Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos joutuisit menemään lauantaina töihin ilmaiseksi, menisitkö?

Vierailija
27.03.2012 |

Olen opettaja, ja meille kuuluu kolme pakollista veso- eli koulutuspäivää vuodessa. Kaksi on yhteisiä ja yksi vapaavalintainen. Tämän suoritin jo kesälomallani. Nyt ykskaks rehtori ilmoitti pari viikkoa sitten, että lauantaina onkin kaikille pakollinen veso. Pakollinen siksi, että se on tärkeää turvallisuusasiaa.

Nyt tuli ohjelma. Ihan höpöhöpöä, sellaista, minkä olisi voinut pitää milloin tahansa yt-ajalla, kun niihin ei tunnu olevan ohjelmaa. Ajattelin ilmottaa esimiehelle, että en tule. Eivät voi pakottaa, koska olen työni tehnyt jo aiemmin. Sotahan siitä syttyy, mutta minkäs teet. Mitä itse tekisit?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 ylimääräinen päivä vuodessa

SIIS YKSI LÄHES KOKONAINEN PÄIVÄ!!!

Ei en alkais, en yhtään. Kauhee ajatuskin.

Vierailija
22/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän nuo vesot onkin usein ihan turhanpäiväistä lätinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten se oikea kuukausipalkkasi, siis se, mitä ei ole jaettu kesäkuukausille myös. siis ajatuksena, että kesäkuukaudet on (lomaa lukuun ottamatta) palkattomia, niin mikä se "oikea" kuulausipalkkasi sitten on?

opettajat kun aina tuntuvat nurisevan mistä milloinkin, kesälomista kun sanoo, niin aina jaksavat mainita, että palkka on jaettu joka kuukaudelle, mutta samalla valittavat, että kuukausipalkka on huono. eli kerro nyt sitten, että mikä se totuus on siitä kuukausipalkasta, mikä se on?

Vierailija
24/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en väittäisikään olevani kipeä. Vaan menisin, avoimin mielin.

Tekisin muistion siitä, mikä koulutuksessa oli hyvää ja mikä huonoa. Juttelisin työkaverien kanssa asiasta, ehkä laittaisin heille koontini ajatuksista koulutuspäivää koskien ja pyytäisin kommentoimaan, esim. somessa.

Sitten miettisin kollegojen kanssa, mistä koulutuksesta olisi hyötyä ja kuka sen voisi toteuttaa.

Olin itse tänään verkkomarkkinoinnin tehostus-koulutuksessa työn puolesta. Pidin sitä ensin ihan huuhaana. Mutta olikin TOSI hyödyllinen. Ihan paras kouluttaja, rento, mutta puhui asiaa. Selkeät prujut. Ja antoi konkreettisia käytännön vinkkejä, joita voi hyödyntää vaikka missä nettikäytössä, ei vain markkinoinnissa.

Eli etsikää vinkkejä hyvistä kouluttajista ja aiheista ja ehdottakaa niitä jatkossa veso-päivään.

Vierailija
25/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tänään kieltäydyin osallistumaan vapaapäivänäni erääseen palaveriin, koska nuo tekemäni tunnit olisi ripoteltu useammalle päivälle ja olisi jäänyt yksi vapaa saamatta. Aikani olen joustanut työnantajalleni päin, enää ei kykene tai katkeaa. Kummasti ne joustot ovat aina samansuuntaisia.

Vierailija
26/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi päivä vuodesta koulutukseen omalla ajalla. Aika vähän. Meidän alalla on pakko kouluttautua, kun laki määrää. Kukaan ei määrää kouluttaudutaanko omalla ajalla vai työnantajan piikkiin. Käytännössä homma on työnantajan hyväntahtoisuuden varassa ja se ei kata kuin muutaman koulutuspäivän vuodessa. Suljin juuri ravitsemusterapian luennot, joita katselin ja tein tehtäviä omalla ajalla yksistään tänään 4 tuntia työpäivän jälkeen. Aika pieni osa tuli tehtyä, mutta onpahan eteen päin taas.

Anteeksi, mutta mua hieman naurattaa tuollainen yhdestä päivästä vuodessa nurkuminen.

Vierailija
27/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- liian lyhyt varoitusaika

- jos on vesot jo pidetty, ne on pidetty sitten.

- trendi alallamme näyttää olevan se, että joka kouluun yritetään väenvängällä saada mahdollisimman paljon kokouksia, pakollisia koulutuksia yms tilaisuuksia joista ei makseta palkkaa ja joita ei korvata mitenkään muuten kuin siten, että pian niistä tulee paha tapa

- tätä kysyessäsi teit sen virheen, että ilmoitit olevasi opettaja. Opettajia kadehditaan ylettömästi kesä- ei lomasta vaan palkattomasta jaksosta niin paljon, että ei voi saada oikeaa kuvaa. Jos olisit kysynyt ilman mainintaa ammatistasi, menisitkö yllättäen lauantaiksi töihin, jos et saa siitä palkkaa etkä muutakaan korvausta olisit saanut vastaukseksi, en tietenkään. Kun on kyse opesta, vastaus on tietenkin menet edes silloin töihin, kun muuten vain lomailet. Kateellisten marinoita. :)

Vierailija
28/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sairastu". :) Niin minä saattaisin tehdä.

Tein vuosikausia ilmaista työtä työnantajalleni. Enpä enää tekisi.

Vierailija
29/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkka vaihtelee, mutta brutto on noin 2500 - 3500 euroa / kuussa. Ja aikanaan opet eivät osanneet pistää kuukausittain rahaa sukan varteen kesätauon kulujaan varten, joten joka kuukausi työnantaja ryhtyi pidättämään jo tehdystä työstä tietyn summan ja antoi sen sitten operentuille heinä-elokuussa. Ps. Mm tänään tein päivän 8-21. Välissä hain lapset päiväkodista ja lämmitin eilistä ruokaa, tähän meni noin tunti. Välkät menivät kaksi ulkovalvonnassa, yksi oppilaan asiaa hoitaessa. Koen ihan täysin, että olen palkkani ansainnut. Mieheni, jonka palkka on puolta (!) parempi, teki päivän 9-17.30. Piti tunnin ruokiksen ja kaksi pitkää kahvitaukoa.

Vierailija
30/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi meidän alalla irtisanomisia tulemaan liian usein. Samalla oli ylityökielto ja pakkolomat.

Arvaa tehtiinkö ilmaisia ylitöitä ? Kyllä. Ja arvaa ne jotka eivät tehneet ovatko enää töissä ? Ei ole.

Kyllä se niin on, että metsä vastaa miten sinne huutaa.

Jos sulla on virka ja opetat ainetta jossa ei tunteja olla vähentämässä voit tehdä mitä vaan. Onhan se ikävää jos rehtori laittaa koulutukseen, jolla ei ole mitään virkaa. Aika mautonta tekstiä opettajalta, joka opettaa ammatikseen. Onko ikinä mikään oppi turhaa ? Sitä voi opettaja ihan itsekseen miettiä.

Ja jos nyt on niin vastenmielistä mennä sinne, voithan aina ilmoittautua sairaaksi. Jos olet nyt vaan aiheesta nurissut, kyllä se rehtori osaa laskee 1 + 1.

Vierailija
31/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkka vaihtelee, mutta brutto on noin 2500 - 3500 euroa / kuussa. Ja aikanaan opet eivät osanneet pistää kuukausittain rahaa sukan varteen kesätauon kulujaan varten, joten joka kuukausi työnantaja ryhtyi pidättämään jo tehdystä työstä tietyn summan ja antoi sen sitten operentuille heinä-elokuussa. Ps. Mm tänään tein päivän 8-21. Välissä hain lapset päiväkodista ja lämmitin eilistä ruokaa, tähän meni noin tunti. Välkät menivät kaksi ulkovalvonnassa, yksi oppilaan asiaa hoitaessa. Koen ihan täysin, että olen palkkani ansainnut. Mieheni, jonka palkka on puolta (!) parempi, teki päivän 9-17.30. Piti tunnin ruokiksen ja kaksi pitkää kahvitaukoa.

ja onko normaalia toi sun työaikasi, klo 8 - 21 ? Tuskin.

Olet myöskin tiennyt palkkasi ennen opiskeluiden aloittamista, siitä on turha narista jälkikäteen. Me kaikki tiedetään että keskivertomies tienaa paljon enemmän kuin nainen, sekään ei ole yllätys ja siihen on hölmöä vedota, mielestäni !

Vierailija
32/40 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä kenenkään palkasta ole narissut. Kerroin vain faktoja. Olen meko tyytyväinen työhöni ja palkaani. Vastasin, koska täällä joku kyseli opettajien palkkoja. Ihan vertailun vuoksi kirjoitin mieheni palkan ja työajan. En tosiaan joka päivä tee näin pitkää päivää, mutta sanoisin että melko usein teen. Ehkä joka viikko yhden tai kaksi kertaa menee iltaan saakka. Mieheni tekee huomattavasti lyhyempää päivää, vaikka tekeekin ihan normaalimittaista päivää. Ja itseasiassa mieheni on pannut merkille, että teen tosiaan paljon töitä verrattuna moneen muuhun. Mutta en edelleenkään valita. Kerron vaan. Lasten hakeminen ei liity tähän pitkä juttu selittää miksi tänään työnjako oli mikä oli. Ps. Aika hyökkäävä tai syyllistävä tyyli sinulla, koen ainakin niin.

Vierailija
33/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. En jousta enää tippaakaan työasioissa, jos siitä ei ole minulle jotain hyötyä tai jousto ei ole molemminpuolista.

Vierailija
34/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa ennen on liian lyhyt aika. Vesot pitää olla selvillä lukuvuoden alussa, ainakin maininta että niitä tulee. Toisaalta jos olit jo kesälomalla tehnyt yhden vesopäivän, olisi sinun pitänyt hyväksyttää se rehtorillasi, vaikka jälkeenpäin. Jos olet sen tehnyt, taikka jos ennakkotapausten mukaan se tulee hyväksyä, pyydä palkkaa tuosta pakollisesta ylimääräisestä vesosta. Työnantaja voi pakottaa kahteen ylimääräiseen vesoon, mutta niistä kuuluu saada palkkaa. Tämä lukee OVTES:issa.

Vierailija
35/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin opettaja.

Jompi kumpi meistä on ymmärtänyt opettajan palkkausperusteet väärin. Tämä "ilmainen vesopäivä" on ihan samaa kuin "pitkä kesäloma".

Opettajille siis maksetaan tietyistä asioista riippumatta siitä, milloin ne työt tehdään. Luultavasti sinä olet juuri se opettaja, joka purnaa niin vanhempainilloista kuin alakoululaisten joulu- ja kevätjuhlien valmisteluista.

Siitä sopisi tietenkin keskustella, että mistä syystä juuri lauantai on tälle koulutukselle sopiva päivä, vai onko?

Vierailija
36/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tekee kaikki kotityöt, kun MIEHELLÄ ON NIIN PALJON PAREMPI PALKKA.

Omapa on valintasi, olisit valinnut saman alan ja työn kuin miehesi. Kun et, niin ehkä kannattaisi sen verran muinaisten tasa-arvonaisten muistoksi vaati mieheltäkin kotihommiin osallistumista, että sinulle ei tulisi noin pitkiä päiviä.

Vierailija
37/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattiliittoosi. 3:n vko:n varoitusaika ei kyllä ole riittävä - kielii pomosi ammattitaidottomuudesta. Veso itsessään ei varmasti ole laiton ja kuulu virkaehtosopimukseesi, kuten kaikki palkattomat ilta ja viikonlopputyötkin. Nämä täysin hyödyttömät koko päivän kestävät höpöhöpö-Vesot tunnen kyllä. Olisi kiva saada jonkun muun alan ihmisen ja tänne kirjoittaneen lailla oikeasti hyödyllistä työnantajan maksamaa täydennyskoulutusta. Tietty mitään tunteja ei vähennettäisi, mutta kunpa maksettaisiin edes sijainen!

Vierailija
38/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin perjantaina kesken päivän kotiin vedoten huonoon oloon ja mahdolliseen oksennustautiin. Ja valittelisin kamalasti, kun jää tarpeellinen koulutus välistä...

Ja tällaisetko kansankynttilät sitten kasvattavat lapsiamme?

Täällä eräs valtion virkamies, joka on monestakin asiasta työnantajan kanssa eri mieltä. Olen esimerkiksi voimakkaasti sitä mieltä, että paljon reissaavilla matkustusajan tulisi ehdottomasti olla työaikaa, etenkin, jos matka tehdään julkisilla ja sinä aikana tekee TÖITÄ. Työnantaja on kuitenkin visusti sitä mieltä, että se on ihan minun omaa vapaa-aikaani, kun matkustan työkokouksiin yms. toiselle puolelle maata. Ja niinhän minä kiltitsti teen. Yksi lauantai sinne tai tänne olisi sen rinnalla pikku juttu.

Vierailija
39/40 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on se, että esimies on keksinyt pakollisen veson, vaikka se on laitonta.

Kai sinä olet sen tiennyt, että pakollisia veso-päiviä voi tulla vielä syksylläkin?

Jos homma on todellakin laitonta, niin olethan sinä tietenkin OAJ:n jäsen. Sehän pitää kynsin ja hampain vakivirassa olevien opettajien puolta.

Otat siis yhteyttä liittosi luottamushenkilöön ja jos se ei riitä, OAJ:n juristiin

Vierailija
40/40 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna taas! 😩