Vituttaa ku lasten kavereiden äiti - puhuu AINA lapsilleen ruotsia.
Siis puhuu koko ajan lapsille ruotsia.
Vaikka me istuttais yhdessä puistossa ja kaikki olisimme siellä minä, mieheni, meidän 3 lasta, tää nainen, hänen miehensä ja heidän 2 lasta - niin silloinkin tää nainen puhuu lapsilleen koko ajan RUOTSIA vaikka puhuu meille muille sujuvaa suomea.
Siis kyse on naisesta jonka äidinkieli on suomi mutta joka on ollut 10v töissä tukholmassa ja oppi siellä täydellisen ruotsin.
Ja nyt sitten puhuu lapsilleen ruotsia, ja lapset käyvät ruotsinkielistä tarhaa (3 ja 5v) ja se on ok.
Mutta mua VITUTTAA tän naisen tyyli puhua niille lapsilleen AINA ruotsi - vaikka kaikki muut ois suomenkielisiä.
Miksei vois puhua ruotsia kun olevat keskenään - ja suomea silloin kun me muut ollaan mukana????
Kommentit (27)
Istuin lentokoneessa tuntemattoman viereen samaan aikaan, kun isompi ryhmä suomenruotsalaisia istui eteemme. Tämä iso joukko puhui keskenään ruotsia, mutta lentoemännille ja kaikille muillekin ihmisille suomea. Siitä huolimatta tämä vierustoverini oli alle minuutissa kerinnyt haukkua koko joukon minulle, koska puhuvat ruotsia vaikka osaavatkin suomea. Teki mieleni kysyä, että etkö ymmärrä ihan jokaista sanaa vai mikä siinä harmittaa
Miksei vois puhua ruotsia kun olevat keskenään - ja suomea silloin kun me muut ollaan mukana????
kun en halua että asiaa muut kuulevat. Eikä minusta puistokavereille (tai ylipäätään ulkopuolislle) kuulu joka ikinen asia mitä lapselleni sanon.
Todella epäkohteliasta puhua "salakieltä" omien lastensa kanssa, kun muut eivät ymmärrä. Sehän olisi sama kuin kuiskaisi seurassa.
Juuri noin kuuluukin tehdä. Lapselle puhutaan aina systemaattisesti yhtä ja samaa kieltä, muille sitten mitä huvittaa :-)
En silti ymmärrä, miksi äiti ylipäätään puhuu lapsilleen ruotsia, jos on itse suomenkielinen ja lasten isä on ruotsinkielinen? Aika tyypillinen wannabe ;)
Meillä minä puhun lapsille suomea ja isä puhuu ruotsia, ihan sama ketä on siinä vieressä. Ihan vaan siksi että lapsista kasvatetaan kaksi kielisiä. Sitä paitsi hittoako se sulle kuuluu mitä ko. äiti puhuu lapsilleen?? pääasiahan on että puhuu sulle suomea, eikö???
Juuri noin kuuluukin tehdä. Lapselle puhutaan aina systemaattisesti yhtä ja samaa kieltä, muille sitten mitä huvittaa :-)
En silti ymmärrä, miksi äiti ylipäätään puhuu lapsilleen ruotsia, jos on itse suomenkielinen ja lasten isä on ruotsinkielinen? Aika tyypillinen wannabe ;)
Sä sitten taas olet aika tyypillinen palstamamma, tuli tuo aloitus luettua vain osittain ja täydennettyä itse loput ;)
Me asutaan alueella, jossa asuu paljon erikielisiä. Ei ole kertaakaan tullut mieleenkään vetää herneitä nenään siitä, mitä kieltä vanhemmat puhuvat lastensa kanssa. Minusta on ihan luonnollista, että vanhemmat puhuvat lapsilleen äidinkieltään (tai muuta kotikieltään), riippumatta siitä mitä kieltä ympärillä puhutaan. Ja ihmiset siis yleensä osaavat täällä myös suomea.