Miksi terveet yli 50kg painavat, jotka eivät ole raskaana tai imetä, käy luovuttamassa verta?
Jotenkin surullista että luovutusverestä on koko ajan pulaa kun vaiva on minimaalinen terveelle aikuiselle. Ymmärrän että lääkitys, muu sairaus voi olla este luovutukselle, mutta suurimmalla osalla kyse ei ole siitä.
Kommentit (71)
Samoin hampaan juurihoito ym. Pystyn siis luovuttamaan hyvin satunnaisesti..
ei tule kuin viikon tai kahden karenssi, samatan monien juttujen suhteen varoajat ovat lyhentyneet viime vuosina.
Itse käyn luovuttamassä säännöllisesti, mutta viime syksyn jälkeen en ole voinut käydä, kun on ollut ensi viikolla oleva tähystysleikkaus tiedossa ja tähystyksen jälkeen on 4 kk:n karenssi. Mutta syksyllä menen taas!
Mulle on taas sanottu etten saa luovuttaa korkean hempan takia, 160, olen tulpankin sairastanut, se on lisäävä riskitekijä. Juuri tuon verikadon aiheuttaman "supertuotannon" takia voipi hemppa humahtaa entistä korkeemmaksi ja tukkeutua suonet.
t. 3
tässäkin ketjussa jo monta seikkaa, mitä pitää ottaa huomioon. Itse olen käynyt kerran, hemppa oli 126, kun sen pitää olla 125, eli aika nippanappa pääsin.
Nyt kun on verenluovutusta lähellä niin aina onkin ollut joku lääkekuuri, paikattu hammas, tatuointi tms. tms.
miksi terveet ym.. käyvät luovuttamassa verta. Lukekaapa tarkemmin.
Mulle on taas sanottu etten saa luovuttaa korkean hempan takia, 160, olen tulpankin sairastanut, se on lisäävä riskitekijä. Juuri tuon verikadon aiheuttaman "supertuotannon" takia voipi hemppa humahtaa entistä korkeemmaksi ja tukkeutua suonet.
t. 3
Täytyy sanoa, mun äidilläni ja siskollani on sellasta 170-180 ja heidän pitäisi ehdottomasti käydä luovuttamassa verta se sallittu määrä vuodessa.
Ymmärrän että lääkitys, muu sairaus voi olla este luovutukselle, mutta suurimmalla osalla kyse ei ole siitä.
Lähipiirissäni lähes kaikilla on jokin este verenluovutukselle. Syinä lääkitys, alhainen hemppa, homous, joku leikkaus, alhainen paino tai ikä. Vain harvan veri kelpaa.
En minäkään huutele yleensä sairauksistani tms. joten esim. työkaverini eivät tiedä miksi en luovuta verta (enää).
miksi terveet ym.. käyvät luovuttamassa verta. Lukekaapa tarkemmin.
siinä pitäisi lukea "miksei". Eihän tuossa aloituksessa muuten ole mitään järkeä.
se on pelkkää bisnestä spr:lle ja keho ei toisen ihmisen verta tarvitse. Nopeammin leikkauksista mm.toipuu, kun tilalle laitetaan omalle punasoluille kasvualustaa.
Mä voisin oikeastaan tän raskauden ja imetyksen jälkeen alkaakin käydä luovuttamassa. Ennen en voinut, koska olin alaikäinen, täysi-ikäiseksi tultuani en vain ajatellut koko asiaa enkä kai oikein uskaltanut.
jo kuolleen serkkuni sairauden takia. Kyseessä ei ole periytyvä sairaus.
Joskus jopa alle 100. Olen ymmärtänyt, ettei silloin saisi luovuttaa?
Ei suinkaan. Suomen "johtavia tulppa-asiantuntijoita".
Toisaalta näkeehän sen luovuttaja itekin, jos äitisi ja siskosi hemppa hurahtaa aina takaisin samoihin lukemiin tai jopa nousee vuosi vuodelta niin se luovutuksen hyöty voi kääntyä itteään vastaan.
t. 3
Miksi minä terve ja raitis menisin kun veri kuitenkin annetaan jollekkin narkille joka on telonut itsensä tai jollekkin mielialalääkkeiden kanssa pelaavalle hullulle. Niille soisi kelpaavan valmiiksi lääkitty coctail. Mitä meidän kunnollisten verta kakkoslaadulle annetaan. En minä sen takia raitis ja terve ole että vereni sekopäille ilmaiseksi jaan.
Mieheni on saanut onnettomuuden jälkeen 42 yksikköä verta, eli siis n. 21 litraa. Siinä olisi kuolema käynyt "nesteytyksellä" jo monta kertaa. Eikä häntä edes leikattu kertaakaan.
Niin että älkää viitsikö tulla jakamaan maallikkotuntemustanne tänne veren tarpeettomuudesta.
Itse en alhaisen verenpaineen takia ole pystynyt luovuttamaan kuin muutaman kerran, ja joka kerta jouduttu kutsumaan lääkäri herättelemään. Eli en valitettavasti voi nyt luovuttaa.
mutta synnytyksestä liian vähän aikaa :/ tai ku kävin sanoivat että synnytyksestä pitää olla 12kk "Mutta ensi kuussa se vaihtuu että 6kk" No just.. mulla oli sillon synnytyksestä 11kk.. Ooottelen nyt et tuo 12kk tulee täyteen niin ei tuu takaisin käännytystä taas..
kun ei sinulla miestäkään ole. Se kuolisi ikävystymiseen jos olisi.
Ja mieheni, kolmen lapsen isä, ei ole mikään itseään telova narkki, vaan jäipä rattijuopon ruhjomaksi.
Mutta nyt en voi lääkityksen takia luovuttaa. Syön jatkuvasti kipulääkkeitä välilevynpulistuman takia.
sain verensiirron Skandinavian ulkopuolella, joten olen elinikäisessä luovutuskiellossa :((