Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!
Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.
Kommentit (670)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:07"]
Kuka tahansa, joka vertaa vapaaehtoista lapsettomuutta aatteeseen, ei ymmärrä velan ajattelua.
[/quote]
Ketä kuvittelet kiinnostavan velan ajattelu? Ei ketään.
[/quote]
On niitä vain tähän ketjuunkin tullut aika monta, niitä velan ajattelusta kiinnostuneita. :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:29"]
Kissat se muuta vaadi kuin äärimmäisen MINÄMINÄ-itsekkyyden.
[/quote]Itsekkyys tarkoittaa sitä, että asettaa oman etunsa muiden edun edelle kohtuuttomalla tavalla. Kenen etuja vapaaehtoisesti lapseton lapsettomuudellaan loukkaa?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:38"]
Vapaaehtoisesti lapsettomille tärkeintä on lapsettomuus. Että ei ole äiti. Että on vastuussa vain itsestään ja itselleen. Kaikki on parempaa ja mielekkäämpää elämässä ilman lapsia ja niihin liittyvää hoitovastuuta. Ihan kaikki.
[/quote]
Erittäin hyvin summattu. Epäilemättä myös vanhemmat voivat edelleen tavata ystäviään, matkustella, harrastaa ja viettää omaa aikaa. Tämä voi kysyä enemmän organisoimista, kompromisseja ja vaivannäköä, mutta harva joutuu näistä asioista kokonaan luopumaan. En siltikään hankkisi lapsia, en vaikka minulla olisi maailman helpoin lapsi, ja kumppanini olisi päävastuussa kasvattamisesta. Elämäni on vain niin paljon parempaa, kun en joudu toimimaan vanhemman roolissa tai elämään lapsiperheen arkea. Olen siitä kiitollinen vähintään kerran viikossa.
[/quote]
No mutta sehän hyvä. Eikös tärkeintä ole se, että ihminen _itse_ on tyytyväinen valintoihinsa? Se, että jollain on lapsi/lapsia ei ole veloilta pois. Eikä se, että joku on vela, ole pois lapsen/lapsia saaneelta.
Nyt kun vielä tajuaisi, mikä on tämän ketjun perimmäinen tarkoitus. Nostaa velat jollekin jalustalle? Todistella, että vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii paljon? (= Joutuu joskus vastaamaan kysymykseen "onko sulla lapsia?" ja/tai joutuu joskus perustelemaan päätöstään.) Vaikka siis samanaikaisesti velan elämä on paljon helpompaa ja ilmeisesti jollain tavalla tasokkaanpaa kuin lapsellisen. Osoittaa, että lapsia saaneet / niistä haaveilevat eivät voi ymmärtää, millaista on lapsettoman naisen elämä? (Mutta lapseton nainen kuitenkin ilmeisesti tietää millaista on lapsen/lapsia saaneen naisen elämä.)
Tämä on kyllä omituisin ketju, jota olen vähään aikaan seurannut...
Niin se vaatii sen, että kehtaa julkisesti sanoa, että minä en todella halua huolehtia ja olla vastuussa muista kuin vain minusta itsestäni ja minä olen oikeasti loppupeilessä kiinnostunut vain omista tuntemuksistani eli - - - olen itsekäs ihminen. Itsekkyys taas kavahduttaa toisia ihmisiä, koska ihminen on sosiaalinen ja muista riippuvainen. Myös velat ovat muista riippuvaisia ja he vaan röyhkeasti ottavat, mutteivat suotu antamaan. Tämä dilemma on varmaankin raskas kantaa.
Tiesin olevani vela jo kuusivuotiaana, muut leikkivät vauvanukeilla ja vaunuilla, mutta minä leikin vain Barbiella ja Kenillä :D Nyt olen tuosta kolmekymmentä vuotta vanhempi, vela edelleen, mutta käyn täällä lukemassa koska minua sattuu vaan kiinnostamaan kaikki yleiset asiat, myös perheellisten jutut :) Toivottavasti se ei haittaa ketään niin että yöunet menee tms?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:38"]
Tiesin olevani vela jo kuusivuotiaana, muut leikkivät vauvanukeilla ja vaunuilla, mutta minä leikin vain Barbiella ja Kenillä :D Nyt olen tuosta kolmekymmentä vuotta vanhempi, vela edelleen, mutta käyn täällä lukemassa koska minua sattuu vaan kiinnostamaan kaikki yleiset asiat, myös perheellisten jutut :) Toivottavasti se ei haittaa ketään niin että yöunet menee tms?
[/quote]
Jep, ihan sama juttu minulla, olen vain n. kymmenen vuotta sinua vanhempi. :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:37"]
Myös velat ovat muista riippuvaisia ja he vaan röyhkeasti ottavat, mutteivat suotu antamaan. Tämä dilemma on varmaankin raskas kantaa.
[/quote]
Öö, mitä minä nyt olen ottamassa mutten antamassa? Meni kato ihan pikkuisen ohi.
Dilemmaa minulla ei ole. :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:17"]
Muutamalla (vai liekö kyse vain yhdestä) tähän ketjuun kirjoittaneella "aidolla velalla" kylläkin tuntuisi olevan kummallista ahdistuneisuutta ja kauhukuvia lapsiperhe-elämään liittyen.
[/quote]
Eikö sinuakin ahdistaisi sellainen elämä, joka olisi täysin omien toiveidesi ja arvojesi vastainen? Sanotaan vaikkapa elämä hunnutettuna muslimina Saudi-Arabiassa tai prostituoituna Vietnamissa.
[/quote]
Jokainen saa mielestäni olla vela tai mikä tahansa mela. On kuitenkin ihmeellistä, jos aikuisen ihmisen pitää maalailla joitain täysin epärealistisia kauhukuvia vaikkapa juuri lapsiperheen arjesta omaa elämäänsä koskevan päätöksen tueksi.
Se onkin loistava vertaus kun rinnastetaan lapset ja prostituutio ja joku sharia-elämä :D. Pakko olla niin että tällaiset täysin järjettömät mittasuhteet saanut pelko kumpuaa traumaattisesta lapsuudesta ja silloin voi tietty tosiaan olla viisaampi olla tekemättä itse lapsia.
Itsekkyys on sitä, ettei aseta toisen etua oman etunsa edelle. Ettei kanna vastuuta tulevaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:37"]
Myös velat ovat muista riippuvaisia ja he vaan röyhkeasti ottavat, mutteivat suotu antamaan. Tämä dilemma on varmaankin raskas kantaa.
[/quote]
Öö, mitä minä nyt olen ottamassa mutten antamassa? Meni kato ihan pikkuisen ohi.
Dilemmaa minulla ei ole. :)
[/quote]
Sinulle kelpaa muiden maksamat eläkkeet ja tuottamat palvelut, eikös vain. Äläkä nyt ala inistä että olet itse maksanut sen kaiken.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:07"]
Kuka tahansa, joka vertaa vapaaehtoista lapsettomuutta aatteeseen, ei ymmärrä velan ajattelua.
[/quote]
Ketä kuvittelet kiinnostavan velan ajattelu? Ei ketään.
[/quote]
On niitä vain tähän ketjuunkin tullut aika monta, niitä velan ajattelusta kiinnostuneita. :D
[/quote]
Vela vain kuluttaa itse eikä huolehdi tulevaisuuden vastuunkantajista.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:55"]
Sinulle kelpaa muiden maksamat eläkkeet ja tuottamat palvelut, eikös vain. Äläkä nyt ala inistä että olet itse maksanut sen kaiken.
[/quote]
Muiden maksamat eläkkeet...? Miten tuo nyt liittyy siihen, että minä en halua lapsia ja sinä haluat? En minä eläkettä vielä saa, ja voi olla, etten saa koskaan, jos satun kuolemaan ennen eläkeikää. Katos, kun koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan - huomenna, ensi vuonna, 10 vuoden päästä. :)
Ja kyllä minä olen antanut. Olin äitini omaishoitajana kuusi vuotta hänen kuolemaansa asti. Kai sinäkin sitten hoidat oman äitisi?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:56"]
Vela vain kuluttaa itse eikä huolehdi tulevaisuuden vastuunkantajista.
[/quote]
Mutta sinä huolehdit, joten hommahan on hoidossa! :) :) :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:42"]
Se onkin loistava vertaus kun rinnastetaan lapset ja prostituutio ja joku sharia-elämä.
[/quote]
Niin, tämä voi tuntua oudolta, kun et tosiaan ymmärrä, että jotkut ihmiset eivät todella halua niitä lapsia. Kerran toisensa jälkeen saa huomata, miten monella äiti-ihmisellä on jokin mentaalinen blokki, joka estää ymmärtämästä ihmisten arvostavan (ja inhoavan) erilaisia asioita. Minä valitsisin sharia-elämän silmääkään räpäyttämättä ennen vanhemmuutta, koska ainakin siitä minun olisi mahdollista pyrkiä kohti sellaista elämää kuin haluan. Vanhemmuus on pysyvää.
Mitään traumoja tähän ei liity. En vain missään tapauksessa halua lapsia.
Ei ne lapset kuulkaas niin kauheita petoja ole, ihan oikeasti :D. Mulla on lapset nyt alakoulussa enkä ymmärrä mikä nyt on sellainen asia josta joutuisin noiden ihanien olentojen takia luopumaan. Lapset on vauvoja ja taaperoita niin lyhyen aikaa. On kyllä älyttömyyden huippu väittää että sharia-lain keskellä elävä nainen olisi vapaampi kuin länsimainen lapsiperheen äiti. Teidän kauhukuvaelmat on suorastaan pelottavan epärealistisia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:17"]
Ei ne lapset kuulkaas niin kauheita petoja ole, ihan oikeasti :D. Mulla on lapset nyt alakoulussa enkä ymmärrä mikä nyt on sellainen asia josta joutuisin noiden ihanien olentojen takia luopumaan. Lapset on vauvoja ja taaperoita niin lyhyen aikaa. On kyllä älyttömyyden huippu väittää että sharia-lain keskellä elävä nainen olisi vapaampi kuin länsimainen lapsiperheen äiti. Teidän kauhukuvaelmat on suorastaan pelottavan epärealistisia.
[/quote]
Taidat olla vähän yksinkertainen? Tietenkään et pidä vanhemmuuden huonoja puolia kohtuuttomina, koska olet kerran halunnut lapsia ja koet saavasi heistä jotakin lisäarvoa elämääsi. Vapaaehtoisesti lapseton ei kuitenkaan missään tapauksessa halua niitä lapsia, joten tietenkin myös lapsiperhe-elämä olisi ahdistavaa ja onnetonta.
Ei tätä saa kääntämällä ja vääntämällä muuksi, kuin että itsekkäitä on ihmiset, jotka ei vaan halua huolehtia ja sitoutua vastuuseen tulevaisuudesta ja lapsista. Muu on saivartelua, johon vain ihmisellä, joka ei ole vastuussa muista kuin itsestään on aikaa. :-(
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:55"]
[/quote]
Muiden maksamat eläkkeet...? Miten tuo nyt liittyy siihen, että minä en halua lapsia ja sinä haluat? En minä eläkettä vielä saa, ja voi olla, etten saa koskaan, jos satun kuolemaan ennen eläkeikää. Katos, kun koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan - huomenna, ensi vuonna, 10 vuoden päästä. :)
Ja kyllä minä olen antanut. Olin äitini omaishoitajana kuusi vuotta hänen kuolemaansa asti. Kai sinäkin sitten hoidat oman äitisi?
[/quote]
Hei sinä "muiden maksamat eläkkeet", et vastannut tähän kysymykseeni, joten toistan sen. Kai sinäkin sitten hoidat oman äitisi?
Kissat se muuta vaadi kuin äärimmäisen MINÄMINÄ-itsekkyyden.