Kuinka monen mielestä koulu toimii oikein? Mielipiteitä kiitos!
Eli olen 20v opiskelija, suoritan kaksoistutkintoa ja olen nyt rv31. Kävin helmikuussa vielä töissä kaiken tämän ohella. Olen viimeistä vuotta nyt koulussa (lukuunottamatta että raskauden takia työharjoittelujaksoni siirtyy ensi syksyyn).
Syksyllä olin poissa koulusta jonkun verran kun olin kirjoituksissa ja sitten minulla oli pahoinvointia niin paljon. Joten koulu päätti pitää mulle OHR, jossa opettajat eivät yhtään kuunnelleet mua ja esim koulun rehtori löi nyrkkiä pöytään ja huus mulle. Jälkeen päin sain kuulla, että minä olin muka asiaton. Sain kuitenkin korvaavia tehtäviä ja syksyn kurssit piti olla ok.
No nyt keväällä olen yrittänyt pahoinvoinnin, päänsäryn ja selkäsäryn kanssa (ja hurja väsymys) istua koko ajan koulussa. Onhan niitä poissaoloja tullut taas mutta paljon vähemmän. No nyt sain vasta kuulla, että mulla tulee hylättyjä kursseja poissaolojen takia, kun en ole hommannut joka ikisestä kerrasta lääkärintodistusta.
Sen verran haluisin vielä sanoa meidän koulun periaatteista, että meillä on jatkunut jotkut samat kurssit syksysytä lähtien ja meillä saattaa välillä olla monta päivää putkeen samaa ainetta (joten poissaoloja tulee paljon jos on kipeä). Lukujärjestys meillä vaihtuu viikoittain ja joka ikisellä opettajalla on meidän koulussa omat säännöt.
Eikö koulu voisi tulla yhtään vastaan ja antaa lisää korvaavia tehtäviä vaikka minulle? Koulu kuitenkin hyvin tietää etten voi pienen lapsen kanssa tulla koulun penkille istumaan ens syksynä.
Tiedän itsepähän olen raskaana, mutta eikö koulu voisi olla yhtään tukena?
Kommentit (46)
että koulu vaatii lääkärintodistuksen. Ymmärrän, että olet hankalassa tilanteessa, mutta yritäthän itse ymmärtää, että sinua on koulun puolelta jo tuettu aika paljon, kun olet saanut jo syksyllä erivapauksia (=suorittaa opintoja korvaavilla tehtävillä). Olet ihan itse tehnyt valinnan koulun käynnistä, joten opettajilta ei ole kohtuutonta vaatia, että hoidat asiasi kunnolla. Koulu on tullut sinua vastaan ja totta kai he olettavat, että itsekin teet jotain asian hyväksi, etenkin, kun asiasta on jo keskusteltukin kanssasi. Tuon keskustelun jälkeen sinun olisi itsesi pitänyt ryhdistäytyä ja hankkia poissaoloista lääkärintodistuksia.
Tietenkin koulut pyrkivät siihen, että mahdollisimman moni valmistuu, mutta silti päävastuussa valmistumisestaan on opiskelija itse. Ehkä tämä toimii sinulle nyt opetuksena, että elämässä ei saa kaikkea valmiina eikä aina voi toimia oman mielensä mukaan. Kuulostaa karulta, mutta elämä on.
Jos tämän hetkinen tilanne on sinulle liian raskas, niin mieti miten voisit ratkaista tilanteen. Voisitko esim. lykätä valmistumista myöhemmäksi ja suorittaa kursseja vasta vauvan synnyttyä? Näistä asioista kannattaa keskustella opon kanssa, saat silloin selvitettyä esim. kuinka pitkään sinulla on opiskeluoikeutta koulussa ja voiko sitä jatkaa eli ts. milloin viimeistään opinnot pitäisi saada suoritettua. Lisäaikaakin nimittäin voit mahdollisesti saada. Ole itse aktiivinen ja yritä saada asiat johonkin järkevään pisteeseen ennen vauvan syntymää.
Toivotan sinulle tsemppiä tulevaan elämään!
jos olet jo väsyttänyt opettajat noilla selvittämättömillä asioilla, niin mielestäni odotat liikoja, jos kaiken sen jälkeen, että sinulle on järjestetty ensin mahdollisuuksia muihin suorituksiin mutta olet itse sössinyt kuvioitasi poissaoloilla. Sitten kitiset, että koulu "ei jousta". Tuolla edellä joku kirjoitti tosi hyvät perustelut siitä, että ei ole enää jaksamista panostaa opiskelijaa, joka ei kuitenkaan ole osoittanut, että haluaisi kantaa suoritukset kokoon.
Enkö mie nimenomaan ole osoittanut että haluan saada suoritukset loppuun ja kantanut oman vastuun kun olen itse tehnyt korvaavat tehtävät ja tullut hyvinkin kipeenä kouluun?
ap
Jos et ole hommannut lääkärintodistusta sairaspäivistäsi - oma mokasi. Niitä vaaditaan työelämässäkin ja raksauteen liittyvien poissaolojen lääkärintodistukset saat neuvolasta. Työnantajan sen puoleen kuin koulunkaan ei ole pakko ymmärtää pahaa oloasi ja vaivojasi. Jos et kykene osallistumaan etkä toimita sairaslomalappuja, niin ehkä paikkasi ei ole koulussa?
Itsekin olen todella vaikean raskauden läpikäynyt ja samalla töiden ohessa opiskelin, joten tiedän kyllä kuinka rankkaa se voi olla. Mielestäni nyt syytetyn penkillä olisit sinä etkä koulu jos jotain syyttää tarvitsee. Koulu on toiminut mielestäni ihan oikein.
Miten mä oon huomioinut vaan niiden mielipidettä jotka tukee mun omaa?
Enhän mä tue mielipiteitä jotka ei mun mielestä ole ns "oikeita", mutta kyllä olen kaikkia huomioinut.
Joku fiksu joskus sano, "Oppimisessa pääasia on oppiminen. Ihan sama, istuuko koulussa vai ei, kunhan todistaa osaamisensa."
Kuten jo sanoin tiedotan että omapahan on ongelmani kun olen raskaana, ihmettelen vaan että kun tilanne on tämä niin eikö sitä voisi tukea toista?
ap
Ruikutetaan, ei hoideta hommia, nukutaan pommiin ja kaikkien muiden pitäisi joustaa, tukea ja venyä. Onko kaikki nykynuoret tuollaisia? Jos on, niin eivät taida olla haluttua työvoimaa tulevaisuudessa.
Niin makaa kuin petaa...
voi saada kurssin läpi? Paljonko sulla on mennyt sen rajan yli?
Onko teille etukäteen ilmoitettu että luennoilla on läsnäolopakko? Jos näin on niin siihen ei varmasti auta lääkärintodistuskaan. Jos sääntö on että tunneilla on istuttava niin siellä on sitten istuttava tai ei pääse kurssista läpi.
Jos läsnäolopakkoa ei ole niin sitten koulun suhtautuminen on outoa. Heidän tulisi sitten vain päästää sinut tentteihin ja sillä hyvä. Sinänsä en kyllä yhtään ihmettele ettei koulu tue sinua raskaudessasi. Se ei ole heidän tehtävänsä ollenkaan ja asettaisi muut opiskelijat eriarvoiseen asemaan. Jos hankkii itsensä asemaan, jossa opiskelut hankaloituvat niin siitä on kyllä ihan itse vastuussa, ei koulu eikä opettajat.