Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinua koskaan luultu köyhäksi, vaikka oletkin hyvintoimeentuleva?

Vierailija
08.04.2012 |

Minua on, olen vaatimattoman näköinen, koulutukseni amis ja teen osa-aikatyötä.

Ihmisten ilmeet ovat hyvät, kun huomaavat autoni, kuulevat harrastuksista tai pääomatuloistani. Monesti huomaan, että he arvostavat enemmän ihmisiä, jotka ovat paremmin toimeentulevia.

Mistähän sekin johtuu? Itse en kiinnitä huomiota ihmisten elintasoon vaan ajatuksiin ja elintapoihin.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös hyvä taloudellinen tilanne. Mutta en tee numeroa, pukeudun aika tavallisesti, ei aina meikkiä, jne.

Välillä törmää tilanteeseen, jossa myyjä ihan suoraan sanoo, kun kysyn jonkun tuotteen hintaa, että "Se on aika kallis." Ja silmäilee merkitsevästi. Saa oikein tivata, kuinka kallis.

Kiusallakin olen esim. sellaisissa myymälöissä, joissa myyjillä on provikkapalkka, kävellyt sitten toisen myyjän luo. Ja tehnyt jostain vielä vähän paremmasta tuotteesta käteiskaupat.

Ärsyttää, miten paljon annetaan ulkonäön ja rahan vaikuttaa siihen, miten ihmisiä kohdellaan.

Vierailija
22/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kukaan asiakapalvelija ole katsonut nenänvarttaan pitkin sitten opiskeluaikojen, tai ainakaan en ole huomannut. Vaikka pukeudun todella halvasti, melkein ala-arvoisesti, enkä juuri meikkaa.

Satasen kenkiä lapselle ostettaessa kukaan ei ole ilmeillyt mitenkään, aivan luonnollisesti on suhtauduttu.

Jos nyt jotain hyvää haluaa ulkonäöstäni kaivaa niin uskoakseni en näytä white trashin edustajalta. Kerran metrossa yksi pappa tokaisi, että "tuo tuttö on opiskellut!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoisesta habituksestani ei ensimmäisenä välity varakkuus - toki olen tyylikäs, mutta varsin tavanomaisella tavalla.

Lisäksi olen yh, joka tuntuu useimmille olevan synonyymi köyhyydelle. Lisäksi olen matalapalkkaisessa työssä (akateeminen humanisti).

Ihmisistä näkyy silkkaa hämmennystä kun näkevät autoni, kuulevat nimeni, asuinalueeni tulee ilmi, tulee puhe harrastuksista tai ulkomaanmatkoista.

Pidän äärimmäisen huvittavana sitä, miten ihmisen käytös muuttuu lähes mielisteleväksi kun tajuavat taustani. Toki onneksi tällaiset idiootit ovat vähemmistönä.

Vierailija
24/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten en ole vaan huomannut. :)

Minusta tuntuu, että minä olen se, jota hyvin moni asiakaspalvelija jännittää ja ujostelee. Johtunee varmaan olemuksestani, johon on ammattikin jättänyt jälkensä. Toimii tehokkaimmin pitkän päällystakin kanssa, mutta saman reaktion saan aikaan vapaa-ajan kamppeissakin. :D

Joskus aika koomisiakin nämä: "Iltaa, kuinka voin teitä palvella?" -aloitukset jossain Kotipizzassa...

Mitä teet työksesi?

Vierailija
25/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkusta ulkomaille. Meillä on sinänsä hyvät tulot, mutta paljon asuntolainaa, joten raha menee suurimmaksi osaksi siihen.

Meillä ei ole autoa (tämäkin on joidenkin mielestä "köyhän" tunnusmerkki) tai kalliita harrastuksia. Eikä pääomatuloja.

Vierailija
26/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtökohtaisesti ollaan ihmisten silmissä köyhiä.

Vierailija
27/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua varmasti luullaan köyhäksi usein, koska en osta oikeastaan kuin ruokaa, vältän turhaa kuluttamista.

En kuitenkaan ksokaan puhu raha-asioistani kenellekään. Ne ovat yksityisasia.

Vaikka minulla olisi sijoituksia ja miljoonia pankissa, ei tulisi mieleenkään alkaa puhumaan niistä yhtään mitään kenellekään. Tai katsella ihmisten ilmeitä kun näkevät autoni.

Se on totta että ihmiset arvostavat nykyään pelkästään rahaa. Ei sivistystä, koulutusta, rehellisyyttä, vaatimattomuutta tai muita antiikin hyveitä jne. vain raha ja se miten sitä käyttää, ratkaisee okt-lähiöissä.

Entisistä paheista (öykkärimäisyys, röyhkeys, ahneus, kerskakulutus) on tullut ihailun kohteita ja hyveitä.

Vierailija
28/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava ketju. Monesti mietin että olenko ainoa joka huomaa että ihmiset käyttäytyvät eri tavalla eri ihmisten kanssa.

Kun katsoo joidenkin ihmisten käytöstä kun vievät tutun pahankurisia penskoja kotiinsa ja heillä suuri hieno talo, niin eivät selvästikäään tiedä miten voisivat tarpeeksi nuoleskella. Suuruudenhulluus vain lisääntyy näillä.

Minusta ennen oli kunniallista käyttäytyä samalla tavalla hienosti kaikkia kohtaan. Oli se sitten yh-äiti, niin samaa kohteliaisuutta sai osakseen luokkakaverien vanhemmilta kuin se rikkainkin, joka kävi ulkomailla ja jolla oli huone täynnä leluja ja piha autoja.

Tai sitten aika kultaa muistot.

Vierailija
29/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sivistys on just sitä että ihminen käyttäytyy samalla tavalla kaikkia kohtaan.

Omassa lapsuudessa tällaisia ihmisiä oli.

Vierailija
30/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun vastaan, että tuolla pahamaineisessa Itä-Helsingissä, niin huomaa heti mitä toisen päässä raksuttaa: toi asuu slummissa, ei ole tutustumisen arvoinen. Sitten kun jostain on tyyppi kuullut, että asun Marjaniemessä omakotitalossa, niin johan on toinen ääni kellossa kun seuraavan kerran tavataan... Huvittavaa ja niin kovin säälittävää.

Just näin. Ja mitä kukaan kenenkään rikkauksista kostuu? Rikas on rikas koska käyttää toisia hyväkseen. Tutkimukset tätä puoltavat. Rikkaan tuntemisesta köyhtyy, koska ovat ilamisuukksia vaillla.

Vierailija
31/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi suhtautui minuun viileästi ensin, koska ajatteli, että nappasin hänen poikansa, hyvin toimeentulevan poikamiehen, rahoittaakseni omaa köyhää elämääni.

Todellisuudessa minulla oli silloinkin enemmän omaisuutta kuin miehelläni. En ole erityisen rahakkaassa työssä, mutta olen saanut huomattavan perinnön ja myös eräiden sijoitusten ym. ansiosta olen onnistunut hieman keräämään omaisuutta. Minulla oli silloin ja on edelleen vanhahko auto enkä pukeudukaan mitenkään kalliisti. Harrastukseni ovat suht halpoja. Näistä ilmeisesti päätellään, että on köyhä?

Mun anoppi sanoi kerran minulle, kun päivitteli miten tutun lapsi ei voi muka opiskella kun ei vanhemmat auta, että "pärjäättehän tekin, vaikka ette saa mitään apua, opintorahalla".

En maininnut mitään että kyllä minulla on säästössä satoja tuhansia, vaikka opintorahallakin pärjäisi. Kyllä äitini on halunnut säästää lapsilisät lapsiaan varten ja nuoruuden kesät kesätööissä lisää kartuttaneet säästöjä.

Tapoihini ei kuuluu puhua raha-asioista kenenkään kanssa.

Vierailija
32/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös hyvä taloudellinen tilanne. Mutta en tee numeroa, pukeudun aika tavallisesti, ei aina meikkiä, jne.

Välillä törmää tilanteeseen, jossa myyjä ihan suoraan sanoo, kun kysyn jonkun tuotteen hintaa, että "Se on aika kallis." Ja silmäilee merkitsevästi. Saa oikein tivata, kuinka kallis.

te, joilla on tällaisia kokemuksia: kertokaa tarkemmin, MITEN te oikein pukeudutte? Ei itselleni koskaan käy noin, vaikken todellakaan näytä mitenkään varakkaalta.

Vierailija
33/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te, joilla on tällaisia kokemuksia: kertokaa tarkemmin, MITEN te oikein pukeudutte? Ei itselleni koskaan käy noin, vaikken todellakaan näytä mitenkään varakkaalta.

ei mullekaan, vaikka pukeutuisin halpaan likaiseen tuulitakkiin. Ehkä ikä merkitsee. Saan yleensä ihan kohteliasta tiedustelua voinko auttaa.

Ihmisten rahan palvomisen huomaan muualla kuin liikkeissä. Lasten harrastuksissa ja lähiömeiningissä.

Vierailija
34/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka käyn ostoksilla Hermeksen liikkeissä, minua kohdellaan ystävällisesti ja palvellaan. Eikä koskaan kukaan ole vihjannut, että joku asia olisi minulle liian kallis.

Vierailija
35/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskukoneen raksuttamaan päässä. Se on aina merkki varallisuudesta olevinaan. Itse ostimme talon alueelta joka ei kuullosta kovin halutulta. Talomme vaan on puistikon keskellä 3 km päässä tuosta alueesta. Meillä on erittäin iso tntti ja kaikki ohikulkijat aina ihastelevat talomme sijaintia.

Ihmiset jotka eivät ole nähneet taloamme kauhistelevat huonoa asuinaluettamme.

Vierailija
36/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävartiset nahkasaappaat (jotka tosin olivat maksaneet 120 euroa kun se nyt näköjään on tässä ketjussa jo kallis hinta). Hiukset ponnarilla ja meikkinä ihan ripsiväri+meikivoide+puuteri.

Onko tämä sitten sellainen köyhäilylook, vai?

Vierailija
37/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullut ilmi, mitä joku muu ajattelee taloudellisesta tilanteestani. Ei sitten koskaan. Joten en tiedä!

Vierailija
38/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättelette, että nuiva palvelu on johtunut köyhyys-oletuksesta? Entä, jos se onkin johtunut jostain muusta?

Jos teistä paistaa joku yleinen epävarmuus (sellainen ainakin välittyy noista viesteistä, kun pitää noin kauheasti tukeutua kalliiseen asuntoon, hintaviin kenkiin, tms) tai olette itse jotenkin epäystävällisiä? En keksi muuta selitystä, koska itse en ole koskaan saanut noin nihkeää ja huonoa palvelua, vaikka olisin lähtenyt kauppaan kiireessä ihan räjähtäneen näköisenä. Meillä oli vielä tosi vanhat ja kulahtaneet lastenrattaat kokonaisuutta rumentamassa, mutta olen saanut aina varsin kohteliasta ja asiallista palvelua. Yksittäisiä huonoja myyjiä on voinut olla, mutta kaikkihan eivät muutenkaan ole omalla alallaan asiakaspalvelutyössä...

Vierailija
39/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jostain muustahan se nihkeys silloin johtuu. Kas kun sitä nuivaa palvelua tulee ns. kalliimmissa liikkeissä mutta ei halvemmissa.

Eiköhän tässä ketjussa tuo asuntojen mainitseminen johdu siitä, että otsikko on tuollainen. On ihan normaalia kertoa taustojaan aiheeseen liittyen. Opettele lukemaan.

päättelette, että nuiva palvelu on johtunut köyhyys-oletuksesta? Entä, jos se onkin johtunut jostain muusta?

Vierailija
40/82 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minusta joku kodinkoneen ostaminen käteisellä on ihan itsestäänselvä juttu, samoin se, että vaatteisiin menee välilla satoja euroja, meneehän meillä Prisman kassallakin helposti 400 euroa, jos on vieraitakin tulossa. Niin että tuskin mikään myyjä sellaista ihmettelee, jos on aikuisista työssäkäyvistä ihmisistä kyse, eikä mistään kymmenvuotiaista.

Joten omassa päässä täytyy olla nuo tulkinnat. Samoin tuo, että jos on lainaa, eikä siksi matkustele, niin eihän se ole mitään köyhäksi luulemista, vaan ihan tavallista, ei-varakkaan ihmisen elämää. Ettehän te silloin ole varakkaita, jos teillä ei varallisuutta ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi