Tänään ratikassa koettua
Pyysin nuorta naista, voisiko hän auttaa lastenvaunujen kyytiinnostamisessa. Nainen katsoi suoraan silmiin, vastasi "en" ja käänsi katseensa pois. Siis mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut?
Onneksi siinä oli mukava herrasmies, joka tuli auttamaan. Nainen vain tuijotteli ikkunasta ulos.
Kommentit (343)
kun en auttanut, mutta olin juuri tullut leikkauksesta enkä saanut nostaa mitään painavaa 6 viikkoon (tikit vielä). Yritin kyllä selittää muuttei tainnut uskoa.
Jos pystyn auttamaan niin kyllä mä autan. Ei se multa mitään pois ole.
että kyse pelkästä asennevammasta.
Pitäisikö asenteena olla, että auttaa aina kaikkia kaikissa tilanteissa? Autatko itse? Esim. sodan uhreja lahjoituksilla tai päivystät naisten kriisipuhelimessa? Ai et? No melkoinen vamma se sinullakin on.
Kyse oli pienestä arkipäiväisestä asiasta, ei koko maailman pelastamisesta. Tee ainakin yksi hyvä teko päivässä, se pitäisi opettaa kaikille! Hyvät käytöstavat eivät vaadi ihmeitä, ihan omankin järjen käyttö on sallittu.
Katsos, kun sinäkin saatat joskus ihan tahtomattasikin
nyt että ei se ole muille mikään velvollisuus auttaa joidenkin vaunujen nosteluiden kanssa! Kohteliastahan se on, mutta ei todellakaan mikään pakko. Jos noin kovasti alkaa ärsyttämään, jos ei muut ihmiset hypi oman pillin mukaan, niin älkää ajautuko tuollaisiin tilanteisiin joissa tarvitsette apua.
joutua tilanteeseen jossa tarvitset muiden ihmisten apua. Meistä jokainen saattaa joutua ja todennäköisesti joutuukin. Niin ihan siksikin on suotavaa olla itsekin joskus siellä auttavana osapuolena. Sillä tavalla yhteiskunta toimii huomattavasti sujuvammin, asiat hoituvat helpommin ja joustavammin, kun ihmiset auttavat tarpeen tullen toisiaan. Ihan ilman mitään pakkoa.
Esimerkiksi ihan vanhastaan tuolla saaristossa on ollut tapana auttaa ihan tuntemattomiakin, koska siellä jos missään voi tulla eteen tilanteita joissa itse todellakin tarvitsee muiden apua ihan henkensä kaupallakin.
minä autan kyllä ihmisiä hyvin usein jos pyydetään ja hyvin usein pyytämättäkin saatan mennä kysymään että tarvitseeko apua, voin kyllä auttaa.
Itse olen myös tarvinnut apua, pyytänytkin, joskus sitä on tullut joskus ei. Näitähän tilanteita sattuu.
Vaikka olenkin itse suht kohtelias ja hyväkäytöksinen niin en silti erehdy luulemaan että auttaminen on pakko tai velvollisuus, tokihan mukavampi olisi jos ihmiset välittäisivät sen verran että auttaisivat.
APn tapaus on nyt kyllä vähän erilainen, koska auttamisen tarve ei ole tullut yllättäen, hänhän on tieten tahtoen valinnut ratikan jonne ei pääse vaunujen kanssa ilman apua.
Ja jos sitä apua ei heti kaikilta tule niin se tulisi vaan hyväksyä.
Eikä kenenkään tarvitse selitellä että miksi ei auta, se ei kuulu muille.
yksin ei nostaminen onnistu, vasta kun lapsi matkaa sateenvarjorattailla. Itse olen nostellut silloin kevyesti koko lastin kyyriin.
Pieni vinkki, aikatauluissa näkyy mikä ratikka on matalalattiaratikka. Joka kolmas taitaa olla Arabian suuntaan.
T: isä, jonka lapsi lopetti juuri rattaissa matkustamisen. Ja nukahtelee sitten ratikassa, eli nostamiseksi ja kantamiseksi aina vaan menee;-)
Mielestäni on edelleen hyvää käytöstä sanoa ei kiitos, en nyt halua auttaa, jos joku pyytää jotain. oli se vanhus joka haluaa kadun yli tai kuka tahansa.
Kukaan ei ole sanonut että pelkkä pyytäminen on röyhkeää. vaatiminen on.
Minulla ei ole minkäänlaista oikeutta odottaa muilta palveluksia tai vaatia niitä.
Miksi esim juuri vanhusta jolla on miljoonia tilillä, yleensä autetaan? he saavat talkkkariapuja ja naapuriapuja ja yhteiskunnalta taksikyytejä ja viriketoimintaa ilmaiseksi jne
Itsemurhaa hautovaa velkavankeudess olevaa parisuhdeväkivallasta kärsivää pienen lapsen äitiä ei.
Edelleen olen sitä mieltä että ap:n moittima nuori nainen käyttäytyi hyvin.
Tiedät ettei ap ole tuollainen perheväkivallasta kärsivä äiti?
että kyse pelkästä asennevammasta.
Pitäisikö asenteena olla, että auttaa aina kaikkia kaikissa tilanteissa? Autatko itse? Esim. sodan uhreja lahjoituksilla tai päivystät naisten kriisipuhelimessa? Ai et? No melkoinen vamma se sinullakin on.
Kyse oli pienestä arkipäiväisestä asiasta, ei koko maailman pelastamisesta. Tee ainakin yksi hyvä teko päivässä, se pitäisi opettaa kaikille! Hyvät käytöstavat eivät vaadi ihmeitä, ihan omankin järjen käyttö on sallittu.
Kuukausi lahjoituksen teko vie aikaa muutaman minuutin. Kriisipuhelimessa päivystys veisi kuukaudessa yhden tunnin. Eikä niillä pelasteta maailmaa vaan tehdään yksinkertaisia ja helppoja hyviä tekoja.
Suomeenkin voi syttyä sota. Suomalaisetkin voivat olla joskus avuntarpeessa. Kuka silloin auttaa, jos kaikki tekevät vain pieniä arkipäiväisiä asioita omassa maassaan eivätkä välitä auttaa meitä?
Minulla ei ole velvollisuus auttaa pyydettäessä, enkä koe sitä huonoksi käytökseksi. Minulla on oikeus olla auttamatta jokaista joka sitä keksii pyytää.
miksi ihmisillä on niin paha olla. No just sen takia, että ollaan niin vitun itsekkäitä, ettei tuollaista pientä asiaa pystytä toisen avuksi tekemään kun " ei huvita".
No, kyllä nämä ihmiset tulevat sen edestään löytämään, ei siinä mitään. Jotenkin vaan tosi vaikea kuvitella miten tuollaiset ihmispaskat kestää itseään.
Minulla ei ole minkäänlaista oikeutta odottaa muilta palveluksia tai vaatia niitä.
Miksi esim juuri vanhusta jolla on miljoonia tilillä, yleensä autetaan? he saavat talkkkariapuja ja naapuriapuja ja yhteiskunnalta taksikyytejä ja viriketoimintaa ilmaiseksi jne
Itsemurhaa hautovaa velkavankeudess olevaa parisuhdeväkivallasta kärsivää pienen lapsen äitiä ei.
Tiedät ettei ap ole tuollainen perheväkivallasta kärsivä äiti?
En tiedäkään.
sen tiedän, että omassa lähipiirissä ne avun pyytäjät ja vaatijat ovat järkiään niitä röyhkeitä ja rikkaita ja ahneita ja käyttävät aina hyväkseen nuoria, joilla ei vielä uskallutsta, omanarvontuntoa. Oma isäni jolla velaton talo, hyvä eläke (ei ole paljon sen eteen töitä tehnyt), kesämökki, perikunnan metsää, jne teettää ilmaiseksi sisarpuolellani siivousta ja muuta työtä. Sisarpuoli on pahoissa rahavaikeuksissa, saa siis ehkä taskurahaa tästä.
Minusta sen avun pitää toimia niin päin, että jos vanhuksella on rahaa, hän maksaa niistä palveluista joita hän saa. Niin tekevät lapsiperheetkin. tai jos eivät jaksa, heiltä viedään lapset.
Minun nähdäkseni tässä ketjussa kaikkein naurettavimpia ovat mammat jotka luulevat että he ovat jotain erikoista sen takia että heillä on lapsi(a) ja vaunut. Itseaiheutettu "ongelma" ei ole muiden ongelma. Tervysvaivat yms. ovat eri asia.
Onneks tässä ketjussa niitä ei ollut!
Selkävika estää mua nostamista ja en halua selittää koko ratikalle
Tiedät ettei ap ole tuollainen perheväkivallasta kärsivä äiti?En tiedäkään.
sen tiedän, että omassa lähipiirissä ne avun pyytäjät ja vaatijat ovat järkiään niitä röyhkeitä ja rikkaita ja ahneita ja käyttävät aina hyväkseen nuoria, joilla ei vielä uskallutsta, omanarvontuntoa. Oma isäni jolla velaton talo, hyvä eläke (ei ole paljon sen eteen töitä tehnyt), kesämökki, perikunnan metsää, jne teettää ilmaiseksi sisarpuolellani siivousta ja muuta työtä. Sisarpuoli on pahoissa rahavaikeuksissa, saa siis ehkä taskurahaa tästä.
Minusta sen avun pitää toimia niin päin, että jos vanhuksella on rahaa, hän maksaa niistä palveluista joita hän saa. Niin tekevät lapsiperheetkin. tai jos eivät jaksa, heiltä viedään lapset.
Eli jos vanhus pyytää apuasi portaissa, kysyt tilin saldon ja päätät sitten autatko ja mistä summasta?
muuttakaa tänne "maalle" täällä ihmiset oikeesti välittää toisistaan ja auttaa
Kokemusta on. Päin naamaa ilmoitetaan että muuta muualle, et kuulu tänne. Että sellaista avuliasta väkeä!
huonoa käytöstä kieltäytyä kylmästi jos joku pyytää apua. Voihan sitä kieltäytyä fiksustikin jos ei voi auttaa. Voi vaikka sanoa että ei, en valitettavasti voi auttaa. Se minusta riittää.
Minusta ihminen, joka kieltäytyy tuolla tavalla kuin ap:n tapauksessa, osoittaa käytöksellään empatiakyvyn puutetta pahemman kerran.
Minulle kävi juuri tällä viikolla niin, että menin asioimaan lähi R-kioskille taaperon kanssa. R-kioskin sisäänkäynti on todella hankala kulkea vaunuilla ja yritin tällätä vaunuja ovesta sisään siinä onnistumatta. Kioskin sisällä oven molemmin puolin oli kaksi vanhemman puoleista miestä. Eivät uhkapelaamiseltaan kerinneet tarjoamaan apuaan vaikka näkivät ihan selvästi että en päässyt sisään omin avuin. No eipä tuo vakavaa ollut, jätin sitten vaunut ulkopuolelle ja menin taaperon kanssa sisään jalkaisin. Mutta kiinnitinpähän vain tuohon tilanteeseen ja avuntarjoamisen puutteeseen huomiota kun oltiin juuri Etelä-Euroopassa pari viikkoa ja siellä apua kyllä tarjottiin joka paikassa.
tällaisista asioista meteliä nostaa.
On tainnu likka olla pahalla päällä kun kieltäytyi. Tai sitten oli totaalisen vittuuntunut johonkin. Ei siinä välttämättä kodin antama kasvatus ole taustalla, vaan yhteiskunnan antama kasvatus.
Olen sanonut että sori, selkä rikki. Mitä kamalaa?