Keratosis pilaris - Mikä avuksi?
Te, joilla on keratosis pilaris, mikä on auttanut siihen?
Mulla on käytössä farmaseutin suosittelema rasva (se nainen oli jotenkin todella vaivaantunut, en tiedä onko hän vain huono asiakaspalvelija vai eikö hän tiennyt koko vaivasta mitään) jossa on jotain 5% ureaa (en muista nyt merkiä), mutta tuntuu että olisi sama jos sivelisin esim. voita sen sijaan. Vaiva on siis vain laajentunut eikä näppylät ole hävinneet mihinkään. =/
Onko esim. noista Louis Widmerin voiteista mihinkään? Kun ilmeisesti karbamid/urea voide on ainoa apu tähän.
En tiedä sitten että onko laihduttaminen laukaissut tuon pahemmaksi, mutta vaiva on sen verran inhottava että mulla pitää olla pitkät hihat paidoissa kun näyttää sille että kädet olisivat täynnä isoja finnejä.
Kommentit (104)
Näpyt eivät tule silloin tällöin vaan ovat koko ajan. Ne eivät oikeastaan ole edes näppyjä, vaan ihohuokosia. Epäilen edelleenkin, että tuo paisejuttu on jotain eri vaivaa.
Olen joskus kuullut että laserilla voisi hoitaa. Toki jumalattoman kallista lystiä, mutta se auttaa myös akneen, eli vois uskoa että myös tähän keratosis pilarikseen?
Minulla on samaa vaivaa ja ystävälläni myös. Olen kuullut usein että kuorinnan pitäisi auttaa, mutta eipä ole auttanut. Ystävälläni oli kuitenkin auttanut kun sokeroitiin olkavarsien alueelta. Itse en ole kokeillut, joten en sitten tiedä kuin huhu puheella.
Terveellinen kasvisruokavalio auttoi mua. Jaloissa oli ennen hirveät näpyt, mutta kasvissyönti tehosi. Noista rasvoista ei ikinä ollut apua.
Minullakin tuo,haluisin auringon avulla saada ne pois mutta jos olen auringossa ihoni palaa tai tulee maksaläikkiä ym...
Tosi ärsyttävä vaiva mutta ei sille mitään kai voi jos perinnöllinen on,sen kanssa on elettävä
tost oli just tos jenkki lääkärit sarjassa ja siin sanottii et a vitamiini kuuri jeesaa kans
Säännöllinen hankaaminen esim. kovalla sienellä ongelma-alueelle, sen jälkeen olisi hyvä laittaa ureaa sisältävää voidetta. Jos tämän jaksaa hoitaa kerran päivässä, näpyt alkavat pehmenemään ja häviävät. (Ei lopullisesti)
-lääkäri-
Itseasiassa se ei välttämättä ole synnynnäinen ominaisuus. Itselläni oli kauan tuollainen iho mutta ruokavaliolla sain ne kaameet punaiset näpyt pois. Joskus kannattaa tarkistuttaa ettei niiden takana ole sairaus. Esim gluteenittomana keliaakikkona jos vetäisin vähänkään päivässä gluteenia, nuo tulisivat takaisin...
Minullekkin toimii kookosöljy, tätä jota myydään lasipurkeissa n 10€/kg. En monta kertaa kokeillut kun en ota tästä vaivasta niin kovaa stressiä mutta heti seuraavana päivänä iho oli paremmassa kunnossa.
Kokeilkaa, varoitus kuitenkin, olen lukenut että joidenkin ihmisten iho voi tulla kuivaksi kookosöljystä jos käyttää säännöllisesti pidempiä aikoja....
Mulla auttoi gluteeniton ruokavalio, ei enää näpyn näppyä. Eipä ne mua aiemminkaan häirinnyt, joten muutama kuukausi meni gluteenittomalla, ennenkuin edes huomasin, että poissa ovat. Muutenkin iho on paljon pehmeämpi, enkä tarvitse enää semmoista rasva-arsenaalia kuin ennen, tosin siihen saattaa vaikuttaa myös rasvojen ( pähkinät, siemenet ym. ) lisäys ruokavalioon.
Kyllä. Viljat pois. Vehnä eritoten. Puhdas kaura käy. Hirssi ja tattari tilalle.
Mää oon rasvannu nyt vesihauteessa sulatetulla kookosöljy-sheavoi-sekotuksella käsivarsia ja hullulla määrällä tätä rasvaa oon saanu käsivarret hieman parempaan kuntoon. Toinen mikä on auttanu on ollut tosi kuuma ja kostea ilma, mutta sitä ei nyt ihan hirveesti Suomessa ole varsinkaan näin kun talvi lähenee..
Keratosis pilarikseen autta Nu Skin sarjan polishing peel palasaippua!!! Ja on muuten hyvä.
Tulethan tänne kertomaan jos löydät jotain mikä auttaa vaivaan
15&17