Kaveri laittoi lapsestani kuvia facebookkiin, mitä en hyväksy!
4.v tyttöni oli yökylässä kaverini luona, jolla on myös samanikäinen tyttö.
Kaveri oli kuvannut lapsia leikkimässä, syömässä, pesemässä hampaita jne. mikä on mulle ihan ok, jos kuvat jää vaan kameraan.
No nyt kaveri oli laittanut kuvat facebookiin, kysymättä lupaa minulta.
Minun mielestä pitää kysyä lupa vanhemmilta tai lapselta itseltä, jos aikoo laittaa kuvia.
Olen tosi vihainen, koska mulla on periaate, että minun lapsesta ei laiteta kuvia mihinkään nettiin, ennen kuin hän itse haluaa ja ennen kaikkea näkee kuvat, mitkä hänestä sinne laitetaan. Ja tuskin kellään kiinnostaa katsoa, kun lapset syövät aamupalaa, pesevät hampaita tai leikkivät nukeilla
Yritin soittaa kaverille, mutta ei vastannut vielä. Laitanko fb:seen viestiä että kuvien olis parasta häipyä ja äkkiä?
Mitä mieltä te olette, saako/onko teidän lapsista laitettu nettiin kuvia?
Kommentit (85)
Mutta jos joku alkaa lataamaan lapsistani kuvia oiken urakalla, niin pyytöisin poistamaan.
Olen itse ladannut lapsestani pari kuvaa joissa taustalla näkyy hänen ystävänsä ja poden vähän huonoa omaatuntoa etten ole kysynyt lapsen kaverin vanhemmilta lupaa.
Pyytäisin kyllä ihan ensimmäiseksi ystävällisesti poistamaan kuvat facebookista ja sanoisin miksi.
saa nettiin laittaa kuvia vain minä ja mieheni.
Veljenvaimo yrittää aina tapaamisten jälkeen laittaa kaikki ottamansa kuvat fbhin, siitä aina taistellaan.
..nettiin on paitsi harkitsematonta, myös jopa LAITONTA.
Sanopa asiasta napakasti mutta ystävällisesti. Ei ole ehkä tullut ajatelleeksikaan, vaaroja ja muuta.
Liian sinisilmäinen ei kannata olla. Mutta monet (suomalaiset) ovat....
Tuo periaate, että lapsi vasta itse , asian ymmärrettyään, saisi valita josko kuvia esille tai ei, on hyvä ja kunnioitettava. Myös lapsen persoonaa kunniottava. Hyvä!
Mutta ystävällisyys ja tahdikas asian esittämistapa tosiaan auttaisi siihen, ettei tyttöjen ystävyyteen tule turhaa säröä, tai teidän vanhempien ihmissuhteisiin.
Lykkyä!
Kiitos vinkeistä, soitan hänelle myöhemmin, ja sanon napakasti, mutta ystävällisesti että ottaa kuvat pois.
Oon ihan samaa mieltä, että monet suomalaiset on tuon asian kans liian sinisilmäisiä.
Ja muutenkin mun mielestä fb on aikuisten paikka, jossa aikuiset voi laittaa itsestään kuvia eri tilanteissa jne. mutta miksi lapset pitää joka kuvaan tunkea?
Kuvat voi jäädä sinne pitkäksi aikaa, ja myöhemmin lapselle voi oikeasti hävettää kaikki kuvat mitä sinne hänestä on laitettu.
..nettiin on paitsi harkitsematonta, myös jopa LAITONTA.
Sanopa asiasta napakasti mutta ystävällisesti. Ei ole ehkä tullut ajatelleeksikaan, vaaroja ja muuta.
Liian sinisilmäinen ei kannata olla. Mutta monet (suomalaiset) ovat....
Tuo periaate, että lapsi vasta itse , asian ymmärrettyään, saisi valita josko kuvia esille tai ei, on hyvä ja kunnioitettava. Myös lapsen persoonaa kunniottava. Hyvä!
Mutta ystävällisyys ja tahdikas asian esittämistapa tosiaan auttaisi siihen, ettei tyttöjen ystävyyteen tule turhaa säröä, tai teidän vanhempien ihmissuhteisiin.
Lykkyä!
Osaan toki sanoa ystävällisesti, mutta ärsyttää vaan ja haluan ne kuvat äkkiä pois, ennen kuin ne on jo jossain muilla sivuilla... Pitää yrittää hillitä itseni ;)
Jos ei, tilanne ei minusta ole kovin vakava, jos on, silloin voisin sanoakin.
Mutta nyt kun esikoinen on isompi, huomaa, että kaverit laittavat poikani kuvaa omiin juttuihinsa, nimeltäkin mainiten, ja en minä niistä enää sitten kommentoi.
Perehdyppä paremmin käyttäjäehtoihin ja ihan lakiinkin asiasta.
ja jättää ne vain kameraan? Mikset siirrä niitä koneelle talteen?
ei mulla tulis mieleenikään, että en sais jonkun lapsesta laittaa kuvaa fb:hen. Meillä on ollut lasten kaverisynttäreitä ja otettu koko porukasta kuva ja laitettu fb:hen. Nimiä niissä ei tietenkään ole mainittu.
Vähän ehkä hätävarjelun liioittelua tuommoinen. Miksi lapsen kuva ei voisi olla netissä? Eikö lapsi ole olemassa? Tämä on nykyaikaa ja se ei ole millään tavalla vaarallista jos lapsen kuva on netissä. Sitähän ei tarvitse merkata, jos äitiä kuvat häiritsevät kun oma mussukka ei ole tarpeeksi nättinä kuvissa :)
Perehdyppä paremmin käyttäjäehtoihin ja ihan lakiinkin asiasta.
Mutta jos Suomen laissa on tuosta pykälä, kerro ihmeessa mikä.
Kuvateksteissä luki etunimet, tyyliin "tyyliin niina ja tiina pesemssä hampaita" "niina ja tiina leikkimässä" "niina ja tiina syömässä"....
Ihan sama mitä laki sanoo, omat vanhemmathan ne päättää mitä kuvia lapsesta on netissä, varsinkin kun kyseessä on noin pieni lapsi.
ihan mielenkiinnosta, että miksi kuvat eivät voisi olla siellä? Vaikka olisi koko nimikin, niin miksi se sinua haittaa? Yritän kovasti ymmärtää.
Kuule tässä ei ole kyse siitä, miltä tyttöni näyttää kuvissa, onko vaatteet suorassa ja hiukset hyvin.
Kyse on, että miksi lapsen kuvia pitää esitellä netissä tuntemattomille ihmisille. Itse en näe siihen mitään tarvetta, vaikka kauniia lapsia ovatkin.
Samoin nuo synttärikuvat, itselläni ei tulis mieleenkään laittaa koko synttäriporukasta kuvaa, jos lapsilta tai vanhemmilta ei olis lupaa pyydetty.
Toki ne kuvat voi tietokoneelle siirtää, tai tehdä vaikka kuvakirjan, mutta kyse olikin niiden jakamisesta tuntemattomille.
ei kuvasta ole minkäänlaista riskiä eikä haittaa lapselle. Eikä se ole löydettävissä myöhemmin pelkän etunimen avulla.
Niin että itse antaisin olla.
ei mulla tulis mieleenikään, että en sais jonkun lapsesta laittaa kuvaa fb:hen. Meillä on ollut lasten kaverisynttäreitä ja otettu koko porukasta kuva ja laitettu fb:hen. Nimiä niissä ei tietenkään ole mainittu.
Vähän ehkä hätävarjelun liioittelua tuommoinen. Miksi lapsen kuva ei voisi olla netissä? Eikö lapsi ole olemassa? Tämä on nykyaikaa ja se ei ole millään tavalla vaarallista jos lapsen kuva on netissä. Sitähän ei tarvitse merkata, jos äitiä kuvat häiritsevät kun oma mussukka ei ole tarpeeksi nättinä kuvissa :)
Tajuatko että netissä ne kuvat on kaikkien käytössä? Sulla ei ole MITÄÄN kontrollia kuka niitä varastaa, jakaa, käyttää - ja mihin käyttää.
Jos minä näpsäisen kaupungilla kuvan sinun lapsestasi, niin saan ihan rauhassa laittaa sen vaikka hesariin.
kuvan käyttöoikeus on sen ottajalla, ei kohteilla. Koska kuvat on kaverin luona otettu, saa hän tehdä niillä mitä haluaa jos ne ovat ns. asiallisia kuvia.
Tajuatko että netissä ne kuvat on kaikkien käytössä? Sulla ei ole MITÄÄN kontrollia kuka niitä varastaa, jakaa, käyttää - ja mihin käyttää.
ja se ei liikuta minua millään tavalla. Ne on vain kuvia. Lapseni ovat minulla täällä kotona. (en nyt sentään mitään alastonkuvia nettiin laita)
ettet periaatteesta halua oman lapsen kuvia nettiin, niin voisiks pliis ottaa ne fb-sta.
Ehkä hän on iloinen ollut kylävieraasta ja halusi kaikkien näkevän sen, kuinka kivasti oli mennyt.