Millä laululla hyvästelet teiltä lähtevät vieraat?
Kommentit (356)
laukussa leipää ja piimää vaan, jos mua hiukkasen onnistaa, niin uuden ystävän saa. Mä sanon päivää, hän sanoo (tähän sitten vieras vastaa).
Niin monta säkeistöä lauletaan kuin on vieraita. Joskus kestää pitkäänkin, jos on kymmeniä vieraita samaan aikaan.
Olen oppinut tämän jo kotoani, en enää osaisi vaihtaa laulua. Meillä on vielä sellainen työnjako, että minä laulan ja isäntä säestää melodikalla.
Ja melodika ja kaikki! Awwwwwww!
Asutaan kainuussa joten nälkämaan laulu vedetään joka kerta. Juuri kävi naapuri lainaamassa margariinia ja saatiin laulu luritettua.
Ikävää, jos kaunista tapaa käytetään ihan suoraan vittuiluun vieraille.
Mekin valitsemme laulun tunnelman ja vieraiden mukaan. Kiva tapa on laulaa vaikka lähtijän synnyinmaakunnan laulu. Lapsetkin sitten oppivat ne samalla mukavasti. Jos taas on ollut rento ilta ja vieraat pitävät urheilusta, jääkiekkojoukkueen kannatuslaulu on iloinen päätös illalle.
Vuodenajatkin vaikuttavat. Meille on huomenna tulossa biologian opettaja ja suunniteltiin jo laulaa "Miks leivo lennät Suomehen niin varhain kevähällä".
millä laululla voisin hyvästellä heidät? lausun rumasti englantia mutta ei kai se haittaa?
Saksalaiset emigrantit toivat tavan Viipuriin jo ennen sotia ja Karjalassa tapa on ollut hyvin vahva, mutta muualle Suomeen se levisi lännen kautta juurikin hollantilaisten tulppaanikauppiaiden mukana vasta sodan jälkeen.
Tässä näitä:
Bach bis Rammstein - die lange Geschichte der deutschen Musik (Lortzhing, 1982). Tässä teoksessa tosin väitetään, että saksalaiset hapankaalikauppiaat olisivat tuoneet tavan Hankoon, mutta Turun linnassa on alkuperäinen hollantilainen tulppaanipaperi johon on kirjoitettu hollantilaisen kansanlaulun Als ik laat vandaag sanat ja tätä pidetään länsisuomalaisen perinteen alkuna, joten kehoitan tutustumaan seuraavaan teokseen, jossa asia on kuvattu oikein.
Ik vertrek en zing, vrolijke liedjes uit de Nederlandse geschiedenis (de Zeeuw, 2004).
Ja Keino Urpilaisen klassikkoteos Sellainen ol' Viipuri (1962) kuvaa itäistä perinnettä
Ja tällä palstallakin mainitussa Laulaos vierahas lähteneeksi (Paappanen, 1937) on lyhyt historiakuvaus.
millä laululla voisin hyvästellä heidät? lausun rumasti englantia mutta ei kai se haittaa?
http://movieclips.com/oA8br-the-sound-of-music-movie-so-long-farewell/
"Mut aivan kohta sä lähdet kuitenkin pois,
löydä sua viereltäin en.
Kohta ei laulu lintujen sois,
on kevät viimeinen."
Saksalaiset emigrantit toivat tavan Viipuriin jo ennen sotia ja Karjalassa tapa on ollut hyvin vahva, mutta muualle Suomeen se levisi lännen kautta juurikin hollantilaisten tulppaanikauppiaiden mukana vasta sodan jälkeen.
Tässä näitä:
Bach bis Rammstein - die lange Geschichte der deutschen Musik (Lortzhing, 1982). Tässä teoksessa tosin väitetään, että saksalaiset hapankaalikauppiaat olisivat tuoneet tavan Hankoon, mutta Turun linnassa on alkuperäinen hollantilainen tulppaanipaperi johon on kirjoitettu hollantilaisen kansanlaulun Als ik laat vandaag sanat ja tätä pidetään länsisuomalaisen perinteen alkuna, joten kehoitan tutustumaan seuraavaan teokseen, jossa asia on kuvattu oikein.Ik vertrek en zing, vrolijke liedjes uit de Nederlandse geschiedenis (de Zeeuw, 2004).
Ja Keino Urpilaisen klassikkoteos Sellainen ol' Viipuri (1962) kuvaa itäistä perinnettä
Ja tällä palstallakin mainitussa Laulaos vierahas lähteneeksi (Paappanen, 1937) on lyhyt historiakuvaus.
Meillä myös aina tuo "Päivä kaunein sammuva on, kukka kuolee korvaamaton. Kun päättyy tää, muisto vain jää..."
MUTTA pari vuotta sitten pikkujoulujen aikoihin lauloin vahingossa Katy Perryn I kissed a girl! Näin pääsi siis pikkujouluissa työkaverin kanssa ihan oikeasti tapahtumaan, ja vahingossa päästin tämän biisin sitten ilmoille. Oli meillä glögillä ollut naapuripariskunta hieman ihmeissään, samoin mieheni! Asiasta ei puhuttu enää sen jälkeen mieheni kanssa, ja edelleen tämä tuntuu niin nololta. Muilla noloja kokemuksia lähtölauluista?
Pitänee hankkia se Esaias Paappasen muinoin kokoaman lähtölauluteoksen (ja se tosiaan oli hän, en aiemmin tänään ollut ihan varma oliko se E.Paappanen vai Päiviö Iso-Määttä) seuraksi.
Muistan, että tädilläni oli se Paappasen lähtölauluteos, mutta kun viimeksi käydessä kysyin sitä, täti sanoi myyneensä sen kirpparilla. Multa on ollut jo pitkään hukassa sellanen perinteinen lähtölaulu, joka muistaakseni oli jossain ton Paappesen kirjan keskivaiheilla. Sanat meni jotenkin näin: "Lähde rauhassa ystävä / jo painuu auringon kehrä..." Tietääkö kukaan? Voisitteko laittaa vaikka sanat tähän ketjuun. Melodia mulla on kyllä suurin piiretein muistissa.
Nyt viime aikoina meidän perheessä on tyydytty Lea Lavenin biisiin "Niin":
Askeleesi yö etäännyttää pois,
on kuin jotakin sanomatta ois,
seurata en voi, tietä tunne en,
lämpö läheltäin poistuu viileten.
Tule takaisin,
sano näkemiin,
mä en enää tunne itseäni
rakastan sua niin
Nyt on alkanut tuntua, että toi Laven on ehkä vähän liian takertuva jotenkin. Mieluummin laulettaisiin jotain, joka sopivasti ilmaisisi lähtötilanteen haikeuden ja sen, miten tärkeitä vieraat meille ovat, mutta joka ei kuitenkaan tekisi lähdöstä liian surullista. Ajattelin, että just tollanen perinteinen paappaslainen viisu vois toimia vaihteeksi hyvin. Muistan, että tykkäsin siitä lapsena.
Voitin huudon kirjasta "Laulaos vierahas lähteneeksi"!!!!!!!!! En voi uskoa onneani!! Arvatkaa paljon tarjosin??? :D Vain 34,50 e!! Ja voitin! Juhuuu!!!! Oli kyllä aika kiperä kilpailu! Mutta voitin!!!
Ja kävin kirjastossa varaamassa kirjan "Sävelin sut saatan"!!! Jonossa oli monta ennen minua mutta saan sen kuitenkin piakkoin! IHANAA!!!! :)))))
Eli meillä lauletaan pian ihan uusin sävelin!
Me haluamme, että vierailusta jää hyvä mieli sen sijaan että korostaisimme eron haikeutta ja sen vuoksi laulamme monen jo rippikoulussa oppimaa reipasta ja kannustavaa laulua "Mennään kotiin":
1. Vaikka hiekka joskus onkin kuumaa,
ei se jalkojamme polttaa voi.
Vaikka suut ja silmät pöly täyttäis
silti voitonvirsi aina soi.
KERTO:
:,: Mennään kotiin, oo-oo,
mennään kotiin, mennään kotiinpäin. :,:
2. Vaikka villipedot eessä vaanii,
emme pelkää niitä ollenkaan.
Vaikka rankkasateet yllättäisi,
silti kotiinpäin me kuljetaan.
KERTO
3. Ota siskot, veljet, kaikki mukaan,
ettei kukaan kulkis yksittäin.
Isä taivaan meidät kotiin ohjaa,
matkaa yhdessä kun tehdään näin.
KERTO
Tykkään siitä, että laulusta käy ilmi suomalainen sisukkuus, ja etenkin tähän vuodenaikaan, kun katuja ei ole vielä pesty talven jäljiltä, tuo kohta "vaikka pöly täyttäis suun ja silmät" on mielestäni oikein sopiva!
mutta toi Niin on kyllä Lean upeimpia levytyksiä. Kiva, että joku muukin tuntee!
Mä laulan vieraille aina These boots are made for walking ja lyön niille kengät käteen samalla.
yhdistetty lähtölauluperinne urheiluun. Jos vierasjoukkue häviää, koko katsomo yhtyy lähtölauluun Winner takes it all, sitten me vielä heitellään roskia vierasjoukkueen päälle.
Olemme huomanneet että tämä hienosti motivoi jo pieniä lapsia suhtautumaan vakavammin harjoituksiin ja perinteen myötä onkin useita nuoria kaupungistamme päässyt maajoukkueisiin ja jopa kansainvälisille urheilumarkkinoille. Ei niitä voittajia paijaamalla tehdä :)
mutta toi Niin on kyllä Lean upeimpia levytyksiä. Kiva, että joku muukin tuntee! Mä laulan vieraille aina These boots are made for walking ja lyön niille kengät käteen samalla.
mutta tuohan on ihan loistoidea kierrätysteemaa ajatellen! Saa vanhat, paljon kävellyt kengät pois nurkista kuleksimasta!
Jos lähtevä ystävä on ylihygieeninen, illan emäntä voisi ostaa hajunsyöjä-aktiivihiilipohjallisia (Robbarista saa halvimmalla, alle kaksi euroa/2 parin pkt!) ja laittaa ne valmiiksi vanhoihin kenkiin.
Tosin nyt vasta tätä kirjoittaessani tajusin, että kirjoittaja taisikin tarkoittaa antavansa vieraille käteen heidän OMAT kenkänsä. No, enikeis, silti voisi tuota kierrätyskenkäideaa soveltaa. Lapsillekin olisi kiva ohjelmanumero vieraita odotellessa lankata ja puhdistaa vanhoja kenkiä. Jokainenhan tietää, kuinka pitkää aika on lapsilla, kun kivoja vieraita odotetaan.
Naapurin työkaverin siskonpoika oli töissä Voice of Finlandin tuotantotiimissä. Minä olen kuullut sisäpiirin huhuja, että Lenni-Kalle Taipale olisi säveltänyt joitakin uusia lähtölauluja! Ainakin Jesse Kaikurannalta on toivottu uudelle levylle joitain noista, ja hän on alustavasti lupautunutkin, vaikka perinne on kuulemma hänellekin vieras. Lenni-Kallehan on sukujuuriltaan hollantilainen, joten hänellä on yhtymäkohtia ihan tuonne emigranttikaudelle asti.
Tuskin voin kuvitella, kuinka pysäyttävä (ehkä väärä adjektiivi tässä yhteydessä?)
tunnelma noissa hänen tulevissa lähtölauluissaan onkaan!
Voisikohan muuten olla mahdollista, että Lenni-Kalle olisi poiminut idean AV:ltä? Eikös hänellä ole pieniä lapsia?
Naapurin työkaverin siskonpoika oli töissä Voice of Finlandin tuotantotiimissä. Minä olen kuullut sisäpiirin huhuja, että Lenni-Kalle Taipale olisi säveltänyt joitakin uusia lähtölauluja! Ainakin Jesse Kaikurannalta on toivottu uudelle levylle joitain noista, ja hän on alustavasti lupautunutkin, vaikka perinne on kuulemma hänellekin vieras. Lenni-Kallehan on sukujuuriltaan hollantilainen, joten hänellä on yhtymäkohtia ihan tuonne emigranttikaudelle asti.
Tuskin voin kuvitella, kuinka pysäyttävä (ehkä väärä adjektiivi tässä yhteydessä?)
tunnelma noissa hänen tulevissa lähtölauluissaan onkaan!Voisikohan muuten olla mahdollista, että Lenni-Kalle olisi poiminut idean AV:ltä? Eikös hänellä ole pieniä lapsia?
Toivottavasti pitää paikkansa! Ja kunpa tekisivät lauluja myös lähtijöille. Tuo Kimin esittämä Final Countdown onkin meillä jo ollut pitkään käytössä ja siitä tykätään kovasti, mutta olisi kiva saada vaihtelua.
Ja se mukavasti lieventää lähtöhetkien surullista tunnelmaa, kun mies kajauttaa korkealta ja kovaa nuo alkutahdit ti-di-dii-dii, ti-di-dit-tit-tii ilmoille.
tunnelma noissa hänen tulevissa lähtölauluissaan onkaan!Voisikohan muuten olla mahdollista, että Lenni-Kalle olisi poiminut idean AV:ltä? Eikös hänellä ole pieniä lapsia?
Toivottavasti pitää paikkansa! Ja kunpa tekisivät lauluja myös lähtijöille. Tuo Kimin esittämä Final Countdown onkin meillä jo ollut pitkään käytössä ja siitä tykätään kovasti, mutta olisi kiva saada vaihtelua.
Siinä oli varmaan ajateltu kappalevalinnassa vähän raottaa salaisuuden verhoa! Ja tidii, palstamammat keksivät yhteyden heti seuraavana aamuna!
Soitan Ystävän laulun kainalopieruilla ja mieheni laulaa
laukussa leipää ja piimää vaan, jos mua hiukkasen onnistaa, niin uuden ystävän saa. Mä sanon päivää, hän sanoo (tähän sitten vieras vastaa).
Niin monta säkeistöä lauletaan kuin on vieraita. Joskus kestää pitkäänkin, jos on kymmeniä vieraita samaan aikaan.
Olen oppinut tämän jo kotoani, en enää osaisi vaihtaa laulua. Meillä on vielä sellainen työnjako, että minä laulan ja isäntä säestää melodikalla.