Kaveri laittoi lapsestani kuvia facebookkiin, mitä en hyväksy!
4.v tyttöni oli yökylässä kaverini luona, jolla on myös samanikäinen tyttö.
Kaveri oli kuvannut lapsia leikkimässä, syömässä, pesemässä hampaita jne. mikä on mulle ihan ok, jos kuvat jää vaan kameraan.
No nyt kaveri oli laittanut kuvat facebookiin, kysymättä lupaa minulta.
Minun mielestä pitää kysyä lupa vanhemmilta tai lapselta itseltä, jos aikoo laittaa kuvia.
Olen tosi vihainen, koska mulla on periaate, että minun lapsesta ei laiteta kuvia mihinkään nettiin, ennen kuin hän itse haluaa ja ennen kaikkea näkee kuvat, mitkä hänestä sinne laitetaan. Ja tuskin kellään kiinnostaa katsoa, kun lapset syövät aamupalaa, pesevät hampaita tai leikkivät nukeilla
Yritin soittaa kaverille, mutta ei vastannut vielä. Laitanko fb:seen viestiä että kuvien olis parasta häipyä ja äkkiä?
Mitä mieltä te olette, saako/onko teidän lapsista laitettu nettiin kuvia?
Kommentit (85)
nyt vedetään melkein oikeusjuttuja, jos nimikirjaimetkaan ovat jossain esillä. Niin on maailma muuttunut.
Täysin jos et halua omia tai lapsesi kuvia yleiseen jakoon. Ystäväsi varmaan poistaa nuo kuvat jos sitä pyydät. Reilua olisi aina kysyä että voiko laittaa.
En minäkään tykkäisi jos mun lärvi olis toisten kuvissa ilman lupaa. Voihan ne laittaa vaikka kotikansioon mutta ei nettiin.
Se mamma ei voi julkaista ilman lupaasi kuvia netissä.
Ottakaa nyt oikeasti asioista selvää.
Ei saa laittaa - nettikettiin kuuluu että lupa pyydetään ennen kuvien julkaisua
Eihän esim. puolison pettäminenkään ole laitonta, mutta se on silti väärin.
Monet aikuiset kieltävät jyrkästi omien kuvien laittamisen fb:seen tai muuhun nettiin.
Ihan sama asia se on lapsien kanssa. Niitä kuvia ei saa laittaa sinne yhtään enempää, vaikka lapset olis kuinka söpöjä, tai vaikka nimiä ei julkaistais.
Lapset eivät vaan osaa sanoa sitä ääneen. Eivätkä he välttämättä tiedäkkään missä kaikkialla heidän kuvat on.
Siksi meidän aikuisten pitää puuttua tähän. Kaikki eivät vaan halua, että heidän kuvansa on koko maailman nähtävillä.
Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että kaikki eivät halua että heistä otetaan kuvia, saati laitetaan mihinkään.
Mun äiti, joka on eräänlainen julkisuuden henkilö, jakaa mun lapsestani kuvia Faceen julkisesti. Sanottuani asiasta rajaa kuvat vain kavereille... noh, äidillä on toista tuhatta kaveria, tyyliin suomalaisia ja ulkomaalaisia poliitikkoja, muusikkoja, kirjailijoita yms joista kaikkia ei edes tunne henk.koht. Ja moni on myös kuvia kommentoineet eli eivät ole sivuuttaneet jonain tusinakuvina. Ja ne vanhat kuvat on edelleen julkisia, eli kuka tahansa joka googlaa äidin nimen saa esiin mun lapseni kuvat.
Äiti veti herneen nenään muutenkin kun sanoin asiasta ja ihmetteli miksei saa ihanaa lapsenlastaan esitellä kaikille, eikä todellakaan poistanut kuvia vaan rajaa ne nykyään vain kavereille. :( Helvetti että kiukuttaa! Ei kukaan ole kysynyt siltä mun lapselta lupaa että haluaako kaiken kansan nähtäville Facessa. :(
Kaikki, mikä ei ole erikseen laittomaksi määrättyä on sallitun lisäksi suotavaa ja moraalisesti oikein.
Siksi minäkin meluan kerrostaloasunnossamme niin paljon kuin voin klo 7-22, jään seisomaan rullaportaiden eteen, tungen metroon sisään ennen kuin muut ovat päässeet ulos, piereskelen hississä jne. koska minulla on siihen täysi oikeus.
Jos joku ei halua perheen ulkopuolisen ihmisen lisäävän lapsestaan kuvia nettiin niin siinä ei ole lakipykälien kanssa mitään tekemistä! :D Kuuluu HYVIIN KÄYTÖSTAPOIHIN pyytää lupa joko kuvattavalta tai hänen huoltajaltaan kuvan julkaisuun.
Av-mammat menee ihan sekaisin jos joku käyttää maalaisjärkeä, eikä seuraa lakipykäliä orjallisesti. :D Saattais teilläkin näkyä punaista jos naapurinne näppäisi teistä kuvia aamun tunteina lehdenhakureissullanne, kun tukka on pystyssä ja 15v vanha kylpytakki päällä ja kumpparit jalassa ja laittaa ne Facebookiin. :D Siinä unohtuisi av-mammallakin lakipykälät.. :D
En ikinä lisäisi kavereistani enkä heidän lapsistaan kuvia ilman lupaa sosiaalisiin medioihin.
Huhhuh teidän kanssa. :D
Ootko oikeesti noin tyhmä? Oletetaan, ettei rikolliset tahot, esim pedofiilit, osaa varastaa kuvia. Ymmärtänet silti, että fb on aika laaja verkosto.. Sitä kuvaa voidaan käyttää mainoksiin, propagandaan, vitsisivustoihin, ihan mihin vaan.
Mainoksiin ei taatusti varasteta kenenkään kotikuvia ( valaistus jne jne ei ole ammattilaistasoa juuri koskaan)
Pedofiilit ja muut tuskin viitsii nähdä vaivaa kaivella fb:stä maijameikäkäisen albumeita, niitä kuvia löytyy helpommallakin. Varovainen on hyvä olla mutta hysteerisyys on järjetöntälapsissa vähän eria asiat kuin hampaiden pesut....
Ootko oikeesti noin tyhmä? Oletetaan, ettei rikolliset tahot, esim pedofiilit, osaa varastaa kuvia. Ymmärtänet silti, että fb on aika laaja verkosto.. Sitä kuvaa voidaan käyttää mainoksiin, propagandaan, vitsisivustoihin, ihan mihin vaan.
Mainoksiin ei taatusti varasteta kenenkään kotikuvia ( valaistus jne jne ei ole ammattilaistasoa juuri koskaan)
Pedofiilit ja muut tuskin viitsii nähdä vaivaa kaivella fb:stä maijameikäkäisen albumeita, niitä kuvia löytyy helpommallakin. Varovainen on hyvä olla mutta hysteerisyys on järjetöntälapsissa vähän eria asiat kuin hampaiden pesut....
Että pedofiilit hakee kaikki pelkkiä alastonkuvia? Viattomat jokapäiväiset tilannekuvat kiinnostaa joitakin. Lisäks ne ei ole niin epäilyttäviä jos jää kiinni. T. Forensic psychologya pari kurssia lukenuniitä taatusi löytyy sitten helpommallakin kuin kaivelemalla toisten kuvakansioita. Ja mitäs sitten vaikka joku pedo sen kuvan sieltä saisikin, missä ei mitään intiimiä näy? Niin mitä sitten, se lapsi ei ole siinä kuvassa. Se on vain kuva. Ei se lapsi siitä siis mitenkään kärsi, että sen hampaiden pesemis kuva on jonkun pedon käsissä. Mikä teitä oikeesti vaivaa????
Että joku sairas käy fb:sta tonkimassa kansioita - ei sen edes tarvi, koska kun A lataa kuvansa, tulee sen ystäville se kuva uutisvirtaan. Tai joku jakaa sen jollekin söpönä tms, ja kuva leviää taas newsfeedeihin. Tai joku avaa fb:n yleisessä käytössä olevalla koneella, ei kirjaudu ulos, ja seuraava haluaa mistä tahansa syystå kopioida kuvan, hän voi niin tehdä. Fb ei ole mikään aidattu turvakarsina! Ja jos suomessa isät teurastavat lapsiaan, luuletko ettei täältä löydy sairaita tai pahoja ihmisiä? Ja voitko sanoa tuon lapsellesi, että sinusta ok jos pedofiilit käyttävät ja himoitsevat hänen kuvaansa?
Jos joku ei halua perheen ulkopuolisen ihmisen lisäävän lapsestaan kuvia nettiin niin siinä ei ole lakipykälien kanssa mitään tekemistä! :D Kuuluu HYVIIN KÄYTÖSTAPOIHIN pyytää lupa joko kuvattavalta tai hänen huoltajaltaan kuvan julkaisuun.
Av-mammat menee ihan sekaisin jos joku käyttää maalaisjärkeä, eikä seuraa lakipykäliä orjallisesti. :D Saattais teilläkin näkyä punaista jos naapurinne näppäisi teistä kuvia aamun tunteina lehdenhakureissullanne, kun tukka on pystyssä ja 15v vanha kylpytakki päällä ja kumpparit jalassa ja laittaa ne Facebookiin. :D Siinä unohtuisi av-mammallakin lakipykälät.. :D
En ikinä lisäisi kavereistani enkä heidän lapsistaan kuvia ilman lupaa sosiaalisiin medioihin.
Huhhuh teidän kanssa. :D
Tuo on niin totta. Tuota olen yrittänyt sanoa.
Että miksi teitä haittaa jos teidän lapsesta on kuva jossain facebookissa? Pelkäättekö jotain pedofiileja jotka vois saada kiksit kun näkee teidän lapsesta kuvia (tietty vaatteet päällä).
Googlaamalla löytyy vaikka kuin paljon kuvia lapsista, onko se teidän lapsi niin erikoisen mahtava että pelkäätte että joku kiihottuu sen kasvojen näkemisestä?
Olen ihan ulalla tästä?
Kuule tässä ei ole kyse siitä, miltä tyttöni näyttää kuvissa, onko vaatteet suorassa ja hiukset hyvin.
Kyse on, että miksi lapsen kuvia pitää esitellä netissä tuntemattomille ihmisille.Eivätkö ne lapset siis poistu koskaan kotoa (no ilmeisesti, kuinka sinne kaverille muuten olisi päästy)? Käy koulussa tai päiväkodissa?
Jos he nimittäin liikkuvat ulkona, oletko tullut ajatelleeksi että joku saattaa nähdä heidät siellä?! Siis jopa ihan tuntemattomat ihmiset!
Michael Jackson sentään tajusi ottaa tämän huomioon ja puki lapsensa burkhaan, toivottavasti sinä olet tajunnut toimia samoin.
Kuule tässä ei ole kyse siitä, miltä tyttöni näyttää kuvissa, onko vaatteet suorassa ja hiukset hyvin.
Kyse on, että miksi lapsen kuvia pitää esitellä netissä tuntemattomille ihmisille.Eivätkö ne lapset siis poistu koskaan kotoa (no ilmeisesti, kuinka sinne kaverille muuten olisi päästy)? Käy koulussa tai päiväkodissa?
Jos he nimittäin liikkuvat ulkona, oletko tullut ajatelleeksi että joku saattaa nähdä heidät siellä?! Siis jopa ihan tuntemattomat ihmiset!
Michael Jackson sentään tajusi ottaa tämän huomioon ja puki lapsensa burkhaan, toivottavasti sinä olet tajunnut toimia samoin.
Sulla ei ollut mitään sanottavaa mut halusit kantaa pienen kortesi kekoon silti. Sanohan, onko sulla vaikka luottokorttia? Oletko sen suhteen samanlainen? Eli ei kannata käyttää ollenkaan koska joku voi sen varastaa, vs järkevä ja varovainen käyttö (kuvien julkaisun rajoittaminen mahd.puitteissa)? Tääkö on sun paras neuvo?
Että miksi teitä haittaa jos teidän lapsesta on kuva jossain facebookissa? Pelkäättekö jotain pedofiileja jotka vois saada kiksit kun näkee teidän lapsesta kuvia (tietty vaatteet päällä).
Googlaamalla löytyy vaikka kuin paljon kuvia lapsista, onko se teidän lapsi niin erikoisen mahtava että pelkäätte että joku kiihottuu sen kasvojen näkemisestä?
Olen ihan ulalla tästä?
Pitäisi perustella, että miksi minua tuntemattomilla henkilöillä pitäisi olla hallussaan kuvia minusta tai perheenjäsenistäni?
Olen ihan ulalla tästä?
Kenen lapsia ne googlen löytämät on?
Joillain on kumma tarve yksityisyyteen. En tykkäisi siitäkään, jos joku kuvaisi webbikamerallani kasvonilmeitä teidän mammojen nähtäväksi kun kirjoitan tätä viestiä.
Olen ihan ulalla tästä?Kenen lapsia ne googlen löytämät on?
Beside the point! Siis MIKÄ VÄLIÄ ON JOS JOLLAIN ON KUVA LAPSESTA? NAAMASTA tai muuten vaatteet päällä? Olette outoja tyyppejä! Eiköhän ne pedofilit kattele kuvia alastomista lapsista..
En antaisi lupaa laittaa lasteni kuvia nettiin ja pyytäisin välittömästi poistamaan ne, jos näin olisi.
Ap kyllä puhuu asiaa, sori vaan. Ärsyttää tollaset "eikö lapsesi ole tarpeeksi kaunis"-kommentit. Jestas mitä juntteja!
Ei sitä oikeastaan edes tartteis mitenkään perustella miksi ei halua lapsensa kuvaa johonkin näyteikkunaan. Olipa laki tai ei, oikea kaveri kyllä kunniottaa tuota toivetta ja poistaa kuvan.
Itselle kävi niin, että laitoin pari kuvaa omasta ja kaverin vauvasta, enkä kysynyt. Hän ei itse ole Facessa, ja joskus vaan mainitsi, ettei halua lastensa kuvia mihinkään nettiin. Arvaa lähtikö kuvat aika livakkaan poistoon?! Ja hävettää ihan hulluna, että laitoin alunperinkin...
ettei lasten kuvia laiteta nettiin. Minä en laita, mieheni ei laita, lasten isä ei laita eikä hänen puolisonsa laita.
Kaverimmekaan eivät laita, koska tietävät, mitä mieltä asiasta olemme, ja olemme myös heille perustelleet. Kannattaisi tehdä lähipiirilleen selväksi omat mielipiteensä joihinkin juttuihin, niin ei tarvitse niistä sitten tapella.
Ap pyytää kauniisti kaveriaan poistamaan lapsen kuvat ja perustelee pyyntönsä. Samalla ap voisi rauhan säilyttämiseksi pahoitella kaverilleen sitä, ettei ole ymmärtänyt asiasta aiemmin sanoa.. onhan kaveri nyt tavallaan nähnyt turhaa vaivaa. Jos kaveri ei suostu kuvia poistamaan (miksi ei suostuisi?) niin pyydä edes poistamaan lapsesi nimi kuvista.
Eivätkö ne lapset siis poistu koskaan kotoa (no ilmeisesti, kuinka sinne kaverille muuten olisi päästy)? Käy koulussa tai päiväkodissa?