Omituisinta mitä isäntäpoppoo on tehnyt kyläreissullasi
Tuo ketju oudoista vieraista oli aivan hulvaton! Mitä omituisuuksia löytyy kyläilyjen toiselta puolelta, eli isäntien toiminnasta?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että mieheni veli ja hänen vaimonsa saattavat olla netissä pitkiäkin aikoja meidän kyläillessämme heillä. TV vähintäänkin on auki, eikä silloin kysellä mitä me haluaisimme katsoa.
Emme mielestäni käy niin usein, että tuollainen on sopivaa. Kun minä menen heille kylään, haluan viettää aikaa heidän seurassaan. Sama pätee meillä vieraillessa.
Kommentit (1052)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:58"]
Hirveitä juttuja käyny ihmisille.:D
Mulla taas oli yhdessä kyläpaikassa kauhea mustasukkaisuus mun kännykästä. Olisin ymmärtänyt jos se puhelimen räplääminen häiritsee pöytäkeskustelua tai jotain yhdessäoloa, mutta istuimme vain rentona katsomassa TV:tä jolloin se ei katkaissut mitään huumaavaa keskustelua. Muutenkin sovin puhelimitse ihan työ- ja kouluasioita, enkä käsittänyt miksi emäntää olisi häirinnyt puhelinliikenteeni - olimme kuitenkin paljon tekemisissä, joten se ei johtunut siitäkään että olisin täysin vieraan tyypin kanssa tekemisissä. En vaan käsitä. Yksissä bileissä missä oli paljon porukkaa saman emännän luona, sain taas viestejä ihmisiltä ja vastailin. Lopulta puhelimeni katosi ja vuotta myöhemmin se muka mystisesti löytyi jostain piilosta jonka olin kyllä illan jälkeen tarkistanut useaan otteeseen. Selvisi, että emäntä oli piilottanut puhelimen koska räpelsin sitä liikaa. Hohhoijaa.
Olen kans törmännyt noihin ihmisiin, jotka säätävät koko ajan jotain yhdellä syötöllä. Rätti kädessä ympäri asuntoa tai muuta vastaavaa, ei ollenkaan sellaista luonnikasta yhdessäoloa. Yksi tuttava oli todella hyvä puhelimessa, mutta kasvokkain se oli ihan hirveän levoton ja tulin vain pahalle päälle sen sähläämisestä vierailuiden aikana.
Sitten joskus kun olin vielä kummi yhden tutun lapselle ennen kuin irtisanouduin tehtävästäni erinäisistä syistä johtuen, menin sinne sovittuna aikana katsomaan lasta ja sopimaan lapsen synttäreiden järjestämisestä. Olin sanonut etukäteen, että mulla ei ole kauheasti aikaa ja otan kalenterin mukaan, sovitaan järkkäilyt ja niin edelleen. Sen sijaan, että suunniteltiin mitään, kummipojan äiti oli nenä kiinni teeveessä kaiken aikaa, ei vastannut kysymyksiini ja käski selata vaan jotain juhlakirjoja ottamatta kantaa mihinkään.
Synttärit jäivät syystäkin osaltani järjestämättä enkä osallistunut koko kutsuille.
Mielenkiintoisia olivat myös näiden edellä mainittujen kanssa vietetyt baari-illat. Ei jumankauta, ei enää ikinä..
[/quote]
jos joku tulee kylään ja räplää koko ajan puhelinta, se on tosi ÄRSYTTÄVÄÄ !!! + erittäin epäkohteliasta, ja en todellakaan ole kateellinen kenenkään puhelimelle.
[/quote]
Osus ja uppos näköjään aika pahasti.;-) Sisälukutaito on mun mielestä oleellisin asia minkä oppii jo peruskouluaikana. Missä kohtaa sanoin räplänneeni puhelinta koko ajan siten, että se häiritsi kanssakäyntiämme? Entä tuliko mieleen, että aikuisen ihmisen tulee tajuta ettei se voi olla huomion keskipisteenä kaiken aikaa? Mun puhelimella ei paljoa muuta tehty kuin näppäilty viestejä tai just soiteltu, joten turhaan en sitä plärännyt siinä. Ensinnäkin tilanne oli se, että istuimme katsomassa teeveetä ja kaveri ei ollut minuuttitolkulla puhunut mitään. Mua ei kyseinen ohjelma paljoa kiinnostanut muutenkaan ja frendi kun halusi katsoa sitä etten saanut puhua halaistua sanaa, niin miksen sitten vastaisi viesteihin? Ja miten epäkohteliasta se on, että kesken puhelun kaveri ottaa luurin ja alkaa raeta linjan toisessa päässä olevalle et "Soitat mun kaverille myöhemmin, se on mun kaa nyt!" Ymmärtäisin tämän puhelinraivon paljon paremmin, jos hän olisi oikeasti vaatinut huomiotani. Todellisuudessa se ihminen oli vain luonteeltaan todella obsessiivinen ja määräilevä, joten mun puhelimenkäyttö ei ollut se ongelma vaan se ettei se sopinut hänen pirtaansa. Onko AV-palsta nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että jos kaverin puhelimen käyttö rasittaa liikaa kotibileissä, on ihan oikein piilottaa se puhelin ja väittää aivan pokkana että sitä ei löydy mistään? Kansankielellä sitä kutsutaan varastamiseksi. Huhheijaa.
[/quote]
Se emäntä teki aivan oikein, harmi kun et edes siitä tajunnut. Sun maailma ei kaadu eikä kaverit katoa vaikkei niille heti sillä sekunnilla vastaa. On kohteliasta pitää se puhelin taskussaan ja vastata vain jos on todella tärkeää asiaa. Enpä enää ihmettele miksi opettajat valittavat kun lapset pelaa ja räplää puhelimilla tunnilla, kun ei se haittaa ketään. Kavereille pitää vastata heti. Ja joka muuta sano nipottaa, kun ei tajua kuinka tärkee se puhelin on ja kuinka se ei haittaa ketään. Minä minä minä minä minä...
Koita nyt vähän päästä siitä puhelinaddiktiostasi, ei sitä koko ajan tarvi räplätä. Jos kaverit ei jaksa odottaa hetkeä niin ei ne mitään oikeita kavereita ole. Juhlissa känny pidetään taskussa tai laukussa. On NOLOA koko ajan räpeltää sitä saamarin puhelinta. Ja vielä nolompaa on selitellä omaa moukkamaista käytöstään ja vierittää syytä toisten niskoille.
392:n ajatuksenjuoksusta en nyt muuten tiedä, mutta enpä minäkään pidä sitä hienona "opetuksena", jos varastaa käytännössä toisen puhelimen... :) Onhan jatkuva puhelimen plärääminen epäkohteliasta jos on varta vasten toisen luokse kylään mennyt, mutta tuo tv:n toljottaminen kyllä ihan yhtä lailla epäkohteliasta jos vieras on tullut kylään. Että näin. :)
Onkohan täällä kukaan tökerösti käyttäytynyt emäntä/isäntä tunnistanut itseään?
Up! Saamastani miinuspeukusta huolimatta! ×D
eräs sukulaiseni on mestari tässä lajissa, kyläreissuilla siellä on nähty mm. seuraavaa:
- Emäntä vetää eurokoon Finlandia-pullon vieraiden edessä suunnilleen ykkösellä alas ja alkaa laulaa
- Äskeiseen liittyen, laulaa koko yön ettei vieraat varmasti nuku
- Täällä jo mainittu avaimenreiästä tirkistely, mutta videokameran kanssa
- Vetää nälkäisten lapsiensa nenän edessä kaikki tuliaisherkut yksin ja naureskelee niille lapsille kun sillä tavalla kuolaavat vieressä
- Esittelee jotain överiksi vietyä kokoelmaa jostain asiasta, esimerkiksi sata muovikukkaa eteisessä tms.
- Haukkuu vieraat aina jälkeenpäin
Ei varmaan tarvitse sanoa että ei ole meidän perheen suosituin kyläpaikka :D
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:12"]
en enää tykkää käydä tyttäreni kummitädin luona kylässä, koska tämä räpälää jatkuvasti joko tablettia TAI kännykkää TAI menee makkariin nettiin. tunnelma on vaivaantunut & tunnen itseni ei-toivotuksi, vaikka vierailu olisi sovittu viikko etukäteen..
kuulostaa ihan yhdeltä kaveriltani!!! juuri noista syistä vähensin käyntejä, enkä myöskään pyydä meille kun on nenä kiinni siinä kännykässä ihan koko ajan.. alkaako sattumalta kirjaimella N?
kännykän malttaa laskea alas röökitauon ajaksi ja niitä onkin sitten viidentoista-minuutin välein ! en itse polta ja saan valita, menenkö seuraksi vai jäänkö yksin kyökkiin istumaan..
[/quote]
:D no joskus teininä olin poikaystäväni luona, eli hänen porukoidensa kotona yötä ja vapaapäivinä tuli nukuttua pitkään. Makkarin oveakin varmaan pidettiin lukossa koska poikkikseni vanhemmilla oli tapana laittaa herätyskello huutamaan täysillä "meidän huoneen"oven taakse. Jälkeenpäin hupaisaa kuvitella kuinka he naama pokerilla jatkavat ruuanlaittotouhuja ym.herätyskellon huutaessa kokoajan kovempaa ja pidempään,me sitten ehkä jossain vaiheessa heräillään ääneen eikä kyllä kurillakaan pidetä mitään hirveetä kiirettä hälytystä kuittaamaan :D röyhkeetä,mutta näin 15v myöhemmin hymähdyttää:D
Aikoinaan ystäväni kutsui mut heidän mökilleen, tulin junalla asemalle kaupunkiin ja ystäväni tulikin avomiehensä kanssa silloin pois mökiltä lausuen "tulimme mökiltä".
Niinpä niin.
Vuosien aikana ehdin jopa yhden kerran käydä siellä
mökillä.
meillä ei mitään noin kauheaa ole käynyt, mutta oppiihan sitä, että miten pitää kenenkin luona olla.
Miehen vanhemmat kun kutsuvat mökille ja ilmoittavat ettei mitään tarvitse tuoda, niin ruuat pitää kyllä ostaa ja joku tuliainen viedä. Tuliaisesta ilahtuvat ja ruokaa ei riitä kaikille, jos ei sitä osta. Lasten kanssa varsinkin on ihan mahdotonta olla siellä ilman omia ruokia.
Kurjaa on se, että anoppi oikeasti kuvittelee tekevänsä kaikille ruokia. Sitten vain pitää päättäväisesti ryhtyä "samalla näitä lihoja grillaamaan, kun niitä makkaroitakin".
Ja joo, se oli ensimmäinen järkytys. Anopin mökillä saatetaan syödä koko viikko pelkkää makkaraa, kun on näitä "terveellisiä broilermakkaroita". YÖK! En juuri tykkää makkaroista, elin yhden viikon leivällä ja salaatilla ja kahdella perunalla/päivä. Seuraavalle reissulle tajusimme tulla omalla autolla (pääsee kauppaan) ja ostaa omat eväät mukaan.
että isäntäväki jatkaa piha- ja kotitöiden ja omien juttujensa (koneella istuminen, leffan katsominen yms) tekemistä, kun vieraat tulevat kylään. Ymmärrän jos visiitti on viikon verran tai pidempi, mutta viikonloppuvierailulla aivan käsittämätöntä käytöstä. Samoin tuo, että vieraat laitetaan osallistumaan ruoanlaittoon tai ostamaan ruokia. Minut äiti kasvatti aina niin, että vieraiden tullessa pitää pöydän olla katettu ja ruoan jo porisemassa, ja yksinään ei mennä nettiä selaamaan kun on emäntänä. Jos ei jaksa vieraita kestitä tai pitää seuraa, niin miksi IHMEESSÄ niitä pitää kutsua? Ei vaan uppoa aivoon..
Itse olen joskus myös käynyt kylässä niin, ettei ole tarjottu mitään ruokaa. Sanottu vain että "meillä on tapana, että otetaan ruokaa kun on nälkä". En tietysti kainona kehdannut ja kun on pienestä pitäen opetettu, ettei toisten kaapeille mennä, niin siinä ollaan sitten oltu nälissään iltaan asti, kunnes isäntäväkeä itseään alkaa nälättämään.. ja silloinkin syövät suunnilleen vain leipää. Mielestäni on ihan kohteliasta kysellä säännöllisesti vierailta, että onko nälkä.
Joskus myös nuorempana ollessani ensimmäistä kertaa eräällä vielä vanhempien luona asuvalla kaverillani kylässä, tämä alkoi riitelemään mitättömästä asiasta perheensä kanssa. Hirveä huuto ja itku joka kaikui ympäri taloa, minä hyvin vaivaantuneena istuskelin kaverin huoneessa miettimässä, milloin lähtee seuraava bussi kotiin.. en tainnut mennä toista kertaa.
Kolmannessa paikassa taas ei ollut myöskään varattu mitään ruokaa koko viikonlopun varalle. Käytiin porukalla ravintolassa syömässä iltapäivästä, ja illalla ei ollutkaan tarjolla kuin teetä. Maha murisi aamulla ilkeästi.
Mietin aina ovatko nämä ruoattomat tapaukset vain nuukia eivätkä tahdo polttaa rahaa vieraiden ruokkimiseen, vai ovatko he oikeasti niin pieniruokaisia että jaksavat koko päivän yhdellä aterialla.
pannariin, jonka söivät jokin aikaa sitten....yök
ettei tosiaan kutsutulel vieraalle älytä tarjota mitään, kun ei satu oma kahviaika olemaan käsillä.
Mitä taas tulee minuun, olen heti keittämässä kahvia, kun tulee vieraita. Siihen äitini kerran sanoi, että vaikutan siltä kuin haluaisin vieraat äkkiä pois...
mua ei ihmetytä missään mikään sen kummemmin, mutta eräs asia alkaa vit*ttamaan aika pian saapuessamme ko paikkaan, mihin meidät on kutsuttu. Nimittäin tämä kovaääninen emäntä saattaa monen monta kertaa yhden kyläilyn aikana keskeyttää minun tai mieheni jutun jollain miehensä tai lapsensa käskyttämisellä. Ja niin paljon meidän jutut kiinnostaa, ettei rouva ikinä edes kysy, että miten juttu jatkui. Eli miks helvetis meidät sinne kutsutaan... Hyvät ihmiset, ÄLKÄÄ PUHUKO TOISTEN JUTTUJEN PÄÄLLE!
Olen ollut kylässä ja en minä voi enkä kehtaa omin
päin mennä siellä ruokaa tekemään, kyseessä kaverini.
Sitten olen saanu kuulla että "miksi et täällä tee sitä ja sitä" kun kerroin tekeväni ruokaa läheisilleni.
Kerran emäntä alkoi mielenosoituksellisesti tekemään ruokaa aamulla puoli kahdeksan kun me muut nukuttiin. Siis tämä samainen ihminen.
kodissa, jossa minä ja perheeni emme olleet koskaan ennen käyneet. Emäntä veti mut ekas puoleks tunniks - tunniks sivuun, käytiin tilat läpi huone huoneelta: WC-säännöt, kylpyhuonesäännöt, keittiösäännöt, jääkaappisäännöt, ruokailusäännöt, lasten säännöt, leikkisäännöt. Sit mentiin ulos ja jatkettiin keinusäännöillä, hiekkalaatikkosäännöillä, leikkimökkisäännöillä jne. Ja sit rouva sanoi mulle lopuks, että hän ei edes työssään ole tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät ajattele samalla tavalla kuin hän, vapaa-ajalla ei senkään vertaa.
Ja siitä huolimatta meidät on kutsuttu uudestaankin, vaikka mielestäni hän sanoi ihan suoraan, että minä en ole toivottua seuraa. Mutta olen sitten ajatellut, että isomman porukan vuoksi hän yrittää sietää minua, mutta pisti minulle kovat säännöt heti alkuun, etten tee enää mitään muuta häntä ärsyttääkseni. Kukaan muu ei kuulemma ole saanut ihan tuollaista luentoa. Eikä niitä satoja sääntöjä pysty millään noin lyhyessä ajassa oppimaankaan
klo 19. Mutta anyways minusta on kohteliasta ilmoittaa asiasta kuin vain hävitä.
Taitaa olla käytöstavat hukassa monilta ;)
saaneella pariskunnalla, kun meillä ei vielä ollut lapsia (niiden lapsi oli kyllä jo vuoden). Klo 20 molemmat lähtivät nukuttamaan esikoistaan yhdessä makuuhuoneeseen (eivät sanoneet mitään.
Yhdeksän jälkeen perheen nainen tuli ulos huoneesta ja sanoi, että lähdette varmaan samalla, kun hän pissattaa koiran.
No ei oltais tultu alunperin tai oltais lähdetty jo klo kahdeksan, jos olisivat pyytäneet :PNuo ovat todennäköisesti pitäneet teitä niinä vieraina, jotka eivät tajua lähteä, vaikka heidän lapsensa nukkumaanmenoaika koittaa..
muihin.
Meidät oli kutsuttu uutta vuotta vastaanottamaan tuttavaperheen luo (molemmat erikoislääkäreitä eli rahasta ei todellakaan pulaa). Meidän lisäksi paikalla oli toinenkin perhe vieraisilla.
kutsu oli kello kuudeksi ja tosiaankin puolen yön yli siellä oltiin. Noin seitsemältä tarjottiin salaattia (!), mutta muuten tarjoilu oli pelkästään nestemäistä eli muutama lasi viiniä tai olutta. Ei mitään naposteluja tmv.
Oltais toki syöty ennen kylään tuloa, mutta kun isäntäperhe nimenomaan teroitti, että siinä illan aikana tarjoilevat illallista.
Pahimipia paikkoja on kuitenkin ne, kun isäntäpariskunta alkaa riidellä. Me ollaan ihan tietoisesti alettu jättää väliin ne illanistujaiset, joista jo etukäteen tietää, että ensimmäisten viinilasillisten jälkeen samat riidat ja vittuilu taas alkavat.
ajoimme miehen sukulaisiin 400km päähän viikonlopuksi ja mukanamme kaksi alle 4v lasta. Oli puhetta että ei lähdetä mitään mukanamme kuskaamaan, että käymme sitten emännän kanssa yhdessä paikanpäällä ruokakaupassa ja laitamme sitten myös yhdessä víikonlopun ruoat. No menimme kauppaan. Emäntä otti kärryt. Ajattelin että nämä yhset kärryt riittäisivät....no pian huomasin kun siinä aloin ääneen pohtia että mitä laitettaisi koko porukalle ruoaksi että kaikille maistuisi jne,että emännällä ei ollut tarkoituskaan laittaa mitään YHTEISTÄ ruokaa vaan minä laitan omalle perheelleni ja hän omalleen!!! Vaivaantuneena hain omat kärryt. Kyselin emännältä että mitä juustoa ja levitettä heillä on niin ei m uistanut, ja pyysi että osta varuilta omat!! No ostin sitten viikonlopuksi ihan kaikki perustarvikkeet voista lähtien ja tasan omalle perheelleni ruoat. Sitten kävikin niin että isäntäperheen lapsille ei kelvannutkaan niitten omat ruoat ja vanhemmat sitten meille kitisi että pitäähän meidän jakkaa heidän pentujensa kanssa ruokaa kun heidän niin tekee mieli tai tulee paha mieli. No ne karat söi sitten meidän ruokia. ne pennut söi mmeidän lasten jogurtit, mutta me ei saatu ottaa korvaavasti sitten heidän jogujaan kun ne kuulema kelpaa sitten kun olemme lähteneet. Kotiin lähtiessämme mietimme sitten että kun jäi leipää ja levitettä yms yli että mites saamme ne kotiin kun ei ollut kylmälaukkua niin emäntä nohevasti tähän kommentoi että jättäkää vaan tänne niin ei mee pilalle, kyllä he ne loput syö! Vittu miten törkeetä!!!
Miehen kanssa kutsuttiin heidät myöhemmin vatsavierailulle ja ajattelimme että samalla kaavalla mennään, niin kun olin naisen kaanssa kaupassa niin hänellä ei ollutkaan kukkaroa mukana ja maksoin sitten kaiken!!! Otti kyllä hyllystä kaiken mitä halusi!!! Ja kun meidän lapsi halusi ottaa jääkaapista jogua niin komensi että älä ota kun hän on sen ostanut omalle lapselleen ( minä siis maksoin ) annoin lapselleni luvan syödä. Ruoka aikaan sitten kuvittelin että laitettaisi niitä ruokia yhdessä, niin olkkarista kuului kuinka nainen kehui miten ihana on välillä olla kylässä kun ei tarvii ite laittaa ruokaa, että saa vähän vapaata!! Lähtiessään napisivat yhdessä miehensä kanssa kun en antanut ottaa mukaan mielimakkaroitaan joitka olin itse ostanut! Ei olla soiteltu kohta vuoteen!!!
Olin menossa yli kahen tunnin matkan takaa katsomaan kummilastani ja sitten lapsen äiti ilmoittaa, voinko tulla heille vasta kolmelta, kun lapsi herää yleensä silloin päikkäreiltä. ystävä ties, että busseja tuli harvasti ja tulin sellasella bussilla sitten, että jouduin kaksi tuntia istumaan pikkukaupungin kahvilassa ja odottamaan, että kello tulee kolme ja pääsen heille kylään. Olisin voinut olla paikalla heillä neljä tuntia, mutta puolet piti siis istua jossain kuppasessa kahvilassa ja sitten kaksi tuntia ehdin olla heillä kylässä kun viimenen bussi takaspäin lähtikin jo. Olisin voinut olla yötäkin mutta sanottiin melekee suoraan ettei sovi. En kyllä ees suoraan sitä kysyny, mutta silti ilmastiin, että päiväkäynti ois ok, ei muuten. Ja heillä tosiaan kyseessä oli viiden huoneen omakotitalo!!! En tosiaan olis ollu niin äänekäs, että vauva ei ois voinu nukkua rauhassa päikkäreitään! Ja sitten tää kummitytön äiti pyytelee aina käymään taas ja syyllistää kun en pääsekään. Joo. Rahaakin meni kivasti sitä varten, että sain kuulla olevani puolet suunnitellusta reissusta jossain kahvilassa... Hiphei...