Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atopikot???!!!!!

Vierailija
14.04.2012 |

Mitä rasvaa käytätte?

Ei halua mitään vastausta sellaisilta joilla vain vähän hiukan kuiva iho. Vaan niiltä joilla todellakin on iho välillä ihan ruvella ja rikki?

Alan olla aivan toivoton tuon lapsen suhteen. Mikään ei tunnu tehoavan. Ja jos yksikään rasvauskerta jää välistä ni iho on heti ruvella.

Maitoallergia on todettu ja ollaan tässä lähdössä lisä tutkimuksiin.

Olen tosi väsyny tähän. Lapsi ei nuku yöllä. Minä en nuku yöll

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.atooppinenihottuma.fi/

Tässä on hyvä opas kuvineen. Tätä on tavattu aina ajoittain.

Tenavan talkki on hyvä taipeisiiin, ceralan plus ja ceralan menee nyt 6 kk vauvallemme. Nimiseen oli talvella liian kevyt, apobase punainen toimi talvirasvana ja sitä käytämme pesuissa. Decupal punainen on ollut myös hyvä. Vauvalla on diagnoosi atopia ja sen myötä rasvat peruskorvattavia.

Voimia, jaksat hoitaa, kun päätät niin. Raskasta on välillä mutta hyvä säännöllinen ihon hoito

Vierailija
2/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme hirsitaloon jossa ei ole yhtään muovia misssään. Pojalta 8 v ja minullta on atopia oireet hävinneet. ei ollu edes talvella hirmupakkasilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forever living products myy rasvoja, jotka imeytyvät hyvin, mm Propolis ja Lotion ovat hyviä. Meillä Propolis oli ainoa joka auttoi tosi pahoihin laikkuihin.

Vierailija
4/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta pahimmillaan. Nilkat vuotaa verta ja yöt on yhtä tuskaa. Kämmenselkiin alkoi muodostumaan myös kuivaa ihottumaa, sekä kainaloiden taakse ja niskaan. Niitä huomaamatta raavin ja heti jos hermostun, alkaa ne kuitiamaan :)

Olen kokeillut kaikki rasvat, ihotautilääkärillä juostu moneen otteeseen. Keliakia ja maitoallergia tutkittu, mitään ei löydetty. Itse kuitenkin huomaan että viljojen jälkeen iho-oireet pahenee.

Kokeilin kahden kuukauden jakson olla ilman sokeria ja se helpotti huomattavasti. Sokerihan ruokkii kaikkia tulehduksia.

Lääkäri naureskeli huomioilleni ja määräsi lisää kortisoonia.

Itse kuitenkin tiedän ja tunnen kehoni.

Viljattomalla ja vähäsokerisella ruokavaliolla, lisänä oliiviöljy, kookosöljy ja runsas kalansyönti on auttanut.

Paras minulle sopiva rasva on selvästi ESSEX PLUS.

Vierailija
5/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kaikkien kokemukset ja viritykset ovat niin tuttuja. Nyt tuntuu, että meillä tilanne on rauhoittumassa vaikeiden vuosien jälkeen, ehkä vähän jännästä syystä: käytämme tosi paljon luonnonrasvoja ihon voitelussa. Karitevoita, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Olen oppinut vatkaamaan karitevoita ja kookosölyä vaahdoksi, jota voi käyttää iholle ja vaikka afrohiusten naamioksi. Vaahto säilyy purkissa puolisen vuotta, mutta yleensä teen satsin joka riittää muutamalle käyttökerralle. Voiteluvälit ovat pidentyneet huimasti, niin että enää ei haittaa, jos poika "unohtaa" itse voidella parina päivänä (pojalla on urheiluharrastus, ja aikaisemmin ainainen hikoilu-suihku-voitelu-kutinaihottuma-siitä huolimatta-rumba oli pojalle tukalaa ja aiheutti paljon harmia, jopa pitkiä taukoja harrastamisessa). Melkein kaikissa apteekin perusvoiteissa on mineraaliöljyjä, jotka itseasiassa kuivattavat ihoa. Puhdasta karitevoita ja kookosöljyä saa vaikka Ruohonjuuresta tai muista luomu/luontaistuotekaupoista.

Vierailija
6/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista! Sitä atoopikko lapsen hoito vaatii ja säännöölisyyttä. Välillä on ollut epätoivoista mutta ajatus siitä, että miltä lapsesta tuntuu josen häntä kunnolla hoida on vielä kauheampi. Samat rasvat käytössä kuin aikaišemmissakin viesteissä. Kortisonit tarpeen mukaan.

Rasvaushetkestäkin yritän tehdä mukavan ja pidänlasta välillä sylissä jos itkua tulee. Sotkuista on aina välillä mutta ei sen väliä.

Vierailija
7/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuin illoin öljyän koko lapsen Ceridalin öljyllä ja pahimpiin kohtiin Ceridal lipogeeliä. Pysyy ihan hyvin kurissa näin.

Vierailija
8/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ole edes tullut ajatelleeksi, taidampa sulkea kokeeksi, ja panna ikkunat hyvin pienelle raolle. Kiitos vinkistä!

Vierailija
9/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytössä tällä hetkellä Ceralan ja Aqualan L. Muita minulle sopivia ovat olleet jotkut Essexit ja Apolarit, mutta nää on tosi yksilöllisiä. Tiesithän, että joillain iho tottuu nopeasti tiettyyn rasvamerkkiin, jolloin merkkiä pitäisi muutaman kuukauden välein kierrättää? Kaikilla ei näin käy. Perusvoide ei myöskään hoida rikkinäistä ihoa, vaan siihen tarvitaan kortisonivoiteita. Perusvoide vaan ylläpitää hyvää tilannetta (jos ylläpitää). Jos iho kutisee paljon, saattaisi kortisoni varmaan auttaa vaikka iho ei näkyvästi rikki olisikaan. Joku tulehdus siinä kuitenkin saattaa olla päällä, jos on kovin herkkänä. Perusvoide tai kortisonit eivät varsinaisesti auta kutinaan, vaan siihenkin on olemassa syötäviä lääkkeitä (esim. Atarax), jotka auttavat juuri unensaannissa. En tosin tiedä saako lapset noita syödä. Lisäksi on esim. valohoidot, jotka auttavat pitämään ihoa kunnossa ja ainakin minulla pahoina aikoina ovat olleet todellinen apu. Ja atoopikon ihoa pitää oikeasti pestä päivittäin vaikka joskus 90-luvulla ohje oli päinvastainen. Mulla ainakin iho menee nopeasti huonoon kuntoon jos ei käy joka päivä suihkussa (ja ovat lääkäritkin nykyään sitä mieltä että ihoa pitää pitää puhtaana kun epäpuhtaudet sitä ärsyttävät).

Hakeutukaa hyvän ihotautilääkärin vastaanotolle (varmaan jo olettekin jos allergioita on löytynyt), yleislääkärit antaa vaan jotain hyrokortisonireseptiä eikä välttämättä tajua kokonaisuutta.

Jos kutinaa, niin ihan perus Abobase paras. Jos tulehdusta on huonosti hoidettu hygienia kyseessä --> riittävä pesu.

Vierailija
10/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvoista ei ole yhtä totuutta!!! Kierrätä rasvoja, vaihtele, mutta ennen kaikkea rasvaa myös sisältäpäin (kapselit) ja hoida iho kuntoon kortikodein. Perusvoiteet vain ylläpitohoitoa.

Nro 15:lle: Locobase Repair auttaa mulla noihin läikkiin, ja paljon muuhunkin paikalliseen ja pieneen.

Ja pesuainetta pesuihin mukaan, ja pitkät suihkut, että vanha iho ehtii pehmetä ja kuoriutua pois, eli ei pikasuihkuja pelkällä vedellä kuten joku neuvoi! Mulla pikasuihku saa aikaan kauheat kutinat, kun suihkun idea ja prosessi jää kesken!

-30 v kokemuksella atoopikko

Vierailija
11/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vastaa että on koneellinen ilmanvaihto,enpä ole edes tullut ajatelleeksi, taidampa sulkea kokeeksi, ja panna ikkunat hyvin pienelle raolle. Kiitos vinkistä!

Kannattaa kuitenkin miettiä vielä hetki tuota suunnitelmaasi ja ehkä jutella LVI-ammattilaisen kanssa.

Nimittäin jos suljet ilmanvaihtokoneen saattaa sen putkistoon kondensoitua vettä ja siitä voi tulla sitten uusia ongelmia kotiinne. Siis kannattaa selvittää ettet vahingossa pahenna tilannetta.

Mitä jos ennemmin laittaisit pyykkejä kuivumaan atooppsien sängyn viereen yöksi ?

Vierailija
12/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytössä tällä hetkellä Ceralan ja Aqualan L. Muita minulle sopivia ovat olleet jotkut Essexit ja Apolarit, mutta nää on tosi yksilöllisiä. Tiesithän, että joillain iho tottuu nopeasti tiettyyn rasvamerkkiin, jolloin merkkiä pitäisi muutaman kuukauden välein kierrättää? Kaikilla ei näin käy. Perusvoide ei myöskään hoida rikkinäistä ihoa, vaan siihen tarvitaan kortisonivoiteita. Perusvoide vaan ylläpitää hyvää tilannetta (jos ylläpitää). Jos iho kutisee paljon, saattaisi kortisoni varmaan auttaa vaikka iho ei näkyvästi rikki olisikaan. Joku tulehdus siinä kuitenkin saattaa olla päällä, jos on kovin herkkänä. Perusvoide tai kortisonit eivät varsinaisesti auta kutinaan, vaan siihenkin on olemassa syötäviä lääkkeitä (esim. Atarax), jotka auttavat juuri unensaannissa. En tosin tiedä saako lapset noita syödä. Lisäksi on esim. valohoidot, jotka auttavat pitämään ihoa kunnossa ja ainakin minulla pahoina aikoina ovat olleet todellinen apu. Ja atoopikon ihoa pitää oikeasti pestä päivittäin vaikka joskus 90-luvulla ohje oli päinvastainen. Mulla ainakin iho menee nopeasti huonoon kuntoon jos ei käy joka päivä suihkussa (ja ovat lääkäritkin nykyään sitä mieltä että ihoa pitää pitää puhtaana kun epäpuhtaudet sitä ärsyttävät).

Hakeutukaa hyvän ihotautilääkärin vastaanotolle (varmaan jo olettekin jos allergioita on löytynyt), yleislääkärit antaa vaan jotain hyrokortisonireseptiä eikä välttämättä tajua kokonaisuutta.

Vierailija
13/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla on käytössä nyt miniderm ja elidel.. ennen oli apobase. Useasti rasvaus ja rasvaa todella vähän ettei ihohuokoset tukkeudu. Ataraxia olemme antaneet yötä vasten. Niin ja nopea pesu päivittäin (pelkällä vedellä). Iho alkaa olemaan jo huomattavasti paremmassa kunnossa ja olemme saaneet yölläkin jo nukkua :)

Tsemppiä!

Vierailija
14/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ihottumia on aiheuttaneet: Sopimattomat ruuat, tekokuituiset vaatteet iholle vastattuna, kuminauhat iholle vastattuna, metallit iholle vastattuna (esim. bodyn neppareiden taustat ja vetoketjut) ja lisäksi herkimmälle on ihottumia aiheuttanut myös kipu (hampaiden tulo, hampaiden lähtö, syylän häätö, korvien ilmastoitumisongelmat jne)

Ihottumien hoito:

- Vain puuvillaisia alusvaatteita lapselle ja nekin nurinpäin (ei saumat ja niiden tekokuituiset langat vastaa niin paljoa iholle).

- Pyykit pestään 60 asteessa ja käytetään hajusteetonta pesuainetta ja ylimääräisiä huuhteluita lapsen pyykeille.

- Lapsi pestään joka ilta kunnolla ja tarvittaessa nopea haalea suihku muulloin tai puuvillaisella kostealla pyhkeellä pyyhintä (jos hikoilee, likaantuu tai on kova kutinakohtaus). Rasva levitetään heti vähän kostealle iholle.

- Rasvaa laitetaan paljon puhtaalle iholle ja päälle suolavesikääreet. Keitä litra vettä ja sekoita 2 tl lisäaineetonta suolaa (esim karkea merisuola) siihen ja jäähdytä liuos. Laita lapsen puhtaalle iholle rasva ja sitten vanhasta lakanasta revitty pala joka on kostutettu suolavesiliuoksessa. Kiinnitä lakanasta revityillä suikaleilla paikalleen. Anna olla vähintään 2 tuntia. Pahimpina aikoina me laitettiin kerta kortisonilla kääreet. Hieman taukoa ja sitten uudestaan perusvoiteella ja taas tauon jälkeen vielä illalla nukkumaanmennessä taas perusvoiteella. Tällaisella tehokuurilla iho tosiaankin paranee (näin hoidettiin ihotautiosastollakin kun oltiin lapsen kanssa siellä). Ja nämä kääreet vielä vähentää kutinaakin. Mutta työläitä kyllä ovat.

Kannattaa liittyä histamiini sivustolle sillä siellä on tosi paljon vertaistukea, ruokareseptejä jne.

Tsemppiä.

t. allergisten lasten äiti

Vierailija
15/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rasvaa käytätte?

Ei halua mitään vastausta sellaisilta joilla vain vähän hiukan kuiva iho. Vaan niiltä joilla todellakin on iho välillä ihan ruvella ja rikki?

Alan olla aivan toivoton tuon lapsen suhteen. Mikään ei tunnu tehoavan. Ja jos yksikään rasvauskerta jää välistä ni iho on heti ruvella.

Maitoallergia on todettu ja ollaan tässä lähdössä lisä tutkimuksiin.

Olen tosi väsyny tähän. Lapsi ei nuku yöllä. Minä en nuku yöll

Itselläni oli nivuset sellasella näkkileivällä, että ei mitään rajaa. Ei pystynyt alushousuja käyttää kutti neiin perkeleesti. Suikussa ja normi saippuointi riittävän usein. Lähti ihottumat.

Vierailija
16/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa rasvaamaan atoopikkolapsia

Vierailija
17/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä, muutaman vuoden, se ei kirvele, ja rauhottaa kummasti, sitä ei saa laittaa kerralla liikaa, silloin taas kutina palautuu. Eloconilla rasvataan kerran tai kaks kun iho ihan hirveä. Kaikki mahdolliset ruoat testattu, omatoimisesti, ristiallergiat aktiivisena nyt siitepölykauden alkaessa, kestää kesäkuun alkuun. Mikään lääke ei poista kutinaa kun max 40% luin joskus netistä. Meillä tää atopia on vaan tytöillä, pitää vaan yrittää olla positiivinen. Allergiasairaalassa ei hoidot ole mitenkään kehittyneet, aina saa antibioottikuureja, joista ei mitään hyötyä, ja kortisonilla rasvaus viikot oikeesti ihan yhtä tyhjän kanssa. Ihme on että englannissa ollessamme lasten iho parani itsestään alle viikossa, ja palautui taas suomessa samaksi parissa viikossa.

Vierailija
18/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös ikäni ollut atoopikko, ja samoja ohjeita jakaisin kuin edellä vastanneet.

Kannattaa tosiaan ruokavaliota miettiä huolella. Onko teillä lemmikkejä? Ettei ole allerginen?

Perusvoiteista tosiaan sanon minäkin sen, että niitä kannattaa vaihdella usein, joillekkin voi herkistyä niin, että lopulta rasva vain pahentaa. Kortisoneja tietysti kannattaa käyttää vain kun on pakko, ja niidenkin suhteen olla tarkkana, että vaihtelua tulisi. Itse olen yliherkkä hydrokortisonille..Eli niinkin voi käydä.

Suosittelisin muuten sellaista perusvoidetta kun Ceridal Lipogeeli! Ceridaliakin on monenlaista, mutta tuo Lipogeeli nimenomaan on itselleni ollut pelastus! Pitää kosteuden iholla aivan eri tavalla kuin moni muu.

Kannattaa kokeilla myös kalanmaksaölyjä suun kautta..ei siitä ainakaan haittaa ole, ja voi olla hyötyä.

Vierailija
19/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä ceralan plus, tähän mennessä parhaiten sopinut (kokeiltu on aqualanit, apobaset, pelkkä ceralan jne....). Ihottuma-alueille nyt menossa Locoid, ja iltaisin otetaan kutinaa estämään Heinixiä (joskus kyllä aamuisinkin..). Suihkussa käytetään Aqualan L:ää saippuan sijasta, myös päänahkaan.

Mutta eipä toi iho kovin häävissä kunnossa silti ole.. ja jos yhdestäkin rasvauskerrasta fuskaa, nii kyllä näkyy. Tulisipa pian kesä!

Vierailija
20/36 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä koneellinen ilmanvaihto kotona? Kuiva huoneilma? Olen atoopikko, ja minulla pahentaa todella paljon ihoa se, jos on liian kuiva huoneilma! Englannissa on ilmankosteus huomattavasti isompi kuin täällä, voi johtua ihan niinkin yksinkertaisesta asiasta ihon paraneminen.

Onko teillä lemmikkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän