Keratosis pilaris - Mikä avuksi?
Te, joilla on keratosis pilaris, mikä on auttanut siihen?
Mulla on käytössä farmaseutin suosittelema rasva (se nainen oli jotenkin todella vaivaantunut, en tiedä onko hän vain huono asiakaspalvelija vai eikö hän tiennyt koko vaivasta mitään) jossa on jotain 5% ureaa (en muista nyt merkiä), mutta tuntuu että olisi sama jos sivelisin esim. voita sen sijaan. Vaiva on siis vain laajentunut eikä näppylät ole hävinneet mihinkään. =/
Onko esim. noista Louis Widmerin voiteista mihinkään? Kun ilmeisesti karbamid/urea voide on ainoa apu tähän.
En tiedä sitten että onko laihduttaminen laukaissut tuon pahemmaksi, mutta vaiva on sen verran inhottava että mulla pitää olla pitkät hihat paidoissa kun näyttää sille että kädet olisivat täynnä isoja finnejä.
Kommentit (104)
Perus- ja kosteusvoiteista ei ole apua. Sen sijaan sarveistapit pehmentyvät ureaa eli karbamidia sisältävillä voiteilla. Märkäpäitä voi hoitaa yksiprosenttisella hydrokortisonivoiteella. Punoituksen vähentämiseen ei ole kelvollista hoitoa.
Aivan kuten esim. kakkonen ja kymppi kertovat, ei kyse ole mistään vaivasta, vaan ominaisuudesta. Meillä se kulkee suvussa jo ties monettako sukupolvea. Kun olin pikkupentu, niin jotkut kaverit ihmettelivät, miten olen aina kananlihalla. Sellainen hyvä puoli ainakin meidän suvun naisilla on, että tällaisessa ihossa eivät sääri- ja käsivarsikarvat ole viihtyneet, mitä nyt ihan ohuita höytyviä. Ei ole tarvinnut sheivailla! Monet meistä ovat lisäksi hyvin vaaleaverisiä eli emme juurikaan rusketu kesällä. Ja iän myötä se vähäinenkin ruskettuminen on alkanut vähetä. Tosin se ei välttämättä liity millään tavalla noihin minimaalisiin näppylöihin.
Helokkiöljy ja omegaöljy ovat ihotautilääkäreiden suosituksia. Ei ehkä hävitä vaivaa mutta on auttanut ainakin itsellä.
Itse pääsin siitä lähes tulkoon kokonaan eroon gluteenittomalla ruokavaliolla sekä kookosöljyllä. Aloitin gluteenittoman ruokavalion nivelsairauden hoitoon (vähensin myös punaisen lihan syömistä huomattavasti) ja huomasin samalla, että ihoni kunto parani todella paljon. Aloitin muutama kuukausi sitten rasvaamaan koko kropan kookosöljyllä, ja se on vienyt viimeisetkin oireet pois.
En sano, että nämä keinot toimisivat kaikilla, mutta itse ainakin olin niin epätoivoinen tämän ihon kanssa, että olin valmis kokeilemaan ihan mitä vaan. Olen myös huomannut, että tämä on sellainen vaiva, johon vaikuttaa yleinen hyvinvointi. Jos syön, nukun ja liikun huonosti, menee ihoni myös huonompaan kuntoon.
meidän lapsella (3v) käsivarsissa, jaloissa, poskissa ja myös hieman takamuksessa, rinnassa ja vatsassa alkaa olemaan. tuota urea-rasvaa nyt pari viikkoa käytetty. pehmentyneet ovat tapit, mutta eivät ollenkaan poistuneet. tätä ennen käytetty monia muitakin rasvoja tuloksetta, myös kookosöljyä pari-kolme viikkoa (ilman mitään muutosta).
meillä molemmilla lapsen vanhemmilla tätä vaivaa myös, mutta vain käsivarsien yläosassa.
harmittaa kyllä lapsen puolesta. en jaksa uskoa, että mitään hoitoa ei olisi. ei voi oikein gluteenittomallekaan ruualle heittäytyä, kun lapsi tarvii kasvaakseen viljoja (niin tai on varmaan vaihtoehtojakin, mutta menisi liiallisen säädön puolella, ja luultavasti maksaisikin paljon, kuten yleensäkin gluteenittomat tuotteet).
Itse kävin kosmetologilla joka teki käsivarsiini jonkunlaisen hoidon, jonka tarkotus oli saada ns. suuremmat pois. Se auttoi paljon. Kotona kehotti käyttämään suihkun yhteydessä ihonkuorinta hanskoja ja ihon vielä ollessa kostea pistämään paksua hajusteetonta rasvaa. Olen tehnyt niin käsivarsille, sekä reisille kolmisen kuukautta ja on jo parantunut huomattavasti. Itselläni ei tämä ole hirveän paha ollut muutenkaan, mutta jos on, kannattaisi käydä hoidossa useamman kerran. Kosmetologi puhui jotain myös omega6:esta, mutta en ole itse kokeillut.
Käsivarsista olen saanut pois Mia Höytön Pumpuli-voiteella ihan viikon parin rasvailulla. Myös Dermosilin karbamidi jalkavoide auttanut. Ja tietty kuorintaa pari kertaa viikossa!
Minulla on ollut näitä näppyjä jo 5 vuotiaasta asti. Olen nyt 11 ja ei ole tullut mitään ongelmaa tän vaivan kanssa. Mietin kyllä aiemmin että mitäköhän nää näpyt on mutta nyt olen aika varma että minulla sekä veljelläni (jolla on samanlaisia näppylöitä samoissa kohdissa) on Kp.
Lääkärini sanoi että laser hoito auttaisi varsinkin naamaan, mutta kallistahan se on
zamba kirjoitti:
meidän lapsella (3v) käsivarsissa, jaloissa, poskissa ja myös hieman takamuksessa, rinnassa ja vatsassa alkaa olemaan. tuota urea-rasvaa nyt pari viikkoa käytetty. pehmentyneet ovat tapit, mutta eivät ollenkaan poistuneet. tätä ennen käytetty monia muitakin rasvoja tuloksetta, myös kookosöljyä pari-kolme viikkoa (ilman mitään muutosta).
meillä molemmilla lapsen vanhemmilla tätä vaivaa myös, mutta vain käsivarsien yläosassa.
harmittaa kyllä lapsen puolesta. en jaksa uskoa, että mitään hoitoa ei olisi. ei voi oikein gluteenittomallekaan ruualle heittäytyä, kun lapsi tarvii kasvaakseen viljoja (niin tai on varmaan vaihtoehtojakin, mutta menisi liiallisen säädön puolella, ja luultavasti maksaisikin paljon, kuten yleensäkin gluteenittomat tuotteet).
Lapsi EI tarvitse kasvaakseen viljoja eikä gluteenittomia tuotteita ole pakko ostaa. Sen kun lopettaa leivän ja pastan puputtamisen ja tarjoaa pottua ja riisiä.
Minulla tuo alkoi vasta aikuisena, pitkittyneen stressin myötä keho rapistui ja oireili. Gluteenittomalla ja maidottomalla moni vaiva helpottui, mutta ei tuo. Tuo lähti viimein, kun jätti venhnän kokonaan pois.
Haha mitä vastauksia, muka synnynnäinen ominaisuus 😂. Kotimaiset viljat pois niin se on siinä. Kauraa voi syödä.
On siihen kylla keinoja. Minulla oli sita kasivarsien ylapaassa eika mikaan tuntunut auttavan kunnes aloin kayttaa happoja. Eli AHA- tai BHA- voidetta (AHA 10-20% eli tujumpaa kuin kasvoille, BHA 2%). Kuorin myos mekaanisesti ihoa kuorintahanskoilla ja/tai kuivaharjauksella. Liikaa ei tietysti kannata, ettei iho vahingoitu. Siihen meni joitain kuukausia muistaakseni, mutta nykyaan mulla ei enaa ole sita, enka tarvitse enaa noita rasvoja. Niita saa nykyaan melkein joka paikasta, mulla oli kaytossa Paula's choice ja muistaakseni Neostrata.
Olit gluteenittomalla, mutta söit vehnää?
Mulla lähti näpyt kun siirryttiin raakamaitoon eli haettiin suoraan tilalta. Mutta nykyään en käytä maitotuotteita ollenkaan kun vatsa ei kestä. Myös viljat ovat pois pelistä. Ei ole näppyjä. Mutta veikkaan että hyvät rasvat auttavat asiaan. Eli kun siirryimme raakamaitoon joka on luonnostaan rasvaista se paransi ihoni. Luomuvoita(kelle sopii), kookosöljyä, oliiviöljyä ja kalanmaksaöljyä.
Ollut varhaisteinistä asti, ainut joka vähän edes auttaa, on jonkinlainen shea butter kuorintamöhnä. Lähinnä ihoa tasoittavasti. Vuosikymmenten jälkeen oikea käsivarsi on myös aika arpinen (eihän se kutia tai mitään, mutta tunnun jostain syystä raapivan sitä. Jos esim. juhliin on hihaton mekko, niin suosiolla levitän vain meikkivoidetta päälle, niin ei kukaan kysele tyhmiä.
Ja ei, viljaton ruokavalio ei myöskään ole koskaan vaikuttanut yhtään mitään. Joillakin se vain on nuoruuden vaiva joka katoaa aikuisena. Meillä toisilla ei näemmä silloinkaan.
Mulla on ollut tämä pienestä asti, niin kauan kuin muistan. Missään vaiheessa ei ole poistunut, mutta välillä iho on kyllä selkeästi pehmeämpi. Ei mulla silti ole koskaan sellainen silkkisen sileä iho, vaan aina melko karhea ja vähän kuin ikuisella kananlihalla (takamus, reidet, sääretkin vähän).
Suurin vaikutus on varmaan auringolla ja kesäsäällä, koska ruskettuneina ja runsaasti auringossa olleena mun iho on pehmeämpi ja näyttää lähes normaalilta. Joku jo mainitsikin, että tummemmassa/ruskettuneessa ihossa niitä nyppyjä ei niin helposti näe.
Kuorinta ja rasvailukin varmaan voisi auttaa, mutta en ole koskaan tavannut ketään, jolta tää olisi poistunut tai "parantunut". Mä en ole jaksanut rasvailla ja kuoria juurikaan, joten en osaa siitä sanoa sen kummemmin.
Minulla oli tätä jokusen vuoden, mutta lähti "itsestään" pois. En käynyt koskaan lääkärissä. Käytin loppuvaiheessa käsiin rasvana humektania ja aqualan +, aiemmin en ollut käyttänyt mitään. Mielestäni en tehnyt mitään muita elämänmuutoksia
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin siitä lähes tulkoon kokonaan eroon gluteenittomalla ruokavaliolla sekä kookosöljyllä. Aloitin gluteenittoman ruokavalion nivelsairauden hoitoon (vähensin myös punaisen lihan syömistä huomattavasti) ja huomasin samalla, että ihoni kunto parani todella paljon. Aloitin muutama kuukausi sitten rasvaamaan koko kropan kookosöljyllä, ja se on vienyt viimeisetkin oireet pois.
En sano, että nämä keinot toimisivat kaikilla, mutta itse ainakin olin niin epätoivoinen tämän ihon kanssa, että olin valmis kokeilemaan ihan mitä vaan. Olen myös huomannut, että tämä on sellainen vaiva, johon vaikuttaa yleinen hyvinvointi. Jos syön, nukun ja liikun huonosti, menee ihoni myös huonompaan kuntoon.
Gluteenittoman ruokavalion sanotaan auttavan moniin ihovaivoihin, myös autoimmuunisairauksiin. Ruoka-aineilla kestää poistua kehosta 2kk, eli uutta ruokavaliota on noudatettava vähintään sen aikaa
Rasvaus, rasvaus, rasvaus. Ihoa pitää rasvata kunnolla. Kaikki nämä huuhaa-dieetit voi unohtaa. Ihoa pitää kuoria säännöllisesti ja pitää se kosteutettuna. Ei mitään poppaskonsteja tai ihmeellisyyksiä, vaan rutkasti maalaisjärkeä.