Tänään ratikassa koettua
Pyysin nuorta naista, voisiko hän auttaa lastenvaunujen kyytiinnostamisessa. Nainen katsoi suoraan silmiin, vastasi "en" ja käänsi katseensa pois. Siis mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut?
Onneksi siinä oli mukava herrasmies, joka tuli auttamaan. Nainen vain tuijotteli ikkunasta ulos.
Kommentit (343)
on just sellaista itsekkyyttä jota en voi mitenkään ymmärtää. ihan vaan periaatteesta halutaan olla vittumaisia. " ei oo mun velvollisuuuus, minä minä minun oikeudet" eikä mitään oikeaa syytä käytökselle. samaa sarjaa kuin ne tyypit jotka ihan vain itseään huvittaakseen kiusaavat muita ihmisiä joillain sinänsä pikkuisilla asioilla. esim hidastelevat tahallaan kassajonossa, koska heillä on oikeus olla hitaita, koska MINULLA ei ole kiire tms. ihan käsittämätöntä.
Kieltäytyä voi aina myös kohteliaasti, esim. pahoitella ettei just nyt vaan voi. ei vaadi paljoa, mutta vastapuoli ymmärtää yskän eikä jää pahamieli.
Miksi teille sitten pitäisi olla kohteliaita.
Eikä käytöstavat ole oikeasti mikään ylimääräinen vaiva. Paitsi näköjään henkilöille tällä palstalla.
Mikä ihmeen ajatus tämänkin ajatuksen taustalla on? Älä käytä äänihuuliasi liikaa, koska ne vaurioituvat?
80-luvulla syntynyttä sukupolvea "kaikki-heti-tänne-nyt". Eivät osaa/halua tehdä omaehtoisesti mitään toisia auttaakseen.
Varsinainen mulkvistien sukupolvi meillä kasvamassa.
Itse ovat kyllä kaikki mahdolliset yhteiskunnan tuet saaneet vastaansa ilmaisesta peruskoulusta ym.palveluista lähtien, mutta mitään eivät osaa muille jakaa.
80-luvulla syntynyttä sukupolvea "kaikki-heti-tänne-nyt". Eivät osaa/halua tehdä omaehtoisesti mitään toisia auttaakseen.
Varsinainen mulkvistien sukupolvi meillä kasvamassa.
Itse ovat kyllä kaikki mahdolliset yhteiskunnan tuet saaneet vastaansa ilmaisesta peruskoulusta ym.palveluista lähtien, mutta mitään eivät osaa muille jakaa.
Pelottaa kun nämä lisääntyy ja kasvattaa omiaan!
jos kukaan ei tule niitä vaunuja nostamaan niin kuljettajan velvollisuus on tulla. Ei taida moinen viivästys olla kenenkään edun mukaista.
Jos noin pienen asian tekemistä pitää edes ajatella, niin ei kyllä ole täysiarvoinen yhteiskunnan jäsen.
EN IKINÄ ottaisi riskiä jonkun vaunuttelijan takia omasta raskaudestani..tai ihan jos olis selkä mennyt, eikä sais nostaa. Vaunuttelija ei oman terveyden edelle menis ikinä ja se on vain hyväksyttävä, et sinä vaunuttelijakaan niin toimisi.
Riskiraskaudet erikseen, mutta mistä pitäen normaali raskaus on ollut sairaus? Ei kukaan varmaan ihan oikeasti ole saanut keskenmenoa nostamalla mitään painavaa..? Itse kävin body pumpissakin vielä 39+ viikoilla ja latasin tankoon kunnon painot, esikoista nostelin koko raskausajan, kun se oli vain 5 kk kun tulin uudelleen raskaaksi, eikä ollut mitenkään vaikeaa. Johan tässä maailman liikakansoitus olisi ratkennut ihan itsestään, jos kaikki kolmannen maailman naiset saisivat lopettaa raskaat pelto- ja vedenhakutyöt yms. tai muutoin sikiö heti abortoituisi :)
Asennevammaa tuolla tytöllä. Jos kyseessä olisi ollut vanha mummo joka olis tarvinnut apua tien ylityksessä olisiko kieltäytynyt myös siitä. Samainen henkilö ei myöskään varmaan anna ratikassa paikkaa vanhuksille/vammaisille.
Edelleenkin - TOTTA KAI on kohteliasta auttaa, oli sitten kyse lastenrattaista, matkalaukuista tai lääketokkurassa olevasta isosta koirasta (viimeksi mainittua toipilasta kerran avustin ratikasta ulos)! Mutta siis tuo joillain äideillä oleva asenne, että se on muiden velvollisuus olla niitä rattaita nostelemassa ja loukkaantuvat sitten ap:n tavoin jos joku ei siihen suostu. Oli kyse ruumiin- tai asennevammasta niin ei ventovieraille siitä ole tilivelvollinen. Kun monet kuitenkin joutuvat lapsiaan kuskaamaan rattaissa ihan säännöllisesti, niin kyllä näitä tilanteita osuu kohdalle melko usein, käyttäkää niitä matalalattiaratikoita tai palvelulinjoja!
[/quote]
niitä käyttää. Minusta se osoittaa kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä, ellei auteta lähimmäistä. Se kertoo tästä yhteiskunnan asenteesta jotain.
Erittäin itsekäs elämänasenne sinulla tuntuu olevan. Et tietenkään ole tilivelvollinen, mutta voihan siihen edes kommentoida, ettei valitettavasti pysty, vaikka haluaisi. Sen verran sosiaalisia taitoja voisi omata. Ja kyse ei ole loukkaantumisesta, vaan kummastelusta sen suhteen, kuinka välinpitämätön asenne ihmisillä voi nykyään olla. Tämä näkyy kaikkialla.
t. ei ap
EN IKINÄ ottaisi riskiä jonkun vaunuttelijan takia omasta raskaudestani..tai ihan jos olis selkä mennyt, eikä sais nostaa. Vaunuttelija ei oman terveyden edelle menis ikinä ja se on vain hyväksyttävä, et sinä vaunuttelijakaan niin toimisi.
Riskiraskaudet erikseen, mutta mistä pitäen normaali raskaus on ollut sairaus? Ei kukaan varmaan ihan oikeasti ole saanut keskenmenoa nostamalla mitään painavaa..? Itse kävin body pumpissakin vielä 39+ viikoilla ja latasin tankoon kunnon painot, esikoista nostelin koko raskausajan, kun se oli vain 5 kk kun tulin uudelleen raskaaksi, eikä ollut mitenkään vaikeaa. Johan tässä maailman liikakansoitus olisi ratkennut ihan itsestään, jos kaikki kolmannen maailman naiset saisivat lopettaa raskaat pelto- ja vedenhakutyöt yms. tai muutoin sikiö heti abortoituisi :)
Sen vuoksi, että raskaana ollessa lantionpohja venyttyy niin paljon, ettei painavien nostelua suositella. Siinäpähän syytät itseäsi vaipoissa sitten vanhempana...
minun mielestäni kenenkään ei ole pakko antaa julkisella paikalla selitystä siihen, miksi ei auta nostamaan vaunuja.
Olen itse nykyäään ihminen, joka ap:n kuvailemissa tilanteissa kieltäytyy. Varsinkin jos paikalla on joku mies, pyytäköön miestä. En itse saa yleensä minkäänlaista apua muilta ihmisiltä, joten en itsekään enää vitsi auttaa muita. Autan vain vanhuksia ja vammaisia, koska he oikeasti tarvitsevat apua, ja esim. juuri vanhuksilta olen itse saanut apua ja ystävällisyyttä.
että ensi kerralla en sano "ei" vaan "Sori, selkä on hajalla, en saa nostaa." On kai parempi valehdella kuin käyttäytyä huonosti.
Sen vuoksi, että raskaana ollessa lantionpohja venyttyy niin paljon, ettei painavien nostelua suositella. Siinäpähän syytät itseäsi vaipoissa sitten vanhempana...
osaa myös pitää ne paikat kunnossa, toisin kuin ne jotka ei tuon vertaa saa persettään ratikan penkistä.
minä pari päivää sitten näin yhden vanhemman miehen kaatuvan polkupyörällä ja tietysti menin siihen sitten auttamaan. Saatoinkin miestä vähän matkaa kun hänen jalkaansa sattui, että näkee että pääsee kuitenkin kotiinsa päin siitä huolimatta. Tämä mies minulta kysyi, että miten minä jäin auttamaan...että kun ei ihmiset nykyään pysähdy auttamaan.
Minä olen kuvitellut, että perusfiksut aikuiset sentään osaa olla huomaavaisia ja auttaa toisia tällaisissa pikkujutuissa, mutta näköjään se ei olekkaan nykyään itsestäänselvää.
Ja kyllä hyvien tapojen puutetta ja moukkamaista käytöstä on kieltäytyä auttamasta tuollaisissa pikkutilanteissa (oli sitten kyse oven aukaisusta, pudonneen tavaran ylösnostamisesta, tai vaikkapa siitä vaunujen nostosta.
ja tietysti nämä mulla on selkä poikki ym ovat sitten asia erikseen, mutta siitähän ei tämänkään nuoren naisen kohdalla ollut kysymys valitettavaa kyllä.
ku tääl on ihmiset huonossa kunnossa..
Sen vuoksi, että raskaana ollessa lantionpohja venyttyy niin paljon, ettei painavien nostelua suositella. Siinäpähän syytät itseäsi vaipoissa sitten vanhempana...osaa myös pitää ne paikat kunnossa, toisin kuin ne jotka ei tuon vertaa saa persettään ratikan penkistä.
voisit kyllä pitää huolta myös pääkoppasi kunnosta. :D
Kyllä nuo yksinkertaisimmat ohjeet kannattaa pitää mielessään, ei niitä huvikseen raskaana oleville kerrota.
Ja kuka nyt ei ole nostanut takapuoltaan ratikan penkistä? Itselläni on kyllä tapana ollut aina auttaa. Ja hyvässä kunnossa olen ollut itsekin, mutta en ole myöskään lähtenyt leikkimään typerillä asioilla vaarantaen omaa terveyttäni.
Minä en käyttänyt vaunuja ollenkaan, koska meillä on vain yksi lapsi eikä yhden kanssa vaunuja tarvitse. Kantoliinan kanssa on niiiiiin paljon helpompi liikkua eikä koskaan tarvitse miettiä auttaako joku nostamaan vaunut tai onko bussissa jo kahdet vaunut valmiiksi jolloin en pääse kyytiin.
Ymmärrän kyllä että jos on kaksi pientä lasta jotka eivät vielä pitkiä matkoja kävele, että silloin vaunuja voi oikeasti tarvita. Mutta en ymmärrä että yhden lapsen kanssa tahallaan haetaan hankaluuksia ja käytetään vaunuja kun helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa.
Emme asu Helsingissä, mutta kun olemme siellä käyneet niin apua on aina saanut tarvittaessa. En osaisi kuvitellakaan, etten auttaisi toista ihmistä pienessä tai suuressa asiassa. Jos en pystyisi tai osaisi niin pahoittelisin ja kysyisin että voisikokhan joku toinen mahdollisesti auttaa. Uskon, että näin toimisivat kaikki normaalit ihmiset.
En osaa sanoa minkälainen ihminen ei auta. Toivottavasti hän ei ole koskaan sairas tai avun tarpeessa, vai onko se sitten eri asia. Häntä tulee auttaa mutta hänen ei tarvitse muita auttaa?
Ja raskaudesta, että mulla 3 lasta peräkanaa. Olen nostellut rattaita ja lapsia ja kaikkea mahdollista raskauksieni aikana. Mutta toisaalta, olen hyväkuntoinen ja raskaudet ovat olleet normaaleja. Mutta muistakaa muutkin terveet ihmiset, ettei raskaus estä normaalielämää ja elää voi, ei tarvitse varoa joka asiaa. Paitsi jotain syömisiään, juomisiaan, lääkkeitä...huoh.
on just sellaista itsekkyyttä jota en voi mitenkään ymmärtää. ihan vaan periaatteesta halutaan olla vittumaisia. " ei oo mun velvollisuuuus, minä minä minun oikeudet" eikä mitään oikeaa syytä käytökselle. samaa sarjaa kuin ne tyypit jotka ihan vain itseään huvittaakseen kiusaavat muita ihmisiä joillain sinänsä pikkuisilla asioilla. esim hidastelevat tahallaan kassajonossa, koska heillä on oikeus olla hitaita, koska MINULLA ei ole kiire tms. ihan käsittämätöntä.
Kieltäytyä voi aina myös kohteliaasti, esim. pahoitella ettei just nyt vaan voi. ei vaadi paljoa, mutta vastapuoli ymmärtää yskän eikä jää pahamieli.
En periaattesta tai muutenkaan. En halunnut nostaa vaunuja, joten kieltäydyin. Miksi minulla pitäisi olla mitään muuta syytä kieltäytyä kuin se, etten halua. Oikeastiko olet sitä mieltä, että aina on pakko auttaa, AINA? Ihan välittämättä siitä haluatko vai et? Hyvä homma jos sinä autat kaikkia aina ja kaikkialla. Muistathan auttaa myös naapuria kun hän pyytää auttamaan ruohon leikkaamisessa, katon korjaamisessa ja lasten vahtimisessa. Aina, vaikka et haluaisikaan. Muuten olet ihan vain periaatteesta vittumainen.
Terv. se joka ei tänään halunnut nostaa ap:n vaunuja
vieläkään riittää siihen, että rautalangasta väännettynä:
Raskaus venyttää lantionpohjaa, siksi on suuri rasite nostaa painavia esineitä ja venyttää sitä sillä tavoin lisää. Lisää riskiä saada virtsankarkailua tai laskeumia myöhemmällä iällä.
Joten et osaa huolehtia paikkojesi kunnosta, jos nostelet liian painavia painoja esim.kuntosalilla raskaana olessasi.
Minusta tässä nyt suurin ongelma oli vain epäkohteliaisuus, eikä ne syyt.