Joulukuun 2012 joululahjat?
Kommentit (321)
Mulla vähän vaihtelee jokatoinen päivä, että uskallanko iloita tästä vai en.
Jokatoinen päivä pelottaa, että onko kaikki sittenkään hyvin ja jokatoinen päivä iloitsen. Sais nyt ruveta massu kasvamaan ja liikkeet tuntumaan ni tietäis sitte paremmin ja Tuntuis että olis oikeesti raskaana.
Vaikkakin joo, kävin mm. yölläkin taas tunnin sisällä kolmesti pissalla.
Ja aamulla tuli taas pahaolo bussissa. Päänsärky on vähän helpottanut onneksi :)
Muita oireita ei ookkaan, mut eipä mulla niitä oo missään vaiheessa tän enempää pahemmin ollutkaan. :)
Ja hajut ja jotkut ruoat ällöttää edelleen.
Lisäks on edelleen kauhea makeanhimo kokoajan. :D
Jee, 14. viikko alkoi! :)
Mäkin suurimmaksi osaksi jo nautin raskaudesta.. välillä toki tulee ikävätkin asiat mieleen, nyt varsinkin kun oireetkin ovat vähentyneet paljon.
Oon kyl samaa mieltä Äitsykän kanssa, että sais jo masu kasvaa ja liikkeet tuntua, sais jotain konkreettista tähän asiaan :)
Mulla olis ultra torstaina, en millään jaksais odottaa! Jotenkin silti pelkään että sieltä ei tuu hyviä uutisia, mutta kai se on ihan normaalia pelätä..
Tonno ja Ötö rv 11+2
Täällä olis just joulun alle laskettu aika. Leppiksen olis tarkoitus syntyä 23.12.12.
Mulla ei oo kamalaa pahoinvointia, mutta etova olo on koko ajan ja jos haistan punasen lihan hajun nii alkaa äklöttää kovasti :S Pari viikkoo oli sillee että joka päivä oksensin, mutta nyt viikon ajan oon vaan pari kertaa oksentanu ja ihan kamala olo. Mikää ei tunnu olevan hyvi. Ei pysty makaa, ei kattoo telkkaa ei olla koneella. Kaikki alkaa etoon ja päätä särkeen. Nyt ollaan rv. 11 + 1. Parin viikon päästä olis eka ultra ja sit tiedetää paremmin toi laskettu aika!
Sullahan onkin sit LA päivää myöhemmin ku mulla, Ötön parasta ennen päiväys on nimittäin 22.12.2012 :)
Tonno ja Ötö rv 11+2
Ihana kuva oli moonbeamilla! :)
Me ollaan nyt mökillä lasten kanssa ja nettiyhteys on sen verran takkuinen, että jää varmaan viestittelyt (ja varmaan lukemisetkin) ihan nolliin!
18.6. on kuitenkin ultra, siitä voin kuulumiset tulla kertoilemaan sitten, kun se on koluttu. ;) Toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin ja homma pysyykin niin.
Lämpimämpää kesäkuun jatkoa toivotellen,
Niila ja nelkku LA 29.12.
Kesäiset terveiset täältä sateisesta Pohjois-pohjanmaalta.Olokin niin kurja kun ilma niin huono ollut jo monta päivää peräkkäin!Pullalle voimia ja halauksia.Ihan kauheaa.Tuo on se pahin painajainen mitä me kaikki tässä vaiheessa pelkäämme,kun viikot vielä niin alussa kuitenkin.Vaikkakin ultran jälkeen vähän voi huokaistakkin jos kaikki siellä hyvin.Mutta kyllä se vaan niin on että ei tästä ole pystynyt 100% vielä iloitsemaan kun kuitenkin keskenmenon pelko niin suuri.Voimia sinulle kovasti ja onnea uuteen yritykseen!
Täällä on ollut viikon ajan päänsärkyä joka tuntuu ettei millään lähde poissa.Eilen oksensin aamulla mutta oksentelut ovat jo aika lailla hellittäneet ja paha olo vain harvemmin.Jospa sitä oltaisiin pahoinvoinnin kanssa jo voiton puolella.Toivotaan että muillakin pikku hiljaa hellittää!
Odotan kyllä kesälomaa jo innolla ja joku kirjoittekin että lomat alkaneet.Itsellä vielä muutama viikko pitäisi odottaa.
Parin viikon päästä olisi taas neuvola.Silloin pääse kuuntelemaan taas möllykän sydän ääniä:)Mutta mukavaa päivän jatkua kaikille
T:Hemulinen+möllykkä 12+5
Oli kyllä maailman jännittävin hetki ultrassa ne pari sekuntia, ennen ku tyyppi ilmesty ruutuun heilumaan. :) Kyl siinä hetken kerkes olla sydän syrjällään, että mitä jos siellä ei ookaan mitään/on, muttei ookaan kaikki kunnossa jne. Mut sitten ku tyyppi siellä riehu kokoajan, ni kyllä äkkiä unohtui huolet. :)
Olis ihanaa, kun olis ultralaite kotona, niin vois katella sieltä aina kun huolestuttaa. :D
Meneepäs aika nopeesti, pian (perjantaina) ultrastakin on jo kaks viikkoa! :)
Mulla alkaa loma vasta 23.7., mutta on ainakin kiva lomanaloitus, kun 24.7. on rakenneultra :) Sen jälkeen varmaan mennään Ranskaan miehen isän ja muiden sukulaisten luokse, saa uudet ja vanhat ultrakuvat sinnekin vietyä näytille. :)
Perjantaina mulla onkin pitkästä aikaa vapaapäivä, kun mennään torstaina Mötley Crüeta kattomaan. (Sitte on Pikkujaskakin kuullut Mötikät livenä, heh :D)
Vaikkei mitään oloja tuukaan, kun on keikalla ja meen sen jälkeen baariin juomaan mehua kavereiden mukaan, niin ihan kiva, että saa nukkua pitkään perjantaina ja sen jälkeen mennä ostoksille jo päivällä. :)
Toivottavasti torstaina olis hyvä ilma. :)
Niin joo ja viimeset pari viikkoa on ollut ihan tajutonta ravausta pissalla, varmaan toistakymmentä kertaa päivässä :D
-Äitsykkä + Jaska LA 9.12.
Kiva, kun monella on jo ällötykset helpottanu ja alkaa jaksaa paremmin :)
Liikkeistä: Mä oon tuntenu kakkosesta ja kolmosesta viikolla 13 ekat liikkeet. Ne oli just tuollaisia muiden kuvaamia pikku hipaisuja ja tönäisyjä. Tosi vaikea oli kyllä alussa erottaa niitä mahan muista myllerryksistä. Muutamassa viikossa liikkeet tulivat kuitenkin voimakkaammiksi. Nyt yritän kovasti tuntea liikkeitä, mutta ilmeisesti istukka estää tuntemasta. Ja tietenkin pelottaa, kun ultrasta on jo niin monta viikkoa. Neuvola on onneksi ensi maanantaina. Toivottavasti istukka ei estä sydänäänien kuulemista, muuten olen jo ihan paniikissa.
En siis täysin uskalla edelleenkään iloita raskaudesta. Keskenmeno jätti selvästi todella voimakkaan pelon siitä, että taas menee kesken. Lisäksi uhmattiin lääkäriä, joka käski odottaa keskenmenon jälkeen yhdet menkat ennen uutta yritystä. No eipä odotettu ja raskauduin heti keskenmenosta seuraavassa kierrossa, kuten usein käy. Jos maanantaina kuulen sydänäänet ja alan tuntea liikkeitä, lupaan sitten alkaa iloita kunnolla :)
Ootteko suunnitellu kesälomareissuja! Meidän odotukset osuu aika kivaan aikaan, kun pahat olot ehtii hellittää ja masut ei vielä ole liian suuria. Voi nauttia täysin rinnoin kesästä! Me mökkeillään paljon ja ajateltiin käydä Kalajoella hiekkasärkillä ja JukuParkissa. Ei olla ennen oltu siellä.
Täällä alkaa mittari lähennellä jo 20 astetta. Ihanaa! Lämpöisiä, muttei liian helteisiä ilmoja odotellessa hyviä vointeja koko joukolle :)
kinuski ja neliapila 15+3 (la 24.11. mutta yli menee :)
Äitsykkä90: Kiitos tiedoista. Taidan tänään käydä hakemassa ystävältäni dopplerin lainaan. Josko sitä sitten illalla uskaltaisi testata että kuuluuko mitään. Jos en parin päivän yrityksen jälkeen löydä sydänääniä, niin sitten voi hermostua ja soitella neuvolaan. :) Ajattelin itse asiassa itsekin jotain tulehdustilaa, koska kipu kädessä on sentyylistä. Outoa kun ei ole aikaisemmin ollut vastaavaa. Mutta, kipu on kuitenkin vähäisempää jo, onneksi. Itsekin odotan jo NIIN että vatsa alkaisi kasvamaan, että olisi jotain konkreettista tästä raskaudesta!!! Mutta, sinullahan noita oireita tuntuu olevan vielä vaikka kuinka! Itselläkin vastaava tilanne kun teillä. Rakenneultra 18.7. ja loma alkaa 19.7. ja silloin varattu jo matka Rhodokselle. :)
Moonbeam: Ihana kuulla että jollain toisellakin pienokainen on ollut vähän laiskaliikkeinen ultrassa :) Tarkasti saitte tietää kaikki riskit! Itse tiedän vain että turvotus oli 0,7 ja verikoeseulan tulos tuli kotiin. Siinä luki että tulos on normaali ja kertoo 85% todennäköisyydellä että ei Downin syndroomaa. Ihana kuva!
Tonnotin: Kohta se ultra koittaa sinullekin! Tosiaan itselläkin on nuo oireet kadonneet. Eilen illalla havahduin siihen ettei rinnat enää ole yhtä kipeät kun aikaisemmin. Onnea ultraan! Täysin normaalia on pelätä! Itse kerroin heti kätilölle että viime kerralla saimme täällä tietää sikiön kuolleen kohtuun. Se muutti hänen käytöstään sen verran että hän sanoi heti sykkeen näkyvän, jo ennen kun hän alkoi muuntaa kuvaa sopivaksi jne. Sai siis heti huokaista helpotuksesta. Kerro rohkeasti kätilölle, jos siltä tuntuu.
Kolmaskulta: Olen niin kateellinen siitä että voit jo tuntea liikkeet! Ihanaa! Ensisynnyttäjä saa käsittääkseni odotella liikkeitä vielä viikkotolkulla :) Itsellä sama tilanne liikunnan kanssa, tuntee itsensä todella löysäksi kun ei ole liikkunut kunnolla. Eilen olin pitkästä aikaa jumpassa. Toisaalta yritän ajatella sen niin että ehdin kyllä sitten loppuelämäni liikkua, olkoon tämä aika vähän rauhallisempaa sillä saralla, jotta ei varmasti vahingoita mitenkään raskautta. Päätin tällä viikolla lopettaa pyöräilyn. Meilläpäin ei ole kävelyteitä ollenkaan, joten pyöräily tapahtuu suoraan ajotiellä, mutkaisella ja kapealla sellaisella. Päätin etten enää uskalla ottaa sitä riskiä että kaadun auton töytäisemänä tmv. Ehdin pyöräillä sitten ensi vuonna taas. Miten on, katsotaanko verikokeessa ainoastaan Down? Olin jotenkin ymmärtänyt että siinä katsottaisi joku kromosomi 18 tmv myös, mutta tulokset kotiin tulivat vain Downista.
Mami: Välillä on hetkiä, jolloin osaan nauttia raskaudesta. Olin päättänyt etukäteen että nautin täysillä, ei se huolestuminen km:n auta. Mutta, huomaan kyllä että aina tasaisin väliajoin huoli nousee. Kuten nyt… Tuntuu ettei ole mitään oireita!!
Hemulinen: Toivottavasti huonovointisuutesi alkaisi jo hiipumaan!
Kinuski: Ihanaa, teillä onkin taas neuvola jo tulossa! On se vain aina helpotus kuulla ne sydänäänet!
ON: Huoli alkaa taas kasvaa. Eilen huomasin että rinnat eivät olekaan enää niin kipeät kun aikaisemmin. Miten teillä muilla? Onko rintojen kipeys laantunut? Mitä verikoeseulassa tarkastetaan? Käsitin että siinä katsotaan Down ja joku toinen, mutta kun sain tulokset kotiin, luki siinä että ne koskevat ainoastaan Downia ja että tulokset ovat normaalit. Niskaturvotusta oli 0,7.
Oletteko hankkineet doppleria? Entä onko joku jo kuunnellut sydänääniä dopplerilla? Ystäväni lupasi tosiaan lainata doppleria meille ja ajattelin ehkä jo tänään käydä hakemassa sen. Olisi vaan niin ihanaa saada kuulla ne sydänäänet, jotta osaisi sitten taas ehkä hetkeksi rauhoittua.
Alexandra + kyytiläinen rv13+2 (LA 10.12)
Jep! Huomenna se ultra on, tuun sitten heti aamuisella kertomaan, että mitä näkyi, vai näkyikö mitään.. :) Mun mielestäni siinä verikokeessa katotaan se down, ja sitte joku muu kromosomipoikkeavuus myös.. sitä hienoa nimitystä tälle en muista.
Rintojen kipeys täälläkin vaihetelee huimasti.. joskus ovat TOSI kipeät, ja sitten on taas tälläisiä aikoja kuten nyt, etteivät ne oikeastaan poikkea normaalista..
Mä ostin Dopplerin.. Tosin sydänääniä en sillä vielä ole kuuluviin saanutkaan, kaksikertaa vasta olen koittanut.
ON: Oireet minimissä, pahoinvointia toisinaan, mutta siinäpä se.. ja kameen flunssankin ehdin jostain itselleni nappaamaan toissapäivänä.. miten ihanaa.
Tonno ja Ötö rv11+4 ( LA 22.12 )
Multa otettiin seitsemän pullollista verta, josta katsovat siis seitsemän eri juttua.
Tosin mulla ne katsoo mm. myös toksoplasmoosin, koska meillä asustaa kaks kisulia.
Mullakin tuli kirje vaan tuosta, että 85% varmasti ei ole Downin syndroomaa..
Ajattelin tänään soittaa neuvolaan ja kysäistä, että kai ne loputkin kokeen tulokset oli kunnossa :)
Mulla ei oo rinnat ollu kipeet muutamaan viikkoon, on ne normaalia aremmat, muttei Kipeät olleet aikoihin.
Jostain syystä ne on myös kutisevat, johtunee myös tästä allergiakaudesta. Oon pian raapinut nännipihat, rintakehän ja rinnat ihan ruville. :/
-Äitsykkä + Jaska 13+3, LA 9.12.
Pyysitkö itse tota tokson kattomista?
Meilläkin kaksi kisulia majailee täällä, mut ei neuvolassa ollut puhettakaan siitä et verikokeissa katottais se :o
Muuten.. täällä alkaa porukka olla sen verran paljon turvallisilla vesillä, että jokos perustettas suljettu ryhmä? :) Voisin muuten perustaa, muttei ole hajuakaan että miten :D
Pyysin itse äidin kehotuksesta, en mä itse olis sellaista edes muistanut/tajunnut pyytää :D
Etköhän sä pääse jos sanot seuraavassa neuvolassa/soitat neuvolaan, että tarttis päästä. :)
Mullekin käy kyllä jo toi suljettu ryhmä, ei vaan kans mitään käryä miten sellainen tehdään, kun tää on ensimmäinen ja toistaiseksi ainut ryhmä tällä sivulla, missä olen kirjotellut :)
Voisihan sitä tietty varmuudeksi pyytää.. vaikkakin meiän kissat on kyllä 100% sisäkissoja, eli teoriassa niillä ei pitäis sitä tautia olla, kun ei oo mitään mistä se olis tullut.. Mä oon kaikkien pauhauksien vastaisesti siivoillut kissan wctä, koska neukku sanoi, että riitää, kun on kumihanskat kädessä, ja muistaa sitten vaan pestä kädet hyvin siivouksen jälkeen.. eli toisin ku mulle kaveri kertoi, niin tokso ei siis tartu hengitysteiden kautta.. ellet sitte nuole sormias kissan wcn siivouksen jälkeen :DD
Noo, täytyypä kysyä mitä mieltä neukku on testien teosta :)
Niin meilläkin on sisäkissoja, koira meillä on joka kolmas viikko viikon ajan ja se tietenkin käy ulkona, toivottavasti se ei tuo kissoille mitään pöpöjä sieltä. :D
Ja toinen kisuli asui puolvuotiaaksi perheessä, missä site pidettiin ulkona ja jossain vajassa (Pakkasella, snif :/ Onneks pelastettiin se! :D)
Okei, onneks mun mies ei lue näitä viestejä, muuten se varmaan pakottais mut myös hoitamaan sitä. :D
Ei nimittäin oo ikävä sitä hommaa, ennen raskautta tyhjennettiin aina vuoropäivin miehen kanssa. :D
Meilläkin oli miehen kanssa sopimus aluksi siitä että hän siivoaa, mut nyt viimeaikoina hän on ollu 18-20h/pvä töissä, niin mun on ollu 'pakko' siivota sitä :D
Mä nyt sitten perustin sellaisen.. kun löysin tuolta ryhmät osiosta sen..
http://www.vauva.fi/ryhma/214/joulumasut_2012
Mullei oo kyl hajua et milleen tuo toimii mut kokeillaan ny :D
Laitoin pyynnön tuonne ryhmään. :)
Neuvolassa käyty ja sielähän se sydämensyke kuului. :')
Joko te olette uskaltaneet nauttia raskaudesta? Mehän ollaan kaikki jo hyvillä viikoillakin, joten kädet ristiin että menisi loppuun asti hyvin. :)
Mua yökötti kans hampaidenharjaus kauheasti, kun odotin esikoista. Oli tuskaa pestä hampaita, mutta kyllä sekin onneksi meni ohi.
Ihanaa viikkoa kaikille ja paljon jaksamisia. :)