Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi terveet yli 50kg painavat, jotka eivät ole raskaana tai imetä, käy luovuttamassa verta?

Vierailija
24.03.2012 |

Jotenkin surullista että luovutusverestä on koko ajan pulaa kun vaiva on minimaalinen terveelle aikuiselle. Ymmärrän että lääkitys, muu sairaus voi olla este luovutukselle, mutta suurimmalla osalla kyse ei ole siitä.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä yksi jos toinenkin latelee tiskiin kaikki terveydelliset syyt, miksi eivät saa luovuttaa? Ei tässä teistä olekaan kysymys, vaan niistä, joilla ei ole mitään terveydellistä estettä luovuttamiselle, mutta eivät vaan tee sitä syystä tai toisesta.

Ja te, jotka boikotoitte SPR:ää tai kuvittelette veren menevät vain narkkareille (?? mistä tällainen mielikuva nyt yhtäkkiä tuli?): voitte olla ko. firmasta mitä mieltä tahdotte, mutta se luovutettu veri menee kyllä ihan leikkaussalikäyttöön Suomessa, niille jotka sitä henkensä pitimiksi tarvitsevat.

Vierailija
42/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vereni ei kelpaa. Muutenkin minulla tekee tosi pahaa neulat ja se letkussa menevä veri, yöh. Olen ehkä itsekäs, mutta ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohditko päivälääkkeen?

Vierailija
44/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa yrittänyt luovuttaa. Aina on ollut joku este: hemppa liian alhaalla, gastroskopia tehty pari kuukautta sitten, uusi poikakaveri yms. Enää en jaksa yrittää, kun kuitenkin olisi joku este siihen. Toi hemppa ainakin kiikkuu yleensä niin alhaalla, että en jaksa mennä koittamaan. Ja sitten siitä tulisi kuitenkin niin huono olo, että en halua ottaa riskiä. Olen myös katsellut, että verestäni ei näyttäisi koskaan olevan pulaa (A+), joten en ota asiasta stressiä.

Vierailija
45/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neulakammo, todella paha sellainen. Sinänsä harmi koska olen O- veriryhmää.

Vierailija
46/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaiseksi luovuttamaa verta. Pomot käärivät rahat taskuihin.Nyt on taas "veri loppu" joten kipi kipi luovuttamaan. Huijari järjestö. En auta enkä anna rahaa keräyksiin.

Vierailija
47/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä minulle kuuluu muiden sairastamiset. Ihan turha yrittää syyllistää että voit itsekin tarvia. Jotain hämärää jos ei luovuttajia saada kun noin syyllistämällä.

Minun ei ole tarvis koko maailmaa pelastaa ja aloittaa sitä tuolla tavalla ihan turha tulla liirumia vääntämään. Sairaala hoitakoon hommansa. Ottakoon keskenään ja toisiltaan jos pulaa on.

Vierailija
48/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä minulle kuuluu muiden sairastamiset. Ihan turha yrittää syyllistää että voit itsekin tarvia. Jotain hämärää jos ei luovuttajia saada kun noin syyllistämällä.

Minun ei ole tarvis koko maailmaa pelastaa ja aloittaa sitä tuolla tavalla ihan turha tulla liirumia vääntämään. Sairaala hoitakoon hommansa. Ottakoon keskenään ja toisiltaan jos pulaa on.

Miten sairaala voi ottaa toisesta sairaalasta verta? Ei se ole syyllistämistä, koskaan ei voi tietää milloin tarvitsee. Lähdet lähikauppaan ja jäät auton alle ja tarvitset verta. sairastut syöpään ja tarttet verta. Synnytät lapsen ja tarttet verensiirron. Saat tikun sormeen, siitä verenmyrkytyksen ja tarvitsen verensiirron. Ei se ole syyllistämistä, se on faktaa. Josksu vain niin käy.

Vierailija
49/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä yksi jos toinenkin latelee tiskiin kaikki terveydelliset syyt, miksi eivät saa luovuttaa? Ei tässä teistä olekaan kysymys, vaan niistä, joilla ei ole mitään terveydellistä estettä luovuttamiselle, mutta eivät vaan tee sitä syystä tai toisesta.

.

että esim. ap tajuaa ettei se ole niin simppeliä. Läheskään kaikki ei kelpaa ja ei sitä haluta tuolla kasuilla huudella muille.

Vierailija
50/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luovutin eka kerran ei minulta tentattu allergioita esim niin tarkkaan. Joku kymmenen vuotta sitten yhtäkkiä tartuttiin, ja sain selittää lääkärille puhelimitse millaisen allerdisen kohtauksen olen saanut ja milloin ( alle 10 v lapsena). Myös iho tarkastetaan nykyään, koska minulla on atopia. En tarvitse allergioihini mitään lääkitystä. Ymmärrän toki että pitää olla tarkka, en halua mitään ongelmia kenellekään. Mutta moni tuttuni ei voi luovuttaa, koska ovat asuneet esim Britanniassa, sairastaneet jonkun loistaudin /( Afrikassa työskennelleet), tai ovat tuoreessa suhteessa.

Vierailija
51/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kävin tiheästi luovuttamassa. Verenluovutuskortti on vieläkin jossain. Sitten aloitin aktiivisen laitesukellusharrastuksen. Se estää luovuttamisen, ilmeisesti oman turvallisuuden vuoksi, ettei mene taju paineessa.

Vierailija
52/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kävin tiheästi luovuttamassa. Verenluovutuskortti on vieläkin jossain. Sitten aloitin aktiivisen laitesukellusharrastuksen. Se estää luovuttamisen, ilmeisesti oman turvallisuuden vuoksi, ettei mene taju paineessa.

Pitikin vielä itse tarkistaa faktat nettitestissä ja näköjään sukellus ei estäkään kokonaan luovutusta. Pitää vain pitää pieni tauko ennen seuraavaa dyykkiä. Nyt ei tarvitsekaan kuin odottaa synnytyksen jälkeinen karenssiaika ja lopettaa imetys, niin voin taas jatkaa luovuttamista. Kiitos ap tästä ketjusta, oli hyöytyä.

Vierailija
53/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja korkea hbl, mutta silti olen joutunut syömään jo 2 v putkeen virtsatieinfektioiden estolääkitystä (= antibiootti), joten en voi luovuttaa verta.

Vierailija
54/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine romahtaa ja olen ihan kanttuvei miltei tunnin verenluovutuksen jälkeen. Olen kokeillut jo neljästi, enää en halua.

Ei minulla veri tai verikokeet tee pahaa, en pyörry verikokeen jälkeen. Mutta jotenkin kehoni sekoaa vähänkin isommasta verenhukasta, synnytyksessä menetin vain puoli litraa ja silti joutuivat antamaan hemohessiä kun verenpaine romahti.

Vierailija
55/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa seksuaalivähemmistöjen sortamista, niin en verta luovuta. Tämä päätös on pitänyt jo vuosia.

Olen itse hetero kuitenkin.

Vierailija
56/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine romahtaa ja olen ihan kanttuvei miltei tunnin verenluovutuksen jälkeen. Olen kokeillut jo neljästi, enää en halua. Ei minulla veri tai verikokeet tee pahaa, en pyörry verikokeen jälkeen. Mutta jotenkin kehoni sekoaa vähänkin isommasta verenhukasta, synnytyksessä menetin vain puoli litraa ja silti joutuivat antamaan hemohessiä kun verenpaine romahti.

Mulla ei romahda verenpaine, mutta pyörryn verenhukasta aina. Normaali menkkojen jälkeen vain pikkuisen huippaa, mutta esim. ekan synnytyksen jälkeen (repeämä) pyörryin salissa lattille saman tien kun nousin sängystä. Samaten ekan verenluovutuksen jälkeen, jouduin maata siellä sängyssä tunnin verran, kun aina noustessani istualleni pyörryin takas sänkyyn.

Mulla on korkea verenpaine, en tiedä onko sillä jotain tekemistä tämän kanssa. Mutta todella kiusallista ja tuli ilmi tosiaan noiden kahden asian myötä!

Vierailija
57/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin tulossa 6 kk karenssi reissun takia. Sitä ennen en ehdi käydä kun olen flunssassa. Sitä ennen en ole päässyt, sillä olen imettänyt ja synnyttänyt. Pyhä tarkoitus oli mennä ennen reissua, mutta minkä tälle sairastamiskierteelle voin. 2 viikkoa pitäisi kuitenkin olla terveenä ennen verenluovutusta.

Vierailija
58/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on pelkkää bisnestä spr:lle ja keho ei toisen ihmisen verta tarvitse. Nopeammin leikkauksista mm.toipuu, kun tilalle laitetaan omalle punasoluille kasvualustaa.

Asiantuntijat täällä taas puhuvat. :D Kannattaisi ehkä olla hiljaa jos ei tiedä asioiden oikeaa laitaa.

Vierailija
59/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo verikokeesta. Ei tarvitse ottaa kuin kolme putkiloa, niin loppupäivän olen kuolemanväsynyt ja kuumettakin tulee. On pakko maata aina puoli päivää sen jälkeen, kun ei kertakaikkiaan pysy hereillä.

Raskauden lopussa kyseistä ongelmaa ei ollut. Ehkä sitten elimistössäni on minimimäärä verta normaalisti ja pienikin määrän lasku tekee sairaaksi.

Toisekseen olen tahtomattani liian herkkä. Jo toisten puheet verenluovutuksesta tai verenvuodosta aiheuttavat heikotusta ja yökötystä. En haluaisi olla tällainen nössö, mutta ainakaan vielä ei mikään ole auttanut.

Vierailija
60/71 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottomana yksinhuoltajana en päässyt aiemmin kovin kätevästi luovuttamaan verta - piti varta vasten pyytää mummi hakemaan lapsi tarhasta, että pääsin työpäivän jälkeen luovuttamaan verta. Joskus tuli käytyä, mutta turhan harvoin kuitenkin, kun on ihan luovutuskelpoinen veri. Opiskeluaikana oli paljon helpompi käydä, joten silloin tulikin käytyä useammin luovuttamassa verta.

Sitten yritimme nykyisen mieheni kanssa vauvaa ja jätin tarkoituksella luovuttamisen kunnes tulin raskaaksi. Kävin luovuttamassa verta juuri ennen kuin aloin odottaa esikoista, joten oli koko raskauden ajan huono hemoglobiini, vaikka söin rautaakin siitä asti, kun tuo alhainen hemoglobiini neuvolassa todettiin. Toisen raskauden aikana olikin koko ajan hyvä hemoglobiini, kun en ollut käynyt vuoteen sitä ennen luovuttamassa verta.

Nyt on lähin verenluovutuspiste alle vartin kävelymatkan päässä, joten imetyksen loputtua ei ole mitään "hyvää syytä" olla luovuttamatta verta :).