Suomessa lapsia inhotaan (pakko avata oma)
Koska suomalaiset eivät kasvata lapsiaan.
Ne saavat jo kaksivuotiaana pomottaa ja pompottaa koko perhettä.
Onneksi pitkään lasten kanssa töitä tehdessäni olen tavannut myös paljon niitä lapsia,joita vanhemmat rakkaudella ja taidolla kasvattavat.
Kommentit (87)
kyllähän suomalaisella lapsella pyyhkii hyvin verrattuna moneen ulkomaalaiseen lapseen. Suomessa ei (kai?) ole katulapsia, kuten monessa muussa maassa tai lapsisotilaita, muslimimaissa jo 5 vuotiaat tytöt naitetaan aikuisille miehille, on ihan normaalia että he synnyttävät 12-vuotiaana ensimmäisen lapsensa. Suomessa tyttöjä ei ympärileikata, lapsiin kohdistuva väkivalta (myös tukistaminen) on rikos, josta rangaistaan. Pitäisikö ihan toisenkin kerran miettiä, että kuinka paljon niitä lapsia täällä kotimaassa oikein vihataankaan?
Japani on toinen, siellä kyllä tulee hyvin selväksi että minkäänlaista kiukuttelua tai tunteiden näyttämistä julkisilla paikoilla ei ole suotavaa tehdä. On lähes pelottavaa, miten jokainen lapsi on pienestä pitäen niin "salonkikelpoinen"...vaikka kyllä tunteet sitten leiskuvat kotona, rennossa ilmapiirissä ystävien kanssa jne.
Tänään muuten tapahtui tuo ylempänä puhuttu juttu siitä, miten aikuiset tuppaavat äidin ja lapsen väliin jos nämä eivät ole ihan vierekkäin. Odotin bussia ja poikani oli n. 10 metrin päässä leikkimässä. Vaikka katselin häntä hyvin aktiivisesti, huusin välillä jotain jne., niin aina vaan aikuisia tuppaantui siihen näköyhteyden tielle. Ärsytti! Samoin kun bussi tuli, moni yritti ohitella lasta. Tosi ikävää käytöstä, mutta yleistä myös...toisaalta tosi usein näkee, kun ala-asteelaiset rynnivät jonon ohi surutta eikä kukaan heitä siitä ojenna.
kyllähän suomalaisella lapsella pyyhkii hyvin verrattuna moneen ulkomaalaiseen lapseen. Suomessa ei (kai?) ole katulapsia, kuten monessa muussa maassa tai lapsisotilaita, muslimimaissa jo 5 vuotiaat tytöt naitetaan aikuisille miehille, on ihan normaalia että he synnyttävät 12-vuotiaana ensimmäisen lapsensa. Suomessa tyttöjä ei ympärileikata, lapsiin kohdistuva väkivalta (myös tukistaminen) on rikos, josta rangaistaan. Pitäisikö ihan toisenkin kerran miettiä, että kuinka paljon niitä lapsia täällä kotimaassa oikein vihataankaan?
kirjoitetut säännöt ja arkielämän käytännöt.
miten minun tulisi matkustaa sinne neuvolaan vauvani kanssa, jotta en häiritsisi teitä muita ihmisiä vauvan itkulla? Vauvallani ei vielä ole mitään rytmiä, eikä neuvola-aikaa voi muutenkaan mielinmäärin rukata, joten pitäisikö minun mennä huomaavaisena kanssamatkustajana taksilla sinne neuvolaan?
En pysty lonkkaproteesin takia (synnynnäinen epämuodostuman hoito) kävelemään pitkiä matkoja (siis sinne neuvolaan saakka), joten jollakin kulkuneuvolla minun on sinne mentävä. Autoa en omista, eikä avopuolisoni.
Nythän oli tutkittu, että ihmisiä eniten häiritsee julkisissa liikennevälineissä toisten ihmisten puhe! Että semmoisia me suomalaiset ollaan. Muistakaa nyt ihmiset olla hiljaa julkisissa liikennevälineissä, niin ei häiritä toisia ihmisiä. Lapset sitten voisi eristää kokonaan pois julkisista liikennevälineistä, kun eivät osaa olla puhumatta.
Ja kaikki huomaavaiset äidit, älkää enää menkö ostoksille vaunujen kanssa. Kantoliinat kehiin, tai sitten jääkää kotiin, pois häiritsemästä muita;9
varhaista omatoimisuutta ja itsenäistymistä.
Jos kulkee kaupungilla ihmisvilinässä, niin Suomessa ulkopuoliset ihmiset menevät muitta mutkitta helposti pikkulapsen ja hänen vanhempansa väliin katsomatta ollenkaan, säilyykö näillä kahdella näköyhteys toisiinsa. Minusta on tärkeää, että pieni lapsi saa olla äitinsä tai muun huoltajansa lähellä kaupungilla, vaikka he eivät pitäisikään toisiaan kädestä.
Varhaista muuttoa pois kotoa jotenkin ihannoidaan. Samoin oletetaan, että jo yläasteikäisen pitäisi reippaasti ja rohkeasti mennä puhumaan itselleen työpaikka (tet-harjoittelu). Jos kainostelet siinä, olet nyhverö.
Nuoret teini-ikäiset ja parikymppiset tytöt saavat kuulla härskejä juttuja vanhemmilta miehiltä, jotka luulevat, että se on hauskaa.
Kuka on kenenkin muksu. Ja jossain bussipysäkillä 10 metria on AIKA iso välimatka lapseen. Missä niiden muiden pitäisi odotella, ojassako?
Mekin käytiin hulluilla päivillä shoppailemassa, ja todella moni itsekäs kaupassakävijä ei mitenkään halunnut huomioda tarvettani olla joka hetki näköetäisyydellä 10 metrin päässä kaikista kolmesta lapsestamme. Näin vihamielinen on Suomi!
että tästä lasten kauheasta kohtelusta kauhistuneet haukkuvat näissä ketjuissa ihan pokkana muita vastaajia mahoiksi ihmishirviöiksi tms. Ja muistavathan he kohdella myös teinejä, kanssa-aikuisia ja vanhuksia kunnioittaen? Vai onko niin, että kunhan av-mamman taapero on kaiken ihailun keskipiste, muista viis?
Vaunut on ihan ok kaupassa silloin kun niitä ei ole tukkimassa joka käytävää. Joskus äidille olisi varmasti virkistävää käydä shoppailemassa ilman vaunuja.Mitä virkistävää siinä on? Minä ainakin käyn mieluummin uimahallissa, salilla, juoksemassa, elokuvissa tai tapaan vaikka ystäviä. Ei minulle joku ruokakaupassakäyminen ole mitään "omaa aikaa" tai "virkistäytymistä". Meillä on lapsenhoito jaettu, joten vauvan mukana olo ei tarkoita sitä, etteikö omaa aikaa olisi. Heti synnytyksen jälkeen ei ole edes suotavaa kantaa painavia kasseja, ja onhan se muutenkin kätevämpää kuljettaa ostoset siellä vaunujen alaosassa. Kaupassakäynnin voi yhdistää kävelylenkkiin, niin ei mene "turhaa aikaa" kaupassa käyntiin.
Voihan sen lapsen ottaa mukaan mutta sitten se pitää pitää hiljaisena ja rauhassa. Lapsi ei saa riehua eikä huutaa. Eikä lasta saa myöskään jättää yksi hetkeksikään. Niin kuin moni näyttää jättävän. Jätetään lapsi rattaissa jonnekkin ja iotse lähettään viilettämään muualle. lapsesi on vain sinun ongelmasi. Muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä siitä. Syy miksi ihmiset tulevat vihaiseksi kun näkevät lapsia on se että niillä ei ole mitään kuria. Sitäkin pahempaa on se että suurinta osaa vanhemmista ei voisi vähempää kiinnostaa mitä se lapsi tekee. Annetaan sen kiipeillä ja riehua. Yksi ärsyttävimmistä asioista on se että vanhemman antavat lasten mennä riekkumaan kassan päätyyn missä ihmiset pakkaavat tavaroitaan. Olen joutunut muutaman kerran sanoa todella kovaa asiasta. Vanhemmat ovat aina sitä mieltä että kyllä lapsi saa tehdä kun sen tekee mieli.
Siellä lapsia kohdellaan lämpimästi toisin kuin täällä!
NÄin Espanjassa.
Toisin on ulkomailla! Lapsille hymyillään, heitä tervehditään, heitä huomioidaan, eikä järkytytä jos lapsista lähtee vähän meteliä.Monessa kulttuurissa kuuluu asiaan myös se, että lapsia saa komentaa muutkin aikuiset kuin omat vanhemmat. Jos siis vaikka juoksentelee muita ihmisiä päin ja huutaa tms. Suomessahan vanhemmat hyökkäisi tämän aikuisen kimppuun.
ja ulkomailla ei kukaan myöskään hätkähdä jos äiti/isä hiukan läppäisee uhmailevaa taaperoa kurinpitomielessä. Täällä jos tekee sellaista, niin saa ikuisen morkkiksen, ja jos joku lapsivihamielinenkin sattuu näkemään, niin eiköhän se muutu lastensuojelijaksi kuin taikaiskusta...
Mutta esim. pieni vauvani itki hetken aikaa metrossa (neuvolaan menossa) niin sain osakseni kauheita altakulman katseita, kun neliviikkoinen vauvani itki. Hetken päästä rauhoittui, kun kokoajan rauhottelin, mutta ihmettelen ihmisiä, jotka olettavat, että pieni vauva ei saa ikinä, koskaan julkisessa tilassa itkeä! Pakko oli olla ihmisten ilmoilla vauvan kanssa, kun pakko käydä neuvolassa! Ihmiset myös inhoavat vaunuja, missään ei saisi liikkua lastenvaunujen kanssa! Ei saisi esim. mennä tavarataloon vaunujen kanssa, koska se ärsyttää ihmisiä. Lastenvaatteet pitäisi siis ostaa netistä, että ei menisi toisten ostosreissuja pilaamaan vaunuttelullaan! Suomi on tyly, lapsivihamielinen maa.
talviaamuisessa bussissa oli äiti vauvan ja vaunujen kanssa. Lapsi parkui hikisenä, eikä auttanut vaikka äiti miten hyssytti ja yritti tutin kanssa vaientaa. Sanoin ystävällisesti että ehkä kannattaisi avata vaunut ja vähentää vaatetusta, kun vauvalla oli hikikuuma. Sain neuvon pitää turpani kiinni ja huolehtia ihan omista asioistani vaan.
Niinä kahtena kertana kun olen joutunut kuljettamaan isoa koiraani bussissa, on molempina kertoina vaunuäiti käskenyt minut pois "heidän paikaltaan" bussin keskilevennykseltä, vaikka olen ollut siellä ennen heitä, kuskin suostumuksella.
Vaunut on ihan ok kaupassa silloin kun niitä ei ole tukkimassa joka käytävää. Joskus äidille olisi varmasti virkistävää käydä shoppailemassa ilman vaunuja.
Mua ärsyttää äidit, jotka jyräävät ihmisten kantapäille lastenrattaillaan. Itse olen viimeisilläni raskaana, eikä kyllä vaunuäidit paljoakaan kunnioita tilaani. Jyrätään suoraan päälle vaan vaunuilla. Tämä on ärsyttänyt AINA, ei vain raskausaikana.
Olen asunut Italiassa muutaman kuukauden ja voi kuulkaa sitä ihastelun määrää kun perheen lapsoset puettiin parhaimpiinsa ja lähdettiin näytille! Siellä lapset huomioidaan ravintoloissa heille tuodaan lahjoja ja ihan vieraatkin ihmiset tulevat halailemaan...
SAuomessahan lapsi saa osakseen vain halveksuntaa pelkällä olemassaolollaan. Auta armias jos puet sen nätisti ja lapsi jopa puhuu jotain! Lasta ei tarvitse tervehtiä koska ei ole tunteva ihminen (hyvin yleinen asenne suomalaisten keskuudessa). Lapsen pitää olla hiljaa kunnes puhutellaan.
Näinhän täällä ennen naisiakin kohdeltiin kunnes heidätkin korotettiin ihmisluokkaan.
Äidit ylpeilee sillä, kuinka heitä ei siis YHTÄÄN kiinnosta kenenkään muun lapset, yököttää ja jopa pistää vihaksi vaan.
Se jos mikä on suunnatonta typeryyttä, ettei nähdä edes sitä, miten tärkeää se on, että lapsi saa hyväksyntää ympäristöstään, kiinnostusta itseään kohtaan ja positiivisia kokemuksia kanssaihmisiltä. Varmaan kuitenkin oman lapsen kohdalle kelpaa? Tai sitten pitää jo todella olla päästään vialla.
Lisäksi täälläkin usein tehdään ihan uskomaton numero siitä pienestä sosiaalisesta kanssakäymisestä, mitä lapsi " vaatii", ja aikuiset ihmiset ahdistuvat suunnattomasti, jos lapsi KEHTAA HÄIRITÄ ja vaikka kysyä "mikä sun nimi on?" Siis hyi saatana mitä utelua ja yksityisyyden häirintää! Järki lähtee av-mammalta.
Joku kun sen vielä otti puheeksi, niin kyllä se vaunuja muuten vaan nostamasta kieltäytynyt ämmä oli sellainen ihmisperse, että hävettäisi suunnattomasti, jos edes tuntisin sellaisen ihmisen. VOi vittu että olisi ollut vaikeaa ne vaunut nostaa. "mutku emmä haluuuuuuuuuu"...
Mulla on myös sama kokemus etelä-Eurooppalaisista ihmisistä, heille on tosi luontevaa ottaa lapset huomioon, tervehtiä näitä ja jutella lapselle ja lapsesta. Ja arvatkaa mammat, se ei ole mitään näiltä ihmisiltä pois. Tosin jotenkin muutenkin näyttää, että heille monet asiat on huomattavasti helpompia kuin "minä minä voi kun mulla on vaikeaa ja minä en ainkaan ja minä minä"- suomalaisille losoperse-ämmille, ja tasapuolisuuden nimissä - äijille.
että tästä lasten kauheasta kohtelusta kauhistuneet haukkuvat näissä ketjuissa ihan pokkana muita vastaajia mahoiksi ihmishirviöiksi tms. Ja muistavathan he kohdella myös teinejä, kanssa-aikuisia ja vanhuksia kunnioittaen? Vai onko niin, että kunhan av-mamman taapero on kaiken ihailun keskipiste, muista viis?
Ennemmin mä arvelen, että ihminen, joka ei pysty kohtelemaan edes pientä lasta ihmisenä, ei pysty sitä tekemään teinille saati muille aikuisille.
Olen asunut Italiassa muutaman kuukauden ja voi kuulkaa sitä ihastelun määrää kun perheen lapsoset puettiin parhaimpiinsa ja lähdettiin näytille! Siellä lapset huomioidaan ravintoloissa heille tuodaan lahjoja ja ihan vieraatkin ihmiset tulevat halailemaan...
SAuomessahan lapsi saa osakseen vain halveksuntaa pelkällä olemassaolollaan. Auta armias jos puet sen nätisti ja lapsi jopa puhuu jotain! Lasta ei tarvitse tervehtiä koska ei ole tunteva ihminen (hyvin yleinen asenne suomalaisten keskuudessa). Lapsen pitää olla hiljaa kunnes puhutellaan.
Näinhän täällä ennen naisiakin kohdeltiin kunnes heidätkin korotettiin ihmisluokkaan.
Äidit ylpeilee sillä, kuinka heitä ei siis YHTÄÄN kiinnosta kenenkään muun lapset, yököttää ja jopa pistää vihaksi vaan.
Se jos mikä on suunnatonta typeryyttä, ettei nähdä edes sitä, miten tärkeää se on, että lapsi saa hyväksyntää ympäristöstään, kiinnostusta itseään kohtaan ja positiivisia kokemuksia kanssaihmisiltä. Varmaan kuitenkin oman lapsen kohdalle kelpaa? Tai sitten pitää jo todella olla päästään vialla.
Lisäksi täälläkin usein tehdään ihan uskomaton numero siitä pienestä sosiaalisesta kanssakäymisestä, mitä lapsi " vaatii", ja aikuiset ihmiset ahdistuvat suunnattomasti, jos lapsi KEHTAA HÄIRITÄ ja vaikka kysyä "mikä sun nimi on?" Siis hyi saatana mitä utelua ja yksityisyyden häirintää! Järki lähtee av-mammalta.
Joku kun sen vielä otti puheeksi, niin kyllä se vaunuja muuten vaan nostamasta kieltäytynyt ämmä oli sellainen ihmisperse, että hävettäisi suunnattomasti, jos edes tuntisin sellaisen ihmisen. VOi vittu että olisi ollut vaikeaa ne vaunut nostaa. "mutku emmä haluuuuuuuuuu"...
Mulla on myös sama kokemus etelä-Eurooppalaisista ihmisistä, heille on tosi luontevaa ottaa lapset huomioon, tervehtiä näitä ja jutella lapselle ja lapsesta. Ja arvatkaa mammat, se ei ole mitään näiltä ihmisiltä pois. Tosin jotenkin muutenkin näyttää, että heille monet asiat on huomattavasti helpompia kuin "minä minä voi kun mulla on vaikeaa ja minä en ainkaan ja minä minä"- suomalaisille losoperse-ämmille, ja tasapuolisuuden nimissä - äijille.
Siellä lapsia kohdellaan lämpimästi toisin kuin täällä!
Siellä lapset osaavat käyttäytyä toisin kuin täällä.
Jos ko. kirjoittajalla on yleisemminkin tapana kutsua muita ihmis- tai losoperseiksi, naisia ämmiksi ja miehiä äijiksi ynnä viljelllä vittua ja saatanaa siihen päälle niin siinähän varmaan saa niitä "positiivisia kokemuksia kanssaihmisiltä"... ;)
Se jos mikä on suunnatonta typeryyttä, ettei nähdä edes sitä, miten tärkeää se on, että lapsi saa hyväksyntää ympäristöstään, kiinnostusta itseään kohtaan ja positiivisia kokemuksia kanssaihmisiltä. Varmaan kuitenkin oman lapsen kohdalle kelpaa? Tai sitten pitää jo todella olla päästään vialla.Lisäksi täälläkin usein tehdään ihan uskomaton numero siitä pienestä sosiaalisesta kanssakäymisestä, mitä lapsi " vaatii", ja aikuiset ihmiset ahdistuvat suunnattomasti, jos lapsi KEHTAA HÄIRITÄ ja vaikka kysyä "mikä sun nimi on?" Siis hyi saatana mitä utelua ja yksityisyyden häirintää! Järki lähtee av-mammalta.
Miten voivat Sakasan ja Ranskan aikuiset? Ovatko masennus, alkoholismi sekä psykosomaattiset sairaudet yleisiä? Valittavatko sikäläiset keskustelupalstoillaan narsismista ynnä muista luonnehäiriöistä? Valittavatko sikäläiset ylipäänsä aina ja kaikesta?
takapuolelle kyllä. Täkäläiset ovat sitä mieltä että vaippa pehmentää sitä läimäytyksen intensiivisyyttä. Vaippaiän jälkeen lyöminen vähenee huomattavasti. Ihan taaperoa näpsäytetään usein sormille jos koskee johonkin kiellettyyn esineeseen. Jos lapsi satuttaa päänsä pöydänkulmaan, tuhmaa pöytää rankaistaan lyömällä ja sättimällä sitä.
Mielestäni täällä ihmisillä on kaikesta tuosta huolimatta tosi hyvä itsetunto. Ei välitetä silleen siitä mitä toiset ajattelee. Mielenterveysongelmia on varmaan vähemmän. Johtuu ehkä siitä että perheet pitävät enemmän yhtä. Suomalaiset ovat enemmän erakkotyyppejä. Sana "perhe" tarkoittaa vain sitä ydinperhettä, täällä se käsittää koko suvun kaukaisia serkkuja myöten. "Sukulainen" sanaa ei itse asiassa edes ole.
Juttelin yhden tuttavamiehen kanssa tuosta juuri tapahtuneesta Bulevardin perhesurmasta. Kyllä täälläkin niitä tapahtuu, kuten varmaan kaikkialla maailmassa, mutta erona Suomeen on se, että täkäläinen ukko menee töiden jälkeen parille oluelle kantabaariin ja päästää siellä mahdolliset höyryt pihalle. Sitten vasta mennään kotiin nalkuttavan akan ja parkuvien kersojen luo. Baari toimii siis vähän niinkuin psykologina.
Tällaisia ajatuksia Espanjasta.
kuin poikkeustapauksissa.Ulkomaisilla lentoyhtiöillä kun matkustaa niin siellä ei ole niin paljon lapsia, kaupoissa ei ole lapsia ulkomailla,ravintoloissa ei ole lapsia ulkomailla. Ihmiset eivät vie ulkomailla lapsia julkisiin tiloihin koska se häiritsee muita. Suomessakaan ei ennen viety mutta esim Vihreät joskus takavuosina sitä kovasti ajoivat. Janina Anderson esimerkiksi imetti eduskunnassa.Nyt hän onkin sitten eläkkeellä (ikää alle 40 v) kun on imettänyt kaksi kautta eduskunnassa. Tuollainen huonokäytöksisten tai hyvin pienten lasten raahaaminen joka paikkaan on politiikkaa jota en ymmärrä, mihin sillä pyritään?
On myös ärsyttävää kun jotkut hitaat tutisevat vanhukset kehtaavat tulla julkisiin tiloihin. Ei ulkomailla sellaista näe.