Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos D-vitamiinin suositus on 7,5mikrogrammaa ja syömme 10mikrogrammaa päivittäin

Vierailija
18.02.2012 |

lapset kuin aikuiset. No, onko paha? Pitäiskö tulla joitain yliannostusreaktioita?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syönyt jo kahden talven ajan n. 130 µg/vrk

Kävin vuosi sitten mittauttamassa veriarvoni.

Oli n. 140 nmol/l, kun viitearvo on 80 - 250 nmol/l.

Eli erinomaisen hyvä.

Nuo alle 50µg/vrk annokset ovat järjestään liian alhaiset, aiheuttaen puutoksen ja siihen liittyvät riskit.

Vierailija
2/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön itse 60 yksikköä ja annan lapsille 20-40 yksikköä iästä riippuen.

Tai sitten otat D-vitamiinia todella vähän. Yksikkö ja mikrogramma ei ole sama asia.

Itse otan päivittäin yhden 2000 yksikön kapselin eli 50 mikrogrammaa, lisäksi monivitamiinissani on 400 yksikköä eli 10 mikrogrammaa. Eli 60 mikrogrammaa yhteensä. Olen raskaana joten tarpeeni on normaalia korkeammalla. Imetyksen jälkeen tuo monivitamiini jää pois.

Ei ole flunssan oireita näkynyt aikoihin ja tuntuu, että mielikin on ollut kirkas ja hyvä. Monilla masentuneilla on todettu D-vitamiinin puutos, joten tiedä häntä.. Voi hyvä mieli toki johtua tästä raskaudestakin.

Olen lukenut useammasta lähteestä, että myrkytysraja on 1000 mikrogrammaa, jos sen nauttii päivittäin pitemmän aikaa. Ravinnosta tai auringosta yliannosta ei voi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitävät kyllä riisitaudin loitolla.

Jos halutaan tavoitella D-vitamiinin suojaavaa tasoa, tulee sitä olla veressä tietty määrä (ks. edellisistä viesteistä).

Pienillä annoksilla tuota tasoa ei koskaan saavuteta, vaan sen saavuttaminen vaatii jokseenkin pitkän ajan isoilla annoksilla.

Itse otan lähes päivittäin 200 mikrogrammaa, teineille annan saman ehkä 3-4 krt/vk.

10 mikrogrammaa on ihan pilipalimäärä.

Vierailija
4/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesiliukoisuus ja rasvaliukoisuus höpötykset voi suosiolla unohtaa. Vesikin on vesiliukoista ja tappaa suurissa määrissä, samoin hallaa tekevät myös vesiliukoiset vitamiinit. Katsokaa ne rajat jostain ja menkää niiden mukaan, ja jos joku on jostain rajasta eri mieltä, niin tutkimuksia lukemalla asiat selviävät.

D:n kohdalla suositukset ovat päin mäntyä, aivan liian matalat. 125 µg otan itse päivittäin ja siihen tulee litra tai pari maitoa vielä päälle (jossa 10 µg per litra). Tuoreisiin tutkimuksiin perustan nämä määrät, ja itse olen ne käynyt lukemassa. Jos asuisin aurinkoisessa maassa, niin vähintäänkin tuplasti saisin D:tä auringosta, joten ongelmaa tuskin on. Veriarvoista senkin näkisi, jos jaksaisi viitisenkymppiä sellaiseen laittaa, mutta kun ne ongelmat alkavat vasta monikymmenkertaisilla annoksilla, niin ei huvita.

Vierailija
5/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

VRN on määritellyt suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi aikuiselle 50 µg/vrk kuten myös Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto (EFSA). On aina epäselvää se että miten ne on tutkittu.

Viiteväli on kesällä 30 - 130 nmol/l ja talvella yli 17.5 nmol/l. Alle 17.5 nmol/l olevaa pitoisuutta pidetään merkkinä D-vitamiinin puutoksesta.

Laboratoriotutkimuksissa D-vitamiinin määrä selvitetään veren seerumista. Kukaan lääkäri tai virasto eivät osaa antaa oikeaa määrää D-vitamiinin päiväsaanniksi. Jotkut ihmiset tarvitsevat enemmän D-vitamiinia kuin toiset. Eikä tätä asiaa ole tutkittu miljoonien ihmisten suhteen maailmassa. Viiteväli 17.5 nmol/l siis voi olla alhaisempi vaikka nautit D-vitamiinia 50 µg/vrk. Eikä kukaan ole kertonut miksei viiteväli talvella saisilla olla yli 30 nmol/l tai jopa enemmän, esim n. 200 nmol/l.

Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiini voi kumuloitua elimistöön ja aiheuttaa myrkytysoireita. D-vitamiinimyrkytys syntyy vasta erittäin suurilla annoksilla (yli 1,2 mg/vrk eli 50 000 KY/vrk) ja on melko harvinaista.

Vierailija
6/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset ja lapset

Vierailija
7/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo googlaamallakin näet ettei vitamiineista tule yliannostusta!! Loput poistuu ulosteena. Mua niin vituttaa nää toimettomat imiset. Jos ei uskalla googleen luottaa edes minimimediataidoilla, niin sit heitetään tänn av-palstaan?

Joten D-vitamiinista voi saada yliannostuksen. Älä puhu ennen kuin tiedät.

Vierailija
8/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne sitten varastoituvat maksaan, eli siellähän sitten kuljettelette niitä koko elämänne.. kiva onkin kun muutaman vuoden päästä joku toteaa, että noilla purkki D-vitamiineilla onkin joku terveysriski. Onko niitä kukaan mitenkään tutkinut pitkän ajan käytössä? Ei. Itse en noita syö enkä syötä lapsille. Kesät ja talvetkin ollaan ulkona auringossa (joka on erittäin paljon tehokkaampi D-vitamiinin lähde kuin mikään purkista saatava) ja sitten sitä kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
9/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenlääkäri sanoi että syöttää omille lapsilleen 40 mikrogrammaa päivässä. Meilllä syödään kymmenen ja olen miettinyt että pitäisikö määrää vähän lisätä...

Vierailija
10/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä 20 mikrogrammaa päivässä mutta sain todella pahoja vatsaoireita. Söin Rainbow'n D:tä mutta samoja oireita tuli Orionin vastaavasta, en muista merkkiä. Onko kellään ollut samaa? Neuvoja?

3-v:lle annan 2x 7.5 mikrogramman DeviSol tabletin päivässä ja hänelle ei ole tullut vatsakipuja.

Vierailija
11/31 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 25mg, ja koko perhe syö samaa; 3-vuotias, raskaana oleva äiti sekä isukki. Joskus flunssassa otamme tuplat, eli 50mg.

Meillä tietty lapsille ja isille suositellaan muutenkin ympärivuotista, reilua d-vitskun syöntiä kun ovat tummaihoisia.

Suomessa on kaikki suositukset todella alakanttiin. Ja d-vitskuhan ei elimistöön varastoidu...

Vierailija
12/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet lääkäritkin suosittelee jopa 50mikrogrammaa aikuisille.

Eli vastaus kysymykseesi, tuolla 10mikrogrammaa päivässä annostuksella et todellakaan saa yhtään mitään pahaa aikaiseksi.

Vierailija
13/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 60-80 mikrogramman hujakoilla

Vierailija
14/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään 20 jokainen.

Vierailija
15/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja raskaana olevien osalta ainakin?

Vierailija
16/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanadassa suositukset on ihan toista luokkaa kuin Suomessa.

Vierailija
17/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan päivitäin D-vitamiinia n.80 mikrog.

Lapsilleni, 8v tytölleni annan 45 mikrog. ja 5v pojalleni 30 mikrog.

Ei ole yliannostusreaktioita meillä. Päinvastoin, koko talvena vain tyttäreni oli kerran flunssassa. Pojallani ei ole ollut edes nuhaa, kuten ei minullakaan.

Vierailija
18/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu normaalista ruokavaliostanne ja ihan teistä itsestännekin. Noissa on kuitenkin hyvät turvarajat, joten yliannostusreaktioita ei pitäisi tuosta annoksesta tulla kuin hyvin pienelle määrälle ihmisiä.

Tuo 7,5 mikrogramman suositus on tarkoitettu ihmisille, jotka syövät kalaa kahdesti viikossa ja käyttävät D-vitaminoituja tuotteita. Eli niille, jotka syövät suositusten mukaisesti. Muut joutuvat sitten vähän rukkaamaan. Itse syön 25 mikrogrammaa päivässä, koska en syö lainkaan kalaa ja metsäsieniä harvemmin. En myöskään käytä tarpeeksi D-vitaminoituja tuotteita, jotta saisin D-vitamiinia tarpeeksi ravinnosta. Avomieheni ottaa tuon 10 mikrogrammaa ja syö satunnaisesti kalaa ja käyttää runsaasti D-vitaminoituja tuotteita.

Yli 50 mikrogrammaa D-vitamiinia purkista + normaali ruokavalio on useimmille liikaa. D-vitamiinin toksisuus ei myöskään näy välttämättä heti vaan vasta vuosien kuluttua.

Vierailija
19/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saman verran. 2 v saa 10-20 mikrogr.

Vierailija
20/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan sellaisen kolme kertaa viikossa. Alaluokkalaisille annan kerran viikossa. Ilmeisesti pitäisi antaa enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi