Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri laittoi lapsestani kuvia facebookkiin, mitä en hyväksy!

Vierailija
14.04.2012 |

4.v tyttöni oli yökylässä kaverini luona, jolla on myös samanikäinen tyttö.

Kaveri oli kuvannut lapsia leikkimässä, syömässä, pesemässä hampaita jne. mikä on mulle ihan ok, jos kuvat jää vaan kameraan.

No nyt kaveri oli laittanut kuvat facebookiin, kysymättä lupaa minulta.

Minun mielestä pitää kysyä lupa vanhemmilta tai lapselta itseltä, jos aikoo laittaa kuvia.

Olen tosi vihainen, koska mulla on periaate, että minun lapsesta ei laiteta kuvia mihinkään nettiin, ennen kuin hän itse haluaa ja ennen kaikkea näkee kuvat, mitkä hänestä sinne laitetaan. Ja tuskin kellään kiinnostaa katsoa, kun lapset syövät aamupalaa, pesevät hampaita tai leikkivät nukeilla

Yritin soittaa kaverille, mutta ei vastannut vielä. Laitanko fb:seen viestiä että kuvien olis parasta häipyä ja äkkiä?

Mitä mieltä te olette, saako/onko teidän lapsista laitettu nettiin kuvia?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että netiketti on eri asia kuin laki, mutta luulis että aikuisilla ihmisillä on käytöstapoja, ja tajuaa ottaa kuvat pois jos niin pyydetään.

Jos kuvat eivät häivy facesta, niin teen tästä poliisiasian. Pitäkää vaan mua ihan seonneena, mutta mä haluan vetää selvät rajat tähän hommaaan.

Tiesittekö, että jos kaveri laittaa kuvat esim. hänen lapsesta ja heidän kavereista. Sitten kun joku googlettaa kaverin nimeä, googlen kuvahausta alkaa löytyyn kuvia myös kavereista.

Eli yllättävän nopeaa ne kuvat leviää. Ikävää, miten sinisilmäsiä te olette.

onneksi et ole minun kaveri!

Vierailija
42/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaikka voi napsasta kuvan lapsestasi! Ja oikeasti siellä voi piillä todellinen vaara, että joku pedari saattaa kuvata!

Mutta kun tässä tiedetään että kuva on netissä, postaaja on tuttu, eikä äiti halua lapsensa kuvia nettiin, eikö ole ihan järkevää kertoa kantansa postaajalle? Tuskin ne kuvat niin tärkeitä on, ettei poistais. Mulle kävi näin, sanoin kaverille että meillä on tällänen periaate ettei lapsen kuvia julkasta. Hän poisti ne ja ystävyys jatkuu ongelmitta. Omasta lapsestaan postaa kuvia joka pv. Tämä on hänen valintansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko oikeesti noin tyhmä? Oletetaan, ettei rikolliset tahot, esim pedofiilit, osaa varastaa kuvia. Ymmärtänet silti, että fb on aika laaja verkosto.. Sitä kuvaa voidaan käyttää mainoksiin, propagandaan, vitsisivustoihin, ihan mihin vaan.

Mainoksiin ei taatusti varasteta kenenkään kotikuvia ( valaistus jne jne ei ole ammattilaistasoa juuri koskaan)

Pedofiilit ja muut tuskin viitsii nähdä vaivaa kaivella fb:stä maijameikäkäisen albumeita, niitä kuvia löytyy helpommallakin. Varovainen on hyvä olla mutta hysteerisyys on järjetöntä

lapsissa vähän eria asiat kuin hampaiden pesut....

Vierailija
44/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaikka voi napsasta kuvan lapsestasi! Ja oikeasti siellä voi piillä todellinen vaara, että joku pedari saattaa kuvata!

Mutta kun tässä tiedetään että kuva on netissä, postaaja on tuttu, eikä äiti halua lapsensa kuvia nettiin, eikö ole ihan järkevää kertoa kantansa postaajalle? Tuskin ne kuvat niin tärkeitä on, ettei poistais. Mulle kävi näin, sanoin kaverille että meillä on tällänen periaate ettei lapsen kuvia julkasta. Hän poisti ne ja ystävyys jatkuu ongelmitta. Omasta lapsestaan postaa kuvia joka pv. Tämä on hänen valintansa.

tai piirtäisin viikset, niin ei tunnistais enää :D

Vierailija
45/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko oikeesti noin tyhmä? Oletetaan, ettei rikolliset tahot, esim pedofiilit, osaa varastaa kuvia. Ymmärtänet silti, että fb on aika laaja verkosto.. Sitä kuvaa voidaan käyttää mainoksiin, propagandaan, vitsisivustoihin, ihan mihin vaan.

Mainoksiin ei taatusti varasteta kenenkään kotikuvia ( valaistus jne jne ei ole ammattilaistasoa juuri koskaan)

Pedofiilit ja muut tuskin viitsii nähdä vaivaa kaivella fb:stä maijameikäkäisen albumeita, niitä kuvia löytyy helpommallakin. Varovainen on hyvä olla mutta hysteerisyys on järjetöntä

Vierailija
46/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että jos jollain on rumat lapset, niin niiden kuvia ei laiteta nettiin. Ehkä ap:llä sama juttu.

Voithan ap muokata niitä kuvia. Vähän paremman näköiseksi ja laittaa sitten?

Vierailija
47/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ruskeet silmät. :)

Itse olet vainoharhainen.

Vierailija
48/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että netiketti on eri asia kuin laki, mutta luulis että aikuisilla ihmisillä on käytöstapoja, ja tajuaa ottaa kuvat pois jos niin pyydetään.

Jos kuvat eivät häivy facesta, niin teen tästä poliisiasian. Pitäkää vaan mua ihan seonneena, mutta mä haluan vetää selvät rajat tähän hommaaan.

Tiesittekö, että jos kaveri laittaa kuvat esim. hänen lapsesta ja heidän kavereista. Sitten kun joku googlettaa kaverin nimeä, googlen kuvahausta alkaa löytyyn kuvia myös kavereista.

Eli yllättävän nopeaa ne kuvat leviää. Ikävää, miten sinisilmäsiä te olette.

alkumetreillä etteivät edes ala asiaa tutkimaan. Jos kaveri on itse ottanut kuvat kotonaan ja kuvat eivät ole mitenkään loukkaavia/siveettömiä niin kaveri ei riko lakia mitenkään vaikka ne kuvat omaan fb:n laittaakin. Tähän asiaan on jo vedetty selvät rajat ja niitä sä et pysty muuttamaan vaikka kuinka kiukuttais. Pyydät nyt vaan sitä kaveria poistamaan ne kuvat ja selität miksi, et ala huutamaan ja räyhäämään niin eiköhän se ne kuvat poista. Äläkä ala uhkaamaan poliisilla, sillä ne poliisit EI tule tekemään mitään tälle asialle, ei ne voi pakottaa kaverias niitä kuvia poistamaan, koska kukaan ei riko lakia.

Vierailija
49/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pedofiilit hakee kaikki pelkkiä alastonkuvia? Viattomat jokapäiväiset tilannekuvat kiinnostaa joitakin. Lisäks ne ei ole niin epäilyttäviä jos jää kiinni. T. Forensic psychologya pari kurssia lukenu

Vierailija
50/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai kukaan ihan oikeesti luule, että pedot kaivelee teidän fb kuvia? Nyt pää pois sieltä perseestä...jos joku pedo haluaa lapsesta hampaiden harjaamis kuvan (mitä tuskin haluaa) niin sen löytää ihan googlettamallakin. Netti on täynnä mainoksia joissa on lapsia pesemässä hampaitaan ja taatusti parempilaatuisia kuviakin. Eli kyllä ne teidän Pipsan kuvat on siellä ihan suojassa pedofileiltä. ...huh huh

Vierailija
51/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pedofiilit hakee kaikki pelkkiä alastonkuvia? Viattomat jokapäiväiset tilannekuvat kiinnostaa joitakin. Lisäks ne ei ole niin epäilyttäviä jos jää kiinni. T. Forensic psychologya pari kurssia lukenu

niitä taatusi löytyy sitten helpommallakin kuin kaivelemalla toisten kuvakansioita. Ja mitäs sitten vaikka joku pedo sen kuvan sieltä saisikin, missä ei mitään intiimiä näy? Niin mitä sitten, se lapsi ei ole siinä kuvassa. Se on vain kuva. Ei se lapsi siitä siis mitenkään kärsi, että sen hampaiden pesemis kuva on jonkun pedon käsissä. Mikä teitä oikeesti vaivaa????

Vierailija
52/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan teille tässä kaksi linkkiä. New York Times artikkeli on mielenkiintoinen ja avaa toivottavasti monien silmät. Ette voi edes sanoa, että tuota ei voisi tapahtua Suomessa, kun kappas vaan ne nettiin ladatut kuvat voivat levitä ihan mihin tahansa maanrajoista huolimatta.

Pedofiilit voivat innostua lapsesta vaikka toppapuvussa, ei se ole kiinni siitä kuinka vähissä vaatteissa lapsi on. Itse en esimerkiksi missään nimessä laittaisi lapsesta kuvia nettiin, joissa on hän laittaa esimerkiksi jotain suuhunsa. Hätävarjelua? Ehkä, mutta vanhemmilla on oikeus tässä asiassa suojella lapsiaan.

http://www.nytimes.com/2009/10/25/fashion/25facebook.html?_r=1&pagewant…

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pelastakaa+lapset+varoittaa+vanhempi…

Vierailija
53/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä niitä pedofiilejä mieti, vaan ihan yleensäkin miksi jollain kiinnostaa meidän lasten kuvat, miksi niitä pitää yleensäkin netissä esitellä?

Lasten ulkonäkö EI liity tähän MITENKÄÄN, vaikka olis kuinka kaunis lapsi, niin en laita kuvia nettiin, ollaan se päätetty miehen kans jo ennen kuin lapset synty.

Tuohan on jokaisen ihan oma asia, laittaako lapsesta kuvia nettiin vai ei. Eikö jokainen vois kunnioittaa vanhempien tahtoa, ja lisätä kuvia vain omista lapsista, tai niistä joista varmasti saavat.

Eniten tässä suututtaa, että kaveri ei edes kysynyt mitään, mun mielestä se on moukkamaista.

Vierailija
54/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun olosuhteiden pakosta olemaan tekemisissä ihmisen kanssa, joka toimii näin ihanasti:

Kuvanottohetkellä sanon, että älä ota kuvaa ja yritän poistua. Kun huomaan, että on kuitenkin ottanut kuvan, pyydän, että älä julkaise sitä fb:ssa. Kun kuva kuitenkin on siellä, pyydän, että voisitko poistaa. Kun kuvaa ei poisteta, pyydän, että ethän jatkossa laita kuviani nettiin. Sitten kierros alkaa alusta taas.

Inhottavaa, kuinka jotkut ilkeävätkin tehdä täysin vastoin toisen toiveita.

Vierailija
55/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laita edes aikuisten kaverien kuvia lupaa kysymättä Naamakirjaan, saati sitten lasten kuvia.

Ap:nä pitäisi aika tiukkasävyisen puhuttelun.

Toisaalta, kun kuvat kerran on Naamakirjaan pantu, ne eivät sieltä tai netistä enää koskaan häviä.

Vierailija
56/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

You will not post content or take any action on Facebook that infringes or violates someone else's rights

Nuo lauseet fb-käyttäjäehdoista ovat tietystikin tulkinnanvaraisia, mutta ymmärtäisin ne niinkin, että jos joku ei halua kuviaan levitettävän fb:ssä, tulisi tämän toivetta noudattaa. Etenkin kun fb:llä on oikeus kaikkeen materiaaliin, jota fb:ssä jaetaan.

Vierailija
57/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan! Pyydä häntä poistamaan ne heti.

Itse en laita ainoatakaan kuvaa nettiin lapsestamme - mieheni ei salli. Tai on siellä jtn, mutta ovat esim. takaapäin. Eli lasta ei tunnista.

Mieheni on it-alalla - siksi kielto ( :

KAverin äiti on todella ajattelematon.

Vierailija
58/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mamma ei voi julkaista ilman lupaasi kuvia netissä.

Vierailija
59/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nuo molemmat artikkelit, ja ne olivat täyttä asiaa.

Oon miettinyt esim. julkkisten lapsia (varsinkin maailman tähtien lapsia) joita paparazzit jahtaavat koko ajan, ja vain googlettamalla heidän nimen löytyy monia satoja kuvia. Eikä varmasti yhdeltäkään lapselta ole kysytty lupaa niiden julkaisemiseen.

Varmaan kiva heidän isompana katsella näitä kuvia, joissa just esim ovat rannalla, syömässä, shoppailemassa etc. Ja kun niitä kuvia ei sieltä ikinä saa lopullisesti pois, vaikka kuinka haluais.

Vierailija
60/85 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverias poistamaan ne kuvat netistä ja sillä selvä. Kaveri poistaa ne ja kaikki on taas ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi