Joulukuun 2012 joululahjat?
Kommentit (321)
Täälä pahoinvointi helpottanut, ei ole tarvinnut 3 päivään oksentaa, jee. :D Mutta nyt mietin onko kaikki hyvin. No väsy + tissit edelleen tosi arat, toivottavasti ne "riittää".
Multa on kaksi kaveria jo kysynyt olenko raskaana. Mä en ikinä uskaltais kysyä, jos toinen ei oliskaan. En paljastanut vielä, miehen kanssa sovittiin ettei saa kertoa. Mutta voitte varmasti kuvitella kuinka vaikeeta oli sanoa "en". :D
Vaihteleeko teillä mieliala? Täälä vaihtelee kokoajan ja olen tosi itkuherkkä. Tosi ärsyttävää...
Nyt siivoomaan loppuun, ihanaa kun jaksoin ottaa itseäni niskasta kiinni. :P
- Mami & Rakkaus Rv 12+4
Mulla ainakin vaihtelee mielialat ja oon kans tosi itkuherkkä ollu nyt viikon-kaks.
Lisäks mul on kokoajan ihan superkipeä pää. :o Johtunee hormoneista?
Unentarve on edelleenki älytön, nukuin viime yönäkin 8h ja silti oon ihan nukkuneenrukous :D
No, jospa tääkin tästä pikkuhiljaa helpottaa :)
Eilen sain pitkästä aikaa nukuttua bussissa aamulla, mut tänään taas tuli huono olo, kun jollain oli kookoksen hajuista hajuvettä. :D
Oonkohan mä Taas tulossa kipeeks, kunnon rahinayskän alkua ollut nyt pari päivää ja nuhasta en tiiä onko allergista, flunssasta vai molempia..
No nythän on taas kaks viikkoa edellisen antibioottikuurin loppumisesta, että johan tässä ois taas aika sairastaa. :D :/
Ihana kuulla, että muillakin on ollut ultrassa kaikki hyvin! :)
-äitsykkä90 + pikkujaska rv 12+2 (tai Kättärin mukaan 12+3 :D)
^ En tiedä, pitäiskö mun muuttaa nyt tota laskutapaa Kättärin ja lasketunajan mukaseks vai pitää se noin, kuten oon laskenukin. Mitä mieltä ootte?
Mä joudun valitettavasti poistumaan tästä keskustelusta... sunnuntaina selvisi, että raskaus oli mennyt kesken. Parempaa onnea teille muille!
Tosi moni on jo päässy np-ultraan ja ihania uutisia on kaikilla ollut. Ihanaa :) Tosi paljon tuntuu olevan eroja noissa lääkärineuvola-ajoissa. Meillä on lääkärineuvola vasta joskus rakenneultran jälkeen ja en oo edes varma, kuinka pian siitä. Molemmat ultrathan täällä tehdään mahan päältä, joten niissäkään ei tehdä sisätutkimusta.
Äitykkä: Mä oon luottanu ultran mukaan annettuun laskettuun aikaan.
Täällä myös mieliajat tuntuu heittelevän ja samoin äitykän tapaan välillä juilii päätä inhottavasti. Mulla on normaalisti tosi harvoin päänsärkyä, mut nyt on ollu lähes päivittäin. Ja ystäväni suonikohjut ovat pullahtaneet taas esiin. Voi, että kun mä niin niistä tykkään, mur!
Ja jipii! En ole kolmeen iltaan oksentanu!!!! Paha olo on kyllä ollut, mutta ruoka on pysyny sisällä. Jospa tää vihdoinkin alkaa hellittää. Ehkä olis jo aika, kun viikosta 6 asti on oksentelu jatkunu :)
Mä ootan niin, että tuntisin pienen liikkeet. Kahdesta aiemmasta raskaudesta oon tässä vaiheessa jo tuntenu ne, mut nyt tuo edessä oleva istukka mokomus estää tuntemiset. Tietysti ikuisena huolehtijana on käyny mielessä myös, että jospa kaikki ei enää olekaan hyvin, kun oireetkin jo lievenee. Jospa neuvolassa parin viikon päästä kuulisin taas ne ihanat sydänäänet :)
Mukavaa viikkoa masunkasvattajille ja yritetään olla palelluttamatta itseämme, kun "takatalvi" yllätti!
kinuski ja neliapila 14+4
Suuret pahoittelut sinulle ja paljon voimia suuren surun keskelle!
Halein: kinuski
Voi rakas, otan osaa. Ei tämmösiä uutisia toivoisi kellekkään. :'( Iso voimahali sinne!!
mutta nyt tämä.... Paljon jaksamisia sulle pulla!!
:(
Voi pulla, otan osaa! :'( Tätä sitä kokoajan pelkää, sekä omasta että muiden puolesta!
Voimia toipumiseen ja tsemppiä uuteen yritykseen!
Halein, Niila
Voi ei, mäkin just mietin toissapäivänä, ett ihanaa kun kaikki on pysyny mukana.. :(
Voimia ja tsemppiä uuteen yritykseen täältäkin! :)
Pahoillani olen myös! Voimia eteenpäin ja kohti uutta yritystä!
Tonnotin: Onhan se totta että varhaisultra on kallista lystiä ja ymmärrän enemmän kun hyvin että odottelette kunnalliseen, kun kerran hermot kestää. Itsellä ei vaan nimenomaan ne hermot kestä :D
Mami: Kuulostaa kyllä siltä että oireiden perusteella olet vielä hyvinkin vahvasti raskaana, vaikka huonovointisuus on sinulla onneksi jo helpottanut! Joten älä huoli!
Äitsykkä90: Teet kuten itse haluat, itse vaihdoin laskutapani naisten klinikan lasketun ajan mukaiseksi.
Pulla88: Olen todella pahoillani puolestasi!!!! Voin kuvitella miltä tuntuu! Halaus ja onnea jatkoon! Muista että tilastojen mukaan keskenmenon jälkeen raskautuu helpoiten heti uudelleen. Onnea!
Kinuski: On se kyllä ihme kun sitä on koko ajan huolissaan että kaikki ei ole hyvin :( No, pitää vaan yrittää luottaa :)
ON: Tuntuu että viikko on kulunut todella hitaasti. Pientä väsymystä on taas havaittavissa, mutta mitään muita raskausoireita ei olekkaan. Jos en tietäisi varmasti että olen raskaana, en kyllä uskoisi siihen. Ajattelin hakea ystävältäni dopplerin, hän lupasi sitä lainata, niin voisi sitten huoltansa helpottaa sydänääniä kuuntelemalla. Kyllähän niiden pitäisi jo kuulua dopplerillakin, tiedättekö? Onko kukaan kuunnellut vielä dopplerilla?
Minulla on ollut outoa särkyä ja jomotusta vasemmassa käsivarressa maanantaista lähtien. Olkalihaksen ja hauiksen/loitontajan liitoskohdassa. Onko kukaan törmännyt vastaavaan? En oikein keksi mitään syytä sille...
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
Koska muuten olette ajatelleet kertoa töissä? Minulla jää pomo lomalle 2 viikon päästä, joten ennen sitä pitää kertoa. Vielä pähkäilen että kerronko ensi viikolla, vai sitä seuraavana.
Alexandra + kyytiläinen rv12+4
Alexandra: Mullakin on mennyt viikko tooooosi hitaasti, tää väsymys on edelleen ihan älytöntä. :(
Mullakaan ei oikeestaan oo muita oireita, kuin väsymys, päänsärky ja pistely, myllerrys ja paine alamahassa (ei siis mitään kipuja kuitenkaan).
Sydänäänet pitäisi kuulua dopplerilla jo +10 viikolla :)
Mä en oo kuunnellut, en jotenkin uskalla, vaikka kai yhdellä kaverilla olis, mutta oon jostain kuullut/lukenut joskus että siitäkin olis jotain haittaa jos liian usein kuuntelee.. Ja en varmaan malttaisi olla kuuntelematta joka päivä kun mustakin joinain päivinä tuntuu, etten olekaan raskaana. :D
Oliskohan sulla joku rasitusvamma/tulehdustila vaan siinä kädessä? :o
Niin ja rupesin nyt laskemaan päivät sen virallisen, lopullisen lasketunajan mukaan, pääsin päivän edelle ja lisäksi raskausviikko alkaa aina maanantaisin niin se on helppo sukulaistenkin muistaa. :D
Mä ajattelin kertoa töissä vasta ehkä joskus heinäkuun puolessa välissä, kun se rupee kunnolla näkymään. :D Riippuu vähän siitä, milloin se puskee esiin ja/tai ihmiset rupeaa kyselemään. :)
Hyvät viikonloput kaikille multakin! :)
-äitsykkä + jaska
Ihan alkuun Pullalle osanotto suruun ja kovasti jaksamista ja voimia.
ja sitten meidän tämän päivän ultrareissusta...ja tämmönenhän siellä köllötteli :) meinasi ottaa vähän liian leppoisasti että olisi kunnolla saanut mitattua, mutta kyllähän se tyyppi lähti heilumaan lopuksi.
LA heitti kolmella päivällä ja on nyt 15.12.
Seulonnat oli ok, riskit oli jotain 1: 100 000 verikokeessa, ikäriski 1: 570 ja yhteistulokseksi tuli olemattoman niskaturvotuksen kanssa 1:7500 luokkaa muistaakseni. Niskaturvotus oli reilusti alle puoli milliä eli olematon. 80% varmuuden nuo nyt antaa, mutta katsotaan sitten kaverin synnyttyä :)
Pahoinvointia on välillä aalloittain, välillä ei. Päänsärkyä täälläkin mutta mullahan on tosin migreeniä että tiedä sitten onko hormooneista vai migreenisärkyä. Rinnat on kiepät, nukkuminen välillä tuskaa lonkkasärkyjen takia. Mielialat heittelee ja melko itkuinenkin olen välillä.
Ja istukka on mullakin edessä ja alhaalla ja kuulemma tod.näk mun vuodot on melko varmasti siitä. Saattaa kuulemma tiputella koko raskauden ajan, mutta tiputtelusta ei kannata kuulema huolestua. Samoin edessä oleva istukka haittaa sydänäänten kuuntelua.
Töissä olen kertonut suurimmalle osalle. Työkavereista kun suurin osa jää huomenna kesälomalle, joten vois olla vähän ylläri sitten syksyllä jos mahan kanssa ilmestyisin töihin :D
Eikä tuo maha mene enää syömisen piikkiin...
Mietin tuossa muuten vielä sellaista, että oisko aina viestiin kiva laittaa se LA pvä kanssa? Kun en itse ainakaan nopsaan saa laskettua sitä kun osa menee parikin vkoa edellä kuitenkin raskaudenkestossa. Ois mukava aina sitten lukiessa katsoa että ollaanko samoissa oireissa jos vkot päivineen on suht samat.
Moonbeam ja tyyppi 11+6 (LA 15.12)
Moonbeam: Ihana ultrakuva sulla. :) Mulla olis vielä 5pvää odotettavana :)
On: Mua on alkanut epäilyttää nyt tuo elämä tuolla masussa.. On meinaan kaikki oireet oikeestaan pikkuhiljaa kadonneet kuin tuhkatuuleen... Tissit ei oo juurikaan kipeet enään, ei oo pahaa oloa, eikä päänsärkyä enään.. Selkäkipuja on paljon, mutta niitä on muutenkin, joten en yhdistä sitä suoranaisesti raskauteen...
Onko teillä muilla ruvennut missään kohtaa oireet vähenemään?
Tonno ja Ötö 11+0 (LA 22.12)
Ihana kuulla että viikot menevät eteenpäin ja vaavit kasvavat...Moonbeamil oli tosi ihana kuva!
Onko muilla vielä tuntunut liikkeitä? Mulla on nyt pari-kolme päivää ihan selvästi varsinkin syömisen jälkeen alkanut pientä hentoa, mutta selvää melskausta. Ilmeisesti varsinkin tokassa tai kolmannessa raskaudessa voi noita liikkeitä jo täs kohtaa tuntea? On vaan niin hyvä fiilis, ku se viikon takainen verenvuotohärdelli jätti jotenkin epäilyksen onko kaikki ookoo...nyt jotenkin päivä päivältä enemmän! Hauskaa oli myös et tänään selvisi että yhdellä lähisukulaisella on viikkoa aiemmin laskettu aika! Mahtavaa! :)
Mukavaa viikonloppua kaikille! Mul alkoi tänään LOMA! Jee!
Osaatko kuvailla miltä liikkeet tuntuvat? Mulla kyllä välillä jonkunnäköistä myllerrystä tuntuu, mutta koska odotan esikoista, en usko siihen että ne edes voisivat vielä mitään olla.. viikkojakin tosiaan vasta 11+1 :)
Täällä onkin muuten aika hiljaista ollut.. :)
Tonno ja Ötö rv 11+1 ( LA 22.12)
Itse olen todella herkkä tuntemaan kipua ja muita tuntemuksia kropassa. Ekassa raskaudessa tunsin liikkeitä n. vkolta 14 saakka, tosin siitä meni pari vkoa ennenkuin tajusin että kas, vauvahan se siellä myllertää. Toisessa tuntui vkolta 13 ja nyt kun iltaisin olen keskittymällä keskittynyt niin olen tuntenut hentoja töytäyksiä siitä huolimatta että istukka on edessä. Tuntuvat siis tuolla jossain sisällä, eivät mahan päällä vielä tässä vaiheessa. Jos mahan päällä tuntuvat tässä vaiheessa niin silloin on kyse suolistokaasuista, vauva on vielä niin pieni ettei mitenkään pysty potkaisemaan niin että tuntuisi mahan läpi. Toki varmaan siinä tapauksessa jos kohtu olisi eteenpäin kallistunut mutta itselläni on taaksepäin. Esikoista kun odotin niin liikkeitä kuvailin silloin kuplimiseksi tai semmoisiksi perhosen siiven hipaisuksi mahassa. Nyt toki hankalampi kuvailla kun tiedän mitä ovat. Ei semmoista sarjoina toistuvaa tässä vaiheessa vielä, vaan ihan irrallisia outoja hentoja tömäyksiä. Jos osaat kuvitella mille esim hiilihappokuplan liikkuminen lasissa ja kuplan poksahtaminen nesteen pinnan tavoittaessa tuntuu niin siinä kai se paras selitys mille liikkeet voisivat tuntua :D
Oireita ei juurikaan täälläkään, mutta itkuherkkyydestä tiedän että tukevasti raskaana ollaan. Ei tartte olla kovinkaan kummonen juttu telkkarissa kun nousee kyyneleet silmiin. Ja vessassa ramppaaminen...tuntuu että jos on kova hätä niin kertakäynnillä tuntuu ettei rakko tyhjene kunnolla ja sitten on pian käytävä uudestaan.
Olen pikkuhiljaa alkanut jo hamstraamaan vauvalle vaatetta ja tavaroita, meillä ei ole mitään tallessa enää. Lähipiirissä eikä suvussa ole lähiaikoina syntynyt vauvoja joten kaikki on hommattava itse. Pikkuhiljaa unisex-vaatteita esim kirpparilta, niin ei tarvitse sitten kaikkea yhtäaikaa hankkia. Ja varsinkin kun kaikki isommat ja kalleimmat hankinnat puuttuvat, pinnis, vaunut, turvakaukalo...
Mulla on kaksi viikkoa vielä jaksettavana ennen kesälomaa. Pitkälle tuntuu mutta eiköhän tämä tästä.
Moonbeam ja tyyppi 12+1 ( LA 15.12)
Vielä kun saatais ihana hellekesä. :)
Liikkeistä: Vielä ei ole tuntunut. Esikoisesta ja kuopuksesta tuntui vasta lähempänä puolta väliä, joten saa nähdä tuntuuko ekat liikkeet vasta silloin.
Täälä olin viikon oksentamatta, kunnes tänä iltana tuli kamala olo. Meillä oli viereita ja oli tosi hankala olla... En kehdannut mennä oksentamaan, joten jouduin odottamaan kunnes vieraat lähti. Ja kylläpäs heti helpotti sen jälkeen! On se jännä. :D Eli ei ne oireet sittenkään ole hävinnyt?
Mutta älkää huoliko jos ei ole oireita, nehän kuuluukin yleensä tässä vaiheessa kadota.
Huomenna (tänään) aamusta heti neuvola.
- Mami & Rakkaus rv 13+3
mainitut...sellasia tosi hentoja ihan kuin töytäsyjä sisällä jossain. Mutta eilen taas en huomannut juuri mitään liikkeitä, joten ei ne taida vielä ihan hurjan hyvin tuntua ellei oikein keskittymällä keskity!
Mulla toi iltayökkäily on pahinta...hampaidenpesu ihan hirveetä, näin jopa painajaisunta HAMMASHARJASTA! Yököttää niin kovasti. Mutta jospa sekin täs kohta helpottais.
Mä oon ennen juossut 3-4 krt viikossa ja nyt viimeiset viikot en ole tehnyt yhtään mitään. Kävellyt töihin ja takaisin. Voi kun tulis sellanen into että jaksais vähän kuntoillakin. Tosin sen mun parin viikon takaisen vuodon jälkeen lääkäri sanoi, että nyt pari viikkoa ihan lepomeininkiä, ei edes sauvakävelyä. Niinhän mä oon tehnyt...huomaa vaan, et ku on tottunut liikkumaan, niin tulee tosi lössö olo. Ja masu vaan turpoo....;)
Mutta mukavaa viikkoa ja neuvoloita ja muita kaikille. Meille pitäis kaiketi tällä viikolla tulla ne downseula-tuloksetkin.
Kolmaskulta 13+0
Alexandra: Minä olisin muuten mennyt siihen varhaisultraankin, mutta meil on just keittiöremontti menossa, niin kaikki ylimääräinen aika ja raha uppoaa hetkellisesti siihen.. Vaikka kyse olikin vain reilu100e maksavasta lystistä, niin sillä rahalla saa jo vaikka mitä muutakin.. :)
On: Näin viime yönä ihka ensimmäisen vauva unen.. Siinä unessa olin just käynyt np-ultrassa, ja mieheni vanhemmille oli kerrottu raskaudesta.. Heitä tosin asia ei p*skan vertaa sinä unessa kiinnostanut.
Tonno ja Ötö 10+3