Keratosis pilaris - Mikä avuksi?
Te, joilla on keratosis pilaris, mikä on auttanut siihen?
Mulla on käytössä farmaseutin suosittelema rasva (se nainen oli jotenkin todella vaivaantunut, en tiedä onko hän vain huono asiakaspalvelija vai eikö hän tiennyt koko vaivasta mitään) jossa on jotain 5% ureaa (en muista nyt merkiä), mutta tuntuu että olisi sama jos sivelisin esim. voita sen sijaan. Vaiva on siis vain laajentunut eikä näppylät ole hävinneet mihinkään. =/
Onko esim. noista Louis Widmerin voiteista mihinkään? Kun ilmeisesti karbamid/urea voide on ainoa apu tähän.
En tiedä sitten että onko laihduttaminen laukaissut tuon pahemmaksi, mutta vaiva on sen verran inhottava että mulla pitää olla pitkät hihat paidoissa kun näyttää sille että kädet olisivat täynnä isoja finnejä.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 22:00"]
Paiseet eivät tosiaankaan tähän "vaivaan" tyypillisesti kuulu.
[/quote]
sarveistapit voivat tulehtua, jolloin niistä muodostuu paiseita tai pahan aknen näköisiä näppylöitä
Olisikohan kuitenkin kyseessä joku muu ihovaiva, jossa paiseita esiintyy.
Itselläni aurinko auttaa eniten ja se häivyttääkin kesällä niitä varsin paljon. Toinen mitä voi harrastaa ympäri vuoden on kuoriminen. Itselläni on semmoiset hanskat joilla pesen itseni 1-4 kertaa kuussa ja sen jälkeen laitan ureaa sisältävää voidetta. Olen huomannut että stressi pahentaa vaivaa sekä pakkaset joten talvella rasvaan ihoa enemmän ihan normaalillakin rasvalla. Nuohan on tukkeutuneita joten tuo kuoriminen avaa ne ja rasvakin pääsee oikeaan kohteeseen vaikuttamaan :)
Minulla oli vaiva riesanani useita vuosia. Aloitin karppaamisen 2007 ja hiljalleen käsivarret siistiytyivät. Nykyään en enää karppaa, mutta käytän rasvaa edelleen runsaasti ja käsivarret ovat lähes puhtaat. Muutamia pieniä näppyjä löytyy, mutta niiät ei edes huomaa.
Mulla on kanssa ollut keratosis pilarista käsivarsissa niin kauan kuin jaksan muistaa. Välillä ostin ureaa sisältävää rasvaa (Calmuril), mutta eipä siitä paljon apua ollut. Päätin sitten unohtaa koko jutun, kun eivätpä nuo käsivarsien näpyt nyt mikään maata kaatava asia ole.
No, pari vuotta sitten aloin (ihan muista syistä) kiinnittää enemmän huomiota terveellisiin elämäntapoihin ja aloin mm. syödä paremmin, esim. enemmän kasviksia ja hyviä rasvoja (rypsi- ja oliiviöljyä, pähkinöitä, kalaa + kalaöljykapseleita jne.). Nyt sitten pitkästä aikaa muistin katsella käsivarsiani sillä silmällä ja huomasin, että näpyt ovat poissa...
Eli ainakin itselläni on ilmeisesti tuo hyvien rasvojen lisääminen vaikuttanut merkittävästi.
Mulla suurin auttaja on ollut kookosöljy. Sitä sivelly iholle ja näpyt on poissa. Punasta jälkeä on vielä, mutta näppyjä ei. Musta oli niin huikeita, kun poikaystävä silitteli ykspäivä mun käsivarsia ja totes spontaanisti että "ihanan sileä iho sulla". :)
Minulla kesä ja aurinko, solariumi, sheivaaminen auttoivat.Jostain luin että oireet pitäisi loppua 30 ikävuoden mennessä.Oon 31 ja ei muutosta.Samoin viljaton dieetti auttaa.Ja jos enkku taipuu niin youtube on täynnä keritosis pilaris/chickenspots skin videoita.
Mä olin jo kokonaan unohtanut että mulla on myös keratosis pilaris. Eli mun iho on huomattavasti parempi nykyään. Voiskohan liittyä myös karppaukseen ja viljonen poisjääntiin :D perskannikat tuntuu karheilta, mutta kädet on siinä kunnossa että ei huomaa näppyjä enää ollenkaan
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:42"]Mä olin jo kokonaan unohtanut että mulla on myös keratosis pilaris. Eli mun iho on huomattavasti parempi nykyään. Voiskohan liittyä myös karppaukseen ja viljonen poisjääntiin :D perskannikat tuntuu karheilta, mutta kädet on siinä kunnossa että ei huomaa näppyjä enää ollenkaan
[/quote]
mä sain nyt tsempit ja aloitan kokonaan gluteenittoman. Epäilen että minulla voisi olla keliakia, koska kroppa voi todella huonosti ihoa myöten.
Kaksi vinkkiä: noiden ihoalueiden säännöllinen hellävarainen kuorinta ja rasvaaminen aina karvan kasvusuunnan mukaisesti, ei siis eestaas ristiin rastiin voidetta ihoon hangaten.
Tulipa mullekin uutena tietona että tää on eräänlainen kosmeettinen sairaus. :P
Talvella käsivarret, jalat ja peppu ovat kirjavana tuota.. auttaa kun kuorin ihon säännöllisesti ja rasvaan ihan marketista ostetulla voiteella. Kesäisin iho paremmassa kunnossa.
Mut eipä nuo oo mua pahemmin häirinneet. Kaikilla nyt vaan ei voi olla semmoista silkkistä ja sileää persikkaihoa. :)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 01:42"]Tulipa mullekin uutena tietona että tää on eräänlainen kosmeettinen sairaus. :P
Talvella käsivarret, jalat ja peppu ovat kirjavana tuota.. auttaa kun kuorin ihon säännöllisesti ja rasvaan ihan marketista ostetulla voiteella. Kesäisin iho paremmassa kunnossa.
Mut eipä nuo oo mua pahemmin häirinneet. Kaikilla nyt vaan ei voi olla semmoista silkkistä ja sileää persikkaihoa. :)
[/quote]
Tähän piti vielä lisämän että joskus noista kehittyy mustapäitä ja finnejä.
T
Vähän ikävää miten ihmiset vähättelevät täällä toisten ongelmia, toki tuo iho-ongelma nyt ei mikään syöpä tai varsinaisesti haitallinen ole, mutta monia kuitenkin vaivaavat kosmeettista haittaa aiheuttavat sairaudet/ominaisuudet ja se on ihan sallittua. Itselläni on sama vaiva myös, tiedä sitten voisiko olla yhteyttä viljoihin tai sitten ihan vain hormonaalinen juttu, näpyt tulivat 27-vuotiaana ja minulla on tyroksiinilääkitys, sekä e-pillerit aloitin tuolloin vuoden tauon jälkeen uudestaan... Eipä ollut nuorena, paitsi ehkä reisissä ja takapuolessa ja kyllä nuo käsivarsissa ärsyttää, punaisia pilkkuja runsaasti jotka olisi kiva saada pois. Miksi nyt sitten mitään huuliherpestä, aknea tai ihottumia tarvitsee hoitaa jos kerran kaikkeen pitää tyytyä ja hyväksyä että niitä on. Toki, joskus ei voi muuta mutta niin kauan jos jotain voi hoitaa, se mahdollisuus annettakoon jokaiselle halukkaalle. :)
Epäilijöille, kyllä se on tuo vaiva, ihan ihotautilääkärin toteamana.
Jostain luin että omegat auttaisivat?
Ja kyllä ne ovat mielestäni paiseita. Tuollaisia finnien näköisiä punaisia näppylöitä tulee aina välillä ja ne ovat paiseita (samoin kuin finnitkin). Vaaleasta ihosta kaikki näpyt kun loistavat kilometrin päähän.
Kuoriminen jäi raskauden aikana vähemmälle kun iho oli jostain syystä yliherkkä kaikelle. Mulla oli muutakin hormoni vaivaa raskauden aikana, ja esim. finnejäkin tuli paljon enemmän vaikka peseydyin normaalisti ja rasvasin säännöllisesti.
Ja kuten aiemmin sanoin, ei noita näppyjä ole ennen ollut. Vasta tämän toisen raskauden jälkeen. Ja omaan silmääni koko olemukseni on epäsiisti, enkä näytä mielestäni hyvältä kun iho on noin surkea. Pakko saada tuo kuntoon ennenkuin aloitan työt, en voi olla millään muotoa edustava jos ihoni on täynnä näppylöitä.
Kiitos teille joilla on positiivisia kokemuksia. Kokeilen vielä jotain vahvempaa voidetta. Niin joo ja kortisonit ovat kiellettyjen listalla, saan ainakin hydrokortisonista ja fucidinista nokkosihottumaa.
Ap
Niin joo, ja hiilareihin en ole koskenut kohta viiteentoista vuoteen.
Ap
Vielä ei olla keksitty hoitokeinoa. Trust me, olen 11 vuotiaasta käynyt Suomen, Ruotsin ja itäisen Englannin asiantuntijat läpi. Lapsena kun ureavoiteita ei ollut yleisesti saatavilla, ihotautilääkäri antoi apteekille ohjeen sekoittaa sellaista minulle. Se toimi jonkin aikaa, mutta sitten iho tottui siihen. Kolmekymppisenä näppylöitä ja tulehtuneiden valkopäiden kaltaisia isoja paiseita tuli yht'äkkiä lisää ja uusiin paikkoihin. Inhoan niitä, mutta pakko se on todeta että tälle vaivalle ei ole hoitokeinoa.