Sain tietää, että äitini on tehnyt abortin
Olen pitänyt häntä aina hyvin lapsirakkaana ja lasten oikeuksien puolustajana. Nyt sain kuitenkin tietää, että hän on tehnyt abortin ensimmäiselle lapselleen, siis minun isosiskolle / -veljelle.
Eipä tunnu kivalta :(
Kommentit (90)
Äidilleni se ei sitä ole ollut. Hän on aikaisemmin antanut ymmärtää, että hän oli saanut keskenmenon raskaudesta, joka oli jo jatkunut pidempään. Äidilläni oli kertomansa mukaan tämän jälkeen myös usean vuoden ajan vaikeuksia raskauksien kanssa, saanut alkuraskauden keskenmenoja.
Vaikea kuvitella, miksi hän olisi halunnut abortin jälkeen tulla uudelleen raskaaksi useaan otteeseen, jos ei olisi katunut aborttia.
ap
Tuskinpa kukaan tekee aborttia hetken mielijohteesta.
Sen hetkinen elämäntilanne ei kuitenkaan ole nähtävästi riittänyt hänelle itselleen selitykseksi, koska ei ole päässyt asiasta yli.
ap
varmaankin noin kymmenen vuotta ennen minun syntymääni. Minä olen vanhempieni ainut lapsi ja he olisivat halunneet enemmän, mutta seitkytluvun metodeilla heitä ei voinut auttaa. Joskus käy mielessä, että mitä sitten jos se sisaruspuoleni olisikin saanut syntyä...
Tuskinpa kukaan tekee aborttia hetken mielijohteesta.
Sen hetkinen elämäntilanne ei kuitenkaan ole nähtävästi riittänyt hänelle itselleen selitykseksi, koska ei ole päässyt asiasta yli.
ap
Ilman sitä aborttia, sinua ei olisi olemassa, äidilläsi olisi isosiskosi/veljesi mutta ei sinua.
Ole siis kiitollinen että teki abortin, niin sinä sait syntyä.
Minä olen saanut moneen otteeseen kuulla, että äitini olisi halunnut tehdä abortin, mutta hänen ei sallittu.
Ja siis olisi abortoinut minut. Oikeastaan olisi varmasti ollut parempi niin, monta elämää olisi jäänyt ehkä menemättä pilalle, kun ei kahta onnetonta teiniä olisi pakotettu naimisiin.
"Millä perusteella ei ap:ta olisi?"
No, on aikamoinen sattuma jokainen hedelmöitys, esim jos isäni ois vetäny käteen sen sijaan että olisi päässyt panemaan silloin kun mua tehtiin, mua ei olis.
Jos ap:n äiti ei olisi tehnyt aborttia, on aika epätodennäköistä että olisi juuri silloin, sinä päivänä kun teki ap:n harrastanut seksiä niin että ap sai alkunsa.
Olisi voinut viettää aikaa sen esikoisen kanssa sen sijaan että olisi paneskellut.
Sain saman asian selville omasta äidistäni. Hän on ihminen, joka ajattelee kovasti sitä, mitä muut ajattelevat / sanovat, on kovin kärkäs puuttumaan muiden tekemisiin, jos ne eivät hänestä ole "oikein". Tuntuu erikoiselta, että ihminen, joka on elänyt elämänsä niin, että on joutunut tekemään abortin (tiedän, missä oloissa / tilanteessa lapsi sai alkunsa), voi tulla arvostelemaan muiden tekemisiä.
Kirjoitin pitkän viestin, mutta pyyhin suurimman osan pois, turha kai täällä kaikkea kirjoitella, joutuu vielä "kivitetyksi" ;)
Abortin tekemisestä on oma lakinsa, joka löytyy finlex.fi:stä ohessa linkki lakiin. Toivoisin, että keskustelusta kiinnostuneet tutustuisivat myös lakitekstiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700239
Pointtini keskustelunavauksessani ei kuitenkaan ollut köydenveto abortin laillisuudesta tai laittomuudesta. Halusin tuoda esille, että yhdellä abortillakin voi olla kauaskantoisia seurauksia, kuten monilla muillakin tekemillämme teoilla. Abortti itsessään ei ratkaise sitä umpisolmua naisen elämästä, jonka takia abortti ehkä on tehty.
Ihmettelen, nähdäänkö abortti ainoana oikeana ratkaisuna tilanteeseen, jossa ei haluta ei-toivottua lasta? Olisi jotenkin niin paljon lohdullisempaa kuulla tarina, jossa vaikeasta elämäntilanteesta riippumatta äiti on halunnut antaa lapselle mahdollisuuden elämään, ja antanut tämän adoptoitavaksi heti syntymän jälkeen.
Tiedän. Maailma on kylmä.
ap
siksi ollut mitä sanot. Omani teki viimeiselleen eli minulla ei ole pikkusiskoa, neljättä perheessämme. Äitinikin piti lapsista ja kutoi nuttuja monille. Itse olen tietänyt nuoresta asti, mutta vasta aikuisena herännyt tajuamaan, mistä todella kyse. Vaikea asia, mutta koeta antaa anteeksi
lapsen on annettu syntyä ja nuori äiti piti itse huolta ja löysi myöhemmin miehen ja teki lisää lapsia. Toinen oli jo vanhempi ja päätyi muutaman vuoden kuluttua lapsen isän kanssa yhteen.
Liian vähän puhutaan siitä, että on usein kyse miehen tahdosta aborttiin. Mies häippäsee tai uhkaa sillä, ei ole mielestään kypsä isäksi ja nainen on yksin.
Keskinkertaisilla ihmisillä on keskinkertaiset ongelmat
abortti, tai oikeastaan kaksi. Kuulemma isän painostuksesta.
Äiti itse kertoi, enkä olisi halunnut tietää. Nyt vihaan vielä enemmän isääni ja äitiäni vaikka äitini haki myötätuntoa ja sääliä.
että yksi abortti pilaisi kenenkään elämän lopullisesti.
Ja tällä maaapallolla on aivan liikaa ihmisiä muutenkin.
Yksi abortti on oikeasti yhden elämän väkivaltainen riisto ja lopettaminen kohdusta.
Samoin kuin lihansyönti on vain taas yhden elämän väkivaltainen riisto omien kulinaristisien mielihalujen vuoksi.
Tietenkin ihminen on ihminen ja olevinaan kaikkea muuta elämää tärkeämpi. Mutta te, jotka niin ylistätte elämää, miettikää joskus miten paljon elämää te itse tuhoatte jokapäiväisillä valinnoillanne. Myös ihmiselämää.
Tämän provompaa ap:ta ei ole olemassakaan. hyvä provo silti
Aborttiketjut ovat viihdyttävimpiä anaalipano-, muslimi- ja homoketjujen ohella.
Tarkennuksena aikaisempiin vastausviesteihin, äitini oli tullut raskaaksi seurustellessaan isäni kanssa. Isäni oli toivonut, ettei äitini tekisi aborttia. Hän kuitenkin sen teki.
Hieman myöhemmin äitini ja isäni menivät naimisiin, eivätkä onneksi enää tehneet aborttia...
ap
Eikä koskaan, kertaakaan ole kaduttanut! En edes ajattele tai muista niitä muuta kun tällä palstalla kun joku tekopyhä paska laukoo mustavalkoisia mielipiteitään. Aborteista n. 10 vuotta aikaa, en edes muista tarkkaa aikaa. Mä olen niin onnellinen, että tein abortit, koska en todellakaan ollut valmis äidiksi silloin. Nyt hyvä ammatti ja ihana työ, maailman paras mies, taloudellinen turva ja ennen kaikkea 2 maailman ihaninta lasta. Mä olen saanut kaikki mitä ikinä elämästä toivoin ja olen onnellinen. Mun elämä olis pilalla, jos olisin kersan parikymppisenä saanut.
AP:lle: Älä tuomitse äitisi tekoa. Se oli HÄNEN ratkaisunsa, jota hänen ei tarvitse sinulle millään tavalla selittää. Ja muille: Abortin tehneet eivät todellakaan kadu tekoaan läpi elämän ja katkeroidu jne. Osa ei edes muista kyseistä asiaa.
Tämä on vain yksi kertomus yhdestä pienestä elämästä, joka on välillisesti vaikuttanut moneen elämään.
ap
Äidilleni se ei sitä ole ollut. Hän on aikaisemmin antanut ymmärtää, että hän oli saanut keskenmenon raskaudesta, joka oli jo jatkunut pidempään. Äidilläni oli kertomansa mukaan tämän jälkeen myös usean vuoden ajan vaikeuksia raskauksien kanssa, saanut alkuraskauden keskenmenoja.
Vaikea kuvitella, miksi hän olisi halunnut abortin jälkeen tulla uudelleen raskaaksi useaan otteeseen, jos ei olisi katunut aborttia.
ap