Omituisinta mitä isäntäpoppoo on tehnyt kyläreissullasi
Tuo ketju oudoista vieraista oli aivan hulvaton! Mitä omituisuuksia löytyy kyläilyjen toiselta puolelta, eli isäntien toiminnasta?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että mieheni veli ja hänen vaimonsa saattavat olla netissä pitkiäkin aikoja meidän kyläillessämme heillä. TV vähintäänkin on auki, eikä silloin kysellä mitä me haluaisimme katsoa.
Emme mielestäni käy niin usein, että tuollainen on sopivaa. Kun minä menen heille kylään, haluan viettää aikaa heidän seurassaan. Sama pätee meillä vieraillessa.
Kommentit (1052)
Mä olen miettinyt, että miten voi 5-vuotiaan nukuttaminen kestää puoli tuntia? Ja samoin nämä keskeyttäjälapset... Kyllähän omani yrittää keskeyttää aina välillä vieläkin, mutta hyvin harvinaista se on. Tehkööt jotakin muuta, kun äidillä on kaveri tai vieraita.
nukkumaan menossa! Meillä on aina ollut politiikka, että iltasatua ei lueta, jos on vieraita illalla. Muuten se luetaan aina. Lapsikin (4v.) sen ymmärtää, että joskus on erikoistilanteita ja vanhempien pitää huomioida vierailijoita, eikä voi istua lapsen seurana hänen huoneessaan satukirjan kanssa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin hemmoteltu lapsi (enkä tarkoita ihan pieniä vaan just 4-8 -vuotiaita), jota pitää paapoa iltatoimissa tolkuttomia aikoja ja vieraat istuu sohvalla odottamassa. Tottakai iltapesut, peittelyt jne. Mutta kyllä niista pitäisi 10-15 minuutissa suoritua, kun kerran on vieraita kylässä.
Toinen lapsiin littyvä superärsytys on nämä mammat, jotka ei voi jutella vieraiden kanssa, kun koko maailma pyörii oman taaperon ympärillä. Yhdellä ystävälläni on tälläinen lapsia ja juttelu lapsen läsnäollessa on mahdotonta. Lapsi keskeyttää ihan koko ajan. Ei puolta minuuttia mene. Äidin puhe katkeaa heti tai kääntää huomionsa vieraan puheesta ja kuuntelee aina ensisijaisesti lastaan. Lapsi saattaa sanoa jatkuvasti "äiti" ja siihen äiti keskeyttää kaiken heti. "niin, mitä asiaa?", johon lapsi ei sano mitään. Ja taas mietitään, mihin juttu jäi. Samoin tälläinen lapsi vaatii vanhemman leikkimään kanssaan vieraiden aikana ja jos ei saa tahtoaa läpi kiukuttelee. ÄRSYTTÄVÄÄ!
Yksi tätini oli kutsunut kylään, myös meidän collie oli kutsuttu. Tätipä sitten imuroi sen viikonloppuvierailun aikana joka aamu ja ilta,
ettei ne koiran karvat vaan imeydy hänen tekstiileihinsä :-))) (ei ollut edes nuorella koiralla vielä ollut ensimmäistä karvanlähtöaikaa)
Toinen tätini kutsuu aina mökilleen ja painottaa, että hän huolehtii ruoista. Ollaan opittu ajamaan sinne marketin kautta ja ostamaan pari kassillista ruokaa ja juomaa, kun hän ei todellakaan käsitä, että lapset syövät yhdellä aterialla sen minkä hän vuorokaudessa ;-D
Samaisella tädillä on tiukasti saunapäivät KE ja LA: jos mökillä tehdään ruumiillista työtä esim.pihahommia, vesakon raivuuta tms. ainut peseytymismahdollisuus on uida järvessä, kun saunalla ei vesiä lämmitetä ellei ole saunapäivä!
Itse en kyläile enää paikoissa, joissa ei ole tarjoilua. Päälle kolmikymppisenä minun ei todellakaan ole pakko mennä kylään ihmisille, jotka muistuttavat kutsussa, että kaikilla oma pullo mukaan. Tai sitten, että meillä on nyyttärit ja laitetaan itse ruoka.
Ei todellakaan. Ei parane vieraita kutsua, jos ei ole varaa kestitä.
Meillä pistäytyy tuon tuostakin joku eikä mun mies läheskään aina tule edes tervehtimään jos vaikka lepäilee sängyssä. Tänään viimeksi kaksi eri ihmistä oli kylässä eikä kumpaakaan edes tervehtinyt. Molemmat sellaisia tosin joita nähdään monta kertaa viikossa.
Ei pahalla, mut sun mies taitaa olla joko outo tai sitten vain todella sivistymätön moukka.
Mä olen miettinyt, että miten voi 5-vuotiaan nukuttaminen kestää puoli tuntia? Ja samoin nämä keskeyttäjälapset... Kyllähän omani yrittää keskeyttää aina välillä vieläkin, mutta hyvin harvinaista se on. Tehkööt jotakin muuta, kun äidillä on kaveri tai vieraita.
nukkumaan menossa! Meillä on aina ollut politiikka, että iltasatua ei lueta, jos on vieraita illalla. Muuten se luetaan aina. Lapsikin (4v.) sen ymmärtää, että joskus on erikoistilanteita ja vanhempien pitää huomioida vierailijoita, eikä voi istua lapsen seurana hänen huoneessaan satukirjan kanssa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin hemmoteltu lapsi (enkä tarkoita ihan pieniä vaan just 4-8 -vuotiaita), jota pitää paapoa iltatoimissa tolkuttomia aikoja ja vieraat istuu sohvalla odottamassa. Tottakai iltapesut, peittelyt jne. Mutta kyllä niista pitäisi 10-15 minuutissa suoritua, kun kerran on vieraita kylässä.
Meillä valitettavasti on lapsi, joka ei jostain syystä siedä poikkeamia iltarutiineissaan. On yliärsyttävä iltaisin jos meillä on vieraita tai olemme itse kylästelemässä. Silloin oikeasti on kaikille helpompi, että hänen kanssaan vietetään se puoli tuntia. Muutoin lapsi riekkuu ja valvoo puolille öin. Ei hän sitä tahallaan tee. Olemme monta kertaa asiasta etukäteen puhuneet ja sopineet toimintatavan, mutta menee joillekin ylikierroksille väsyttyään liikaa, eikä rauhoittuminen onnistu.
Lapsi itsekin ymmärtää tämän, mutta tarpeeksi väsyneenä "sekoaa". Vaihe mennee ohi, kuten siskoltaankin meni. Kerromme toki kylään tulijoille asianlaidan. Samoin mennessämme itse kylästelemään. Siksi tykkäämmekin pidemmistä vierailuista enemmän. Ensimmäisen illan jälkeen asiat sujuvat taas omalla painollaan. Lapsi on viisivuotias, kohta kuusi.
Lisään vielä, että kunhan nukahtavat, nukkuvat aamuun asti. Se on iso helpotus. Näin ei nimittäin ollut vielä pari vuotta sitten, vaan yöunet häiriytyivät erittäin helposta. Jopa vartin verran myöhästynyt nukkumaanmeno aiheutti sen, että yöllä herättiin kahdelta eikä unta enää tullut. Ja ei, ei lapsia tähän opetettu. Mutta kantapäänkautta opin kyllä itse asian. Eräskin yö tuli valvottua. Onneksi tämä ominaisuus poistui n. kolmivuotiaana.
Keskeyttämiseen meillä kyllä on selvät sävelet. Lapset saavat olla olemassa ja samassa tilassa, mutta pitää antaa muillekin puheenvuoro. Myöskään pöydästä ei närpitä etukäteen mitään.
Ai niin, tuo on kans erittäin kummallista. Että jotkut vanhemmat antaa lastensa närppiä kahvipöydästä parhaat herkut ennen kuin muut edes ehtivät pöytään. Tai syödä viisi suklaakeksiä, kun tarjolla on seitsemän koko porukalle.
Meillä on joko eri kattaus lapsille ja aikuisille. Riippuu siis porukan määrästä. Tai kaikki yhdessä. Eikä pöydästä oteta ennen kuin kahvit ja mehut on kaadettu.
saaneella pariskunnalla, kun meillä ei vielä ollut lapsia (niiden lapsi oli kyllä jo vuoden). Klo 20 molemmat lähtivät nukuttamaan esikoistaan yhdessä makuuhuoneeseen (eivät sanoneet mitään.
Yhdeksän jälkeen perheen nainen tuli ulos huoneesta ja sanoi, että lähdette varmaan samalla, kun hän pissattaa koiran.
No ei oltais tultu alunperin tai oltais lähdetty jo klo kahdeksan, jos olisivat pyytäneet :PTuo ketju oudoista vieraista oli aivan hulvaton! Mitä omituisuuksia löytyy kyläilyjen toiselta puolelta, eli isäntien toiminnasta?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että mieheni veli ja hänen vaimonsa saattavat olla netissä pitkiäkin aikoja meidän kyläillessämme heillä. TV vähintäänkin on auki, eikä silloin kysellä mitä me haluaisimme katsoa.
Emme mielestäni käy niin usein, että tuollainen on sopivaa. Kun minä menen heille kylään, haluan viettää aikaa heidän seurassaan. Sama pätee meillä vieraillessa.
Tämä on sattunut meille joskus, mutta toisinpäin. Lapsettomat ihmiset eivät usein ymmärrä, että lapsiperheen vanhemmat voivat olla väsyneitä ja odottaa sitä rauhallista hetkeä, mikä tulee kun lapsi menee nukkumaan. Meillä oli aikoinaan kuopuksen nimiäiset, esikoinen kolmivuotias. Aamusta asti oltiin laitettu ja siivottu ja hoidettu lapsia siinä samalla. Kutsussa oli ilmoitettu juhlien kesto (14-17) ja lapsen kummi, joka on hyvä ystäväni, lähti kahdeksalta! Vähän siinä teki mieli jo kuuden-seitsemän maissa sanoa, että nyt voisimme olla mielellään jo perheen kesken, kun vauva huusi väsymystään ja mieheni kanniskeli häntä makuuhuoneessa ja minä "viihdytin" ystävää ja miestänsä olohuoneessa. Ei siinä mitään, olivat ajaneet pari tuntia juhliin ja näemme harvoin, ettei ei se nyt niin kellon tarkkaa ole, mutta reilu tunti "yli juhla-ajan" olisi kyllä riittänyt siinä tilanteessan ;)
menivät toiselle puolen Suomea sukulaisiin, käyvät todella harvoin sielellä. Isäntäväki kuitenkin viettää viikonkin kesässä vanhempieni luona täysihoidossa. Ruokaa ei ollut juuri tarjolla, kävivät itse ostamassa ja laittoivat, illalla saunassa todella kova komento vedenkulutuksesta, vieraat komennettiin pois suihkusta kesken pesun, ettei lämmintä vettä kulu liikaa.
Eikä kykeessä ollut mikään ns. varaton perhe, jolloin olisi edes jollakin tavalla ymmärtänyt tilanteen.
lapsuudenkaverini luona. Juttelimme kaverin kanssa olkkarissa, kun hän lähti makkarissa piipahtamaan (missä oli hänen poikaystävänsä). Ei näkynyt kaveria takas, lueskelin lehtiä ja ihmettelin. Tulivat sitten molemmat posket punaisina makkarista jonkun ajan kuluttua. Kiusallista!
Edesmennyt anoppini oletti pitkään, että tuomme lapsillemme omat ruoat mukaan (tuodaanhan katsos vauvoillekin). Kerrankin he kutsuivat meidät syömään ja kun pääsimme perille (matkaa 250 km), niin appi ja anoppi olivat jo syöneet*. Ruokana oli perunaa ja porsaankyljyksiä, perunoita oli kattilassa 3 ja kyljyksiä padassa 2... Oli hiukan ei-tervetullut olo. Kun aloimme jakaa kyljyksiä lastemme kanssa, anoppi tajusi virheensä ja alkoi kiireesti keittää makaronia.
* Heillä on aina ruoka klo 15, tulimme ehkä puoli tuntia myöhässä, lasten kanssa autoilu on niin vaikeasti ennustettavaa.
Kaveripariskunta alkoi tapella kovaäänisesti ja yritti vetää minua ja miestäni siihen mukaan. "Vittu toi Matti ei tee ikinä yhtään mitään täällä! Aina mä saan tehä kaikki kotityöt! Eikö niin, että teillä Timo osallistuu" jne. Siinä sitten haukkuivat ja huusivat. Olipa mukava tunnelma illanvietolle.
Alkoi nimittäin jostain syystä tämä vuosikymmenien takainen episodi taas ärsyttää, kun jostain syystä pälkähti päähäni.
Olin joitakin kuukausia kestävällä ulkomaankomennuksella ja silloinen poikaystäväni jäi asumaan Suomeen. Olin saanut juhannuksena vapaata niin, että saavuin Suomeen aatonaattona ja lento takaisin oli sitten heti juhannuksen jälkeen. Kotiin tultuani ehdin siinä juuri laittaa matkalaukkuni lattialle, kun tämän hyypiön puhelin soi ja joku kaveri siellä soitti alaovelta, että tule jo, mennään. Minä sitten kyselin, että mihin menet, kauanko olet jne. No miekkonen vastasi että lähden juhannukseksi Nummirockiin. Ja niin se sitten lähti.
kun mennään esim yökylään, ei isäntäpariskunnan täydy luopua täysin kaikista rutiineistaan siksi ajaksi. Varsinkin jos on lapsia.
Tämäkin riippuu kuinka läheisiä vieraita kyseessä, soa varmaan kauhistuisi kuinka "huonosti" kohdellaan lähimpiä ystäviä/perheenjäseniä kun tulevat kylään :D. Saatan esim parhaan ystävän kanssa tingata siitä kumpin keittää aamukahvit jne. Olemme siis joskus asuneet kämppiksinäkin. Ja todellakin olemme välillä netissä/katsomme tv:tä ja niin vieraatkin tekevät. Mutta en kehtaisi toki kaikille olla samanlainen..
Kaikista kamalimpia reissuja on ollut kun ei ole kokenut itseään toivotuksi vieraaksi. Esim ei ole saanut yöksi liinavaatteita tai suihkuun kunnon pyyhettä :O Tai siis, meille kun tulee vieraita, niin on aika selvää että heille tarjotaan pyyhe, ja yöksi puhtaat liinavaatteet.
Ja kaikista oudointa on ollut kun, on itse lomalla, ja isäntäpariskunta haluaa herätä klo 7 (vaikka ei töitä), niin he olettavat että vieraatkin nousevat klo 7. Tuosta olen sisimmissäni ollut aika loukkaantunut.
Joillain on myöskin tapana että ruuanlaittoon pitäisi vieraiden osallistua ja tyrkyttää itseään. Itse olen aina vieroksunut tuota (ellei olla isommalla porukalla sovittu että tehdään esim tortilloja). Kaikista kamalimpia kokemuksia ovat siis olleet, kun olen tajunnut että emäntä on loukkaantunut (ja loppuvierailun vinoillut), kun en ole tarjonnut apuani ruuanlaittoon heti saavuttuani pitkän matkan päästä. Olen jotenkin tottunut, että kun sitä apua oikeasti tarvii, sitä myös osataan pyytää..
Kieltävät koskemasta mihinkään leluihin, koska heidän mussukat eivät pidä siitä, että joku koskee heidän aarteisiinsa. Voi paskat, ajat jonnekin monen tunnin matkan ja lasten pitäisi sen autoilun jälkeen istua sohvalla koskematta, leikkimättä. Pyörät, ja kaikki pihalelut laitettu pois.
JA korostan että lapsemme eivät todellakaan ole mitään huono käytöksisiä tai riehujia.
Toinen on että käyt kerran vuodessa/puolessa toista vuodessa kylässä kaukaisilla kavereilla, niin heti perille päästyämme rouva pyytää kanssaan kauppaan ja jakaa ostokset, joista itse maksaa vaipat ja vessapaperit +muutamia ruokia. Minulle jaa sitten loput. Ei, ei... En viitsisi. Ja kysymyksessä yhden yön kyläily, johon itse varasimme matkaan jo kaikki ilta ja välipalat lapsille + grillattavat ja toimme tuliaisiksi kahvia ja muuta naposteltavaa.
saaneella pariskunnalla, kun meillä ei vielä ollut lapsia (niiden lapsi oli kyllä jo vuoden). Klo 20 molemmat lähtivät nukuttamaan esikoistaan yhdessä makuuhuoneeseen (eivät sanoneet mitään.
Yhdeksän jälkeen perheen nainen tuli ulos huoneesta ja sanoi, että lähdette varmaan samalla, kun hän pissattaa koiran.
No ei oltais tultu alunperin tai oltais lähdetty jo klo kahdeksan, jos olisivat pyytäneet :P
Kuulostaa, että olitte aika pitkään kylässä. Itse olisin huikannut heipat nukutusvaiheessa isännille. En todellakaan odottele, että meidät heitetään ulos. :D
Menimme kuohari kädessä, mutta isäntäväki ei ollutkaan kotona.
Myöhemmin kysyessäni sain selityksen "päätimmekin lähteä leffaan".
Istuimme ja juttelimme useamman tunnin, ystävä ei tarjonnut mitään. En ollut syönyt aamupalan jälkeen mitään ja nälkä kurni. En kehdannut sanoa mitään.
Sitä ystävä ehdotti, että lähtisimme kauppaan ja kävelylle. Ajattelin, että nyt varmaan ostamme jotakin tarjoilua. Ystäväni osti jäätelön - vain itselleen. Ei kysynyt haluaisinko minä. Ostin sitten itse itselleni karjalan piirakan. Mitään hän ei tarjonnut koko vierailulla. En ole käynyt sen jälkeen.
No ei oltais tultu alunperin tai oltais lähdetty jo klo kahdeksan, jos olisivat pyytäneet :P
Nuo ovat todennäköisesti pitäneet teitä niinä vieraina, jotka eivät tajua lähteä, vaikka heidän lapsensa nukkumaanmenoaika koittaa..
[quote author="Vierailija" time="01.04.2012 klo 23:11"]
aikuinen ja perheellinen mies, koko käyntimme ajan alasti. Oli kyllä kuuma kesäpäivä, mutta tosi outoa silti. Emmekä olleet edes ainoat vieraat.
[/quote]
Tää on ihan paras =D hyvä tyyli
Toinen lapsiin littyvä superärsytys on nämä mammat, jotka ei voi jutella vieraiden kanssa, kun koko maailma pyörii oman taaperon ympärillä. Yhdellä ystävälläni on tälläinen lapsia ja juttelu lapsen läsnäollessa on mahdotonta. Lapsi keskeyttää ihan koko ajan. Ei puolta minuuttia mene. Äidin puhe katkeaa heti tai kääntää huomionsa vieraan puheesta ja kuuntelee aina ensisijaisesti lastaan. Lapsi saattaa sanoa jatkuvasti "äiti" ja siihen äiti keskeyttää kaiken heti. "niin, mitä asiaa?", johon lapsi ei sano mitään. Ja taas mietitään, mihin juttu jäi. Samoin tälläinen lapsi vaatii vanhemman leikkimään kanssaan vieraiden aikana ja jos ei saa tahtoaa läpi kiukuttelee. ÄRSYTTÄVÄÄ!