Lapsi sairaana ja pomon reaktio kun soitin etten pääse töihin.
Pomo alkoi suurinpiirtein huutamaan puhelimeen, että on se kyllä kumma kun kaikki muut saa miehensä tai mummot tai jonkun muun hoitamaan sairasta lasta, mutta mun kohdalla näin ei ole. Rupes tivaamaan eikö se mies tai mummot tai joku voisi tänään hoitaa. Vastasin vaan ettei se ole nyt mahdollista. Oli todella ilkeä ja melkein sai minut itkemään puhelimessa.
Ei kuulu pomolle kuka mun sairasta lasta hoitaa. Pomo ei tiedä, että mies on muuttanut pois kotoa kuukausi sitten, eli olen nyt lapasen kanssa yksin. Mummot työelämässä vielä.
Nyt istun täällä sohvalla ja itkua tihrustan. Onneksi lapsi nukkuu vielä ettei näe. Viime aikoina pomo on jostain syystä ottanut mut silmätikukseen ja valittaa kaikesta mitä teen. Ihan sama teenkö oikein vai en, niin valittaa aina jostain.
Huomenna pitäisi mennä töihin, mutta arvatkaa haluanko mennä sinne?! Tiedän, että se sama valitus jatkuu. Onneksi torstaina on työterveyslääkärille aika. Taidan nyt pyytää sitä saikkua, jota ne ovat ehdottaneet jo noin pari kuukautta.
Kommentit (132)
Ehkä se pomo on katsellut lusmua vuosikaudet ja kuunnellet vuosikaudet valituksia siitä, miten muut joutuvat hoitmaan lusmun työt jne.
että räyhäämistä olisi mahdollisesti ollut enemmänkin.
” Pomo alkoi suurinpiirtein huutamaan puhelimeen” ” Oli todella ilkeä ja melkein sai minut itkemään puhelimessa.” ” Viime aikoina pomo on jostain syystä ottanut mut silmätikukseen ja valittaa kaikesta mitä teen. Ihan sama teenkö oikein vai en, niin valittaa aina jostain.”
Jos ap on lusmu eikä hoida töitään, sitten istutaan alas kasvotusten ja selvitetään homma perinpohjin, mikä pomoa häiritsee. Ja pyritään ratkaisemaan ongelma. Eikä jätetä asiaa epäselväksi työntekijälle, mistä kenkä puristaa ja aleta ilkeäksi puhelimessa sairaslomasta ilmoittaessa.
Ikäviä asioitakin voi hoitaa asiallisesti, eikä ilkeilemällä.
t. 80
Ehkä se pomo on katsellut lusmua vuosikaudet ja kuunnellet vuosikaudet valituksia siitä, miten muut joutuvat hoitmaan lusmun työt jne.
että räyhäämistä olisi mahdollisesti ollut enemmänkin.
” Pomo alkoi suurinpiirtein huutamaan puhelimeen” ” Oli todella ilkeä ja melkein sai minut itkemään puhelimessa.” ” Viime aikoina pomo on jostain syystä ottanut mut silmätikukseen ja valittaa kaikesta mitä teen. Ihan sama teenkö oikein vai en, niin valittaa aina jostain.”
Jos ap on lusmu eikä hoida töitään, sitten istutaan alas kasvotusten ja selvitetään homma perinpohjin, mikä pomoa häiritsee. Ja pyritään ratkaisemaan ongelma. Eikä jätetä asiaa epäselväksi työntekijälle, mistä kenkä puristaa ja aleta ilkeäksi puhelimessa sairaslomasta ilmoittaessa.
Ikäviä asioitakin voi hoitaa asiallisesti, eikä ilkeilemällä.
t. 80
Meilläkin oli töissä yksi henkilö joka sairasti poikkeuksellisen paljon - ja ihan oikeasti sairasti, oli kaikenlaista kroonista juttua ja ehkä osa henkimaailman puolella. Hänen kanssaan oli keskusteltu ja sovittu erikseen että hän hakee sairauslomatodistuksen jokaisesta päivästä ja se homma toimi sitten niin.
Mutta ei tollasta epämääräistä räyhäämistä voi pitää, kuulostaa ihan työpaikkakiusaamiselta.
Se että ap on yksityisten sotkujensa takia itkuherkkä ja sekaisin, ei ole työnantajan syy.
Eikä sekään, että ap omien sotkujensa takia laiminlyö työnsä.
Ja jos ap on koko ajan poissa, ei sillä pomolla välttämättä ole enää aikaa istuksia, koska hänelle tulee koko ajan lisätöitä ap:n takia.
Ihme huutelua täällä tukiverkon puuttumisesta. Tukiverkon tehtävänä ei ole hoitaa sairasta lasta ja saada itse sairautta! Mulla on tukiverkkoa, mutta ei SAIRAALLE lapselle, sillä tukiverkolla on omia lapsia ja mummolassa isoisä, joka ei saisi oman sairautensa vuoksi sairastua. Hoitavat kyllä terveet lapset, kuten päiväkotikin. MLL:n hoito MAKSAA eikä sitä voi tilata kuin klo 8-12, kun pitäisi jo olla töissä. Tuskin saakaan samaksi päiväksi. Jotkut työnantajat palkkaavat itse hoitajat sairaille lapsille, mutta lain mukaan se ei todellakaan ole työntekijän velvollisuus. Ei ole lusmuilua hoitaa omaa sairasta lasta, kun siihen on ihan lainmukainen oikeus.
Väestöliitosta saa nopealla aikataululla, sitten on myös yksityisiä firmoja.
Hoivanet, Kodinavux jne.
"Kas kun meille naisaineenopeille se kotiin
Lainaus:
Toki jokainen pikkulapsi sairastaa, lastenlääkärini mukaan n 6-12 kertaa vuodessa on ihan normaalia. Minäkin olin useimmitten kotona hoitamassa, miehelle oli vaikeampi löytää pätevää sijaista (aineenope). Nyt todella tajuan luettuani näitä kommentteja, kuinka fiksuja ja mukavia mun nuoret työkaverit on.
jääminen on silti mahdollista. Ja mies on aika vastuullisessa asemassa, ja silti jää yhtä usein kotiin kuin minä. Niin sen kuuluu mennä.
Ap saa minusta jäädä kotiin hoitamaan lastaan, mutta hän ei saa asettaa miehen työtä oman työnsä yläpuolelle, kuten et sinäkään saisi. Ei maailma kaadu siihen, jos isä kantaa yhtä suuren vastuun lapsesta kuin äitikin. "
Ja mieheni opettaa vieraskielisessä koulussa, joten heillä oikeasti oli vaikea löytää pätevää sijaista, joka pystyy opettamaan kyseisellä kielellä. Toki myös mieheni työajat mahdollisti usein sen, että menin töihin heti kun mies oli tullut kotiin.
Se että ap on yksityisten sotkujensa takia itkuherkkä ja sekaisin, ei ole työnantajan syy. Eikä sekään, että ap omien sotkujensa takia laiminlyö työnsä. Ja jos ap on koko ajan poissa, ei sillä pomolla välttämättä ole enää aikaa istuksia, koska hänelle tulee koko ajan lisätöitä ap:n takia.
ei silti huudeta asiattomasti ja ilkeillä. Niin ei vaan tehdä. Asiat eivät ratkea sillä mitenkään parempaan suuntaan, ei vaikka olisi kuinka kiire. Ei vaikka ei olisi oma syy. Eikä varsinkaan jos työntekijä olisi "sekaisin ja itkuherkkä". Asioihin voi puuttua jämäkästi ilkeilemättä puhelimessa hetkellä, jossa toinen ei kestä sitä tai kykene vaikuttamaan asiaan mitenkään.
t. 80
Ap:lle voimia ja älä pahota mieltäsi näistä ikävistä sekopäisistä mielipiteistä.... Suomessa on kyllä NIIN ihania työkavereita että voi helv... soikoon.
siitä mitä on sanottu ja tehty. Ja ap nyt ei kuulosta järin luotettavalta lähteeltä.
Ja miten niin ei pysty tai kykene? Onhan ap:lla puhelin, soittakoon jonkun muun hoitamaan kerrankin sitä kakaraa ja painukoon töihin.
Jos ajatellaan pidemmälle sekä työntekijän että työnantajan kannalta näitä asioita on syytä katsoa maltillisesti ja asiallisesti. Työtekijällä on omat oikeutensa ja työnantajalla omansa.
Kuten tässäkin tapauksessa esimiehen asiaton käytös voi hyvinkin katkaista kamelin selän ja kärjistää muutenkin vaikean elämäntilanteen niin että se johtaa työkyvyttömyyteen. AP jää masennuksen tms. takia sairauslomalle (joka voi olla pikäkin) ja pahimmillaan jopa työkyvyttömyyseläkkeelle. Tästä kaikesta tulee työnantajalle suuret kustannukset.
Että kyllä se lopulta on ihan kaikkien osapuolten (taloudellinenkin) etu että ikävätkin asiat hoidetaan asiallisesti ja räyhäämättä. Yleensä se "istuskeluun" käytetty aika maksaa itsensä pitkällä aikavälillä hyvin takaisin.
Se että ap on yksityisten sotkujensa takia itkuherkkä ja sekaisin, ei ole työnantajan syy. Eikä sekään, että ap omien sotkujensa takia laiminlyö työnsä. Ja jos ap on koko ajan poissa, ei sillä pomolla välttämättä ole enää aikaa istuksia, koska hänelle tulee koko ajan lisätöitä ap:n takia.
Jos työterveydestä ollaan sitä mieltä, että sinun kannattaisi pitää pollalomaa, niin todennäköisesti silloin tosiaan kannattaisi. Olet varmaan romahtamispisteessä.
Hmm, ei taida ap siis olla edes kykenevä hoitamaan sitä lastaan jos kerran niin burn outissa on että saikkua tarvitsee? Lapsi huostaan siksi aikaa kunnes äiti on tasapainossa.
siitä kuka oli asiallinen, kuka räyhäsi jne.
Sitäpaitsi ap kuulostaa työntekijältä, josta pitäisi päästä eroon ja äkkiä. Se olisi kaikkien etu.
myös isästä, joka ei kanna vastuuta lapsestaan.
Kyllä niitä löytyy perheitä, joille lapsi kelpaa.
Väestöliitosta saa nopealla aikataululla, sitten on myös yksityisiä firmoja.
Hoivanet, Kodinavux jne.
Väestöliiton hoitopalvelu toimii pääkaupunkiseudulla.
Itse asun isossa kaupungissa, en kuitenkaan pk-seudulla. Täällä toimii MLL kyllä, mutta erittäin harvoin olen edes muutaman päivän varoitusajalla saanut sieltä hoitajaa - nyt en ole muutamaan vuoteen edes kysynyt kun tuntui ettei se ikinä onnistu. Se on kyllä suht edullista 8,20 € /h.
Yksityiset lastenhoitopalvelut veloittavat n. 30 €/h. Paljon joustan työni vuoksi, mutta en todellakaan ala maksamaan siitä että käyn töissä. Jos läsnäoloni on pakollisen välttämätöntä, työnantaja voi maksaa hoitajan kotiin kuten monessa työpaikassa tehdään. mm. siskoni työpaikalla on systeemi, että hoitajan saa kotiin, mutta HUOM! sitä ei ole pakko ottaa vaan voi valita jääkö itse vai käyttääkö hoitopalvelua. Monet käyttävät hoitopalvelua esim. toipilaspäivään ja ovat akuutin vaiheen itse kotona".
Ja ei, en ole ap ja olen aina pystynyt sairaiden lasten hoidon järjestämään pääasiassa siksi, että oma toimenkuvani on sellainen, että pystyn tekemään hommia etänä ja olen tarvittaessa saanut eläkkeellä olevan äitini 300 km päästä avuksi esim. silloin kun 3 lasta sairasti peräkkäin vesirokon. Monella omat ja appivanhemmat ovat vielä työelämässä.
Mutta tämä turvaverkkojen huutelu on mielestäni ihan pimeää ja haluaisin ihan oikeasti kuulla millaisista ihmisistä muodostuu sellainen turvaverkko, jonka saa apuun parin tunnin varoitusajalla hoitamaan vaikka oksentavaa lasta? Keitä nämä ihmiset ovat jotka vain odottavat kotona että verkoston jäsen soittaa ja rientävät sitten apuun? Ehkä ap:kin sitten osaisi haalia näitä ihmisiä ympärilleen tässä uudessa yh-tilanteessaan kun ihan konkreettisesti vinkkaisitte minkälaiset ihmiset näin toimivat.
Ainakin omat ystäväni käyvät töissä päivisin ja isovanhemmat asuvat kaukana ja nykypäivän eläkeläiset tuntuvat olevan kiireisempiä kuin keski-ikäiset konsanaan.
koska katsotaan, että työnantaja ei ole velvollinen maksamaan siitä, että puoliso on lähtenyt. Minusta se on reilu peli. Sairauslomaa saa vain sairauden takia, muuten on oltava palkattomalla.
Sairaan lapsen hoito ei ole subjektiivinen oikeus vaan työnantaja varmisti asiaankuuluvasti, voisiko joku toinen olla hoitajana.
Jos työterveydestä ollaan sitä mieltä, että sinun kannattaisi pitää pollalomaa, niin todennäköisesti silloin tosiaan kannattaisi. Olet varmaan romahtamispisteessä.
Hmm, ei taida ap siis olla edes kykenevä hoitamaan sitä lastaan jos kerran niin burn outissa on että saikkua tarvitsee? Lapsi huostaan siksi aikaa kunnes äiti on tasapainossa.
ei se ap:n paha olo sillä poistu, että hän saa lepoloman. Ongelma eli kotitilanne säilyy.
ihan turha täällä selitellä. Lasten sairastumisia käytetään todella paljon hyväksi ja jos ei muuta, niin soitetaan neuvolaan, että "jesse tuossa oksensi yöllä", kun tarvii siivoilla. Samoin kotona punkataan mielellään maksimiajat, vaikka lapsen saisi naapurissa asuvalle mummulle. En väitä, että suurin osa toimisi näin, mutta kyllä tämä tosi yleistä on. Ihan turha selitellä mitään. Näitä tyyppejä on mun näkemyksen mukaan 30-40%, jotka maksimoi kaikin tavoin poissaolonsa.
eli käytännössä "saikkulappu"
tässä ketjussa on joku sekopää, joka jankkaa nyt tuota "hanki tukiverkko"/ "vähintään ls-ilmo"/"pois kokonaan työelämästä" -soopaa. Toivattavasti et AP pahoita tästä lisää mieltäsi. Itse olen ollut lähes samassa tilanteessa kuin Ap ja koin sen todella musertavaksi. Lopulta vaihdoin työpaikkaa ja elämä alkoi taas hymyilemään :)
Ap pahoitti mielensä pomon räyhäämisestä, kun on herkillä nyt muutenkin ja sä jo ehdottelet huostaanottoa? Miten vitun sairas täytyy ihmisen olla, että tuollaista tänne kirjoittelet?
jääminen on silti mahdollista. Ja mies on aika vastuullisessa asemassa, ja silti jää yhtä usein kotiin kuin minä. Niin sen kuuluu mennä.
Ap saa minusta jäädä kotiin hoitamaan lastaan, mutta hän ei saa asettaa miehen työtä oman työnsä yläpuolelle, kuten et sinäkään saisi. Ei maailma kaadu siihen, jos isä kantaa yhtä suuren vastuun lapsesta kuin äitikin.