Annatko lapsellesi raittiin pääsiäisen?
Kommentit (64)
sopiiko Valpolicella lampaan kanssa?
Kun Teroakaan ei nyt näy :(
niin täytynee sen kunniaksi vetää perseet jokaisena neljänä päivänä vaikka raskaana olenkin. Ilman sinua en olisi edes ajatellut asiaa. Onko ortodoksilla nyt onnistunut olo?
lapsuuden, koska emme kumpikaan juo ja ei viitsi ihan väkisin alkaa viiniä lipittämään ruoan kanssa kun ei kumpikaan siitä tykkää.
Joten kakarat nyt saa vain pärjätä absolutistivanhempien kanssa, eikä näe sivistynyttä alkoholinkäyttöä kotona.
Aina ei voi saada kaikkea, joten lapset ei saa kotona alkoholinkäyttöopetusta ja esimerkkiä vanhemmiltaan. Pakko tyytyä siihen, mitä saa eli absoelämään.
Omasta alkoholinkäytöstään päättävät itse sitten kun ovat isoja.
Eli annamme lapselle kokonaan päihteettömän elämän!
Nyt kaikki kumartavat sinua ja huokailevat miten mahtava ihminen olet!
ilmi, että se mustavalkoisuuden huutaminen on lähinnä juuri teidän "sivistyneesti" käyttävien, jotka lipittää pari pulloa viiniä ja se ei näy päälle päin ja meillä ei örvelletä, tapa.
Ne, joille se ei ole oikeasti ongelma, ei tarvitse edes vakuutella, että ei mulla mee päähän ja en örvellä, uskokaa nyt ja älkää olko niin mustavalkoisia ja uskokaa nyt, että osaan minä ottaa sivistyneesti.
Sama jankutus joka helvetin vuosi näiltä sivistyneiltä juojilta. Tehdää se suhde alkoholiin selväksi niin ei tarvi koko ajan selitellä niitä määriä ja laskea ja vakuutella, että ette te ole humalassa.
Juomme kyllä punaviiniä pääsiäisenä ruuan kanssa...yleensä pullo puoliksi eli 2 lasia per nuppi ja ei kyllä tulla siitä sen kummemmin humalaan. Syömme alkupalat,pääruuan ja jälkiruuan ja istumme juttelemassa pöydässä vielä ruuan jälkeenkin kun lapset ovat jo nousseet pois pöydästä omiin hommiinsa.
Mieheni voisi kyllä juoda vaikka koko pullon ilman, että se häneen sen suuremmin vaikuttaisi...olisi vähän huppelissa mutta ei mitään örvellystä ym mitä kaikki neurootikot pelkää ;) Joidenkin on vaan niin vaikea uskoa, ettei kaikki ole alkoholisteja kun se elämä on niin mustavalkoista eli on vain absolutisteja tai alkoholisteja ja mitään harmaansävyjä/välimuotoja ei ole. Lapsellista ja yksinkertaista ajattelua!
En usko hetkeäkään että lapset, jotka eivät näe lainkaan alkoholinkäyttöä tai perheissä, joissa alkoholia pidetään mörkönä olisivat mitenkään parempia tai antaisivat lapselle paremman lapsuuden. Suomessa käsite kohtuukäytöstä tuntuu olevan vaan aivan hakusessa. Meillä esim lapset joutuvat seuraamaan tällaista ryypiskelyä:
-Lasi tai pari (yhdelle näsäviisaalle pellelle tarkennettakoon että lasi = 12 cl) pääsiäiäis- tai jouluaterialla
-Samppanjaa juhlissa
-Saunaolut tai pari on ok
-Jos alkoholia juodaan enemmän kuin 1-2 annosta se tapahtuu lasten nukkumaanmenon jälkeen periaatteella että aamulla ei maata krapulassa puolille päivin.
Meidän lapset ovat nyt 6 ja 10 vuotiaita eivätkä _koskaan_ ole nähneet vanhempiaan kännissä tai aiheutaneen häiriötä. Sen sijaan ovat lukuisia kertoja todistaneet miten alkoholi voi olla arvokkaasti nautittuna juhlajuoma, jonka kanssa toimitaan sivistyneesti eikä läträtä.
En usko tabuihin ja totaalikieltoihin. Omasta mielestäni perheemme suhtautuminen alkoholiin valmentaa lasta parhaiten aikuisuuteen ja tulevaan omaan alkoholinkäyttöön, enhän muuten näin toimisi.
ilmi, että se mustavalkoisuuden huutaminen on lähinnä juuri teidän "sivistyneesti" käyttävien, jotka lipittää pari pulloa viiniä ja se ei näy päälle päin ja meillä ei örvelletä, tapa.
Ne, joille se ei ole oikeasti ongelma, ei tarvitse edes vakuutella, että ei mulla mee päähän ja en örvellä, uskokaa nyt ja älkää olko niin mustavalkoisia ja uskokaa nyt, että osaan minä ottaa sivistyneesti.
Sama jankutus joka helvetin vuosi näiltä sivistyneiltä juojilta. Tehdää se suhde alkoholiin selväksi niin ei tarvi koko ajan selitellä niitä määriä ja laskea ja vakuutella, että ette te ole humalassa.
Juomme kyllä punaviiniä pääsiäisenä ruuan kanssa...yleensä pullo puoliksi eli 2 lasia per nuppi ja ei kyllä tulla siitä sen kummemmin humalaan. Syömme alkupalat,pääruuan ja jälkiruuan ja istumme juttelemassa pöydässä vielä ruuan jälkeenkin kun lapset ovat jo nousseet pois pöydästä omiin hommiinsa.
Mieheni voisi kyllä juoda vaikka koko pullon ilman, että se häneen sen suuremmin vaikuttaisi...olisi vähän huppelissa mutta ei mitään örvellystä ym mitä kaikki neurootikot pelkää ;) Joidenkin on vaan niin vaikea uskoa, ettei kaikki ole alkoholisteja kun se elämä on niin mustavalkoista eli on vain absolutisteja tai alkoholisteja ja mitään harmaansävyjä/välimuotoja ei ole. Lapsellista ja yksinkertaista ajattelua!
Minkälainen ihminen näitä aloituksia sitten aina juhlapyhiksi tehtailee? Jos itse ei käytä alkoa ollenkaan, miksi on jatkuvasti kiinnostunut toisten juomisesta? Sitä en jaksa ymmärtää.
sopiiko Valpolicella lampaan kanssa? Kun Teroakaan ei nyt näy :(
Mun mielestä vähän turhan tuhtia, riippuu tietenkin miten lampaan valmistaa ja miten raskaita lisukkeita sen kaverina tarjoaa.
Älä nyt ainakaan Amaronea mene lampaan kanssa tarjoamaan. Joku keskitäyteläinen valpo voisi mennä, ne tosin on aika harvassa muistaakseni.
Mies on absolutisti, enkä minä yksin viitsi juoda. Vieraatkin ovat ihan hyvin pärjänneet ilman viiniä.
kun etyte näytä sivistynyttä mallia. Sinuna minä kutsuisin pääsiäisenä kavereita kotiin ja käskisin heitä maistella hyviä viinejä, että lapset näkisi oikean mallin alkoholinkäytöstä ja sen, ettei se ole mikään tabu ja sitä ei kannata pelätä.
Mies on absolutisti, enkä minä yksin viitsi juoda. Vieraatkin ovat ihan hyvin pärjänneet ilman viiniä.
Jeesus siunasi punaviinin ja sanoi, juokaa tämä minun muistokseni.
Jeesus joi viiniä aterioidessaan. Viini oli yleinen ruokajuoma joka sisälsi alkoholia. Hän tiesi että liikaa nautittuna siitä humaltui,ja happamana se oli kelvotonta juotavaki (pilaantunut). Sitä hän ei tiennyt, että siitä voi saada maksakirroosin, hän ei myöskään tiennyt alkoholin kemiallista kaavaa.
En pakota ollenkaan lapsiani juomaan. Itsekään en todennäköisesti juo, mutta minä olenkin aikuinen, joten minua ei lasketa.
T. luterilainen
P.S. eikös juuri ortodoksiseen pääsiäiseen kuulu viini?
kotona. Oliskohan sulla sittenkin joku ongelma kun olet noin tarkkaan laskenut, mitä otat lasten kanssa. Ja hiukan hyökkääväkin minusta olet puolusteluissasi.
Jos alkoholi ei olisi sinulle ongelma, et provosoituisi absolutistien elämästä ja alkoholisteille suunnatusta valistuksesta. Ihminen syyllistyy yleensä jos kokee syyllisyyttä itse.
Jos ei ole ongelmaa, tajuaa, mistä on kyse ja ei ole tarvetta kiihkoilla.
En usko hetkeäkään että lapset, jotka eivät näe lainkaan alkoholinkäyttöä tai perheissä, joissa alkoholia pidetään mörkönä olisivat mitenkään parempia tai antaisivat lapselle paremman lapsuuden. Suomessa käsite kohtuukäytöstä tuntuu olevan vaan aivan hakusessa. Meillä esim lapset joutuvat seuraamaan tällaista ryypiskelyä:
-Lasi tai pari (yhdelle näsäviisaalle pellelle tarkennettakoon että lasi = 12 cl) pääsiäiäis- tai jouluaterialla
-Samppanjaa juhlissa
-Saunaolut tai pari on ok
-Jos alkoholia juodaan enemmän kuin 1-2 annosta se tapahtuu lasten nukkumaanmenon jälkeen periaatteella että aamulla ei maata krapulassa puolille päivin.Meidän lapset ovat nyt 6 ja 10 vuotiaita eivätkä _koskaan_ ole nähneet vanhempiaan kännissä tai aiheutaneen häiriötä. Sen sijaan ovat lukuisia kertoja todistaneet miten alkoholi voi olla arvokkaasti nautittuna juhlajuoma, jonka kanssa toimitaan sivistyneesti eikä läträtä.
En usko tabuihin ja totaalikieltoihin. Omasta mielestäni perheemme suhtautuminen alkoholiin valmentaa lasta parhaiten aikuisuuteen ja tulevaan omaan alkoholinkäyttöön, enhän muuten näin toimisi.
että täysimetitkö kuinka pitkään ja syöttekö kinkkua jouluna.
Näistä syyllistyy ja kiihtyy vain se, kenellä on aihetta syyllistyä. Miksi sinua häiritsee jos joku tekee aloituksen pääsiäisen alkoholinkäytöstä.
Vai onko se sittenkin sinulle ongelma ja tabu, mistä ei saisi aloituksia tehdä.
Mieheni voisi kyllä juoda vaikka koko pullon ilman, että se häneen sen suuremmin vaikuttaisi...olisi vähän huppelissa mutta ei mitään örvellystä ym mitä kaikki neurootikot pelkää ;) Joidenkin on vaan niin vaikea uskoa, ettei kaikki ole alkoholisteja kun se elämä on niin mustavalkoista eli on vain absolutisteja tai alkoholisteja ja mitään harmaansävyjä/välimuotoja ei ole. Lapsellista ja yksinkertaista ajattelua!Minkälainen ihminen näitä aloituksia sitten aina juhlapyhiksi tehtailee? Jos itse ei käytä alkoa ollenkaan, miksi on jatkuvasti kiinnostunut toisten juomisesta? Sitä en jaksa ymmärtää.
kun etyte näytä sivistynyttä mallia. Sinuna minä kutsuisin pääsiäisenä kavereita kotiin ja käskisin heitä maistella hyviä viinejä, että lapset näkisi oikean mallin alkoholinkäytöstä ja sen, ettei se ole mikään tabu ja sitä ei kannata pelätä.
Mä voin sitten kyllä suullisesti kertoa niille, ettei se ole mikään tabu ja alkoa saa juoda sivistyneesti ja se on sitä paitsi hyvällä maulla toteutettuna hauskaa.
Valmistihan Jeesuskin sitä. Ennen kuolemaansa hän siunasi viinin. Se oli tärkeä juoma ei jeesus olisi sitä muuten ottanut juomakseen.
hermostumaan, on tehdä tosiaan aloitus "tarjoatko raittiin joulun tai pääsiäisen tai juhannuksen"
Nää on niin hauskoja luetteloineen, monta lasia otetaan. Varsinkin jouluna. Olen huvin vuoksi parina jouluna tehnyt aloituksen ja vastaukset on tyyliin:
-alkumaljat
-snapsi
-pari lasia viiniä kinkun kanssa
-jälkiruokasherrt
-konjakit
-maistellaan hyviä lahjajuomia
HUMALASSA EI OLLA, KUKA SAATANA TÄÄLLÄ AINA MEITÄ TUOMITSEE, EMME OLE ALKKIKSIA PERKELE JA NÄÄ EI MEE PÄÄHÄN. ME OSATAAN OTTAA VHITTU NHIIN SHOVOSTYNEESTI.
Reps ja kops
Kukaan meistä ei juo itseään juovuksiin eikä kukaan autoile kännipäissään.
Näistä syyllistyy ja kiihtyy vain se, kenellä on aihetta syyllistyä. Miksi sinua häiritsee jos joku tekee aloituksen pääsiäisen alkoholinkäytöstä.
Teetkö sinä aloituksia jos koko aihe ei kosketa sinua ollenkaan, tyyliin kysyisit mitä tapahtui Täydellisissä naisissa eilen, jos et ole koskaan katsonut sarjaa yhtään jaksoa?
Jos kysytään kinkun syömisestä tai imettämisestä, syy siihen on, että kysyjällä on mielipide tai omakohtainen kokemus aiheesta, johon halutaan muita kokemuksia tai vertaistukea. Jos itse ei juo alkoholia ollenkaan, miksi kysellä täällä muiden juomisista ELLEI aloittaja halua omahyväisesti nostaa omaa häntäänsä kehumalla, miten hän on erinomainen vanhempi koska ei juo ikinä.
ja alkoholinkäyttöaloituksiakin olen tehnyt juhlapyhien alla juuri siksi, että on vain hauska nähdä, kuinka palstan äidit kiihtyy joka vuosi yhtä nopeaa aiheesta.
Tämä aloitus ei ole minun. Mutta en ymmärrä, miksi näet tässä aloituksessa mitään merkitystä. Ei aloittaja kerro tippaakaan, ottaako hän itse alkoholia. Ei tuomitse, ei kannusta. Hän vain kysyy, tarjoatko raittiin pääsiäisen ja allekirjoittaa nikillä ortodoksi. Se kaikki merkitsevyys ja oletus on ihan omassa päässäsi.
Minä olen jopa tehnyt joskus aloituksen, että syöttekö joulukinkkua. Ei, siinä ei todellakaan ollut mitään merkitystä. Ihan uteliaisuuttanu kysyin nähdäkseni, paljonko ihmiset nykyään syö perinteistä jouluruokaa ja kuinka moni keksii jotain muuta.
Jos joku kysyy, tarjoaako raittiin joulun, on hassua, että tänne aletaan kiihkoilla ja luetella, paljon juodaan ja vannoa, että en taatusti ole humalassa. Sitten tulee se vaihe, että huudetaan, että Suomi on mustavalkoinen ja tuomitseva maa ja me ei olla alkkiksia.
Ja kysymys oli vain: tarjoatko raittiin pääsiäisen. Ilman mitään sivumerkityksiä. Harvinaisen yksinkertainen kysymys.
Syyllistymisen tunne tulee siis vain sieltä sinun omasta päästäsi ja tulkinnastasi ja siitä, että et ole selvillä omasta alkoholinkäytöstäsi.
Teetkö sinä aloituksia jos koko aihe ei kosketa sinua ollenkaan, tyyliin kysyisit mitä tapahtui Täydellisissä naisissa eilen, jos et ole koskaan katsonut sarjaa yhtään jaksoa?
Jos kysytään kinkun syömisestä tai imettämisestä, syy siihen on, että kysyjällä on mielipide tai omakohtainen kokemus aiheesta, johon halutaan muita kokemuksia tai vertaistukea. Jos itse ei juo alkoholia ollenkaan, miksi kysellä täällä muiden juomisista ELLEI aloittaja halua omahyväisesti nostaa omaa häntäänsä kehumalla, miten hän on erinomainen vanhempi koska ei juo ikinä.
poikani totesi juuri, että ikinä ei ole nähnyt minua humalassa eikä halua nähdäkään.. ja ihan varmasti olen sen muutaman lasin viiniä ottanut sekä jouluna että pääsiäisenä että juhannuksenakin ihan koko hänen elämänsä ajan. Eli nähtävästi annan lapsille raittiin pääsisäisen:)