Kaveri laittoi lapsestani kuvia facebookkiin, mitä en hyväksy!
4.v tyttöni oli yökylässä kaverini luona, jolla on myös samanikäinen tyttö.
Kaveri oli kuvannut lapsia leikkimässä, syömässä, pesemässä hampaita jne. mikä on mulle ihan ok, jos kuvat jää vaan kameraan.
No nyt kaveri oli laittanut kuvat facebookiin, kysymättä lupaa minulta.
Minun mielestä pitää kysyä lupa vanhemmilta tai lapselta itseltä, jos aikoo laittaa kuvia.
Olen tosi vihainen, koska mulla on periaate, että minun lapsesta ei laiteta kuvia mihinkään nettiin, ennen kuin hän itse haluaa ja ennen kaikkea näkee kuvat, mitkä hänestä sinne laitetaan. Ja tuskin kellään kiinnostaa katsoa, kun lapset syövät aamupalaa, pesevät hampaita tai leikkivät nukeilla
Yritin soittaa kaverille, mutta ei vastannut vielä. Laitanko fb:seen viestiä että kuvien olis parasta häipyä ja äkkiä?
Mitä mieltä te olette, saako/onko teidän lapsista laitettu nettiin kuvia?
Kommentit (85)
joku ystävä laittais vanhoja sekoilukuvia susta nettiin kysymättä mitään. Joo tässä kuvassa X juo koko pullon skumppaa ihan yksin, täs on meneillään strippiesitys ja tässä se yrjöö mun kenkään ja tää on seuraavalta päivältä kun sil on nakit silmillä..
Et eiköhän lapsi saa päättää sitten kun kykenee että laitetaanko niitä kuvia kaikkien nähtäville.
ettei lasten kuvia laiteta nettiin. Minä en laita, mieheni ei laita, lasten isä ei laita eikä hänen puolisonsa laita.
Kaverimmekaan eivät laita, koska tietävät, mitä mieltä asiasta olemme, ja olemme myös heille perustelleet. Kannattaisi tehdä lähipiirilleen selväksi omat mielipiteensä joihinkin juttuihin, niin ei tarvitse niistä sitten tapella.
Ap pyytää kauniisti kaveriaan poistamaan lapsen kuvat ja perustelee pyyntönsä. Samalla ap voisi rauhan säilyttämiseksi pahoitella kaverilleen sitä, ettei ole ymmärtänyt asiasta aiemmin sanoa.. onhan kaveri nyt tavallaan nähnyt turhaa vaivaa. Jos kaveri ei suostu kuvia poistamaan (miksi ei suostuisi?) niin pyydä edes poistamaan lapsesi nimi kuvista.
Joo pitää tästäedes laittaa lapsien otsaan lappu, jossa lukee että älä laita meitä facebookiin.
No ei, mutta eipä ole tullut mieleen, että tuosta asiasta pitäis kaikille erikseen sanoa. Pidin sitä itsestään selvyytenä, että toisten kuvia ei laiteta nettiin ilman lupaa.
ettei lasten kuvia laiteta nettiin. Minä en laita, mieheni ei laita, lasten isä ei laita eikä hänen puolisonsa laita.
Kaverimmekaan eivät laita, koska tietävät, mitä mieltä asiasta olemme, ja olemme myös heille perustelleet. Kannattaisi tehdä lähipiirilleen selväksi omat mielipiteensä joihinkin juttuihin, niin ei tarvitse niistä sitten tapella.
Ap pyytää kauniisti kaveriaan poistamaan lapsen kuvat ja perustelee pyyntönsä. Samalla ap voisi rauhan säilyttämiseksi pahoitella kaverilleen sitä, ettei ole ymmärtänyt asiasta aiemmin sanoa.. onhan kaveri nyt tavallaan nähnyt turhaa vaivaa. Jos kaveri ei suostu kuvia poistamaan (miksi ei suostuisi?) niin pyydä edes poistamaan lapsesi nimi kuvista.
Joo pitää tästäedes laittaa lapsien otsaan lappu, jossa lukee että älä laita meitä facebookiin.
No ei, mutta eipä ole tullut mieleen, että tuosta asiasta pitäis kaikille erikseen sanoa. Pidin sitä itsestään selvyytenä, että toisten kuvia ei laiteta nettiin ilman lupaa.
Olen siis tuon sisemmän lainauksen kirjoittaja, ja ymmärrän hyvin, että jotkut asiat tajuaa vasta vahingon käytyä. Itse osasimme kavereillemme sanoa, koska tiedämme heidän tapansa levittää nettiin koko elämänsä. Lasten kuvien lisäksi olen sanonut, ettei mun kuvia saa sinne laittaa, ellei asiasta ole erikseen sovittu (ja jos nyt olen epämääräisenä taustalla, niin ainakaan mua ei saa merkata kuvaan).
En halua omasta elämästäni kokonaan julkista, ja haluan lapsilleni mahdollisuuden päättää isoina oman elämänsä julkisuudesta. Yksityisyyttään kannattaa varjella (muttei liioitella)
Kerro miten kaveri reagoi..
Itse olen pyytänyt poistamaan lapsestani otettuja kuvia silloin tällöin, mutta ilman suurta draamaa tai puhinaa. Todennut vaan, että emme halua että lapsistamme on kuvia netissä ja pyytänyt poistamaan. Aina on poistettu pahoittelujen kera. Poliisiasiaahan näistä ei saa millään, kun laki on kuvaajan puolella, ei kuvattavan. Asiaa tarkastellaan vain kuvien tekijänoikeuden kannalta, ei yksityisyyden.
Kiva, että jotkut oikeasti tajuaa, mitä ajan takaa.
Mun mielestä tää on vakava asia, kaikilla on oikeus yksityisyyteen, eikä sitä tarvi sen kummemmin perustella.
Mulla hävettää äidit, jotka laittaa kaiken maailman kuvat lapsistansa nettiin. Lapset tulee vielä isona löytään netistä "kivoja" yllätyksiä itsestään.
Niinkun joku jo totes, juntteja mitä juntteja.