Lapsi sairaana ja pomon reaktio kun soitin etten pääse töihin.
Pomo alkoi suurinpiirtein huutamaan puhelimeen, että on se kyllä kumma kun kaikki muut saa miehensä tai mummot tai jonkun muun hoitamaan sairasta lasta, mutta mun kohdalla näin ei ole. Rupes tivaamaan eikö se mies tai mummot tai joku voisi tänään hoitaa. Vastasin vaan ettei se ole nyt mahdollista. Oli todella ilkeä ja melkein sai minut itkemään puhelimessa.
Ei kuulu pomolle kuka mun sairasta lasta hoitaa. Pomo ei tiedä, että mies on muuttanut pois kotoa kuukausi sitten, eli olen nyt lapasen kanssa yksin. Mummot työelämässä vielä.
Nyt istun täällä sohvalla ja itkua tihrustan. Onneksi lapsi nukkuu vielä ettei näe. Viime aikoina pomo on jostain syystä ottanut mut silmätikukseen ja valittaa kaikesta mitä teen. Ihan sama teenkö oikein vai en, niin valittaa aina jostain.
Huomenna pitäisi mennä töihin, mutta arvatkaa haluanko mennä sinne?! Tiedän, että se sama valitus jatkuu. Onneksi torstaina on työterveyslääkärille aika. Taidan nyt pyytää sitä saikkua, jota ne ovat ehdottaneet jo noin pari kuukautta.
Kommentit (132)
Väestöliitosta saa nopealla aikataululla, sitten on myös yksityisiä firmoja.
Hoivanet, Kodinavux jne.
Väestöliiton hoitopalvelu toimii pääkaupunkiseudulla.
Itse asun isossa kaupungissa, en kuitenkaan pk-seudulla. Täällä toimii MLL kyllä, mutta erittäin harvoin olen edes muutaman päivän varoitusajalla saanut sieltä hoitajaa - nyt en ole muutamaan vuoteen edes kysynyt kun tuntui ettei se ikinä onnistu. Se on kyllä suht edullista 8,20 € /h.
Yksityiset lastenhoitopalvelut veloittavat n. 30 €/h. Paljon joustan työni vuoksi, mutta en todellakaan ala maksamaan siitä että käyn töissä. Jos läsnäoloni on pakollisen välttämätöntä, työnantaja voi maksaa hoitajan kotiin kuten monessa työpaikassa tehdään. mm. siskoni työpaikalla on systeemi, että hoitajan saa kotiin, mutta HUOM! sitä ei ole pakko ottaa vaan voi valita jääkö itse vai käyttääkö hoitopalvelua. Monet käyttävät hoitopalvelua esim. toipilaspäivään ja ovat akuutin vaiheen itse kotona".
Ja ei, en ole ap ja olen aina pystynyt sairaiden lasten hoidon järjestämään pääasiassa siksi, että oma toimenkuvani on sellainen, että pystyn tekemään hommia etänä ja olen tarvittaessa saanut eläkkeellä olevan äitini 300 km päästä avuksi esim. silloin kun 3 lasta sairasti peräkkäin vesirokon. Monella omat ja appivanhemmat ovat vielä työelämässä.
Mutta tämä turvaverkkojen huutelu on mielestäni ihan pimeää ja haluaisin ihan oikeasti kuulla millaisista ihmisistä muodostuu sellainen turvaverkko, jonka saa apuun parin tunnin varoitusajalla hoitamaan vaikka oksentavaa lasta? Keitä nämä ihmiset ovat jotka vain odottavat kotona että verkoston jäsen soittaa ja rientävät sitten apuun? Ehkä ap:kin sitten osaisi haalia näitä ihmisiä ympärilleen tässä uudessa yh-tilanteessaan kun ihan konkreettisesti vinkkaisitte minkälaiset ihmiset näin toimivat.
Ainakin omat ystäväni käyvät töissä päivisin ja isovanhemmat asuvat kaukana ja nykypäivän eläkeläiset tuntuvat olevan kiireisempiä kuin keski-ikäiset konsanaan.
En minä mitään huutele, kerran olen kirjoittanut tähän ketjuun viestin ap:lle turvaverkon tarpeellisuudesta.
Kuten jo mainitsin ap:lla on lain mukaan oikeus jäädä neljäksi päiväksi kotiin hoitamaan lasta. Näistä päivistä vain ensimmäinen on palkallinen ja sekin vain siinä tapauksessa, että ap on jo töissä, kun lapsi sairastuu. Moni työpaikka onneksi tarjoaa palkallista hoitovapaata 3 tai joskus jopa 4 päivää, mutta ei kaikki.
Esim. äitini työpaikka on hyvin tarkka tästä laista, ja niinpä käytännössä vain ensimmäinen päivä on palkallinen ja muut palkattomia. Lääkärintodistus vaaditaan aina.
Omalla työpaikallani saan hoitaa sairasta lasta palkallisena 3 päivää enkä tarvitse edes lääkärintodistusta. Mieheni tarvitsee lääkärintodistuksen ja voi hoitaa palkallisena lasta 3 päivää.
Käytäntöjä on erilaisia. Jos joku sairastelee paljon/lapset sairastelevat paljon/poissaoloja on kertynyt runsaasti, voi työnantaja tiukentaa ehtoja. Näin tehtiin äitini työpaikalla, jossa tietyiltä henkilöiltä vaaditaan kaikista poissaoloista lääkärintodistus. Kaikilta tätä ei vaadita.
Korostan siis vain sitä, että työpaikat ovat erilaisia ja että sitä lasta ei voi hoitaa välttämättä edes sairautta loppuun esim. influenssa, vesirokko, keuhkokuume jne. kestävät yleensä enemmän kuin tuon neljä päivää. Ap:n voi olla edullisempaa palkata hoitaja kuin olla palkattomalla tuo neljä päivää. Tai jos työpaikalla saa palkallisena tuon lapsen hoitamisen neljä päivää, niin hänen kannattaa tunnontarkasti huolehtia, että pomo saa lääkärintodistukset ja oikeat tiedot, ettei tätä etua vain viedä häneltä pois.
Laki kun sallii sen neljä päivää hoitovapaata lapsen sairauden suhteen mutta mitään ei sanota siitä, että siltä ajalta pitäisi saada palkkaa. On täysin työnantajasta kiinni, saako sitä vai ei ja kuinka kauan.
Näissä tilanteissa on hyödyllistä, jos on joku tuttu hoitaja, joka voi tulla apuun. Siksi jankutan jo toisen kerran turvaverkosta. Sen hankkiminen on todellakin järkevää, koska keskimäärin tavallinen lapsi sairastaa muutaman sellaisenkin sairauden, joka kestää enemmän kuin neljä päivää.
"Kas kun meille naisaineenopeille se kotiin Lainaus: Toki jokainen pikkulapsi sairastaa, lastenlääkärini mukaan n 6-12 kertaa vuodessa on ihan normaalia. Minäkin olin useimmitten kotona hoitamassa, miehelle oli vaikeampi löytää pätevää sijaista (aineenope). Nyt todella tajuan luettuani näitä kommentteja, kuinka fiksuja ja mukavia mun nuoret työkaverit on. jääminen on silti mahdollista. Ja mies on aika vastuullisessa asemassa, ja silti jää yhtä usein kotiin kuin minä. Niin sen kuuluu mennä. Ap saa minusta jäädä kotiin hoitamaan lastaan, mutta hän ei saa asettaa miehen työtä oman työnsä yläpuolelle, kuten et sinäkään saisi. Ei maailma kaadu siihen, jos isä kantaa yhtä suuren vastuun lapsesta kuin äitikin. " Ja mieheni opettaa vieraskielisessä koulussa, joten heillä oikeasti oli vaikea löytää pätevää sijaista, joka pystyy opettamaan kyseisellä kielellä. Toki myös mieheni työajat mahdollisti usein sen, että menin töihin heti kun mies oli tullut kotiin.
jos miesten työnantajien ei tarvitsisi?
Ap:lle voimia ja älä pahota mieltäsi näistä ikävistä sekopäisistä mielipiteistä.... Suomessa on kyllä NIIN ihania työkavereita että voi helv... soikoon.
täällä räkytetään että hankkikaa tukiverkko ja kaikkea muuta skeidaa. Minä en ainakaan tulisi hoitamaan minuutiksikaan noin henkisesti sairaitten äitien lapsia, en haluaisi olla missään tekemisissä. Hulluja olette. Sairasta lasta on oikeus hoitaa.
Ap:lle voimia ja älä pahota mieltäsi näistä ikävistä sekopäisistä mielipiteistä.... Suomessa on kyllä NIIN ihania työkavereita että voi helv... soikoon.
täällä räkytetään että hankkikaa tukiverkko ja kaikkea muuta skeidaa. Minä en ainakaan tulisi hoitamaan minuutiksikaan noin henkisesti sairaitten äitien lapsia, en haluaisi olla missään tekemisissä. Hulluja olette. Sairasta lasta on oikeus hoitaa.
ja ainakin meillä ilman lääkärintodistusta nuo hoitopäivät ovat palkattomia. Jokainen vanhempi sitten päättää, onko pois kotoa vai hankkiiko hoitajan.
Työpaikalla voidaan pienten lasten vanhemmille tarjota muutamaksi vuodeksi rutiinimaisia, yksinkertaisia töitä jos näyttää siltä, että työt jäävät tekemättä,
Työpaikalla voidaan pienten lasten vanhemmille tarjota muutamaksi vuodeksi rutiinimaisia, yksinkertaisia töitä jos näyttää siltä, että työt jäävät tekemättä,
mutta aika harvassa ovat nuo äidit joilta oikeasti jää työt tekemättä lapsen sairastamisen takia.
Meillä saa olla 3 vrk pois itse hoitamassa, ilman todistusta. Sen jälkeen voi olla palkattomalla jos tarve on (on ollut kerran yksi päivä sairaalassa) Tuollaisiin ihme kyttäys&vittuilupaikkoihin en menisi edes töihin. Tarvittaessa voin tehdä etänä töitä kotoa käsin kun lapsi on vaikka nukkunut sairaana.
Ja jos mies kerran on jo kuukausi sitten häipynyt ja ap tietää, että mummot ovat työelämässä, eikä muuta apua ole, on TÄYSIN EDESVASTUUTONTA, ettei hän ole alkanut huolehtia asiasta.
Ls-ilmoitus moisesta "äidistä" pitäisi tehdä.
Viestissä ei lukenut, että onko äiti alkanut huolehtia päiväkoti järjestelyistä jne. Itsekin olin yh-äiti 9, juoksin päiväkodin, koulun ja töiden väliä liiankin tiuhaan, viikonloput halusi vain olla ja kesti aikansa, ennen kuin uskalsi antaa lasta toiselle ihmiselle edes hoitoon! Jos lapsi on sairas, totta HELVETISSÄ äiti jää lapsen kanssa kotiin, se on luonnollista! ja VASTUULLISTA! Propsit nousee äidille, joka uskalsi itse jäädä lapsen kanssa kotiin, eikä laittaa jonkun toisen siitä huolehtimaan. Tällä äidillä on muutenkin jo rankkaa, joten hei, aikuistukaas muut oikeasti ja menkää tekemään jotain muuta, kuin täällä ilmaista kateuttanne (ihmisethän kiusaa kateudesta)!!
Yksinhuoltaja äiskä, tsemppiä ja jaksamisia! Älä välitä muiden puheista! :)
Ja jos mies kerran on jo kuukausi sitten häipynyt ja ap tietää, että mummot ovat työelämässä, eikä muuta apua ole, on TÄYSIN EDESVASTUUTONTA, ettei hän ole alkanut huolehtia asiasta.
Ls-ilmoitus moisesta "äidistä" pitäisi tehdä.
Itsekin olin yh-äiti 9 kk, juoksin päiväkodin, koulun ja
Hoivanet, Kodinavux jne.
Itse asun isossa kaupungissa, en kuitenkaan pk-seudulla. Täällä toimii MLL kyllä, mutta erittäin harvoin olen edes muutaman päivän varoitusajalla saanut sieltä hoitajaa - nyt en ole muutamaan vuoteen edes kysynyt kun tuntui ettei se ikinä onnistu. Se on kyllä suht edullista 8,20 € /h.
Yksityiset lastenhoitopalvelut veloittavat n. 30 €/h. Paljon joustan työni vuoksi, mutta en todellakaan ala maksamaan siitä että käyn töissä. Jos läsnäoloni on pakollisen välttämätöntä, työnantaja voi maksaa hoitajan kotiin kuten monessa työpaikassa tehdään. mm. siskoni työpaikalla on systeemi, että hoitajan saa kotiin, mutta HUOM! sitä ei ole pakko ottaa vaan voi valita jääkö itse vai käyttääkö hoitopalvelua. Monet käyttävät hoitopalvelua esim. toipilaspäivään ja ovat akuutin vaiheen itse kotona".
Ja ei, en ole ap ja olen aina pystynyt sairaiden lasten hoidon järjestämään pääasiassa siksi, että oma toimenkuvani on sellainen, että pystyn tekemään hommia etänä ja olen tarvittaessa saanut eläkkeellä olevan äitini 300 km päästä avuksi esim. silloin kun 3 lasta sairasti peräkkäin vesirokon. Monella omat ja appivanhemmat ovat vielä työelämässä.
Mutta tämä turvaverkkojen huutelu on mielestäni ihan pimeää ja haluaisin ihan oikeasti kuulla millaisista ihmisistä muodostuu sellainen turvaverkko, jonka saa apuun parin tunnin varoitusajalla hoitamaan vaikka oksentavaa lasta? Keitä nämä ihmiset ovat jotka vain odottavat kotona että verkoston jäsen soittaa ja rientävät sitten apuun? Ehkä ap:kin sitten osaisi haalia näitä ihmisiä ympärilleen tässä uudessa yh-tilanteessaan kun ihan konkreettisesti vinkkaisitte minkälaiset ihmiset näin toimivat.
Ainakin omat ystäväni käyvät töissä päivisin ja isovanhemmat asuvat kaukana ja nykypäivän eläkeläiset tuntuvat olevan kiireisempiä kuin keski-ikäiset konsanaan.
En minä mitään huutele, kerran olen kirjoittanut tähän ketjuun viestin ap:lle turvaverkon tarpeellisuudesta.
Kuten jo mainitsin ap:lla on lain mukaan oikeus jäädä neljäksi päiväksi kotiin hoitamaan lasta. Näistä päivistä vain ensimmäinen on palkallinen ja sekin vain siinä tapauksessa, että ap on jo töissä, kun lapsi sairastuu. Moni työpaikka onneksi tarjoaa palkallista hoitovapaata 3 tai joskus jopa 4 päivää, mutta ei kaikki.
Esim. äitini työpaikka on hyvin tarkka tästä laista, ja niinpä käytännössä vain ensimmäinen päivä on palkallinen ja muut palkattomia. Lääkärintodistus vaaditaan aina.
Omalla työpaikallani saan hoitaa sairasta lasta palkallisena 3 päivää enkä tarvitse edes lääkärintodistusta. Mieheni tarvitsee lääkärintodistuksen ja voi hoitaa palkallisena lasta 3 päivää.
Käytäntöjä on erilaisia. Jos joku sairastelee paljon/lapset sairastelevat paljon/poissaoloja on kertynyt runsaasti, voi työnantaja tiukentaa ehtoja. Näin tehtiin äitini työpaikalla, jossa tietyiltä henkilöiltä vaaditaan kaikista poissaoloista lääkärintodistus. Kaikilta tätä ei vaadita.
Korostan siis vain sitä, että työpaikat ovat erilaisia ja että sitä lasta ei voi hoitaa välttämättä edes sairautta loppuun esim. influenssa, vesirokko, keuhkokuume jne. kestävät yleensä enemmän kuin tuon neljä päivää. Ap:n voi olla edullisempaa palkata hoitaja kuin olla palkattomalla tuo neljä päivää. Tai jos työpaikalla saa palkallisena tuon lapsen hoitamisen neljä päivää, niin hänen kannattaa tunnontarkasti huolehtia, että pomo saa lääkärintodistukset ja oikeat tiedot, ettei tätä etua vain viedä häneltä pois.
Laki kun sallii sen neljä päivää hoitovapaata lapsen sairauden suhteen mutta mitään ei sanota siitä, että siltä ajalta pitäisi saada palkkaa. On täysin työnantajasta kiinni, saako sitä vai ei ja kuinka kauan.
Näissä tilanteissa on hyödyllistä, jos on joku tuttu hoitaja, joka voi tulla apuun. Siksi jankutan jo toisen kerran turvaverkosta. Sen hankkiminen on todellakin järkevää, koska keskimäärin tavallinen lapsi sairastaa muutaman sellaisenkin sairauden, joka kestää enemmän kuin neljä päivää.
Tällaisesta turvaverkosta? Olettaen että etenkin yli 4 päivää kestävässä sairaudessa hyvin monelle käy taloudellisesti kestämättömäksi ostaa yksityisiltä hoivapalveluyrityksiltä palveluja. Ennemmin on sitten palkatomana pois, mutta sehän ei työnantajan ongelmaa ratkaise kuin talouden puolesta - palkattomalla vapaalla ei tarvitse sitten edes vastata puhelimeen, saati lukea meilejä ja vastailla niihin, eli työt jäisivät tyystin hoitamatta.
Mistä sellaisen turvaverkon saa josta aina joku pomppaa hoitamaan sairasta lasta? Minua kiinnostaa tämä ihan vilipttömästi koska kaikki aina väittävät tällaisen verkon omavansa.
En ota nyt kantaa siihen, onko työantajalla velvollisuus ymmärtää ja joustaa ollenkaan jne. vaan haluaisin edes joskus vastauksen tähän turvaverkkoasiaan joka vaan "rakennetaan" ja joka muka kaikilla on.
vanhempi voi olla sen aikaa poissa työstä minkä ajan lapselle hoitajan järjestäminen vie. Eli yhden päivän aikana pystyy hommaamaan lapselle vaikka mll hoitajan.
En sano että olisi lapsen kannalta paras mutta näin asia on.
mutta aika harvassa ovat nuo äidit joilta oikeasti jää työt tekemättä lapsen sairastamisen takia. Meillä saa olla 3 vrk pois itse hoitamassa, ilman todistusta. Sen jälkeen voi olla palkattomalla jos tarve on (on ollut kerran yksi päivä sairaalassa) Tuollaisiin ihme kyttäys&vittuilupaikkoihin en menisi edes töihin. Tarvittaessa voin tehdä etänä töitä kotoa käsin kun lapsi on vaikka nukkunut sairaana.
olikin matkalla Tallinnaan, katsottiin tarpeelliseksi ryhtyä kyttäys- ja vittuilumeininkiin. Ihan itse pienten lasten vanhemmat sen aiheuttavat, että poissaolojaan seurataan. Jos ei halua tehdä töitä, olkoot palkattomalla.
Mutta eipä ole ap edes yrittänyt hommata tukiverkkoa, vaan lataa sekä omat ongelmansa että laiminlyöntinsä nyt työnantajan kontolle ja itkeä tihrustaa kotona.
Kenkää moisille!
olikin matkalla Tallinnaan, katsottiin tarpeelliseksi ryhtyä kyttäys- ja vittuilumeininkiin. Ihan itse pienten lasten vanhemmat sen aiheuttavat, että poissaolojaan seurataan. Jos ei halua tehdä töitä, olkoot palkattomalla.
vaan hoidan tonttini kunnolla, sekä perheen että työn. Lusmuilijoille saa minun puolestani antaa kenkää
Jos pitää ap:n työpanosta tärkeänä, niin työnantaja hommatkoon lapsenhoitajan. Jotkut firmat tekevät jo niin tärkeiksi pitämilleen avainhenkilöilleen.
Jos ap ei ole tarpeeksi tärkeä, niin mitä se pomo sitten urputtaa puhelimessa?
Mutta eipä ole ap edes yrittänyt hommata tukiverkkoa, vaan lataa sekä omat ongelmansa että laiminlyöntinsä nyt työnantajan kontolle ja itkeä tihrustaa kotona.
Kenkää moisille!
eikä tule auttamaan. olet pimeä!
Mistä sellaisen turvaverkon saa josta aina joku pomppaa hoitamaan sairasta lasta? Minua kiinnostaa tämä ihan vilipttömästi koska kaikki aina väittävät tällaisen verkon omavansa.
ei työssäkäyvät ihmiset pysty toisiaan auttamaan sairaitten lasten hoitamisessa. Nuo turvaverkon omistavat ovat niitä jotka eivät sitä edes tarvitse, ts ovat muutenkin kotona ja hoitavat siinä sivussa sitten niitä muitakin lapsia...
Lapselle on parasta olla turvallisen ja tutun vanhemman hoidossa kun on sairaaana. Vierasta hoitajaa en missään nimessä ottaisi lasta hoitamaan, ellei olisi todellakin pakkotilanne. Onneksi oma työpaikkani ei ole sellainen, että siihen pakotettaisiin.
Eipä ole tosiaankaan asiallista käytöstä pomoltasi. Asioista ja ongelmista saa puhua, mutta asiallisesti. Pomo voisi kysyä vaikkapa ihan rauhallisesti, että mitäs tälle asialle jatkossa tehtäisiin, jos lapsi sairastaa usein. Ymmärrän, ettei se kivaa ole kun jatkuvasti on poissa töistä, mutta ei se vittuilu kyllä ongelmaa paranna!
Itse kertoisin tilanteesta ja miehen lähdöstä pomolleni, jos kuvittelisin että se auttaisi häntä ymmärtämään minua. Mutta jos pomo olisi kohtaani asennevammainen, niin en haluaisi kertoa mitään muuta kuin pakolliset.. Pomon ei pidäkään olla mikään ystävä, mutta asiallinen suhtautuminen alaisiin olisi toivottavaa. Ja sama toisinpäinkin. Itselläni oli edellisessä työpaikassa ihan sairas naispomo-yrittäjä, oma diagnoosini hänestä oli, että hänellä oli vaihdevuodet ja sen lisäksi narsistin ja pyskopaatin oireita, yritti mm. puhua paskaa minusta työkaverilleni, ettemme olisi olleet keskenämmä niin hyvissä väleissä! Eli "hajota ja hallitse"-tyyliä...onneksi en ollut siellä töissä kuin vuoden, mutta sekin oli liikaa.
Hmm, minusta sinä voisit yrittää saada miehesikin hoitamaan lasta välillä, varsinkin jos hän on muuttanut pois kotoa.
Mutta muuten, tsemppiä, älä ota pomon sanomisia itseesi. Hän ei käyttäydy niinkuin pomon kuuluisi. Jos asenne ei parane, niin tee valitus pomostasi, tai miten se asia nyt eteneekään.. Tsemppiä!
Niin kauan kuin vanhemmalla on lääkärintodistus poissaolosta, hänellä on oikeus olla kotona. Ihan turha siitä on kenenkään kantaa huonoa omaa tuntoa. Ja toisekseen mun mielestä se on työnantajan velvollisuus varautua työntekijöiden sairaslomiin.
Sun ei tartte selitellä sun pomolle mitään, ap! Annat lääkärintodistuksen palkanlaskijalle ja that´s it!
Hoivanet, Kodinavux jne.
Tällaisesta turvaverkosta? Olettaen että etenkin yli 4 päivää kestävässä sairaudessa hyvin monelle käy taloudellisesti kestämättömäksi ostaa yksityisiltä hoivapalveluyrityksiltä palveluja. Ennemmin on sitten palkatomana pois, mutta sehän ei työnantajan ongelmaa ratkaise kuin talouden puolesta - palkattomalla vapaalla ei tarvitse sitten edes vastata puhelimeen, saati lukea meilejä ja vastailla niihin, eli työt jäisivät tyystin hoitamatta.
En ota nyt kantaa siihen, onko työantajalla velvollisuus ymmärtää ja joustaa ollenkaan jne. vaan haluaisin edes joskus vastauksen tähän turvaverkkoasiaan joka vaan "rakennetaan" ja joka muka kaikilla on.
Jos töistä ei ole oikeutta olla poissa kuin neljä päivää, on ap:n pakko mennä töihin, jos työnantaja sitä vaatii. Silloin on parasta olla sitä parjattua turvaverkkoa.
Ystäväni ratkaisi tilanteen niin, että pyysi mll:n hoitajaa (aina samaa) katsomaan lapsiaan joitakin kertoja kesälomansa aikana, ja kun lapset sairastuivat pidemmäksi aikaa, kutsuttiin tämä hoitaja hätiin. Oli siis lapsille jo tässä vaiheessa tuttu ja turvallinen.
Meillä taas toimii naapuriapu. Osa naapureista tekee lyhennettyä työaikaa eli yhdellä on perjantait vapaana ja toisella maanantait. Esim. kun vesirokko riehui naapurustossa, sain oman toipilaani naapuriin, kun oli pakko käydä kokouksessa.
Lisäksi toinen isovanhemmista on osa-aikaeläkkeellä, joten apua löytyy sieltäkin.
Meillä myös mies on tarvittaessa poissa töistä, onhan hänkin lapsen isä. Lisäksi meidän vihonviimeinen keino on käyttää apuna miehen siskoa, jolla on oma yritys. Joskus ollaan saatu lapsi sinne muutamaksi tunniksi pyörimään jalkoihin, kun on ollut pakko mennä töihin, mutta lapsella pitäisi olla vielä se yksi varmistuspäivä (kuumeeton ja oireeton päivä), ennen hoitoon menoa.
Joitakin selviytymiskeinoja olisi hyvä olla pahimman varalta.
joka raivosi mulle puhelimeen, jos jouduin jäämän lapsen sairauden takia pois töistä.
työsopimuslaki
4 Luku
6 §Tilapäinen hoitovapaa
Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.
Kun aloitin työsuhteen, niin ensimmäisen vuoden aikana en ollut kertaakaan pois töistä. Lapseni sairastui kerran päiväkodissa tuona aikana, jolloin sain järjestettyä äitini hakemaan sairaan lapsen pois hoidosta, ja hoito häntä kotona. Itselläni oli tuon vuoden aikana pari aika sitkeää lentsua kuumeen kanssa, mutta menin vain buranan voimalla töihin ja sairastelin sitten viikonloppuisin.
Kun toinen vuosi työpaikallani lähti käyntiin, niin lapseni olivat vuoden aikana kaiken kaikkiaan neljä kertaa sairaana. Sairastelut jaottui siten, että ensimmäisellä kerralla minä jäin sairaiden lasten kanssa kotiin kahdeksi päiväksi (hain heti ensimmäisestä päivästä sen lääkärintodistuksen) ja mieheni oli kotona lasten kanssa sitten sen kolmannen päivän, minkä tarvitsi.
Toisella kerralla kun lapset sairastu, mieheni jäi kotiin hoitamaan sairaita lapsia 4 päiväksi, ja minä olin tuon koko ajan töissä (kerroin pomolleni, että lapset ovat sairaana, ja nyt mies vuorostaan hoitaa heitä kotona).
Kolmannella kerralla taas samalla tavalla kuin ensimmäiellä kerralla, eli minä 2 päivää ja mies päälle vielä 2 päivää.
Neljännellä kerralla mies taas jäi ensin hoitamaan 2 päiväksi, ja minä siihen päälle sen 1 päivän.
Ja kaikilla kerroilla tietenkin se lääkärintodistus, sillä työnantajani sitä vaati.
Tämän toisen vuoden aikana jouduin yhden kerran itse jäämään sairauslomalle rajun vatsataudin takia, olin 2 päivää saikulla, ja kyllä, jouduin vatsataudissa hakemaan lääkärintodistuksen, ja sen hain.
Lapseni olivat tuolloin muuten 1,5- ja 3-vuotiaat.
Niin näistä menettelytavoista huolimatta, vaikka kuinka yritin toimia oikein, niin jokaisella kerralla kun jouduin soittamaan työnantajalleni, että lapseni on sairaana ja jään hoitamaan heitä kotiin (eli vuoden aikana 3 kertaa) ja yhden kerran itse, niin joka ikinen kerta sain häneltä puhelimessa kauheat huudot ja haukut, tivasi pitkään mikä lapsia vaivaa, ja ovatko he tosiaan muka kipeitä, vaikka sanoin että käytän heidät lääkärissä niin saa sen todistuksenkin nenän eteen. Samoin huusi ja haukkui kun olin itse yhden kerran saikulla. Huusi että se on sitten palkatonta, joten minähän hain vatsataudissa sen todistuksen, jottei voi evätä palkkaa, vaikka kuinka uhkaili.
Ja aina kun sairauslomien jälkeen palasin töihin, niin piti poissaoloista puhuttelun, ja tivasi oliko poissaoloni varmasti perusteltua, ja enhän enää ole poissa töistä jne. (Aivan sairasta.) Ja kyseenalaisti mieheni vastuun lastenhoidosta, vaikka todistimme sen ihan kirjallisesti mieheni työnantajan kanssa, että lasten isä/mieheni on ollut 50/50 poissa töistä hoitamassa sairaita lapsia. Silti raivosi minulle, että mieheni olisi pitänyt hoitaa sairaita lapsia enemmän, jotta minä voin olla töissä (vaikka mieheni työ on sellaista, että hänen on todella vaikea olla poissa töistä, sillä hänelle ei saa sijaista tms.).
Työnantajani oli niin sairas, että ne kolme kertaa kun jouduin vuoden aikana olemaan pois töistä, niin tuona aikan hän kostoski sabotoi minun töitäni, leivtteli perättömiä valheita, mm. keksi täysin omasta päästään minun esim. haukkuneen jotakin toista työntekijää, ja kertoi sen sitten tälle asianosaiselle itselleen, jonka johdosta minua odotti aina todella tulehtunut ilmapiiri, kun palasin töihin. Kesti aina pitkään saada joku työkaveri vakuuttuneeksi siitä, etten ole sanonut hänestä mitään pahaa sanaa, päin vastoin pidän hänestä todella paljon. Työn sabotointiin kuului mm. tärkeiden papereiden tuhoaminen. Oli saattanut esim. hävittää keskeneräisen työvuorolistan, jota työstin, ja samaten hävisi työpöydältäni muita paperitöitä, sekä levitteli käskyjä ja todella v-mäisiä tehtäviä minun nimissäni, joka sai poissaollessani työtoverini todella vihaiseksi minulle. :(
Kolmas työvuosi ei sitten lähtenyt enää käyntiin sillä työnantajalla, vaan irtisanoin itseni.
Työskentelin yksityisessä päiväkodissa, jossa lähin esimieheni ja työnantajani oli yrittäjä itse, eli hänestä ei löytynyt enää korkeampaa tahoa jolle valittaa hänen asiattomasta käytöksestä.
Siirryin takaisin töihin kunnalliseen päiväkotiin, ja vaikka joudunkin nyt työskentelemään koko ajan vain määräaikaisissa työsuhteissa, niin kyllä tämä vakituisen työsuhteen yksityisellä voittaa, sillä saan olla hyvällä omallatunnolla pois töistä, jos lapseni ovat sairaana, eikä tarvitse hommata ensimmäisestä 4 päivästä edes läkkärintodistusta, vaan voin olla poissa omalla ilmoituksella. Ja edelleen vuorottelemme mieheni kanssa tietenkin kotihoitovuoroista, mutta eipä tarvitse sitäkään työnantajalle todistella, vaan hän luottaa minuun kyselemättä. Ja mikä parasta, tilalleni palkataan sijainen, kun olen poissa, niin ei työtoveritkaan joudu niin kovaan rasitukseen, jos joudun olemaan töistä poissa. :)
Raaka totuus kun on se, että jos itse työskentelee päiväkodissa, ja omat lapset on hoidossa, niin silloin lapset helposti sairastaa paljon. Sen tietää jokainen pienten lasten päiväkodiss työskentelevä äiti (ja fiksu johtaja).
(Nykyinen esimieheni, päiväkodin johtaja oli aivan ihana jo työhaastattelua, kun muistutti minua siitä, että luvassa saattaa olla sitten paljon sairastelua omilla lapsillani, sekä minulla, kun aloitan uudessa työssä ja lapset myös kodin ulkopuolella hoidossa - uusi bakteerikanta ja aluksi se on yhtä sairastelua.)