Millä laululla hyvästelet teiltä lähtevät vieraat?
Kommentit (356)
Päivän hauskin ketju, sieluni silmillä näen jäähyväistilanteet, jotka yhdessä laulaen hoidetaan
REPS
Tykätään miehen kanssa venäläistä alkuperää olevasta, kieltämättä vähän mollivoittoisesta klassikosta:
Raskasta laukkua kantaen
kulkukauppias vain taivaltaa
tie on pitkä ja kuoppainen
jne.
Toimii etenkin jos on oltu yökylässä ja on matkatavaraa kertynyt. Aina on väkevästi syleilty tämän lähtölaulun päätteeksi.
"Goodbye sweetheart, well, it's time to go..."
Kaikki kaveritkin osaa sen jo, ja lopuks hoilataan kaikki yhdessä kun halataan lähtöhaleja.
"Goodbye sweetheart, well, it's time to go..."
Kaikki kaveritkin osaa sen jo, ja lopuks hoilataan kaikki yhdessä kun halataan lähtöhaleja.
"Kuulen sunnuntaiaamuisin kaukaa junan äänen
En viimeistä vaunua voi tavoittaa
Niin kauas pois vieden kaiken tuon menneen
Ja huomaan kun hän katoaa "
Meillä lauletaan haikea ovilaulu muutenkin, mutta testaan tätä seuraavan kerran miehen veljen perheeseen, jóka ei yleensä hoksaa lähteä pienillä vihjailuillakaan, vaikka seuraavana päivänä olisi töitä.
KIITOS KAVERI!
Meillä on yhdistetty laulu ja leikki. Kun vieraiden on aika poistua, minä aloitan laulamaan: Kenellä on päällä jotain sinistä, jotain sinistä, hän saa lähteä! (Samalla osoittelen sormella sitä kenellä on sinistä ja viiton toisella kädellä missä meidän ulko-ovi on) Kenellä on päällä jotain punaista, jotain punaista, hän saa lähteä! Kenellä on päällä jotain valkoista, jotain valkoista, hän saa lähteä! Näin käyn kaikki vieraiden värit läpi että kaikki poistuvat. On toiminut tosi hyvin. Suosittelen.
Itse toki suunnittelemme ja harjoittelemme etukäteen jonkun sopivan hyvästelylaulun. Tunnelma vaihtelee riehakkaasta, esim. Diggi-Loo, diggi-Lei haikeaan, esim. Niin kaunis on maa. Laulun ei tarvitse olla jäähyväisaiheinen vaan pikemminkin illan teeman kokoava pikantti sokeri pohjalla.
Jos itse olemme kylässä ja eteisessä vallitsee pelkkä odottava hiljaisuus, laulamme jäähyväislaulun itse. Olisi noloa asettaa isäntäväki kiusalliseen asemaan, jos he eivät arjen keskellä ehdi miettiä asiaa. Yleensä laulan Suurlähettiläitä. "Kun tänään lähden, otan mukaan mitä tarvitsen, taivaalta tähden valitsen" jne.
Joskus "Yksi pieni elefantti marssi näin..." ja mennään sitten kaikki jonona ovelle kun on viimeisinkin elefantti kerätty matkaan. Luo sellaista yhteisöllisyyden tunnetta meidän ja vieraiden välille.
Yhteisöllisyyttä tuo myös toinen vaihtoehtomme, "Ievan polkka". Se on kauhean kiva kun siihen voi vieraatkin osallistua laulamalla "salivili tipput tupput täppyt" jne.
Imetin vauvaa sängyllä ja rupesin hohottamaan ääneen niin että sekä vauva että mies heräsivät.. Eivät näyttäneet kumpikaan tyytyväisiltä:D
Metallicalla mennään. Yleensä se Turn the page pienen sketsin kera saa jo vieraat lähtemään ja kertosäe vedetään sitten yhdessä vieraiden kanssa:
Here I am, on the road again,
There I am, up on the stage
There I go, playin' star again,
There I go, turn the page
Joskus tarvitaan ihan Unforgiveniä tai Nothing else mattersiä.
Tässä on tullut esiin lähes pelkästään positiivissävytteisiä lähtölauluja. Tiesittekö, että on olemassa myös vähän vähemmän huomiota saanut genre, "kettuilevat" lähtölaulut. Niitä kai lauletaan silloin, kun on saatu tarpeeksi vieraista, eivätkä he ymmärrä lähteä kotiin. Siinä on vieraiden oltava tarkkana ,että he eivät näytä loukkaannustaan ,kun isäntäväki tavallaan ohjaa heidät ulos laulullaan. Sivistyneet vieraat ymmärtävät, että tuli ylilyönti ja poistuvat kauniisti lauluun vastaten. Minulla ei ole tietoa noista salatuista lauluista, onko kenelläkään muulla? Pelkään, että en joskus ymmärrä, että kyseessä on "ajolähtölaulu". Se olisi häpeä koko perheelle!
Menevät monilla sekaisin. Pyy-Lyllerön kokoelmissa on enemmän pop-, hip hop- ja rocksävytteisiä lähtölauluja, kun taas Iso-Määttä kerää perinteisempiä iskelmä- ja kansllishenkisiä lähtölauluja.
Pitänee hankkia se Esaias Paappasen muinoin kokoaman lähtölauluteoksen (ja se tosiaan oli hän, en aiemmin tänään ollut ihan varma oliko se E.Paappanen vai Päiviö Iso-Määttä) seuraksi.
Olen kuitenkin haistavinani että täällä on monella niin vahvasti humanistitausta, että oman KTM-tuttavapiirini harrastamat astetta kaupallisemmat lähtölaulut on sivuutettu tyystin - onko kyse tahallisesta snobbailusta vai vain unohduksesta, en tiedä.
Minun kaveripiirissäni on monet kivat illat päättyneet lämpimiin fiiliksiin kun on laulettu:
Koulutuksena merkantti ja lapset J-alkuisia.
"Ajatar on Forumissa,
Forumissa Mannerheimmintiellä.
Auki joka ilta kello kahdeksaan.
Ajatar takit
Ajatar lakit
Ajatar on Foorumissaaaaa..."Opiskeluaikoina rahaa kestitsemiseen oli vähemmän, mutta ei se menoa haitannut. Silloin yleinen lähtöviisu oli se vieläkin mukavia muistoja herättävä "Valintatalon kassissa on talous vatupassissa".
ja täällä en ole kuullut moisesta.Ystäväperheitä, sukulaisia ympäri Suomea,silti lähtölaulua ei ole tullut koskaan vastaan. Aika mielenkiintoista. Missä päin Suomea tämä perinne on käytössä?
Me olemme aina laulaneet vieraat matkaan, samoin meille on aina laulettu.. olisiko joku paikallinen tapa sitten että ei lauleta?
vieraille pitäisi laulaa luikauttaa kun lähtevät. Eikä ole kyllä mistään kyläpaikasta laulun säestämänä lähdetty kotiin. Ihan kuutamolla koko asiasta ja hyvä niin. En kyllä aio tulevaisuudessakaan laulaa, "kiitos käynnistä, hyvää kotimatkaa ja hei-hei" riittää.
että kellä on jotain punaista...
mutta ytimekäs trash-metal -biisi. Vaikka tämä
Tossa on vaan semmoinen lähtöhetkeen sopiva tunnelma. Ihan täysiä vedetään ja iskä säestää nokkiksella.
Metallicalla mennään. Yleensä se Turn the page pienen sketsin kera saa jo vieraat lähtemään ja kertosäe vedetään sitten yhdessä vieraiden kanssa: Here I am, on the road again, There I am, up on the stage There I go, playin' star again, There I go, turn the page Joskus tarvitaan ihan Unforgiveniä tai Nothing else mattersiä.
Sad but true käy myös hyvin!
Oi pieni tyttönen, oot lainaa mulle hetken vain.
Lainaa vain, lainaa vain jne.