Kaveri laittoi lapsestani kuvia facebookkiin, mitä en hyväksy!
4.v tyttöni oli yökylässä kaverini luona, jolla on myös samanikäinen tyttö.
Kaveri oli kuvannut lapsia leikkimässä, syömässä, pesemässä hampaita jne. mikä on mulle ihan ok, jos kuvat jää vaan kameraan.
No nyt kaveri oli laittanut kuvat facebookiin, kysymättä lupaa minulta.
Minun mielestä pitää kysyä lupa vanhemmilta tai lapselta itseltä, jos aikoo laittaa kuvia.
Olen tosi vihainen, koska mulla on periaate, että minun lapsesta ei laiteta kuvia mihinkään nettiin, ennen kuin hän itse haluaa ja ennen kaikkea näkee kuvat, mitkä hänestä sinne laitetaan. Ja tuskin kellään kiinnostaa katsoa, kun lapset syövät aamupalaa, pesevät hampaita tai leikkivät nukeilla
Yritin soittaa kaverille, mutta ei vastannut vielä. Laitanko fb:seen viestiä että kuvien olis parasta häipyä ja äkkiä?
Mitä mieltä te olette, saako/onko teidän lapsista laitettu nettiin kuvia?
Kommentit (85)
Kuule tässä ei ole kyse siitä, miltä tyttöni näyttää kuvissa, onko vaatteet suorassa ja hiukset hyvin.
Kyse on, että miksi lapsen kuvia pitää esitellä netissä tuntemattomille ihmisille. Itse en näe siihen mitään tarvetta, vaikka kauniia lapsia ovatkin.
Samoin nuo synttärikuvat, itselläni ei tulis mieleenkään laittaa koko synttäriporukasta kuvaa, jos lapsilta tai vanhemmilta ei olis lupaa pyydetty.Toki ne kuvat voi tietokoneelle siirtää, tai tehdä vaikka kuvakirjan, mutta kyse olikin niiden jakamisesta tuntemattomille.
voitko vähän perustella? Eikö lapsesi kävele kadullakaan, missä hänet voi nähdä tuntemattomat ihmiset? Tai käy koulussa mikä on täynnä tuntemattomia ihmisiä?
En ymmärrä?
Millä tavoin lapsen kuvan näkeminen on jotenkin intiimimpää kuin itse lapsen näkeminen luonnossa. AP:n tarina ontuu.
Just tuota tarkoitan, että netissä kaikki pystyy näkeen ne kuvat, siis suurin osa vielä ihan täysin tuntemattomia. Se tässä häiritsee.
Sillä joka on kuvassa, on oikeus päättää mihin sitä kuvaa käytetään, ja missä se julkaistaan. Tässä tapauksessa lapsi on niin pieni, että minä päätän vanhempana.
Vai eikö teitä häiritsisi, jos kaverinne napsisi teistä kuvia, kun olette esim. pesemässä hampaita, tai tungette voileipää suuhunne? Ja nämä kuvat tulisi kaiken kansan nähtäville.
Se tässä häiritsee.
Sillä joka on kuvassa, on oikeus päättää mihin sitä kuvaa käytetään, ja missä se julkaistaan. Tässä tapauksessa lapsi on niin pieni, että minä päätän vanhempana.
.
käyttöoikeus on kuvan ottajalla
Jos minä näpsäisen kaupungilla kuvan sinun lapsestasi, niin saan ihan rauhassa laittaa sen vaikka hesariin.
kuvan käyttöoikeus on sen ottajalla, ei kohteilla. Koska kuvat on kaverin luona otettu, saa hän tehdä niillä mitä haluaa jos ne ovat ns. asiallisia kuvia.
Jos minä näpsäisen kaupungilla kuvan sinun lapsestasi, niin saan ihan rauhassa laittaa sen vaikka hesariin.
kuvan käyttöoikeus on sen ottajalla, ei kohteilla. Koska kuvat on kaverin luona otettu, saa hän tehdä niillä mitä haluaa jos ne ovat ns. asiallisia kuvia.
Henkilötietolaki edellyttää, että alaikäisen henkilön kuvan julkaisemiseen on saatava kuvattavan huoltajan suostumus.
Just tuota tarkoitan, että netissä kaikki pystyy näkeen ne kuvat, siis suurin osa vielä ihan täysin tuntemattomia. Se tässä häiritsee.
Vai eikö teitä häiritsisi, jos kaverinne napsisi teistä kuvia, kun olette esim. pesemässä hampaita, tai tungette voileipää suuhunne? Ja nämä kuvat tulisi kaiken kansan nähtäville.
Kuvattava kohde voi kieltäytyä olemasta kuvassa, mutta jos hän antaa ottaa kuvan, kuvaa saa kuvanottaja käyttää haluamallaan tavalla kunhan se ei loukkaa kuvatun kunniaa.
Kotirauhan rikkomista on se jos kohdetta kuvataan kohteen kotona tai pihapiirissä. Näitä kuvia ei saa käyttää ilman lupaa. Mutta kuka tahansa voi napsaista kuvan vaikka kadulla kävelevästä ihmisestä ja kuvaaja saa käyttää kuvaa missä haluaa.
Mulla alkaa oikeasti pinna palaa, MINÄ EN HALUA LAPSESTANI KUVIA KAIKEN KANSAN NÄKYVILLE, JOTEN SILLOIN NIITÄ EI SINNE LAITETA, PISTE. Vitut laista, mä päätän minne mun lapsen kuvat tulee.
Kyllä se on eri asia, kun lapsi tulee kaupungilla vastaan, kun että näkyy kuvissa.
Ensinnäkin tytön etunimi tulee ilmi, on sen verran harvinainen nimi, joten tutu yms. tietää että minun lapsi kyseessä.
Sen lisäksi kenenkään ei tarvi nähdä lapsiani yöpaidassa pesemässä hampaita yms.
kuvaa ottaa pois jos ei halua, etkä sinä voi sille yhtään mitään. Ota nyt asioista selvää ja vouhkaa vasta sitten muka suurena asiantuntijana. Toki asiallinen kaveri ne kuvat poistaa kun nätisti pyydät, mutta mikään pakko ei ole sitä tehdä.
Mulla alkaa oikeasti pinna palaa, MINÄ EN HALUA LAPSESTANI KUVIA KAIKEN KANSAN NÄKYVILLE, JOTEN SILLOIN NIITÄ EI SINNE LAITETA, PISTE. Vitut laista, mä päätän minne mun lapsen kuvat tulee.
Kyllä se on eri asia, kun lapsi tulee kaupungilla vastaan, kun että näkyy kuvissa.
Ensinnäkin tytön etunimi tulee ilmi, on sen verran harvinainen nimi, joten tutu yms. tietää että minun lapsi kyseessä.
Sen lisäksi kenenkään ei tarvi nähdä lapsiani yöpaidassa pesemässä hampaita yms.
Ymmärrätkö, kaveri päättää itse ottamistaan kuvista ja sinä taas omista kuvistasi. Kaverin kuviin sulla ei ole mitään päätösvaltaa. Ihan sama palaako sulta pinna vai ei, näin sanoo laki.
Et sinä nyt vain sitä voi päättää. Sun kaverin ei ole pakko ottaa sitä kuvaa pois. Tokikin kuka tahansa järkevä ihminen kuvan ottaisi pois jos toinen pyytää mutta pakko ei ole ja PISTE. Sinä et sitä voi määrätä.
Edelleenkin joku voi ottaa lapsestasi kuvan vaikka siellä kaupungilla tai vaikka uimarannalla kun lapsesi on uimapuvussa. Sen kuvan saa jokainen ottaa ja sen julkaista.
Minä en oikein jaksa ymmärtää tätä ylimitoitettua vauhkoamista näistä nettikuvista. Jos joku latailee asiallisia kuvia FB:n ja näkijät on rajattu vain kavereihin, niin mitä helkatin haittaa siitä on. Ei mitään.
Ei saa laittaa - nettikettiin kuuluu että lupa pyydetään ennen kuvien julkaisua
Joku vaikka voi napsasta kuvan lapsestasi! Ja oikeasti siellä voi piillä todellinen vaara, että joku pedari saattaa kuvata!
Sen lisäksi kenenkään ei tarvi nähdä lapsiani yöpaidassa pesemässä hampaita yms.Et sinä nyt vain sitä voi päättää. Sun kaverin ei ole pakko ottaa sitä kuvaa pois. Tokikin kuka tahansa järkevä ihminen kuvan ottaisi pois jos toinen pyytää mutta pakko ei ole ja PISTE. Sinä et sitä voi määrätä.
Edelleenkin joku voi ottaa lapsestasi kuvan vaikka siellä kaupungilla tai vaikka uimarannalla kun lapsesi on uimapuvussa. Sen kuvan saa jokainen ottaa ja sen julkaista.
Minä en oikein jaksa ymmärtää tätä ylimitoitettua vauhkoamista näistä nettikuvista. Jos joku latailee asiallisia kuvia FB:n ja näkijät on rajattu vain kavereihin, niin mitä helkatin haittaa siitä on. Ei mitään.
Ootko oikeesti noin tyhmä? Oletetaan, ettei rikolliset tahot, esim pedofiilit, osaa varastaa kuvia. Ymmärtänet silti, että fb on aika laaja verkosto.. Sitä kuvaa voidaan käyttää mainoksiin, propagandaan, vitsisivustoihin, ihan mihin vaan.
Henkilötietolaki edellyttää, että alaikäisen henkilön kuvan julkaisemiseen on saatava kuvattavan huoltajan suostumus.
Ensinnäkin, miten yöpaita liittyy asiaan? Eikö lapsesi kulje t-paidoissakaan? tai käy uimarannalla uikkareissa? En kertakaikkiaan ymmärrä miten tämä lapsen piilottelu on oleellisempaa valokuvissa kuin elävässä elämässä?
Taitaa sittenkin syynä olla se, että mussukka ei ole tarpeeksi nättinä niissä kuvissa. Kun et ole ite päässyt sitä tuunaamaan niihin kuviin. Kyllä mä teidänlaiset äidit tiedän. Lapsienkin kuvat pitää photoshopata,ennen kun ne voi laittaa näytille. Kun kulissit pitää olla niin hyvät.
Ootko oikeesti noin tyhmä? Oletetaan, ettei rikolliset tahot, esim pedofiilit, osaa varastaa kuvia. Ymmärtänet silti, että fb on aika laaja verkosto.. Sitä kuvaa voidaan käyttää mainoksiin, propagandaan, vitsisivustoihin, ihan mihin vaan.
Mainoksiin ei taatusti varasteta kenenkään kotikuvia ( valaistus jne jne ei ole ammattilaistasoa juuri koskaan)
Pedofiilit ja muut tuskin viitsii nähdä vaivaa kaivella fb:stä maijameikäkäisen albumeita, niitä kuvia löytyy helpommallakin. Varovainen on hyvä olla mutta hysteerisyys on järjetöntä
Tiedän että netiketti on eri asia kuin laki, mutta luulis että aikuisilla ihmisillä on käytöstapoja, ja tajuaa ottaa kuvat pois jos niin pyydetään.
Jos kuvat eivät häivy facesta, niin teen tästä poliisiasian. Pitäkää vaan mua ihan seonneena, mutta mä haluan vetää selvät rajat tähän hommaaan.
Tiesittekö, että jos kaveri laittaa kuvat esim. hänen lapsesta ja heidän kavereista. Sitten kun joku googlettaa kaverin nimeä, googlen kuvahausta alkaa löytyyn kuvia myös kavereista.
Eli yllättävän nopeaa ne kuvat leviää. Ikävää, miten sinisilmäsiä te olette.
Sen lisäksi kenenkään ei tarvi nähdä lapsiani yöpaidassa pesemässä hampaita yms.Et sinä nyt vain sitä voi päättää. Sun kaverin ei ole pakko ottaa sitä kuvaa pois. Tokikin kuka tahansa järkevä ihminen kuvan ottaisi pois jos toinen pyytää mutta pakko ei ole ja PISTE. Sinä et sitä voi määrätä.
itä pedofilit tekee kuvalla missä lapsi pesee hampaita? Te ootte mammat ihan sekaisin täällä :)
Ja jos ne menee mainoksiin (mikä taitaa olla täysin laitonta, koska mainoksista pitää aina tehdä esiintymis sopimus) niin mitä siitäkin nyt sitten? Voi hellallestas
voitko vähän perustella? Eikö lapsesi kävele kadullakaan, missä hänet voi nähdä tuntemattomat ihmiset? Tai käy koulussa mikä on täynnä tuntemattomia ihmisiä?
En ymmärrä?