Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joutuisit menemään lauantaina töihin ilmaiseksi, menisitkö?

Vierailija
27.03.2012 |

Olen opettaja, ja meille kuuluu kolme pakollista veso- eli koulutuspäivää vuodessa. Kaksi on yhteisiä ja yksi vapaavalintainen. Tämän suoritin jo kesälomallani. Nyt ykskaks rehtori ilmoitti pari viikkoa sitten, että lauantaina onkin kaikille pakollinen veso. Pakollinen siksi, että se on tärkeää turvallisuusasiaa.

Nyt tuli ohjelma. Ihan höpöhöpöä, sellaista, minkä olisi voinut pitää milloin tahansa yt-ajalla, kun niihin ei tunnu olevan ohjelmaa. Ajattelin ilmottaa esimiehelle, että en tule. Eivät voi pakottaa, koska olen työni tehnyt jo aiemmin. Sotahan siitä syttyy, mutta minkäs teet. Mitä itse tekisit?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea nyt tarkkaan kommentoida kun en tiedä työehtosopimuksestanne ja käytännöistä. Mutta en menisi noin lyhyellä varoitusajalla mihinkään, enkä varsinkaan ilmaiseksi.

Vierailija
2/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän alalla ei olekaan työehtosopimusta. Sen sijaan on sesongit, jolloin tehdään töitä, ja vastaavasti pidetään saman verran vapaata myöhemmin. Näitä ajankohtia ei käytännössä voi itse valita. Ammatinvalintakysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja jopa sunnuntaisin sekä viikonloppuiltaisin), kuten nyt ap:llekin on tulossa.

Ja ihan tavallisessa valtion virastossa olen. Kyse on esimiesten JET-koulutuksesta.

Vierailija
4/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole työhön kuuluvaa eikä pakollista. Olen ne pakolliset päivät jo tehnyt. Tämä on ylimääräistä lätinää. Olisin mennyt mielelläni, jos olisi ollut esim. joku ulkopuolinen ihminen oikeasta asiasta puhumassa. Tämä turhauttaa pahasti!

JET-koulutuksesta saat pätevyyden, minä en saa tästä mitään.

Vierailija
5/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etköhän nuo tunnit saa takaisin muuna päivänä. Ja johan olet opettajana ollut kuukausia lomalla viime kesänä, sama kohta taas odottaa kun jaksat toukokuun lopulle raataa, saat sen jälkeen 3 kk maata. On mullakin sellaista toisinaan, että lauantaina järjestetään yhteinen tapahtuma asiakkaille, tunnit saa yksinkertaisena sit jonain muuna päivänä. Eli ota selvää, älä ruikuta.

Vierailija
6/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun teillä on tälläisiä vesopäiviä niin se ei pitäisi olla ongelma. Minä käyn iltaisin koulutuksissa, jotka on työnantajan maksamia ja en saa siitä palkkaa. Tosin tunnit laitetaan ylös ja niitä saa vapaana sitten joskus.

Ihme opettajia nykyään, kaikesta nuristaan, mutta pitkät lomat kelpaa. Opettajilta vain pois pitkät lomat ja neljän viikon loma tilalle, kun näkyy kaiken kanssa olevan vaikeaa. Oppivat sitten olemaan nurisematta

Vierailija
7/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana työrauha :) Ope minäkin.

Vierailija
8/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

takaisin. Ai että oppilaat lähetetään kotiin, koska opettaja pitää vähän vapaata?

Pointti on se, että esimies on keksinyt pakollisen veson, vaikka se on laitonta. Ja olettaa, että tulen. JOs olisin tiennyt ajoissa, en olisi mennyt kesälomalla koulutukseen. Paitsi että mielelläni menen sellaiseen koulutukseen, josta on hyötyä. Tästä ei ole. Lisäksi asiasta sanottiin n. 3 vkoa ennen, joten olisi hyvin voinut olla jo muuta ohjelmaa.

Mutta onpa hassua huomata, että täällä vastaajat menevät mielellään ilmaiseksi töihin vapaapäivinään. Työnantajien kannattaisi siis vain pyytää teitä kaikkia tekemään ylimääräinen työpäivä. Minusta se taas ei ole oikein!

Vierailija
9/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voittehan itsekin pitää palkatonta lomaa, ainakin suurin osa. Minun palkkani on jaettu niin, että saan talven palkkaa opetuksettomalta kaudeltakin.

Vierailija
10/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauantaisin ollaan töissä mm. kuuden viikon välein aina, kun tehdään seuraavaa lukkaria. Viime kesälomasta meni 3,5 viikkoa töissä, joten "vähän" ollaan me amiksen opet (naiset!) eri asemassa, kun peruskoulun opettajat.

Vierailija
11/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun tätä eivät kaikki tajua.

Vierailija
12/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis numerolle 11. Mokomakin nopeanäppi sinä 12...

Vierailija
13/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesopäivät menevät ovtes:n mukaan kalenterivuosittain eli lukuvuosittain. Joten viime kesän koulutus meni viime vuoden vesopäiviin, ei tämän vuoden.

Vierailija
14/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole, niin kiltisti sinne koulutukseen vain...

Vierailija
15/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi syksynä on kuitenkin taas kaksi pakollista (suunnittelu ja koko kaupungin) vesoa. Eli oli miten tahansa, tämä on ylimääräinen. JA kesällä olen menossa taas tarpeelliseen koulutusvesoon.

Ja virka on, joten taidan tyynesti jättää menemättä lauantaina.

Vierailija
16/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten se oikea kuukausipalkkasi, siis se, mitä ei ole jaettu kesäkuukausille myös. siis ajatuksena, että kesäkuukaudet on (lomaa lukuun ottamatta) palkattomia, niin mikä se "oikea" kuulausipalkkasi sitten on?

opettajat kun aina tuntuvat nurisevan mistä milloinkin, kesälomista kun sanoo, niin aina jaksavat mainita, että palkka on jaettu joka kuukaudelle, mutta samalla valittavat, että kuukausipalkka on huono. eli kerro nyt sitten, että mikä se totuus on siitä kuukausipalkasta, mikä se on?

Vierailija
17/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en nostaisi mitääm halootakaan. Lähtisin perjantaina kesken päivän kotiin vedoten huonoon oloon ja mahdolliseen oksennustautiin. Ja valittelisin kamalasti, kun jää tarpeellinen koulutus välistä...

Vierailija
18/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menisin, mutta erilaisella asenteella kuin sinulla on. Aina noista jotain jää käteen, tuomhöpöhöpö on vain sinun subjektiivinen olettamuksesi.

Vierailija
19/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän OAJ tiedä vastauksen tähän paremmin kuin me palstamammat.

Vierailija
20/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän