En ymmärrä ihmisiä joilla ei ole ajokorttia!!
Jatkuvasti toisten armoilla elämistä ja kyydin pummaamista! Minusta aikuisen ihmisen kuuluu omistaa ajokortti. Jos ei heti 18v. niin ainakin varhaisella aikuisiällä. Ajokortittomat ovat jotenkin luusereita...
Kommentit (160)
Jatkuvasti toisten armoilla elämistä ja kyydin pummaamista! Minusta aikuisen ihmisen kuuluu omistaa ajokortti. Jos ei heti 18v. niin ainakin varhaisella aikuisiällä. Ajokortittomat ovat jotenkin luusereita...
Oletko ikinä kuullut käsitteestä julkinen liikenne?
t:ajokortiton
en alennu julkiseen liikenteeseen. Ikinä!
Kummipoikani äiti on 29-vuotias. Hänellä on neljä lasta ja asuvat noin kahden kilometrin päässä keskustasta. Tällä naisella ei ole ajokorttia, joten hän soittaa aina anopilleen, joka asuu 12km:n päässä, että tule heittämään mut keskustaan kun pitäisi tehdä sitä ja tätä...
Siinä perheessä ei ole rahasta kiinni, etteikö korttia voisi ajaa, mutta kun anoppi kerran kuskaa niiin... Saattaa syy olla anopissakin, jos olisi sanonut ettei kuskaa niin tuskin nainen soittaisi miehelleen kesken työpäivän, että heitä hänet ja Nico-Petteri hammaslääkäriin jnejne.
Ymmärtäisin, jos naisen toiminta olisi satunnaista, mutta hän soittaa anopilleen useita kertoja viikossa!
on ihan yhtä hyvä ja parempikin syy kuin, että joku ei uskalla synnyttää alakautta. Turhaan tuomitsette ajamattomia ja kortittomia.
mutta ei autoa. Ja ajokortillakin voisi heittää vesilintua, koska en ole ajanut autoa varmaan kuuteen vuoteen enkä enää uskaltaisi rattiin mennäkään, johan olisi vaara liikenteessä. No mut. Julkinen liikenne toimii, junalla pääsee ja bussilla kanssa. Taksikin on tarpeen tullen käytössä.
Jos tarvitsee jotain huonekalua ostaa, niin sitten otetaan kotiinkuljetus tai vaihtoehtoisesti pyydetään tutuilta autoiluapua. Mutta ei me mitään kyytejä pummata tutuiltakaan vaan maksetaan aina bensat (tai dieselit) + vaivanpalkkaa myös. Ei kenenkään tarvitse meille ilmaiseksi kyytiä antaa eikä maksua vastaankaan, aina voi kieltäytyä. Mutta ei meidänkään ole järkeä ostaa autoa tuohon pihalle seisomaan sen takia, että sitä saattaisi ehkä tarvita kaksi kertaa vuodessa...
Kaksi kertaa päivässä 3 km edestakaisin vie aikuiseltakin n. kaksi tuntia kävellen. Eskarilaisen kanssa vielä enemmän.
Ihmettelen kyllä tuota. Minä kuljen 1 kilometrin 10 minuutissa eli 3 kilometriä 30 minuutissa. Edestakaiseen matkaan menee siis tunti, ei kaksi tuntia. Sitten siihen vasta lisätään se lapsien kävelyaika. Ja jos lapsi on rattaissa niin ei kauhesti pitäisi aikaa tulla lisää.
se tunnin kävelylenkki on yhteensä 2 tuntia :D
Joukkoliikenne ja taksi kulkee, ei tarvitse pummata kyytejä. Moni 18-vuotiaana kortin ajanut on epävarma liikenteessä kun joskus 3-kymppisenä sille ajotaidolle on vasta käyttöä.
Työmatka on 300 metriä, Stockalle matkaa vähän vähemmän.
on ihan yhtä hyvä ja parempikin syy kuin, että joku ei uskalla synnyttää alakautta. Turhaan tuomitsette ajamattomia ja kortittomia.
Mutta kun on olemassa ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä töihin niin heidän syynsä ei olekaan kovinkaan vakuuttava.
Elämässä joutuu usein tekemään asioita jotka aluksi pelottavat. Mutta mitäs sille pelolle tapahtuu, kun asioita tekee vaikka pelkää? Huomaa olevansa edelleen hengissä eikä seuraavalla kerralla pelota niin paljoa.
ja vallan mainiosta pärjännyt ilman autoa koko elämäni. Ei ole siis ajokorttia. Sen sijaan autolla orjallisesti liikkuvat ovat minusta avuttomia. Hirveä vinkuminen aina ruuhkista, parkkipaikoista, renkaiden vaihdosta, huolloista, yms. Ja mihinkään ei voi lähteä ilman autoa.
Mutta kun on olemassa ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä töihin niin heidän syynsä ei olekaan kovinkaan vakuuttava.
Elämässä joutuu usein tekemään asioita jotka aluksi pelottavat. Mutta mitäs sille pelolle tapahtuu, kun asioita tekee vaikka pelkää? Huomaa olevansa edelleen hengissä eikä seuraavalla kerralla pelota niin paljoa.
30000 hengen yliopisto-kaupunki on maalla ja sivistymätön niin sitten. Mutta ok, täällä on kyllä todella huono julkinen liikenne. En siis asu ratikkapysäkin vieressä.
-ap
Arvuutellaanpa ap:n asuinpaikkaa. Onko se joku Lappeenranta vai missä on noin vähän asukkaita ja ns. yliopistokaupunki? Olen ajatellut, että Rovaniemi olisi pienin, mutta ei kai noin pieni? Tarkoitetaanko nyt jotain sivutoimipistettä?
Miettikääpä nyt. Tekeekö fiksu ihminen tällaisia aloituksia av.lle?
Jotkut ihmiset nyt ovat sellaisia laput silmillä kulkevia, etteivät ymmärrä sitä ja tätä ja tuota, mikä poikkeaa heidän elämäntavastaan. Yleensä näitä ihmisiä näkee kouluttamattomissa ja suppean elämänkokemuksen omaavissa ihmisissä. Mutta on heitä kyllä lukeneissakin ja jopa johtotehtävissä toimivissa.
Mutta tämä elämänasenne, ettei voi ymmärtää mitään, mikä poikkeaa omasta, on aika vaarallinenkin. Miettikääpä sellaista ihmistä esim. johtotehtävissä. Tunnen erään tällaisen erään isomman firman alempana pomona. Koko hänen yksikkönsä, mikä on hänen alaisuudessaan, on aivan sekaisin ja ihmiset turhautuneita, koska eteen päin ei päästä. Kun pomo ei ymmärrä sitä ja tätä ja tuota uutta tuulta.
Asun helsingissä. Autokouluun menin vasta kolmikymppisenä. Aikaisemmin ei ollut rahaa eikä kiinnostusta.
Hyvin pärjäsin julkisen varassa ja omilla jaloilla ilman korttia.
Autokouluun menin hetken mielijohteesta. No, onhan se kiva että aina ei tarvitse miehen ajaa. Pidän ajamisesta.
Muuten et taida pystyäkään.. Itse en lukioaikana ajokorttia ajanut kolmesta syystä: mulla ei ollut varaa, vanhemmillani ei ollut myöskään ja enpä sitä tarvinnutkaan asuessani ison kaupungin keskustassa.
Opiskeluaikana ja sen jälkeen työelämässäkään en tarvinnut muita kulkuvälineitä kuin jalkojani, fillaria ja satunnaisesti julkisia. Liikunnallinen ihminen kun olin/olen.
Vasta nyt kolmekymppisenä kahden pienen lapsen äitinä ja kaksi vuotta sitten isomman keskuksen ulkopuolelle muuttaneena, tarvitsisin toisinaan ajokorttia. Toki 4km kauppamatka sisarusrattaita työnnellen sujuu mennen tullen, koska pidän siitä. Julkisetkin ovat ihan hollilla, niillä kuljetaan silloin tällöin.
Miehelläni on ajokortti, mutta enpä häneltäkään kyytiä"pummaile", vaikka varmasti kuljettaisikin.
Kesällä aion suorittaa ajokortin, jotta lasten kasvaessa harrastuksiin kuljettaminen helpottuu ja tulevat työmatkani sujuisivat nopeammin täältä hieman syrjemmästä kuljettuna.
Sivistystasoani kortti tuskin muuttaa miksikään.
Joo-o. Oon parikymppinen ja mulla ei oo ajokorttia eikä sen puoleen autoakaan. Katsos kun kaikkien nuorien vanhemmilla ei ole varaa/halua kustantaa ajokorttia lapselleen (aika harvalla löytyy reilu 1500 e tosta vaan takataskusta...) Suurimman osan ajasta oon ollu opiskelijana niin opintotuella ei kauheasti kustanneta mitään ajokortteja. Ja ku työllisyystilanne on mitä on, lähinnä saan lyhyitä määräaikaisia töitä, ei silloinkaan jää ajokorttia varten mitään ylimääräistä säästöön, vaan elämiseen se palkka menee...
On mullaki pari kaveria jotka sai heti 18-vuotiaana kortin kun vanhemmat maksoi ja autonkin saivat, ja he ihmettelivät et miksei mulla ole korttia.. :) ei se ole niiin yksinkertaista kuitenkaan.
Minä luuseri asuin 18-vuotiaana kortittoman äitini kanssa hyvien julkisten yhteyksien päässä keskustasta. Ei ollut järkevää ajaa korttia, koska olin muuttamassa kirjoitusten jälkeen keskustaan opiskelemaan. Ei mitään järkeä pitää opiskelijana autoa Helsingin keskustassa! Äiti oli laittanut ajokortti- ja autorahat muutamia vuosia aikaisemmin opiskelijayksiööni, mikä olikin järkevämpi sijoitus (asunnon arvo on noussut 40 000 eurosta 150 000 euroon). Asuin keskustassa koko sinkkuaikani, kunnes muutimme mieheni kanssa rivariin esikaupunkialueelle. Nyt kolmekymppisenä voisin tarvita ajokorttia, mutta toisaalta meidän ei ole järkevää ostaa toista autoa. Mieheni myös on aina seurustelun alkuajoista saakka vapaaehtoisesti ja mielellään kuskaillut minua. Toisaalta nytkin pääsen 25 minuutissa julkisilla keskustaan ja busseja menee maksimissaan 10 minuutin vuorovälein.
Eli tällainen luuseri.
PS. Kyllä 30 000 asukkaan paikkakunta on enemmänkin kylä kuin kaupunki. Jo meidän kaupunginosamme on lähes tuon kokoinen. Nimimerkki 400 000 yliopistokaupungissa asunut ja yhä asuva.
Jotain Kalliossa asuvia fillaroijia, ja muutenkin niitä jotka ovat onnistuneet järjestämään elämänsä niin että voivat fillaroida töihin ja lasten päiväkodit, koulut ja harrastukset ovat lähellä. Asun pk-seudulla, mutta olen kai huono järjestelemään ja ainakin köyhä kun asun täällä lähiössä. Ajan kaiket päivät autolla töihin, päiväkotiin, lasten harrastuksiin, kauppaan jne. Jos en kulkisi autolla, en pääsisi töihin, ja kaikki vapaa-aika kuluisi bussissa. Oikeasti häpeän sitä, miten paljon saastutan.
Meiltä on kaupunkiin matkaa 13km, mutta ei se minua estä olemaan kortitta. Lähin kauppakin on 5km päässä, lapsen hoitopaikka on kaupungissa, samoin kuin minun työpaikkani.
114
Ikää 29 enkä ihan oikeasti ole kertaakaan elämäni aikana kohdannut sellaista tilannetta, että olisin tarvinnut ajokorttia. Perhe ja lapsia löytyy, keskusta 4 kilometrin päässä, lähin kauppakeskus 1 kilometrin päässä. Pyörällä ja jalan pääsee loistavasti jopa tällainen heikkokuntoinen. Lapset menevät mukavasti rattaissa, tai sitten kävellään 50 metrin päässä olevalle linja-autopysäkille ja hypätään linja-auton kyytiin, jos pitää mennä jonnekin kauemmas ja rattailla ei jostain syystä pääse. Käytännössä aina kuitenkin pääsee.
Itse ihmettelen sitä, miten jotkut ovat niin tottuneita autoon, että ei muutamaa kilometriä jakseta kävellä. Ruokaostosten kantaminen kotiin on jo ajatuksenakin niin voimakas näille samaisille ihmisille, että raukat likitulkoon pyörtyvät, kun pitäisi hieman käsivartten lihaksia rasittaa. Poikkeuksena tietenkin he, joilla on 8 lasta ja työpaikka 20 kilometrin päässä.
kuullut rahattomuudesta.
Ajokortti maksaa selvää rahaa, jota kaikilla ei ole.
Kustanna sinä se kortti, niin halukkaita löytyy.
Täällä yksi luuseri sitten :) Ajoin kyllä kortin ja 20v se minulla oli, mutta ottivat perhanat pois kun sairastuin epilepsiaan. En usko että välttämätä haluaisitkaan minua liikenteeseen ;)
-luuseri epileptikko-