Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keratosis pilaris - Mikä avuksi?

Vierailija
16.08.2013 |

Te, joilla on keratosis pilaris, mikä on auttanut siihen?
Mulla on käytössä farmaseutin suosittelema rasva (se nainen oli jotenkin todella vaivaantunut, en tiedä onko hän vain huono asiakaspalvelija vai eikö hän tiennyt koko vaivasta mitään) jossa on jotain 5% ureaa (en muista nyt merkiä), mutta tuntuu että olisi sama jos sivelisin esim. voita sen sijaan. Vaiva on siis vain laajentunut eikä näppylät ole hävinneet mihinkään. =/

Onko esim. noista Louis Widmerin voiteista mihinkään? Kun ilmeisesti karbamid/urea voide on ainoa apu tähän. 

En tiedä sitten että onko laihduttaminen laukaissut tuon pahemmaksi, mutta vaiva on sen verran inhottava että mulla pitää olla pitkät hihat paidoissa kun näyttää sille että kädet olisivat täynnä isoja finnejä. 

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ureavoide on yleisin keino, mutta itselleni ainakaan siitä ei ole mitään apua. Aknen hoitoon käytettyä tretinoiinivoidetta (reseptillä) voi myös kokeilla . Kortisoni on tehokkain apu mutta sitä ei toki voi jatkuvasti käyttää.

Keratosis pilaris eli talirauhaisten sarveistapithan ei ole sairaus vaan ihon perinnöllinen ominaisuus. Siksi siihen ei oikein ole hoitoakaan. Itselläni keratosista on käsivarsien yläosassa ja koko reisissä. Eipä tuo niin oikeastaan haittaa. Käytän ympäri vuoden itseruskettavaa, koska vähän ruskettuneesta ihosta ne näpyt näkyy vähemmän kuin valkoisenkalpeasta. 

Vierailija
2/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on. Ei mikään rasva sinänsä auta, lähinnä säännöllinen pesu ja joskuv pyyhin ihan desinfiointiaineella. Siihen täytyy oppia suhtautumaan. Miehelläni on sama, ja hän ratkaisee sen peittävällä vaatetuksella, pitkähihaiset kauluspaidat yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2:Tiedän joo, ettei tuo ole sairaus, mutta vaiva se on silti. Samalla tavalla kuin ihottumat ja luomet. Ruskettuminen/itseruskettavat eivät ole minulle vaihtoehto, koska en rusketu ja itseruskettavista tulee limainen olo. 

3: Huolehdin hygieaniastani, joten puhdistamisneuvot ovat aika turhia. Myös finnivoiteet, ihonpuhdistusvedet ja desifiointiaineet on kokeiltu. Koko vaiva vain ärtyy enemmän kaikista noista.

Ja oikeasti, en halua "oppia suhtautumaan" tähän, enkä halua piilotella käsivarsiani pitkähihaisten paitojen alle. Olen tehnyt kovasti töitä että käsivarteni olisivat kauniit, joten en halua piilottaa niitä. 

Tarvitsen siis neuvoja, joiden avulla pääsen tuosta vaivasta. Onko sillä karbamidi/urea pitoisuudella suuri merkitys? Voiko ruokavaliolla vaikuttaa asiaan?

Ap

Vierailija
4/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei voi mitään, valtan. Sinun täytyy oppia hyväksymään se. Ei synnynnäistä ominaisuutta voi muuttaa, ainakaan vielä.

Vierailija
5/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla nyt vaan ap ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tuo ominaisuus. Ei sitä piilotella tarvitse, keratosis pilarista on 40-60%:lla ihmisistä joten ei se ole kenelllekään oikeasti mikään hyiyök,ällöä-juttu mikä täytyisi peittää. Yleensä kukaan ei sitä juuri edes huomaakaan. Tai jos huomaakin, pidä mitenkään erityisen ällönä. 

Vierailija
6/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 16:24"]

Sulla nyt vaan ap ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tuo ominaisuus. Ei sitä piilotella tarvitse, keratosis pilarista on 40-60%:lla ihmisistä joten ei se ole kenelllekään oikeasti mikään hyiyök,ällöä-juttu mikä täytyisi peittää. Yleensä kukaan ei sitä juuri edes huomaakaan. Tai jos huomaakin, pidä mitenkään erityisen ällönä. 

[/quote]

Ai et huomaa punaisia isoja paiseita toisen ihmisen kädessä ja ne eivät ole ällöttäviä? Just joo. Ja veltot raskausarpimahat ovat "kauniita". 

En suostu uskomaan ettei tuolle ole mitään hoitokeinoa. Enkä todellakaan aio tätä hyväksyä, koska se ei ollut minussa aina, vaan ilmestyi nyt toisen raskauden jälkeen. Jos se on ollut ennen poissa, sen saa pois nytkin. 

Kyllä, olen pinnallinen jos sitä mietitte. 

Ap.

Vierailija
7/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keratosispilaris.org löytyy keskustelupalsta jossa on paljon kokemuksia eri hoidoista. Minullakin on vaiva ollut melkein 20 vuotta ja kaikki on kokeiltu. Näpyt on ja pysyy. Valitettavasti.

Vierailija
8/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Louis Widmerin tuotteet eivät ole auttaneet minulla. Ainoa rasva, josta edes vähän ollut hyötyä oli Eucerinin urea-rasva apteekista. Prosentteja enemmän kuin muissa vastaavissa.

Ihme kyllä minulla reisissä oleviin näppyihin on auttanut se, kun olen käynyt vahaamassa ihokarvoja pois. Huomasin tämän ihan vahingossa. Ehkä siihen on ollut yhteydessä myös se, että olen oleskellut myös paljon auringossa ja rasvannut aurinkovoiteella tiheään tahtiin.

Inhottava ihovaiva, joka vaan ei katoa. :(

Vierailija
9/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo ollut aina, eli yli viisikymmentä vuotta. Vasta pari vuotta sitten kuulin mitä se on. Ei ole tullut edes mieleen, että se olisi joku vaiva, josta pitäisi päästä eroon. Ei minulla mitään paiseita ole. Pieniä punaisia täpliä vaan käsissä ja jaloissa. Mitä haittaa niistä on?

Vierailija
10/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 16:51"]

[/quote]

Ai et huomaa punaisia isoja paiseita toisen ihmisen kädessä ja ne eivät ole ällöttäviä? Just joo. Ja veltot raskausarpimahat ovat "kauniita". 

En suostu uskomaan ettei tuolle ole mitään hoitokeinoa. Enkä todellakaan aio tätä hyväksyä, koska se ei ollut minussa aina, vaan ilmestyi nyt toisen raskauden jälkeen. Jos se on ollut ennen poissa, sen saa pois nytkin. 

Ap.

[/quote]

Keratosis pilaris on syntymästä asti. Ei se tule enää aikuisena. Siihen ei kuulu paiseet. Sinulla on jokin ihosairaus.

Vierailija
11/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 16:51"]

[/quote]

Ap.

[/quote]

Keratosis pilaris on syntymästä asti. Ei se tule enää aikuisena. Siihen ei kuulu paiseet. Sinulla on jokin ihosairaus.

[/quote]

KP alkaa hyvin usein murrosiässä, ei siis ole aina syntymästä asti. Myös raskaus voi laukaista sen.

Vierailija
12/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota minäkin ihmettelin, että paiseita? Minulla on ihan sellaisia pieniä punaisia pisteitä vain, kuin pieniä nuppineulanpistoja vieri vieressä. 

Vierailija
13/104 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin vasta vuosi sitten että mullakin on tuo, sitä ennen en edes ollut kiinnittänyt huomiota koko asiaan. Ei onneksi ole punaisen värisiä mulla, pelkästään ihon värisiä, ihan kuin olisi koko ajan iho ''kananlihalla''. Pitää vain hyväksyä..

Vierailija
14/104 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 19:54"]

Mä olen kokeillut kaikkea mahdollista mikrohiontaa lukuunottama, eikä mikään ole auttanut :-( En koskaan käytä hihattomia vaatteita, mikä hankaloittaa etenkin juhlapukeutumista tosi paljon. En vain kestä näppyläisiä käsivarsiani, ne ovat niin kamalan rumat. Lisäksi mulla on paha tapa puristella niitä isompia, enemmän ihon alla lymyileviä palluroita, mikä ei tietenkään auta asiaa ollenkaan; vertaisin tilannetta viiltelyyn, puristelen niitä itseinhosta ja sitten tietysti inho vain kasvaa.

[/quote]

Sama täällä. Pakko puristaa kohoumista talia ulos, todella inhottavaa, tiedän, ja iho tulee entistä pahemman näköiseksi. Inhottavaa jokatapauksessa että talimadot lymyää käsivarsissa. En koskaan pidä hihattomia vaatteita -helteet ja juhlat hankalia pukeutumisen kannalta. Käsivarret on vaan niin rumat. Iho on pahentunut aikuisiällä, toisin kuin olisi voinut odottaa. Itseinho tähän liittyen on niin tuttua. Iho on itsetunnon kannalta aika tärkeä elin.

Vierailija
15/104 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:48"]

Mulla on kanssa ollut keratosis pilarista käsivarsissa niin kauan kuin jaksan muistaa. Välillä ostin ureaa sisältävää rasvaa (Calmuril), mutta eipä siitä paljon apua ollut. Päätin sitten unohtaa koko jutun, kun eivätpä nuo käsivarsien näpyt nyt mikään maata kaatava asia ole. 

No, pari vuotta sitten aloin (ihan muista syistä) kiinnittää enemmän huomiota terveellisiin elämäntapoihin ja aloin mm. syödä paremmin, esim. enemmän kasviksia ja hyviä rasvoja (rypsi- ja oliiviöljyä, pähkinöitä, kalaa + kalaöljykapseleita jne.). Nyt sitten pitkästä aikaa muistin katsella käsivarsiani sillä silmällä ja huomasin, että näpyt ovat poissa...

Eli ainakin itselläni on ilmeisesti tuo hyvien rasvojen lisääminen vaikuttanut merkittävästi.

[/quote]

Hei oikeesti! Älkää antako tämän kosmeettisen haitan haitata elämäänne noin paljon.

Minulla KP on kulmakarvoissa pahin. Millä peität kasvosi?

Käyttäkää vaan rohkeasti hihattomia asuja! Jos joku katsoo pitkään tai kysyy, niin kertokaa avoimesti, että teillä on tarttumaton ihosairaus.

Maailmassa on vaikka minkälaisia sairauksia, eikä KP ole sellainen, jonka takia kannattaa stressata kauhean paljon.

Jos te itse kuljette avoimesti ja aurinkoisesti hihattomissa ihottumasta välittämättä, niin voin vannoa, ettei kukaan muukaan tee siitä ongelmaa!

Vierailija
16/104 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut varsinkin käsivarsien yläosassa ja reisissä tuota lapsesta asti, sellaisia punaisia pisteitä, enkä ole ikinä noita peitellyt tai hävennyt. Ei ole tullut mieleenkään. Tuota on tosiaan lähes puolella ihmisistä, ei se ole mikään hävettävä hyiyök juttu. En peittele muutenkaan koko kehoani tai naamaani, vaikka minulla on myös satoja tummanruskeita luomia ;-)

Vierailija
17/104 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aikoinaan hävisi Keratosis pilaris käsivarsista hetikohta kun siirryin viljattomalle ruokavaliolle. Palasi tosin kun lopetin viljattoman. On sen verran ikävännäköinen ja epämiellyttävän tuntuinen, että taidan aloittaa viljattoman ruokavalion uudelleen. Viljaton kun poistaa elimistöstäni kaikenlaisia tulehduksia ja tämä vaikuttaa nimenomaan tulehdussairaudelta. Suosittelen ainakin kokeilemaan tätä, voitte yllättyä.

Vierailija
18/104 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/104 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma gluteeniton ruokavalio voisi auttaa tähän vaivaan.

Vierailija
20/104 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa oikeasti että niitä ihoalueita on rasvattava "myötäkarvaan", jolloin karvatuppi ei ärry.