Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!
Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.
Kommentit (670)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:26"]
Ei tätä saa kääntämällä ja vääntämällä muuksi, kuin että itsekkäitä on ihmiset, jotka ei vaan halua huolehtia ja sitoutua vastuuseen tulevaisuudesta ja lapsista.
[/quote]
Niin, mikä siinä on tarkkaan ottaen itsekästä, ettei halua hoivata ja huolehtia omasta lapsesta? Tulevaisuudesta ja muista ihmisistä vapaaehtoisesti lapsettovat voivat pitää huolta hyvin monin eri tavoin esimerkiksi työn, vapaaehtoistyön, kulutusvalintojen, harrastusten ja luottamustoimien kautta. Ja onhan lapsettomuus itsessäänkin merkittävä ympäristeko ja todella suuri palvelus koko planeetalle.
157 "#Niin, mikä siinä on tarkkaan ottaen itsekästä, ettei halua hoivata ja huolehtia omasta lapsesta? Tulevaisuudesta ja muista ihmisistä vapaaehtoisesti lapsettovat voivat pitää huolta hyvin monin eri tavoin esimerkiksi työn, vapaaehtoistyön, kulutusvalintojen, harrastusten ja luottamustoimien kautta. Ja onhan lapsettomuus itsessäänkin merkittävä ympäristeko ja todella suuri palvelus koko planeetalle."#
Jos et ymmärrä, tuskin pystyn tässä saamaan sinua ymmärtämäänkään, mutta oma lapsi, josta on aina vastuussa ja josta kantaa huolta jo ennen syntymää aina hautaan saakka on aivan toisenluokan sitoumus, kuin yksikään muu side maailamassa. Äidit ovat yleensä töissä, huoletivat vanhemmistaan, sisarustensa lapsista, heillä on luottamustehtäviä jne. Tämä kaikki on eri asia. Ja havainto omasta lähipiiristäni on kyllä se, että tarpeen tullen toisten lapsista huolehtii yleensä ne, joilla itselläänkin on lapsia. Lapsettomat matkustelevat, hellivät itseään ja omaa olotilaansa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:42"]
Se onkin loistava vertaus kun rinnastetaan lapset ja prostituutio ja joku sharia-elämä.
[/quote]
Niin, tämä voi tuntua oudolta, kun et tosiaan ymmärrä, että jotkut ihmiset eivät todella halua niitä lapsia. Kerran toisensa jälkeen saa huomata, miten monella äiti-ihmisellä on jokin mentaalinen blokki, joka estää ymmärtämästä ihmisten arvostavan (ja inhoavan) erilaisia asioita. Minä valitsisin sharia-elämän silmääkään räpäyttämättä ennen vanhemmuutta, koska ainakin siitä minun olisi mahdollista pyrkiä kohti sellaista elämää kuin haluan. Vanhemmuus on pysyvää.
Mitään traumoja tähän ei liity. En vain missään tapauksessa halua lapsia.
[/quote]
Mistä ihmeestä jotkut tähän ketjuun kirjoittaneista veloista (esim. yllä lainaamani) ovat saaneet päähänsä tämän "(sinä) et tosiaan ymmärrä, että jotkut ihmiset eivät todella halua niitä lapsia" päähänpinttymän?
Eihän kukaan tähän ketjuun kirjoittaneista ole sanonut, ettei voi ymmärtää sitä että joku ei halua lapsia. Johan tässä on lukuisia kertoja sanottu, että jotkut haluavat lapsia ja toiset eivät, ja se on vallan ok.
Tuollainen vela-vouhotus vain on rasittavaa. Sitähän tässä on kritisoitu.
Monikohan tiukkaa sharia-lakia noudattavassa maassa asuvista naisista tai vietnamilaisita prostituoiduista valitsisi heittämällä elämän Suomessa yhden/kahden lapsen äitinä? Tätä voisi tuon mauttoman vertauksen kirjoittaja miettiä hetken.
Kukaan ei ole pakottamassa yhtään suomalaista velaa lapsen saantiin, joten kaikenlainen uhriutuminen à la "velana eläminen vaatii niin paljon" on täysin typerää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:00"]
Mistä ihmeestä jotkut tähän ketjuun kirjoittaneista veloista (esim. yllä lainaamani) ovat saaneet päähänsä tämän "(sinä) et tosiaan ymmärrä, että jotkut ihmiset eivät todella halua niitä lapsia" päähänpinttymän?
[/quote]
Se käy ilmi noista kommenteista. Jos oikeasti ymmärtää, miten vela suhtautuu vanhemmuuteen ja lapsiperhe-elämään, ei äimistele suureen ääreen, miksi vela vertaa sitä sharia-lain alla elämiseen. Se on silloin itsestäänselvää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:17"]
Ei ne lapset kuulkaas niin kauheita petoja ole, ihan oikeasti :D. Mulla on lapset nyt alakoulussa enkä ymmärrä mikä nyt on sellainen asia josta joutuisin noiden ihanien olentojen takia luopumaan. Lapset on vauvoja ja taaperoita niin lyhyen aikaa. On kyllä älyttömyyden huippu väittää että sharia-lain keskellä elävä nainen olisi vapaampi kuin länsimainen lapsiperheen äiti. Teidän kauhukuvaelmat on suorastaan pelottavan epärealistisia.
[/quote]
Taidat olla vähän yksinkertainen? Tietenkään et pidä vanhemmuuden huonoja puolia kohtuuttomina, koska olet kerran halunnut lapsia ja koet saavasi heistä jotakin lisäarvoa elämääsi. Vapaaehtoisesti lapseton ei kuitenkaan missään tapauksessa halua niitä lapsia, joten tietenkin myös lapsiperhe-elämä olisi ahdistavaa ja onnetonta.
[/quote]
No olisi ahdistavaa ja onnetonta. Mutta kun kukaan ei ole pakottamassa sinuakaan lapsentekoon, niin mikä tässä nyt on se ongelma? Se, että joku toinen on lastenteon suhteen toista mieltä kuin sinä?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:06"]
Monikohan tiukkaa sharia-lakia noudattavassa maassa asuvista naisista tai vietnamilaisita prostituoiduista valitsisi heittämällä elämän Suomessa yhden/kahden lapsen äitinä?
[/quote]
Moniko näistä naisista on vapaaehtoisesti lapseton?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:09"]
Se, että joku toinen on lastenteon suhteen toista mieltä kuin sinä?
[/quote]
Ei se ole mikään ongelma. Ongelma on se, että jotkut äidit jaksavat jankata, että todellisuudessa perhe-elämä ei olisi vapaaehtoisesti lapsettomalle ollenkaan niin kurjaa kuin me kuvittelemme. Tämä osoittaa eläytymiskyvyn puutetta ja kyvyttömyyttä asettua hyvin eri tavalla ajattelevan ja arvostavan ihmisen asemaan. Se on myös tavattoman ylimielistä.
[/quote]
Se käy ilmi noista kommenteista. Jos oikeasti ymmärtää, miten vela suhtautuu vanhemmuuteen ja lapsiperhe-elämään, ei äimistele suureen ääreen, miksi vela vertaa sitä sharia-lain alla elämiseen. Se on silloin itsestäänselvää.
[/quote]
No ei kyllä ole itsestään selvää. Voiko sharia-nainen valita ammattinsa, miten pukeutuu, kenen kanssa harrastaa seksiä ja menee naimisiin, kumpaa sukupuolta ystävät on jne jne jne. Mitään näistä asioista lapset ei oikeasti estä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:56"]
Jos et ymmärrä, tuskin pystyn tässä saamaan sinua ymmärtämäänkään, mutta oma lapsi, josta on aina vastuussa ja josta kantaa huolta jo ennen syntymää aina hautaan saakka on aivan toisenluokan sitoumus, kuin yksikään muu side maailamassa. Äidit ovat yleensä töissä, huoletivat vanhemmistaan, sisarustensa lapsista, heillä on luottamustehtäviä jne. Tämä kaikki on eri asia. Ja havainto omasta lähipiiristäni on kyllä se, että tarpeen tullen toisten lapsista huolehtii yleensä ne, joilla itselläänkin on lapsia. Lapsettomat matkustelevat, hellivät itseään ja omaa olotilaansa.
[/quote]
Totta kai äitiys on suuri sitoumus. Mutta kerrohan nyt, miksi osoittaa suunnatonta itsekkyyttä, ettei halua tällaista sitoumusta ottaa vastaan? Mitä itseisarvoista on siinä, että omistaa elämänsä toisen ihmisen tarpeiden tyydyttämiseen?
[/quote]
[/quote]
Ja höpöhöpö. Minä voin vallan mainiosti ymmärtää, ettei joku halua omia lapsia.
Tällaista vela-vouhotusta (joka on tavallisesta vapaaehtoisesta lapsettomuudesta yhtä kaukana kuin joku koivistolaisuus perusluterilaisuudesta) en kylläkään ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:13"]
No ei kyllä ole itsestään selvää.
[/quote]
Ei olekaan, koska et ymmärrä vapaaehtoisesti lapsettomien ajattelua. Kyse ei ole lainkaan siitä, mitä lasten hankkiminen estää tai ei estä vaan siitä, että vanhemmuus roolina ja lapsiperhe-elämä elämäntapana ovat jo lähtökohtaisesti hyvin vastenmielisiä. Shariaa noudattavasta maasta pääsee pois, isyydestä tai äitiydestä ei pääse eroon koskaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:12"]
[/quote]
Ei se ole mikään ongelma. Ongelma on se, että jotkut äidit jaksavat jankata, että todellisuudessa perhe-elämä ei olisi vapaaehtoisesti lapsettomalle ollenkaan niin kurjaa kuin me kuvittelemme. Tämä osoittaa eläytymiskyvyn puutetta ja kyvyttömyyttä asettua hyvin eri tavalla ajattelevan ja arvostavan ihmisen asemaan. Se on myös tavattoman ylimielistä.
[/quote]
Onko aivan mahdoton se ajajgus että ne jotka ovat oikeasti eläneet näiden lapsiksi kutsuttujen hirviöiden kanssa voisivat olla oikeassa sanoessaan että ei se ole niin kauheaa kuin te olette lietsoneet itsenne kuvittelemaan. Tietysti jos tässä pitää ottaa huomioon mielenterveysongelmat jotka tekee muutenkin normaalista arjesta ylivoimaista, asia voi muuttua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:12"]
[/quote]
[/quote]
No minä (en ole tuo lainaamasi) ainakin olen sitten eläytymiskyvytön ja ylimielinen, kun en hetkeäkään usko, että äitinä Suomessa olisi edes velalle yhtä kamalaa kuin elämä prostituoituna Vietnamissa.
Tajuan ja tottakai hyväksyn, että kaikki eivät lapsia halua. Tajuan myös, että olisi kamalaa, jos pakotettaisiin vanhemmuuteen. Suomessa kuitenkaan ketään ei pakoteta, joten vela voi ihan rauhassa jatkaa itselleen sopivaa velan elämää.
Tajuatko itse kuinka kornilta kuulostaa, kun "aito vela" kertoo lapsiperheelliselle, millaista lapsiperheen elämä on? Ja vielä loukkaantuu, kun muut vielä kehtaavat väittää velan "tietoja" pahasti liiotelluiksi, osaltaan jopa tuulesta temmatuiksi :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:19"]
Onko aivan mahdoton se ajajgus että ne jotka ovat oikeasti eläneet näiden lapsiksi kutsuttujen hirviöiden kanssa voisivat olla oikeassa sanoessaan että ei se ole niin kauheaa kuin te olette lietsoneet itsenne kuvittelemaan.
[/quote]
Ei se tietenkään ole "niin kauheaa" sellaiselle ihmiselle, joka todella haluaa sitoutua loppuelämäkseen vanhemmuuteen, omistautua toisen tarpeista huolehtimiselle, kasvattaa, tehdä yhdessä juttuja perheenä ja ylipäätään elää lapsiperheen arkea. Mutta kun kaikki nämä asiat ovat täysi vastakohta sille, mitä elämältään haluaa, niin kyllähän tuollainen kohtalo olisi todella karu. Ihmiset kun arvostavat eri asioita eri tavoin, ja siksi yhden taivas on toisen helvetti, kuten sanonta kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:28"]
Tajuatko itse kuinka kornilta kuulostaa, kun "aito vela" kertoo lapsiperheelliselle, millaista lapsiperheen elämä on?
[/quote]
Ei ole olemassa mitään objektiivista totuutta siitä, millaista lapsiperheen elämä on. Se, että lapsiperheen elämä olisi todella ikävää velalle, ei mitenkään tarkoita, etteiväkö useimmat lapsia omasta halustaan hankkineet voisi siitä nauttia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:28"]
Tajuatko itse kuinka kornilta kuulostaa, kun "aito vela" kertoo lapsiperheelliselle, millaista lapsiperheen elämä on?
[/quote]
Ei ole olemassa mitään objektiivista totuutta siitä, millaista lapsiperheen elämä on. Se, että lapsiperheen elämä olisi todella ikävää velalle, ei mitenkään tarkoita, etteiväkö useimmat lapsia omasta halustaan hankkineet voisi siitä nauttia.
[/quote]
Ei tietenkään ole olemassa mitään objektiivista totuutta, mutta joillain on asiasta varmaan huomattavasti realistisempi käsitys kuin toisilla.
Kumman muuten luulet tietävän enemmän velan elämästä, sinun vai minun (itselläni kaksi lasta)?
Ja nyt, kumman meistä sitten luulet tietävän enemmän, tai omaavan ainakin realistisemman kuvan lapsiperheellisen elämästä, sinun vai minun?
Mä tunnen muutaman naisen, jotka kaiketi eivät olisi edes halunneet lapsia. Yhdellä on erilaisia tunne-elämän solmuja vaikka muille jakaa. Kaksi muuta ovat todella uniongelmaisia. Heillä on todella vaikeuksia nukkumisen kanssa. Toisen kanssa olen aiheesta puhunut, ja hän sanoo, ettei voisi nähdä tilannetta, jossa kestäisi raskauden tai lapsen. Ajatus on yhtä kamala kuin leikkaus ilman puudutteita, paitsi että se ei loppuisi ikinä.
Minulla ei ole vaikeuksia ymmärtää. Ei minkäänlaista vaikeutta. Mutta toisaalta, ei kukaan näistä naisista ole "normaalilla" terveydellä varustettu. Vaikka tästä ei ikinä tarvitse heidän kanssa puhua, niin minusta ääneenlausumatta on selvää, ettei lapsen saaminen ihmiselle, jolla ei ole vakavia hermostollisia ongelmia, ole kamalaa kidutusta, vaan normaalia elämää. Uskon ystävieni tajuavan tämän.
Näistä kolmesta naisesta yhdellä on hyvä parisuhde. Hänen uskon olevan unoettomuudesta huolimatta hyvin onnellinen ihminen. Vapaaehdoton yksinelo sen sijaan ei tee kenenkään elämästä onnellista, mutta tämä onnettomuus EI liity lapsettomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:36"]
Ei tietenkään ole olemassa mitään objektiivista totuutta, mutta joillain on asiasta varmaan huomattavasti realistisempi käsitys kuin toisilla.
[/quote]
Ei ole kyse siitä, kuka tietää enemmän lapsiperheen elämästä vaan siitä, nauttivatko kaikki siitä vai eivät. Sinulle on jostakin syystä vaikea uskoa, että lapsiperheen elämä olisi todella vapaaehtoisesti lapsettomalle jos ei nyt suoranaista kidutusta niin hyvin hyvin epämiellyttävää.
Minun tarina on sellainen että olin vela suoraan sanottua sen takia että olin tunnevammainen. Olin kotona saanut sen verran rakkautta että kykenen ylipäänsä rakkauteen, mutta olin joutunut silti tukahduttamaan tunteitani ihan älyttömän paljon. En tiedä mitä lapsissa pelkäsin, mutta jotain pelkäsin, varmaan joku kyökkipsykologi osaisi sanoa että mitä se pelko pohjimmiltaan koski. Lapsen kanssa eläminen jotenkin sitten avasi niitä tunnelukkoja ja tavallaan avautui uusi maailma. Ihan ensimmäinen ihmetyksen aihe oli että mitä, kykenenkö minä tosiaan rakastamaan NÄIN paljon, onko minussa tosiaan ollut mahdollisuus tällaiseen tunteeseen. Nyt koen että mun elämän kannalta olisi ollut tragedia jäädä lapsettomaksi, jokin ihmisyyden syvempi merkitys olisi jäänyt puolitiehen. Ei tämä varmasti kaikilla toimi näin, mutta yksi näkökulma asiaan tämäkin. Olen ollut tunnistavinani monen kontrollifriikin julkkisnaisen lapsensaannin jälkeisessä elämässä vähän samaa fiilistä, samaa hämmästynyttä ihmetystä.