Tänään ratikassa koettua
Pyysin nuorta naista, voisiko hän auttaa lastenvaunujen kyytiinnostamisessa. Nainen katsoi suoraan silmiin, vastasi "en" ja käänsi katseensa pois. Siis mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut?
Onneksi siinä oli mukava herrasmies, joka tuli auttamaan. Nainen vain tuijotteli ikkunasta ulos.
Kommentit (343)
Riskiraskaudet ovat asia erikseen, mutta suurin osa raskauksista mahdollistaa täysin normaalin elämän alusta loppuun asti.
miksi ihmisillä on niin paha olla. No just sen takia, että ollaan niin vitun itsekkäitä, ettei tuollaista pientä asiaa pystytä toisen avuksi tekemään kun " ei huvita".
No, kyllä nämä ihmiset tulevat sen edestään löytämään, ei siinä mitään. Jotenkin vaan tosi vaikea kuvitella miten tuollaiset ihmispaskat kestää itseään.
Olkoon kyse miten pienestä asiasta hyvänsä, niin auttaminen ei ole mikään VELVOLLISUUS. Vaikka auttaminen ei veisi kuin 2 sekuntia ja vaivaa ei koituisi ollenkaan, silti on oikeus kieltäytyä. Vai sinäkö määrittelet missä asioissa on aina autettava? Minkä kokoluokan asioissa on jo oikeus kieltätyä auttamasta?
Auttaminen ei ole velvollisuus.
miksi ihmisillä on niin paha olla. No just sen takia, että ollaan niin vitun itsekkäitä, ettei tuollaista pientä asiaa pystytä toisen avuksi tekemään kun " ei huvita".
No, kyllä nämä ihmiset tulevat sen edestään löytämään, ei siinä mitään. Jotenkin vaan tosi vaikea kuvitella miten tuollaiset ihmispaskat kestää itseään.
Ollaan noidankehätilanteessa, jossa katkeruus, itsekkyys, välinpitämättömyys ja pahoinvointi aiheuttaa välinpitämätöntä ja vihakäyttäytymistä, josta kumpuavat huonot kokemukset puolestaan ruokkivat ihmisten pahoinvointia ja huonoa käytöstä.
Miten voi olla niin vaikaa sanoa vaikka että valitettavasti en pysty. Ei siinä tarvitse selitellä sen enempää. Ihme sakkia tässäkin kaupungissa asuu.
Olkoon kyse miten pienestä asiasta hyvänsä, niin auttaminen ei ole mikään VELVOLLISUUS. Vaikka auttaminen ei veisi kuin 2 sekuntia ja vaivaa ei koituisi ollenkaan, silti on oikeus kieltäytyä. Vai sinäkö määrittelet missä asioissa on aina autettava? Minkä kokoluokan asioissa on jo oikeus kieltätyä auttamasta?
Auttaminen ei ole velvollisuus.
Vakavissa onnettomuuksissa tms auttaminen on velvollisuus.
Arkipäiväisissä pikkujutuissa ilman syytä auttamatta jättäminen on ihan vain huonoa käytöstä. Ei siinä mitään, kyllä sitä maailmaan mahtuu.
Tulin ratikalla sairaalasta juuri kun äitini oli kuollut. Joku taisi kysyä vaunujen nostoon kaveriksi. En edes muista kunnolla, sanoinko mitään. Saatoin sanoa, että en ja käänsin pääni pois tai sitten en sanonut mitään. Olin niin shokissa vielä siinä vaiheessa, etten tajunnut muuta kuin, että äitini on kuollut ja haluan kotiin ja mitä sanon lapsille kun mummua ei enää ole.
Anteeksi, että joku on loukkaantunut siitä. Nyt vasta tajusin, että jollekin se on saattanut olla niin vakava asia se minun kieltäytyminen, että on voinut tehdä aloituksen aiheesta ja närkästyä.
todella surullinen ketju. Miten kukaan ihminen voi olla niin käsittämättömän itsekeskeinen ja säälittävä moukka, ettei vaivaudu tuon enempää auttamaan apua tarvitsevaa?! En voi ymmärtää! Kun se ei oikeasti ole edes mitenkään itseltä pois. Luoja että mua hävettäis jos olisin se auttamatta jättänyt.
Ollaan noidankehätilanteessa, jossa katkeruus, itsekkyys, välinpitämättömyys ja pahoinvointi aiheuttaa välinpitämätöntä ja vihakäyttäytymistä, josta kumpuavat huonot kokemukset puolestaan ruokkivat ihmisten pahoinvointia ja huonoa käytöstä.
Nyt mennään jo aika korkealla.. Minä en halunnut nostaa jonkun toisen vaunuja ratikkaan. En halunnut. Ja siitäkö nyt johtuu, että maailmasta tulee kylmä paikka?
En minä muutenkaan kulje auttelemassa ihmisiä kaiken maailman pikku juttujen kanssa. Kuljetko sinä? Autan silloin kun haluan, kieltäydyn silloin kun haluan. Sano sinä vain aina kyllä kaikille avuntarvitsijoille, niitä on maailma täynnä.
Elämäni on aivan yhtä raskasta kuin muillakin, mutta ei se estä minua olemasta ystävällisnen/kohtelias/huomaavainen/mukava muita kohtaan. Itsekin olen usein saanut apua ihan ventovierailta. Kaikilla on mukavampaa elää, kun ihmiset kohtelevat toisiaan huomaavaisesti. Ja jotenkin vaan olen huomannut, että myös muihin ihmisiin pätee vanha sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Ja ihan jokaiseen tilanteeseen sopii yleismaalmallinen eettinen ohje kohtele lähimmäistäsi (=kuka tahansa ihminen) kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Ihmiset ovat yksiselitteisen ikäviä, jos eivät näihin tavoitteisiin pyri.
niin ratikassa kuin täällä.
t: maalainen
Hävettää olla suomalainen, kun lukee näitä umpimielisten junttien puolusteluja huonolle käytökselle. Muuttakaa johonkin Sysmän korpeen asumaan, niin ei tarvitse puhua kenenkään kanssa mitään.
ja toki tiedän, että auttaa varmaan olisi pitänyt. Mutta joskus vain on niin shokissa, että hyvä kun saa itsensä pidettyä kasassa, että pääsee kotiin.
En varmaan edes tajunnut, mitä se nainen minulta kysyi.
Olen edelleen pahoillani jos kieltäytymiseni järkytti äitiä niin paljon, että halusi aloittaa ketjun tänne. Toivon, että ymmärrät sinä päivänä kun oma äitisi tai joku muu todella läheinen on kuollut. Silloin ei välttämättä ole oma itsensä.
Hävettää olla suomalainen, kun lukee näitä umpimielisten junttien puolusteluja huonolle käytökselle. Muuttakaa johonkin Sysmän korpeen asumaan, niin ei tarvitse puhua kenenkään kanssa mitään.
jonkun vaunuttelijan takia omasta raskaudestani..tai ihan jos olis selkä mennyt, eikä sais nostaa. Vaunuttelija ei oman terveyden edelle menis ikinä ja se on vain hyväksyttävä, et sinä vaunuttelijakaan niin toimisi.
Tilanne on täysin eri, jos olisi nostokykyinen, mutta voisi joskus puhua myös siitä, että huomioiko äidit koskaan muita ihmisiä? monesti he ovat niin sokeita oman lapsensa kanssa, että vaaditaan vaan kokoajan muilta, eikä itse ostata antaa yhtään mitään!!!
Ammoin 90-luvulla oli kyllä nykymenoon verraten niin mukavaa ja helppoa olla raskaana/vauvan äitinä; joka paikassa löytyi apua ja ymmärrystä ja empatiaa, muut naiset eivät kyseenalaistaneet valintoja (lapsen hoitoon, omaan opiskeluun ja työntekoon liittyviä), jne.
Mitenkähän tässä nyt on tällainen back lash käynyt?
Voitte olla varmoja, nykyäidit, että meitä veteraaniäitejä kyllä löytyy vaunuja nostelemaan, vauvoillenne hymyilemään ja ovia aukomaan!
Ammoin 90-luvulla oli kyllä nykymenoon verraten niin mukavaa ja helppoa olla raskaana/vauvan äitinä; joka paikassa löytyi apua ja ymmärrystä ja empatiaa, muut naiset eivät kyseenalaistaneet valintoja (lapsen hoitoon, omaan opiskeluun ja työntekoon liittyviä), jne.
Mitenkähän tässä nyt on tällainen back lash käynyt?Voitte olla varmoja, nykyäidit, että meitä veteraaniäitejä kyllä löytyy vaunuja nostelemaan, vauvoillenne hymyilemään ja ovia aukomaan!
VOIMME nyt todeta että näitä vittupäitä on jos jossain. Jos joku ei auta niin maatkoon paskassaan. Mutta me jotak ilman muuta autamme, olkaamme sitten iloisia ja hymyilkäämme ;D
NYT mammat vähän iloa elämään ja hymy huulille.
ja AP_ ottaa aivoon sun puolesta, erittäin mautonta käytöstä.
Miksi AP suunnittelee päivänsä nin huonosti ettei ota huomioon matalalattiaratikan aikataulua? Ohjelmoi päiväsi paremmin. Kuppilat ovat täynnä imettäviä äitejä, tee samoin, mene imettämään ja mene sopivalla ratikalla. Olet kotiäiti voit muokata päiväsi unesi ja harrstedne mukaan toisn kuin me työäidit. Tai osta niin kevyet rattaat että jaksat nostaa. vaii oletko itse livhavb j avauvasi syöttöporsas :) huumoria vain
Olkoon kyse miten pienestä asiasta hyvänsä, niin auttaminen ei ole mikään VELVOLLISUUS. Vaikka auttaminen ei veisi kuin 2 sekuntia ja vaivaa ei koituisi ollenkaan, silti on oikeus kieltäytyä. Vai sinäkö määrittelet missä asioissa on aina autettava? Minkä kokoluokan asioissa on jo oikeus kieltätyä auttamasta?Auttaminen ei ole velvollisuus.
Leuka loksahtelee kerta toisensa jälkeen kun tätä keskustelua lukee... Missä tämmösiä ihmisiä oikein kasvaa?! Minulle ei tulisi mieleenkään kieltäytyä, jos joku pyytää apua! Eihän näitä tilainteita tule vastaan edes päivittäin. Monet eivät valitettavasti edes kehtaa/uskalla aina pyytää apua, mutta silloinkin hienotunteinen ihminen osaa kyllä apuaan tarjota. Mutta, että kylmästi kieltäytyy avunannosta pyydettäessä ilman mitään syytä, ei vaan pysty käsittämään. Millaiseen yhteiskuntaan olenkaan lapseni synnyttänyt...
Olkoon kyse miten pienestä asiasta hyvänsä, niin auttaminen ei ole mikään VELVOLLISUUS. Vaikka auttaminen ei veisi kuin 2 sekuntia ja vaivaa ei koituisi ollenkaan, silti on oikeus kieltäytyä. Vai sinäkö määrittelet missä asioissa on aina autettava? Minkä kokoluokan asioissa on jo oikeus kieltätyä auttamasta?Auttaminen ei ole velvollisuus.
Leuka loksahtelee kerta toisensa jälkeen kun tätä keskustelua lukee... Missä tämmösiä ihmisiä oikein kasvaa?! Minulle ei tulisi mieleenkään kieltäytyä, jos joku pyytää apua! Eihän näitä tilainteita tule vastaan edes päivittäin. Monet eivät valitettavasti edes kehtaa/uskalla aina pyytää apua, mutta silloinkin hienotunteinen ihminen osaa kyllä apuaan tarjota. Mutta, että kylmästi kieltäytyy avunannosta pyydettäessä ilman mitään syytä, ei vaan pysty käsittämään. Millaiseen yhteiskuntaan olenkaan lapseni synnyttänyt...
Ja ymmärrän täysin jos joku on niin shokissa järkyttävän tapahtuman jäljiltä ettei ole oma itsensä, mutta kun lukee näitä joidenkin puolusteluja...huhhuh ei voi muuta sanoa.
sitä, että tällä palstalla ihmetellään jonkun töykeyttä tai huonoja tapoja. Mikä tahansa aloitus täällä onkaan, niin aina siihen ilmestyy pahansuopia mammoja ikävien kommenttien kanssa. Miksi teille sitten pitäisi olla kohteliaita. Eilenkin täällä oli avaus siitä miten on mahdotonta, että lapseton voi olla uupunut tms. Ja tätä koko mammakuoro päivitteli. Ehkä joku lapseton luettuaan senkin ketjun päätti olla auttamatta ao. ilkiöitä koskaan missään.
Itse en olisi asiasta närkästynyt niin paljon että tulisin av:lle tekemään aloitusta, vaikka pitäisinkin kyseisen henkilön käytöstä outona. Voisin ajatella juuri noin että ehkä asian takana on jotain josta en tiedä mitään.
Suurin myrskyhän täällä onkin noussut siitä kun kyseinen nainen tuli perustelemaan kantaansa, eli ei vain huvita auttaa, mitään estettä, järkytystä, traumaa tai kipua hänellä ei ollut, kunhan nyt ajatteli että nostakoon itse vaununsa. Tuollainen asenne pöyristyttää aika monia.
Tulin ratikalla sairaalasta juuri kun äitini oli kuollut. Joku taisi kysyä vaunujen nostoon kaveriksi. En edes muista kunnolla, sanoinko mitään. Saatoin sanoa, että en ja käänsin pääni pois tai sitten en sanonut mitään. Olin niin shokissa vielä siinä vaiheessa, etten tajunnut muuta kuin, että äitini on kuollut ja haluan kotiin ja mitä sanon lapsille kun mummua ei enää ole.
Anteeksi, että joku on loukkaantunut siitä. Nyt vasta tajusin, että jollekin se on saattanut olla niin vakava asia se minun kieltäytyminen, että on voinut tehdä aloituksen aiheesta ja närkästyä.
Mitä se elämä sit on?