LA 6.12: kannattaako vaatia sektio?
Minulla on la 6.12.
Pelkään synnytystä jo nyt ihan julmetusti, olen siitä jo etukäteen vaahdonnut vuosia ennen kuin koko vauvaa edes oli mahassa...
Nyt vielä "bonuksena", että koska la on 6.12., jos menee vaikka viikolle 42+0 (eli käynnistetään), syntyisi lapsi vasta 18. tai 19.12. eli ihan ennen joulua. Joutuisin olemaan joulun mahdollisesti sairaalassa...kammoan sairaaloita ja tätä en missään nimessä halua.
Kuulostaa varmaan kamalalta, itsekkäältä ja ties miltä, mutta tältä musta tuntuu. Tuntuu ihan hirveeltä, että joutuisin olemaan joulun poissa muun perheen luota!
Kannattaisiko vaatia sektiota? Tällöinhän se kai tehtäis viikolla 39-40+0, eli syntyisi siis viimeistään 5.12. (kun tuo 6.12. on pyhäpäivä, silloin harvemmin suunniteltuja sektioita kai tehdään...?).
Kommentit (23)
Paljon helpommalla pääsee alatiesynnytyksessä. Ja voin luvata että se pelko siitä laantuu kun maha kasvaa ja olo alkaa olemaan jo sellainen että kunhan vain jo tulisi!
Itse synnytyksestä, pahin vaihe tuossa on ne supistukset. Eli se vaihe kun joudut odottelemaan että on 10cm auki ja pääset ponnistamaan. Siinä vaiheessa se on melko riemu kuulla että pääsee jo ponnistamaan.
Tuo synnytys on kaikesta kamaluudestaankin niin mahtava kokemus ettei missään nimessä kannata missata sitä suunnitellusti.
Epiduraalipuudutus on melko tehokas noihin supistuskipuihin. Itse kun sen sain, nukuin siihen asti että pääsin ponnistamaan.
Ja ei se värkki siitä tosiaankaan mihinkään repeä. Minulla ei leikattu tuota episiotomiaa ja sain n. 9 tikkiä. Kuulostaa varmasti paljolta mutta nuo ei tullut samaan paikkan vierekkäin. Repeämät olivat sellaisia pieniä nirhaumia suurimmaksi osaksi ja yhteen paikkaan laitettiin aina kerralla 1 tai 2 tikkiä.
Se paine siellä alapäässä on niin kova kun se vauvan pää puskee sieltä ulos että minä en ainakaan ole mitään yksittäisiä repeämisiä tuntenut.
Minulla ei kahden synnytyksen jälkeen näy mitenkään värkistä että olisin synnyttänyt, saati sitten revennyt. Joten tuo nyt on ainakin turha pelko. Samana päivänä olen itse suihkuun kävellyt eikä ole ollut mitään ongelmaa vessassa käynti tms. Ja mikä olennaisinta, sain vauvan heti viereen.
Jos kaikki menee hyvin, synnytys voi olla ehkä jopa elämäsi mahtavimpia kokemuksia (kaikesta kamaluudestaan huolimatta)
Sektiossa taas paraneminen on hidasta ja kivuliasta. Et saa nostaa vauvaa ja imetysksen kanssa voi tulla ongelmia kun maito ei lähde samalla tapaa nousemaan rintoihin. Niin ja tuosta sektiosta, tuohan ei ole kuitenkaan mikään riskitön pieni leikkaus, se kannattaa muistaa. Tuossa tehdään suuri leikkaushaava ja leikataan vatsapeitteiden läpi.
Minulla olisi sinulle kerrottava niin karmaiseva sektio tarina jonka jälkeen et varmasti haluaisi sektiota, mutta en viitsi tässä jakaa kun ei oma kokemukseni ole.
En tiedä olenko jotenkin kummallinen mutta itse odotan innolla seuraavaa synnytystä.
T. raskaana oleva jolla 2 alatiesynnytystä takana
Esim. mulla pahin vaihe oli juuri ponnistus eikä pelotkaan hävinneet mihinkään, joten puhu ihan vaan omasta puolestas
Mulla syntyi elä lapsi alateitse ja toinen sektiolla ja en ole ikinä ollut niin rikki kun sen sektion jälkeen. Kivut kesti kuukauden ja arpi on tosi ruma. Yhtä paljon siinä leikattaessa voi mennä pieleen kun muutenkin. En kyllä näe sitä mitenkään helpompana vaihtoehtona.. Päinvastoin.
Mulla syntyi elä lapsi alateitse ja toinen sektiolla ja en ole ikinä ollut niin rikki kun sen sektion jälkeen. Kivut kesti kuukauden ja arpi on tosi ruma. Yhtä paljon siinä leikattaessa voi mennä pieleen kun muutenkin. En kyllä näe sitä mitenkään helpompana vaihtoehtona.. Päinvastoin.
Sektioon en enää ikinä mene, se on varma. Alatiesynnytyksen jälkeen parani todella nopeasti ja lasta sai pitää sylissä ja jakoi kanniskella. Sektiohaava taas oli todella kipeä, eikä omalla kohdallani ollut puhettakaan esimerkiksi vauvan nostelemisesta. Sen haavan kanssa joulu olisi mennyt pilalle, vaikka olisi ollut kuukauden päästä sektiosta!
Itse olen syntynyt jouluaattona ja minusta on oikein hauska ajatus, että vietin ensimmäistä syntymäpäivääni ihan vastasyntyneenä. Sitä joulukautta riittää monta päivää, voitte ihan hyvin viettää aattoa pari päivää myöhemmin. Sitäpaitsi huonolla tuurilla saatat saada ties minkä hepatoosin ja joutua vaikka kuukausiksi osastolle raskauden aikana tai synnytystä ennen. Muista myös, että sektio on iso leikkaus, eli sen vuoksi joudut ihan varmasti olemaan sairaalassa. Alatiesynnytyksen jälkeen saatat päästä nopeastikin kotiin. Niin ja esim. meidän sairaalassa suunniteltuja sektioita tehdään vain parina päivänä, esim. maanantaisin ei tehdä suunniteltuja sektioita, eikä sektiopäivää pääse sen kummemmin valitsemaan.
ja vaikka syntyisi vasta 19.12 et kyllä silloin joulua vietä sairaalassa, ellei joku ole mennyt pieleen. Eli unohda koko juttu.
Mutta tuosta pelosta sun kyllä pitää puhua neuvolassa, pääset pelkopolille, joka tuonee helpotusta siihen pelkoon.
mutta älähän nyt mene asioiden edelle. Olet niin alussa, että tuo la voi vielä tarkentua. Ja sairaalasta lähdetään kyllä parin päivän päästä synnytyksestä, ei siellä sektionkaan jälkeen viikkoa maata. Niin että jouluna olet varmasti kotona.
joudun olemaan n. 7 pv sairaalassa, oli alatiesynnytys tai sektio...
mietin vaan, että olisko se sektio jotenkin kuitenkin helpompi...pelottaa koko homma ja värkin repeäminen... :(((
t.ap
joudun olemaan n. 7 pv sairaalassa, oli alatiesynnytys tai sektio...
mietin vaan, että olisko se sektio jotenkin kuitenkin helpompi...pelottaa koko homma ja värkin
Kaverilta vedettiin puukolla koko vatsa auki ja otettiin kaksi lasta ulos, ommeltiin kiinni ja lyötiin särkylääkkeet käteen. Arvaa kumpi meistä voi paremmin ja sai heti ottaa lapsen syliin?
Jos sua pelottaa synnytys näin paljon, niin sano ihmeessä terkkarille ja pyydä lähetettä pelkopolille, tai missä synnytyspelkoisia kaupungissanne käsitelläänkään. Ihan turha murehtia täysin turhaan. Taidat ainakin tarvita tietoa ja rohkaisua.
Ehdottomasti olen itse alatie synnytyksen kannalta! paljon nopeammin paranin, ja sektiossa oli komplikaatioita...joten siksikin...
Onnea raskaudesta! eiköhän se selvinne sitten kun tulee ajankohtaiseksi! kysele kokemuksia...
Eikö se haittaa että mahaasi tehdään iso leikkaus josta jää myös iso arpi?
Minä synnyin 18. joulukuuta (sektiolla), ja jouluksi kuulemma oltiin jo päästy kotiin. Tuskin joudut olemaan kuitenkaan joulua sairaalassa!
ja vaatia pelkosektio jos sinusta siltä tuntuu. Mutta pelkästään hankalan ajankohdan vuoksi en kyllä suosittele sektiota hankkimaan! Olet vielä melko alkuvaiheessa raskauttasi joten mitä tahansa ehtii tapahtumaan matkanvarrella. Saatat synnyttää vaikka jo lokakuussa jos niikseen tulee. Ei siis kannata stressailla turhia etukäteen. Ja miksi se joulu sairaalassa olisi niin kamala? Erilaista joo, mutta silti joulu. Kyllä Kristuksen syntymäpäivää voi varmasti viettää muuallakin kuin kotona.
mutta kuulostat aika typerältä. Jos syy, miksi haluat sektion on oikeasti synnytyspelko, niin miksi noi kaukaa haettu "en halua viettää joulua sairaalassa"? Eikä se joulukaan nyt niin kauheaa ole jos sairaalassa nyt sen viettäisitkin. Onko sulla siis ennestään lapsia? Koska jouluhan on yleensä tärkein juuri lasten vuoksi, ja kyllä lapsikin varmasti ymmärtää jos sairaalassa ole synnytyksen vuoksi.
Aika harvoin synnytys noin paljoa yliajalle menee, joten mahdollisuus on muutenkin todella pieni.
Miksi pelkään "värkin repeämistä"? Mahaa kuitenkin saa repiä?
Ja mikä sairaus pakottaa olemaan viikon sairaalassa? Olen itse myös pysyvästi sairas, eikä ole tarvinnut yhtään ylimääräistä päivää olla vaikka onkin seurattu enemmän kuin terveitä synnyttäjiä.
musta on hassua pelätä synnytystä, tai voihan sitä pelätä mutta ei se saisi olla ainoa syy sektioon!
kivun kestää kyllä kun siihen keskittyy ja muistaa että mikä palkinto sieltä on tulossa
kannattaa miettiä näitä murheita vasta paaaaaaljon myöhemmin.
Plussasin itse esikoisesta melkein päivälleen kaksi vuotta sitten ja laskettu aika oli 10.12. eli synnytys olisi pahimmassa tapauksesssa mennyt jouluaatolle, tai vaikka joulupäivällekin. Meillä päädyttiin lapsen suuren koon vuoksi kuitenkin käynnistelemään synnytystä jo viikolla 39+? ja lapsi syntyi laskettuna päivänä, kotiin pääsin 12.12. Jouluna olin jo periaatteessa toipunut synnytyksestä (mutten valvotuista öistä ;) ).
Raskaus vielä niin alussa, että kaikki on mahdollista. Raskaus voi mennä kesken, laskettu aika voi siirtyä ultrassa tai lapsi syntyä vaikkapa etuajassa. Kannattaisi odotella edes endimmäisen kolmanneksen ohi, enen kuin rupeaa murehtimaan lapsen syntymäajankohtaa.
Synnytystäkään ei kannata vielä tuossa vaiheessa hirveästi murehtia. Viimeisellä kolmanneksella alkaa paljastua lapsen koko ja tarjonta, jotka kuitenkin vaikuttavat merkittävästi synnytyksen onnistumiseen. Minun nelikiloinen lapseni tuli suhteellisen helposti symmetrisen rakenteen (=pään ja vartalon suhde) ja hyvän tarjonnan vuoksi. Odotan nyt toista lasta ja sanoin miehelleni, että ensimmäisen synnytykseni perusteella en ole kovin kauhuissani, vaikka luvattaisiiin viisikiloista, kunhan tarjonta on hyvä.
Odotusaikanani eräs ystäväni meinasi kuolla sektion jälkeiseen verenvuotoon. Hän oli sairaalassa melkein kaksi viikkoa, koska tila heikkeni muutaman päivän jälkeen uudestaan. Lapsesta ystäväni ei kyennyt yksin huolehtimaan lähes kuukauteen vaan hänen miehensä ja äitinsä vuorotelivat auttamassa tuoretta äitiä. Lapsi täyttää kohta kaksi vuotta ja ystäväni ei ole henkisesti vieläkään toipunut tuosta koettelemuksesta.
Malta nyt syksyyn asti ennen kuin teet mitään päätöksiä. Minun kohdallani neuvolasta ja sairaalasta saatu tieto ja neuvolahoitajan kanssa käydyt keskustelut helpottivat synnytykseen valmistautumista. Itseäni pelotti, että olisin ystäväni kohtalon jälkeen joutunut sektioon lapsen suuren koon vuoksi, mutta sain senkin pelon mitoitettua oikeisiin suhteisiin, kun puhuin asiasta.
Onnea odotuksellesi.
+
ois la 19.12. jos nyt tulin raskaaksi, kovasti jännitän nyt kuin kävi.
olen kuitenkin lähes varma et jouluaattona ei enää sairaalassa olla. pyrin jo samana päivänä kotiin tai niin nopeaan ku mahdollista. pari lasta jo ennestään ja aina syntyny pari viikkoa ennen. riköhän nytkin.
sitä pitää vaatia, ei ne sitä tosta noin vaan anna.
Muilla kokemuksia tästä?