Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään ratikassa koettua

Vierailija
22.04.2012 |

Pyysin nuorta naista, voisiko hän auttaa lastenvaunujen kyytiinnostamisessa. Nainen katsoi suoraan silmiin, vastasi "en" ja käänsi katseensa pois. Siis mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut?

Onneksi siinä oli mukava herrasmies, joka tuli auttamaan. Nainen vain tuijotteli ikkunasta ulos.

Kommentit (343)

Vierailija
141/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit suunnata neuvosi niille, jotka eivät liiku

Ja tais käydäkin niin että ne koirat älähti ja niin pois päin ;=D

Vierailija
142/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kysynyt paikalla olevalta mieheltä? Eikös se yleensä ole niin että miehillä on suuremmat voimatkin, ja yleensä etiketti edellyttää miesten aukovan naisille ovia, kantavan kantamuskia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just sellaista itsekkyyttä jota en voi mitenkään ymmärtää. ihan vaan periaatteesta halutaan olla vittumaisia. " ei oo mun velvollisuuuus, minä minä minun oikeudet" eikä mitään oikeaa syytä käytökselle. samaa sarjaa kuin ne tyypit jotka ihan vain itseään huvittaakseen kiusaavat muita ihmisiä joillain sinänsä pikkuisilla asioilla. esim hidastelevat tahallaan kassajonossa, koska heillä on oikeus olla hitaita, koska MINULLA ei ole kiire tms. ihan käsittämätöntä.

Kieltäytyä voi aina myös kohteliaasti, esim. pahoitella ettei just nyt vaan voi. ei vaadi paljoa, mutta vastapuoli ymmärtää yskän eikä jää pahamieli.

En periaattesta tai muutenkaan. En halunnut nostaa vaunuja, joten kieltäydyin. Miksi minulla pitäisi olla mitään muuta syytä kieltäytyä kuin se, etten halua. Oikeastiko olet sitä mieltä, että aina on pakko auttaa, AINA? Ihan välittämättä siitä haluatko vai et? Hyvä homma jos sinä autat kaikkia aina ja kaikkialla. Muistathan auttaa myös naapuria kun hän pyytää auttamaan ruohon leikkaamisessa, katon korjaamisessa ja lasten vahtimisessa. Aina, vaikka et haluaisikaan. Muuten olet ihan vain periaatteesta vittumainen.

Terv. se joka ei tänään halunnut nostaa ap:n vaunuja

Muista, että et itse pyydä apua ikinä missään tai mihinkään.

Vierailija
144/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään törmännyt samanlaiseen umpimieliseen epäkohteliaisuuteen kuin Suomessa. Se sporatyttö oli NOLO.

Vierailija
145/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miehenä kuljin rattaiden kanssa ja sain apua, yleensä käytin matalia ratikoita, katsoin ajan milloin tulee ja menin siihen. Mikä tässä on ongelma?

Kyllä miehet ainakin osaa matkata lapsen ja rattaiden kanssa ilman että tarvii odottaa muiden apua. Katsoo vain aikataulua.

Vierailija
146/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan provokka on tässä kehissä;-)

Vierailija
147/343 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit 264 ja 265 menevät jo niin korkealta ja kovaa ohi mun pointin, että tahtoo vetää vähän hiljaiseksi. Ihan niin kuin tämä olisi yhtäkkiä jokin nuoret vs vanhat -taistelu, jossa aseina on mm. taloudellinen tilanne. What?!

Edelleen puhun vaan normaalista sosiaalisesta toiminnasta ja hyvistä käytöstavoista. Edelleenkin mun mielestä jostakin pienestä (joo ilmeisesti joidenkin mielestä esim. se kadun yli taluttaminen tai vaunujen kanssa auttaminen ei ole pieni teko) teosta kieltäytyminen on vain ja ainoastaan huonoa käytöstä, olkoot sen takana sitten mitä vaan traumoja. Tietenkin asiaa lieventää se, jos aivan ystävällisesti ilmoittaa ettei voi (?) auttaa, mutta helvetin outoa käytöstä se silti on.

Ja moniko ei vaan periaatteesta voi auttaa, jos kuitenkin on riittävän hyvällä tuulella kieltäytyäkseen ystävällisesti.

En edelleenkään ole sitä mieltä, että kenenkään olisi PAKKO auttaa yhtään ketään, mutta kovin hyvää tai ainakaan normaalia käytöstä sellainen pikkujutusta kieltäytyminen (ihan vaan "huvittamisen" puutteen vuoksi) ei mielestäni ole.

Ja en pidä itseäni pyhimyksenä siksi, että olen pyydettäessä auttanut mummon tien yli :D Mun mielestä se on ihan normaalia toimintaa, josta tulee molemmille osapuolille hyvä mieli. Kertoo kyllä aika paljon ihmisestä, jos tuosta vetää jonkin pyhimyspäätelmän. Joillekin katsos se on ihan normaalia ja fiksua käytöstä, se normi. Kun taas kieltäytyminen pikkujutusta ei ole normi. (Katotaan tuleeko auttamisongelmainen taas jankkaamaan niin vallan asiaankuuluvaa ja käytännönläheistä argumenttiaan siitä, miten jonkun mielestä katon korjaaminenkin voi olla pikkujuttu...)

Mutta tästä nyt on varmaan ihan turha enää jankuttaa kun ei tämä keskustelu ole edennyt mihinkään pitkiin aikoihin. Siinä vaiheessa jos lähdetään palopuheisiin siitä miten vanhoilla ihmisillä on paremmat tulot niin mennään jo niin etäällä itse aiheesta, että tarve on ilmeisesti vain ja ainoastaan tappeleminen (mulla ei ole kiinnostusta ottaa kantaa iäkkäiden vrt nuorten varallisuuteen tämän asian puitteissa koska on mun mielestä täysin epäoleellista... vain köyhemmille ja heikommilleko tarvitsee olla kohtelias vai mikä oli nerokas pointtisi...?)

Vierailija
148/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit suunnata neuvosi niille, jotka eivät liiku

Ja tais käydäkin niin että ne koirat älähti ja niin pois päin ;=D

Riittääkö sulle se, että juoksen viikottain 5km:n lenkkejä, pyöräilen työmatkat, käyn kahdesti viikossa siinä kyseisessä pumpissa tai salilla...

vaikkapa näin heti alkuun...

Joten todellakin, voit suunnata neuvosi niille, jotka eivät liiku lainkaan. Ja keksi jotain järkevämpää kirjoitettavaa, kuin latteita fraaseja.

Vierailija
149/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennevammaa tuolla tytöllä. Jos kyseessä olisi ollut vanha mummo joka olis tarvinnut apua tien ylityksessä olisiko kieltäytynyt myös siitä. Samainen henkilö ei myöskään varmaan anna ratikassa paikkaa vanhuksille/vammaisille.

tai sitten en. Jos sinä päivänä en halua auttaa, en auttaisi. Toisen kerran voisin auttaa. Ratikassa annan paikan vanhuksille, tosin harvoin he sitä ottavat vastaan.

Melkoisia johtopäätöksiä täällä siitä, että en ole aina, kaikkialla ja joka ikistä ihmistä missä tahansa tilanteessa valmis auttamaan. Avunpyytäjiä on maailma pullollaan, välillä autan, mutta ihan jokainen kerta en.

Tälläisiä helppoja arkipäivän avunpyyntöjä (rattaiden nostaminen, vanhuksen auttaminen jossakin pikkujutussa) ei ainakaan itselleni Helsingissä liikkuessa tule kuin harvakseltaan vastaan. Ei minulla ole koskaan ollut syytä kieltäytyä näistä.

Minun on vaikea saada kiinni sellaisen ihmisen sielunelämästä, joka oman huvituksensa mukaan päättää auttaako apua pyytävää vanhusta tien ylityksessä tms. Saati että ei edes saa suutaan auki sanoakseen että ei nyt pysty, anteeksi,

Vierailija
150/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan provokka on tässä kehissä;-)

eihän nyt suomessa tollasta voi olla!

Vierailija
151/343 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa avun antamisesta kieltäytyminen "kun ei huvita" ei ole mitään muuta kuin suurta kusipäisyyttä.

Jos on jotain kipua tms. OIKEA syy, se on ihan ok.

Ei voi mitenkään verrata tuollaista n. 10 sekuntia vievää palvelusta esim. lapsenhoitoon tai muuhun vastaavaan.

Mä en oikeasti pysty pitämään tuollaista kieltäytyjää normaalina ihmisenä, ja jos jollekin pitäisi jotain pahaa tapahtua, mielelläni tuollaiselle. Vaikka raiskaus, johon kukaan ei viitsi puuttua, kun just sillä hetkellä ei tunnu kivalta auttaa.

Vierailija
152/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään törmännyt samanlaiseen umpimieliseen epäkohteliaisuuteen kuin Suomessa. Se sporatyttö oli NOLO.

Itse jopa tarjoudun nostamaan vaunuja. Autamisesta kun saa hyvän mielen itselle.

Mutta joillakin on naama norsunvituralla läpi ikänsä ja ammentavat voiman negatiivisuudesta. Vanhoina akkoinakin valittavat ja ruikuttavat elämäänsä.

Vierailija
153/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pahempi peräjunttila kuin Venäjä, sielläkin olisi autettu äitiä lastenvaunujen kanssa. :D

Tosi ryssämuija nostaa lapsensa ja vaunut itse bussiin, ja vetää turpaan kaikkia jotka yrittääkään auttaa sitä. Suomalaisäiti on tuollainen hymyilevä yltiöpositiivinen avuton nyhvö jota pitää auttaa ja sit taivastellaan ku ruotsalainen "HÄRREGUD! Tavatonta!" kun jotakuta ei huvita liikauttaa eväänsä.

Vierailija
154/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmistä auttaa nostamaan vaunuja ja rattaita, jos kohteliaasti sitä pyytää. Jos ap on yhden kerran törmännyt johonkin jurottajaan, niin sellasta se nyt elämä vaan joskus on. Apua kuitenkin löytyi, joten kaikki lienee hyvin.

Minä toivoisin vaunuäideiltä sitä, että ne edes joskus itse tarjoutuisivat nostamaan sieltä raskaasta ja kuraisesta päästä. Ja laittaisivat ne vankkurit niin, että muutkin pääsevät ratikassa liikkumaan.

Vierailija
155/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmisillä on niin paha olla. No just sen takia, että ollaan niin vitun itsekkäitä, ettei tuollaista pientä asiaa pystytä toisen avuksi tekemään kun " ei huvita".

No, kyllä nämä ihmiset tulevat sen edestään löytämään, ei siinä mitään. Jotenkin vaan tosi vaikea kuvitella miten tuollaiset ihmispaskat kestää itseään.

Ollaan noidankehätilanteessa, jossa katkeruus, itsekkyys, välinpitämättömyys ja pahoinvointi aiheuttaa välinpitämätöntä ja vihakäyttäytymistä, josta kumpuavat huonot kokemukset puolestaan ruokkivat ihmisten pahoinvointia ja huonoa käytöstä.

Nyt mennään jo aika korkealla.. Minä en halunnut nostaa jonkun toisen vaunuja ratikkaan. En halunnut. Ja siitäkö nyt johtuu, että maailmasta tulee kylmä paikka?

En minä muutenkaan kulje auttelemassa ihmisiä kaiken maailman pikku juttujen kanssa. Kuljetko sinä? Autan silloin kun haluan, kieltäydyn silloin kun haluan. Sano sinä vain aina kyllä kaikille avuntarvitsijoille, niitä on maailma täynnä.

Ja vielä täytyy kieltäytyä auttamisesta tylysti, koska...?

Vierailija
156/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö sulle se, että juoksen viikottain 5km:n lenkkejä, pyöräilen työmatkat, käyn kahdesti viikossa siinä kyseisessä pumpissa tai salilla...

vaikkapa näin heti alkuun...

Joten todellakin, voit suunnata neuvosi niille, jotka eivät liiku lainkaan. Ja keksi jotain järkevämpää kirjoitettavaa, kuin latteita fraaseja.

Latteat fraasit keksitte ihan itse, mun ei enää tarvi.

Vierailija
157/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei pysty/ voi nostaa, oli kyse sitten selkävaivoista, kuukautisvaivoista, huonosta olosta jne. Olisi todella moukkamaista edes olettaa, että sellaista pitäisi selittää.

Ap, mielestäni tuo tilanne oli ok, ei siinä ollut mitään epäkohteliasta. Kysyit asiaa ja nainen vastasi ei. Tokihan "en valitettavasti voi" olisi ollut kohteliaampaa, mutta sinulta on äärimmäisen moukkamaista valittaa ja arvostella asiaa näin jälkikäteen. Ja koitahan ymmärtää jatkossa, etteivät ihmiset ole sinulle tilivelvollisia siitä, miksi eivät nostoon osallistu.

Vierailija
158/343 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on röyhkeää vaatia apua. Auttamisen kuuluu olla vapaaehtoista.

Niin kun mummo esim. pyysi mua kaupungilla auttamaan itsensä tien yli, niin mun olis pitänyt tajuta että mummo on vain röyhkeä eikä tajua että mulla on omakin elämä? Vai onko olemassa jokin tietty ryhmä tai tietty tilanne, jossa avun pyytäminen onkin ihan ok?

Tää keskustelu menee niin sivuraiteille. Ei vähiten siksi, että auttamisongelmainen ei heti alussa korjannut ap:n esittämää asiaa, jonka mukaan auttamisesta kieltäytynyt olisi kieltäytynyt paljon tylymmin kuin oman tarinansa mukaan.

Toinen syy miksi tämä menee sivuraiteille tuntuu olevan se, että tähän vedetään nyt kaikki mahdolliset auttamiset suunnilleen toisen talon rakentamisesta mukaan. Vaikka alkujaan kyse oli varsin pienestä eleestä, josta tämä auttamisongelmainen kieltäytyi -ei siksi että hänellä olisi jokin erityinen syy vaan siksi, että häntä ei HUVITTANUT. Mitä jos vaikka se kadunylitykseen apua tarvinnut mummo olisi sattunut kysymään häneltä apua ja häntä ei olisi sattunut juuri silloin HUVITTAMAAN? Koska hänen ei ole PAKKO auttaa ketään jos ei HUVITA, niin olisi ihan täysin olla auttamatta mummoa. Voisi vain todeta, että en voi auttaa, vaikka oikeasti ei vain HUVITA.

vaatimisesta näyttää olevan kyse esim. aloittajan tapauksessa. ei se muuten täällä vikisisi kun ei autettu.

Ap "vikisi" vain huomionsa siitä, miten tökerösti ihmiset voivatkin käyttäytyä. Ei siksi, että olisi syvä loukkaus jos kaikki eivät aina ole käytettävissä. KÄY-TÖS-TA-VOIS-TA siis on kyse. Jotkut eivät vissiin ole koskaan sellaisista kuulleetkaan, kun tämä pointti on niin mahdotonta sisäistää.

Vierailija
159/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just sellaista itsekkyyttä jota en voi mitenkään ymmärtää. ihan vaan periaatteesta halutaan olla vittumaisia. " ei oo mun velvollisuuuus, minä minä minun oikeudet" eikä mitään oikeaa syytä käytökselle. samaa sarjaa kuin ne tyypit jotka ihan vain itseään huvittaakseen kiusaavat muita ihmisiä joillain sinänsä pikkuisilla asioilla. esim hidastelevat tahallaan kassajonossa, koska heillä on oikeus olla hitaita, koska MINULLA ei ole kiire tms. ihan käsittämätöntä.

Kieltäytyä voi aina myös kohteliaasti, esim. pahoitella ettei just nyt vaan voi. ei vaadi paljoa, mutta vastapuoli ymmärtää yskän eikä jää pahamieli.

En periaattesta tai muutenkaan. En halunnut nostaa vaunuja, joten kieltäydyin. Miksi minulla pitäisi olla mitään muuta syytä kieltäytyä kuin se, etten halua. Oikeastiko olet sitä mieltä, että aina on pakko auttaa, AINA? Ihan välittämättä siitä haluatko vai et? Hyvä homma jos sinä autat kaikkia aina ja kaikkialla. Muistathan auttaa myös naapuria kun hän pyytää auttamaan ruohon leikkaamisessa, katon korjaamisessa ja lasten vahtimisessa. Aina, vaikka et haluaisikaan. Muuten olet ihan vain periaatteesta vittumainen.

Terv. se joka ei tänään halunnut nostaa ap:n vaunuja

voi että, et taida edelleenkään käsittää...surullista. Sinunkaltaisesi ihminen on esim työkaverina tosi ikävä. Kun sä saat päähäsi, että mua ei nyt huvita olla hyvä työkaveri ja hyvän ilmapiirin rakentaja, niin jos sulta kysytään vaikka, että ojennatko tuon tavaran tuolta niin sä vastaat että en. En ole v-mäinen kuhan vaan ei haluta.

Kyllä se sinn kohdallasi vaan nyt on niin, että hyvät perustavat on jääneet oppimatta...tässä ei puhuta mistään suureellisesta auttamisesta (vaikkapa siitä ruohon leikkuusta, tai katon korjaamisesta) vaan nämä asiat on niitä pieniä käytöstapoja kuten oven aukaiseminen toisella jolla on kädet täynnä jne. Tällaiset pienet huomaavaisuudet eivät vie aikaasi eikä rahaasi.

Ihan vain kun sen nyt otit esille. Sinäkö määrittelet mitkä asiat ovat niin pieniä, että niissä on autettava AINA? Että paljonko pitää aikaa tai vaivaa tai rahaa mennä, että saa kieltäytyä? Aika korkealle nostat itsesi, jos tällaiset asiat ovat sinun päätettävissäsi.

Perustapoihin kuuluu myös se, että osaa kieltäytyä (vaikka se sinun mielestäsi ei olisi sallittua) ja että osaa ottaa kieltäytymisen vastaan. Että ymmärtää, ettei kukaan ole velvollinen vaikkapa nostamaan sinun vaunujasi. Etkä sinä ole oikea henkilö määrittämään miten kaikkien muiden on pakko toimia.

Työpaikalla olen juuri se ilmapiirin ylläpitäjä. Vietän töissä suuren osan valveillaoloajastani, haluan luonnollisesti myös viihtyä siellä. Tunnen työkaverini ja työtulos on parempi jos toimimme yhdessä.

Ymmärrä sinäkin, ettei pyytäminen automaattisesti johda siihen, että toisen ihmisen on pakko suostua. Vaikka kyse olisi sinun mielestäsi kuinka "pienestä ja vähäpätöisestä" asiasta. Minun mielestäni esimerkiksi kuukausilahjoituksen tekeminen muutamalle hyväntekeväisyyjärjestölle on pieni asia, jolla autetaan. Silti melkoisen moni taitaa kieltäytyä asiasta.

Vierailija
160/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei pysty/ voi nostaa, oli kyse sitten selkävaivoista, kuukautisvaivoista, huonosta olosta jne. Olisi todella moukkamaista edes olettaa, että sellaista pitäisi selittää.

Ap, mielestäni tuo tilanne oli ok, ei siinä ollut mitään epäkohteliasta. Kysyit asiaa ja nainen vastasi ei. Tokihan "en valitettavasti voi" olisi ollut kohteliaampaa, mutta sinulta on äärimmäisen moukkamaista valittaa ja arvostella asiaa näin jälkikäteen. Ja koitahan ymmärtää jatkossa, etteivät ihmiset ole sinulle tilivelvollisia siitä, miksi eivät nostoon osallistu.

Monet vaunuilijat kuvittelevat olevansa maailman napoja. Itsekin sain ikävää asennetta silmilleni, kun sanoin, etten nosta. En ala selitellä mitään syitä keskellä bussia (käsi toipui murtumasta), mutta eipä ole vaunuilijallakaan oikeutta sanoa veemäisesti, että "ai et vai?".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä