittäytyjiä. Jos mies ei vie, niin sitten ei voi mennä. Mä en ainakaan haluaisi elää ukon armoilla.
Tottaikai on huono kuksi, jos ei ikinä aja eikä harjoittele-sillälailla ne teidän ukotkin ovat oppineet
myöhään illalla tietty harvemmin, mutta eipä silloin niin paljon tule liikuttuamaan.
Ja kilsan päässä on loistava kauppa (ja lähempänäkin monta mistä saa kaikki tavalliset jutut) josta saa kaikki erikoisuudetkin, eipä siihen matkaan montaa minuuttia mene pyörällä, ja kun on 3 hlö perhe eikä kotieläimiä niin ei sieltä kaupasta myöskään tarvitse raahata 15 litraa maitoa viikossa.
En sano että auto on tarpeeton kaikille, mutta ei elämä ilman autoa ole välttämättä mitenkään hankalaa ja vaivalloista :)
Vaikka se julkinen liikenne toimii, niin on se silti jotenkin orpoa olla niiden bussivuorojen varassa. Säntäillä aina pysäkille tiettyyn aikaan ja käydä vain lähellä kaupassa ja ne bussien vaihtamiset tai se kun joku vuoro ei tulekkaan. Ja matkoihin menee aikaa. Kai siihen tottuu.
Itse koin todella vapauttavana sen kun sain ensimmäisen auton. Elinpiiri jotenkin laajeni. Pystyi käymään sielläkin minne bussit eivät kulje hyvin. Jotenkin se käsitys omasta kaupungistakin oli ihmeellisen suppea ennen sitä. Ei tiennyt kuin ne lähialueet joiden kautta bussi ajoi. Itse en autosta luopuisi mistään hinnasta. Se vain rajoittaisi liikaa.
Autolla on myös kivempi tehdä kaikki pidemmät reissut. Ei tarvi raahata laukkuja junassa. Varsinkin nyt kun on lapsi, ja mukaan lähtee rattaat, matkasänky, potta + muut tavarat. Harmittaa oikein kun pitää tässä piakkoin mennä vieraaseen kaupunkiin junalla (työpaikka vaatii) ja siellä joutuu sitten selvittämään bussivuorot ja vaihdot ja muut. Rasittavaa.
Ei jokaisen tarvitse omistaa ajokorttia! Käytän julkista liikennettä ja kummasti oon pärjännyt.
En saastuta, säästän rahaa kun ei tarvitse maksaa
bensasta, vakuutusmaksuja, katsastusmaksuja, auton
korjauskuluja ja itse auton hankintahintaa!
En ole kolaroimassa enkä osallisena liikenneonnettomuuksissa.
Joka päivä sitä saa lukea erinäisistä kolareista
jotka eivät koskaan koske minua eikä lastani.
herätys klo 7, lapsi tarhaan klo 8-8.10, töissä olen klo 8.30-8.40.
Mies (joka menee töihin tuntia aiemmin) hakee lapsen, minä olen kotona n. 17-17.30. Kauppaan on 200 m, jos sieltä jotain tarvitsee niin toinen käy nopeasti hakemassa. Lapsi menee nukkumaan n. klo 21.
Meillä ilman autoa menisi näin. Aamulla heräs neljän maissa,lapsi tahaan(ei ole kyllä yhtään tarhaa auki) itse bussilla klo 6 töihin. Klo 7 töissä, kotiseudulla viideltä, lapsi tarhasta, kauppaan, kotona kuuden aikaan, ruuan tekoa, syöminen, lapsi nukkumaan kun klo on jo kahdeksan ja siitä itse kohta myös nukkumaan. Ei paljon naurattais. Autolla säästyy työmatkoista 1tunti 40min joka päivä. Ne ovaminulle tärkeitä hetkiä lapšen kanssa.
Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat joskus joutua tilanteeseen, jossa ajolupa ja -taito voivat vaikka pelastaa jonkun hengen?
En. Nyt kuitenkin pohdin asiaa ja tulin siihen lopputulokseen, etten aio vieläkään hankkia ajokorttia. En myöskään aio opetella laskuvarjohyppyä ja murtuneen jalan korjaamista luonnosta löytyvillä välineillä, sillä se todennäköisyys, että joutuisin moiseen tilanteeseen, jossa nämä taidot olisivat välttämättömyys hengen pelastamiseksi, on häviävän pieni.
Minun mielestäni ajokortittomat aikuiset ovat idiootteja. Itse olen 25 ja minulla on auto ja ajokortti. Asun Espoossa ja julkinen liikenne toimii mutta omistan silti auton kun mun työpaikalle ei pääse julkisilla joukkoliikennevälineillä.
Kortti on ja autolla ajan, vaikka asun pks:lla. Ei julkisilla viitsi mennä kuin hyvin harvoin, liikaa alkkiksia, narkkareita, vihervassareita, yh-plösöjä, kulttuurin rikastuttajia ja muita ikäviä kansanryhmiä. Turbosta vain kaasu pohjaan, niin jäte jää taakse.
Eihän ajokortti mikään välttämättömyys ole, mutta kyllä ajotaito on minusta ihan hyvä perustaito olla olemassa, vaikka ei autoa omistaisikaan.
Olen säästänyt tuhansia euroja sillä, ettei minulla ole ajokorttia. Bensarahoja korvaa mielellään avokätisesti kun tietää, että oma auto tulisi valtavan paljon kalliimmaksi kuin kimppakyydit ja julkisten käyttäminen. Mielestäni on sulaa hulluutta, että niin monella kaupunkilaisellakin on oma auto. Maaseudulla sen ymmärtää, kaupungeissa sitä pitäisi suitsia kaupunkisuunnittelun ja erilaisten maksujen keinoin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:02"] Eihän ajokortti mikään välttämättömyys ole, mutta kyllä ajotaito on minusta ihan hyvä perustaito olla olemassa, vaikka ei autoa omistaisikaan.[/quote]
se perustaito on vaan hinnoiteltu niin korkeaksi, ettei sitä ihan vaan sen syyn vuoksi hankita.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:02"] Eihän ajokortti mikään välttämättömyys ole, mutta kyllä ajotaito on minusta ihan hyvä perustaito olla olemassa, vaikka ei autoa omistaisikaan.[/quote]
se perustaito on vaan hinnoiteltu niin korkeaksi, ettei sitä ihan vaan sen syyn vuoksi hankita.
[/quote]
Totta tämäkin. Aika monta taksimatkaa tekee sillä hinnalla, jos tarvitsee päästä jonnekin, minne ei julkisilla pääse.
Minä asuin Helsingissä kun täytin 18, joten en ajanut korttia silloin, ei ollut mitään järkeä sinne hommata autoakaan. Kortin ajoin vasta sitten 26v kun muutin pienemmälle paikkakunnalle jossa auto on välttämätön. En ymmärrä ihmistä joka ihmettelee sitä että joku ei aja ajokorttia, kyllä varmasti kaikki joilla on siihen varaa ja tarvetta sen tekevät. Yksi ystävättäreni on nyt autokoulussa kun muutti myös kehäkolmosen sisäpuolelta pois, ikää 39v, eikä ihmetytä yhtään. Myös siskoni ajoi kortin vasta kolmekymppisenä kun muutti takaisin kotipuoleen Helsingin vuosien jälkeen. Eli todella yleistä se on että ei aja korttia heti 18v.
Minä ajoin ajokortin heti yo-kirjoitusten jälkeen (ajokortti tuli päivää ennen kuin sain valkolakin päähäni) vuonna 1984. Se maksoi silloin 2400 markkaa ja siihen sisältyi kolme ylimääräistä ajotuntia, kun en päässyt ekassa inssissä läpi. Taitaa nykyään ajokortti olla suunnilleen samanhintainen, mutta euroissa... Yhtään en muista, pidettiinkö ajokortin hintaa vuonna 84 kovinkin kalliina, mutta ei se ihan halpakaan voinut olla - eivät ne koskaan ole.
Oma mieheni on yksi niistä. Hän aina toitottaa ympäriinsä että ei tarvii koskaan korttia. Joka viikko ois kuitenki kiva päästä sinne ja tonne, julkinen ei kulje. niinpä niin, hommaa se fu**ng kortti ja aja.
Kertokaa autottomat!!! Miten tuotte 5 hengen perheen ostokset kotiin??? Joudutteko joka päivä kauppaan menemään? Itse en jaksais, en tod.
Mä voisin käydä Tampereella 15 kilometrin päässä 1,5 kertaa kuukaudessa taksilla, niin menisi sama raha kuin bensaan kuukaudessa. Edes takainen matka siis n. 70€. En tiedä miten niin tulisi halvemmaksi.
niin hän on pihi, tyhmä tai laiska. Syytä itseäsi, jos juokset sellaisten pillin mukaan. Meillä ei ole autoa, mutta emme koskaan kulje muiden kyydillä, vaan julkisilla tai taksilla. Saa muuten ajaa aika paljon taksilla, että tulisi kalliimmaksi kuin auto.
Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat joskus joutua tilanteeseen, jossa ajolupa ja -taito voivat vaikka pelastaa jonkun hengen? Ajokortti ei ole vain sitä varten, että itse pääsee päivittäin kulkemaan. Itsekin käytän aina julkisia päivittäisillä asioillani, mutta todellakin tästä huolimatta huolehdin siitä että ajotaito pysyy yllä. Ja kortin ajoin, vaikka jo silloin tiesin että en varmaan koskaan tule autoa hankkimaan.