Uskovaiset, olkaa kilttejä ja vastatkaa: onnistuuko synnitön elämä?
Tuolta toisesta ketjusta pisti silmään tämä lause: "Mites, suvaitseeko Jumala ja Raamattu synnin tekemisen? Sanoiko Jeesus, että menkää, tehkää aviorikos, juopotelkaa jne? Körttien Jeesus ehkä, mutta oikea sanoi: "Mene, ÄLÄKÄ ENÄÄ SYNTIÄ TEE"."
Raamatussahan tosiaan näin sanotaan, "mene, äläkä enää syntiä tee." Miten käytännössä uskovaisesta voi tulla synnitön ts. ei kai voikaan, mutta sittenhän koko elämä menee itsesoimauksen- ja inhon merkeissä, kun ei pysty kuitenkaan synnittömyyteen, vaikka siihen kehotetaankin Uudessa Testamentissa. Ei päivääkään pysty ihminen olemaan syntiä tekemättä.
Millaista elämää se sellainen on, että koko ajan kokee olevansa epäonnistunut ja huono? Eikö se ole kovin lannistavaa? Mistä uskovaiset saavat ilonsa, eivät varmaan ainakaan siitä, että epäonnistuvat kerran toisensa jälkeen.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:18"]
Kiitos vastauksista ja hyvästä keskustelusta aiheesta jne., mutta siihen, mitä kysyin vielä palatakseni - miksi se on siellä: "mene, äläkä enää syntiä tee." Miksi, jos ei noudatettavaksi? Ja jos sitä ei voi noudattaa, koska me ihmisparat emme siihen pysty, miksi se sitten on Raamatussa, eikä vain tämän yhden kerran, vaan monessa versiossa, lukemattomat kerrat. Meitä kehotetaan johonkin, joka on täysin ylivoimaista saavuttaa. Minua vähän tavallaan loukkaa se. Vähän samoin kun sanoisi kehitysvammaiselle, että etkö sä nyt tuota osaa tai tajua tms...
AP
[/quote]
Jeesus on sanonut, että hän ei ole tullut tekemään tyhjäksi yhtäkään lakia tai profeetan ohjetta, vaan toteuttamaan. Matt. 5: "19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Eli siis ihmisen onkin mahdotonta tehdä mitään muuta kuin syntiä ilman Jumalaa, mutta Jumalan armosta ihminen pystyy tekemään Jumalan tahdon mukaisia eli hyviä tekoja.
Kylläpä ny uskovaiset floodaa merdeä ihan päntiönään.
Ei tietenkään. Se ei tarkoita sitä, etteikö voi pyrkiä elämään mahdollisimman synnittömästi. Jokainen lankeaa tämän tästä jonkinmoiseen syntiin, mutta synnin tiedostaminen ja sen vilpitön katuminen tuo armon. Samalla pitää edes yrittää olla tekemättä sama synti uudestaan. Koska ihminen on erehtyväinen, Jeesus otti harteilleen kaikkien synnit, jotta ihmiset pelastuisivat.
Näin siis ateisti ymmärtää tämän asian, kiitos pakollisen uskonnonopetuksen. Eikö ap ole kuunnellut koulussa uskonnontunnillakaan?
Jossain Paavalin kirjeistä, en nyt muista missä, oli sellainen kohta, jossa seurakunnan vanhinta kehotettiin sanomaan jos joku veljistä tekee syntiä, ensin tälle kahden kesken mutta jos se ei auta, niin kaikkien kuullen, että hänen pitää jättää syntinen elämänsä.
Tämäkin kohta vaivaa minua. Toki kaikki muutkin tekevät syntiä! Kaikessa rauhassa kotinsa suljetun oven takana, eivätkä ole sen parempia! Joku näkyvä syntikö nostetaan esiin tuolla tavalla julkiseen nuhteluun, vaikka muut eivät ole sen kummempia ja tarvitsisivat ihan samanlaisen nuhtelun. Jokainen monta kertaa päivässä, myös se nuhtelija itse...
AP
Synnitön elämä onnistuu, jos ihminen kehittyy tarpeeksi pitkälle henkisesti. Valitettavasti henkistä elämää ja itsensä kehittämistä pidetään nykyään helposti jonkinlaisena new age -hömpötyksenä.
Jos ihminen tosissaan tahtoo ja yrittää, hän pääsee synneistään eroon. Tämä ei yleensä todellakaan tapahdu yhdessä yössä, joten siinä mielessä Jeesuksen kehotus vain yhtäkkiä lopettaa kaiken synnin tekeminen on todella rankka. Tulee mieleen, että mahtoiko Jeesus itsekään ajatella, että moinen olisi täysin mahdollista.
Synti on käsitteenä mielenkiintoinen. Itse näen, että synnissä olisi pohjimmiltaan kyse siitä, että ihminen ei toimi jumalallisten periaatteiden mukaan. Erilaiset syntilistat ovat vähän omituisia siinä mielessä, että syntisyys on ehkä ennemminkin mielentila, jossa eletään erossa Jumalasta. Ajattelen, että maailmankaikkeudessa on jumalallinen järjestys, joka on Jumalan asettama, ja jonka vuoksi asioihin pätee erilaisia lainalaisuuksia. Jos elää näitä lainalaisuuksia kunnioittaen, elää synnitöntä elämää. Jos taas toimii vastoin lainalaisuuksia, saa kylvää sitä, mitä on niittänyt. Yksinkertainen esimerkki tästä on se, että jos kohtelee muita huonosti, saa todennäköisesti jossain vaiheessa elämäänsä huomata, että on aivan yksin tai ainakin sen, että ihmissuhteet ovat huonoja ja epäterveitä.
Ihanteet ovat kuin tähdet. Saavuttaa niitä ei voi, mutta niitä seuraamalla pääsee kotiin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:34"]
Eikö ap ole kuunnellut koulussa uskonnontunnillakaan?
[/quote]
Viimeisestä uskonnontunnistani 70-luvulla on aikaa sen verran, etten oikein enää muista.
AP
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:28"]
Niin. Nyt käsittelyssä olevassa lauseessa Jeesus sanoi nuo sanat aviorikoksesta kiinni jääneelle naiselle. Ensiksikin, Suomessa ei ole käsitettä aviorikos. Sanat sanottiin juutalaiselle naiselle 2000 v. sitten. - Periaatetta voidaan soveltaa nykyaikaan pyrkimyksenä olla puolisolle uskollinen, mutta konkreettinen tilanne tapahtui historiassa eikä se suoraan koske sinua, mikäli olet Suomen kansalainen.
[/quote]
Miten tämä liittyy ollenkaan tähän aiheeseen? Jeesus antoi selkeät ohjeet joissa lakia ei kumota. Kirjeissä ohjeita selvennetään eri seurakunnille. On jokaisen oma asia yrittää noudattaa ohjeita. Yhteiskunnan tahtotila ja käytäntö ei liity mitenkään silloisiin ohjeisiin, vaan yhteiskunta elää omaa elämäänsä ja jokainen valitsee itse, elääkö yhteiskunnan mukana tulkiten ohjeita. Tottakai jokainen voi ratkaista, että ei elä opetuksen mukaan, vaan hyödyntää Suomen lain suomat vapaudet. Sama oli silloin ennenkin Roomalaisten valtakunnassa.
Ei se, että Suomen laki on väljempi tarkoita, että Raamattuun kirjoitetut ohjeet eivät päde. On kuitenkin jokaisen oma valinta kumman tien valitsee.
[/quote]
Voit avata tuolle aiheelle oman ketjusi. Sinne voit vaikka linkittää eri ketjut, joissa olet huomannut tuota tapahtuvan. Eikö olekin kiinnostavaa käydä katselemassa, mitä toisista asioista kiinnostuneet kirjoittavat omista kiinnostuksistaan? En minäkään silti formulafoorumilla käy ihmettelemässä, kuinka yhtä rengasta tai iskunvaimenninta pohditaan sivukaupalla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:42"]
Ei se, että Suomen laki on väljempi tarkoita, että Raamattuun kirjoitetut ohjeet eivät päde. On kuitenkin jokaisen oma valinta kumman tien valitsee.
[/quote]
Jeesus oli Rooman valtakunnan uskollinen alamainen jopa siinä määrin, että alistui tuomittavaksi julmaan ja häpeälliseen kuolemanrangaistukseen vastaan hangoittelematta. Uskonnollista lakia hän sen sijaan sovelsi varsin vapaasti, rikkoi jos se oikein oli, ja leukaili ehtimiseen kirjanoppineille.
Mutta jokaisen oma valinta on minkä tien valitsee.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:47"]
[/quote]
Jeesus oli Rooman valtakunnan uskollinen alamainen jopa siinä määrin, että alistui tuomittavaksi julmaan ja häpeälliseen kuolemanrangaistukseen vastaan hangoittelematta. Uskonnollista lakia hän sen sijaan sovelsi varsin vapaasti, rikkoi jos se oikein oli, ja leukaili ehtimiseen kirjanoppineille.
Mutta jokaisen oma valinta on minkä tien valitsee.
[/quote]
Jeesus kunnioitti esivaltaa. Isänsä lakia hän noudatti ihan niin kuin hän kehoitti opetuslapsiaan ja meitä noudattamaan ja opettamaan. Uskonnollisia lakeja siihen aikaan oli Saddukeuksilla, Farisealaisilla, Qumranilaisilla ja monilla muilla, joista paljon oli heidän omia ohjeita. Aivan kuten eri uskontokunnilla nykyään. Silti seurakunta on tärkeä osa uskovan elämää ja sen vahvistumista. Tutustu Matteuksen 18. lukuun, lainaan siitä tähän kevyimmän kohdan "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."
Rukoile ap, että Jeesus avaa sinulle tätä asiaa, kun luet Raamattua. Asiat voivat aueta jossain vaiheessa myöhemmin niin, että kokee ahaa-elämyksen, että Näinkö se menikin. Välttämättä se ei tapahdu nyt, vaikka hyviä vastauksia olet saanutkin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:46"]
[/quote]
Voit avata tuolle aiheelle oman ketjusi. Sinne voit vaikka linkittää eri ketjut, joissa olet huomannut tuota tapahtuvan. Eikö olekin kiinnostavaa käydä katselemassa, mitä toisista asioista kiinnostuneet kirjoittavat omista kiinnostuksistaan? En minäkään silti formulafoorumilla käy ihmettelemässä, kuinka yhtä rengasta tai iskunvaimenninta pohditaan sivukaupalla.
[/quote]
Täytyyhän jonkun varoitella, ettei herkkäuskoiset erehdy pitämään teidän asioitanne totena. Ihan ihmisystävällisyyttään.
Ei tietenkään. Se ei tarkoita sitä, etteikö voi pyrkiä elämään mahdollisimman synnittömästi. Jokainen lankeaa tämän tästä jonkinmoiseen syntiin, mutta synnin tiedostaminen ja sen vilpitön katuminen tuo armon. Samalla pitää edes yrittää olla tekemättä sama synti uudestaan. Koska ihminen on erehtyväinen, Jeesus otti harteilleen kaikkien synnit, jotta ihmiset pelastuisivat.
Näin siis ateisti ymmärtää tämän asian, kiitos pakollisen uskonnonopetuksen. Eikö ap ole kuunnellut koulussa uskonnontunnillakaan?
[/quote]
Katumus ei tuo armoa vaan Jeesus..
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:38"]
Katumus ei tuo armoa vaan Jeesus..
[/quote]
Armo on jo annettu. Jumalan taholta meillä ei ole mitään pelättävää, voimme rauhassa keskittyä tähän elämään ja luottaa että kaikki menee niin kuin kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:28"]
Niin. Nyt käsittelyssä olevassa lauseessa Jeesus sanoi nuo sanat aviorikoksesta kiinni jääneelle naiselle. Ensiksikin, Suomessa ei ole käsitettä aviorikos. Sanat sanottiin juutalaiselle naiselle 2000 v. sitten. - Periaatetta voidaan soveltaa nykyaikaan pyrkimyksenä olla puolisolle uskollinen, mutta konkreettinen tilanne tapahtui historiassa eikä se suoraan koske sinua, mikäli olet Suomen kansalainen.
[/quote]
Miten tämä liittyy ollenkaan tähän aiheeseen? Jeesus antoi selkeät ohjeet joissa lakia ei kumota. Kirjeissä ohjeita selvennetään eri seurakunnille. On jokaisen oma asia yrittää noudattaa ohjeita. Yhteiskunnan tahtotila ja käytäntö ei liity mitenkään silloisiin ohjeisiin, vaan yhteiskunta elää omaa elämäänsä ja jokainen valitsee itse, elääkö yhteiskunnan mukana tulkiten ohjeita. Tottakai jokainen voi ratkaista, että ei elä opetuksen mukaan, vaan hyödyntää Suomen lain suomat vapaudet. Sama oli silloin ennenkin Roomalaisten valtakunnassa.
[/quote]
Ei, vaan on fakta, ettei Suomessa ole rikosoikeudellista käsitettä aviorikos.
Tien valinnasta se, että minä olen luterilainen ja meidän kirkossamme tärkeintä on armo.
Miksi uskovaiset ovat niitä kaikista hanakimpia ensimmäisen kiven heittäjiä? Repertuaariin kuuluu myös toisten ihmisten syyttely asioista joita ihminen ei ole tehnyt. Projisointiako kenties?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:41"]
Ei, vaan on fakta, ettei Suomessa ole rikosoikeudellista käsitettä aviorikos.
Tien valinnasta se, että minä olen luterilainen ja meidän kirkossamme tärkeintä on armo.
[/quote]
Mitä ihmeen väliä henkilökohtaisen uskon kannalta, minkälainen käsitys aviorikoksesta laista löytyy? Ei Raamatussa lue missään, että voit elää synnissä, jos laki sallii sen, vaan päinvastoin, ei Raamatun ohjeet pohjaudu sen aikaisiin roomalaisiin yhteiskuntanormeihin. Raamattu kannattaa monogaamisuutta, kun roomalaisille monenlainen haureus oli sallittua.
Jeesuksen itse antama opetus ja lähetyskäsky:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja päällä maan. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen ja opettamalla heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Tuolta pohjalta kun lukee, ei voi jäädä käsitykseen, että aviorikos olisi rikos vain, jos laissa on niin säädetty. Apostolit opettavat selkeästi. Päinvastoin. Rippi on sakramentti. Meidän on tunnustettava syntimme ja pyydettävä niitä anteeksi. Jokainen meistä on armosta pelastuva, kun vain hyväksymme, että olemme syntisiä ja tunnustamme syntimme. Jokaiselle kuuluu syntien anteeksianto.
Jeesus kertoo Vuorisaarnassa Jumalan huolenpidosta:
"Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin."
Siinä hän kehoittaa etsimään Jumalan tahtoa, joka on toki kunnioittaa esivaltaa, mutta ei pelkästään Suomen lain noudattamista. Lain noudattamisestahan Jeesus nimenomaan kertoi, että sillä on vaikea päästä Jumalan valtakuntaan.
Niin ja tuo kehoitus, mene äläkä enää syntiä tee on kehoitus elää Jumalan tahdon mukaan, eli rakastaa Jumalaa ja lähimmäistään. Sitä on tarkoitus noudattaa ja siihen tulee pyrkiä, mutta ihmisen itsestään lähtevät yritykset eivät johda Jumalan tahdon mukaiseen elämään, vaan ainoastaan nöyrtymällä Jumalan edessä ja vastaanottamalla anteeksiannon Jeesuksessa Jumala antaa Pyhän Henkensä toimia ihmisessä jolloin hän voi tuota kehoitusta noudattaa, muuten ihminen ei siihen kykene koska on syntinen, mutta Jumalan armosta ihminen siihen kykenee ja uskomalla Jeesukseen ottaa vastaan Jumalan armon. Synnittömyyteen ihminen ei koskaan kykene, mutta Jumalan armosta ihminen voi tehdä Jumalan tahdon mukaisia tekoja.