Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monen mielestä koulu toimii oikein? Mielipiteitä kiitos!

Vierailija
23.03.2012 |

Eli olen 20v opiskelija, suoritan kaksoistutkintoa ja olen nyt rv31. Kävin helmikuussa vielä töissä kaiken tämän ohella. Olen viimeistä vuotta nyt koulussa (lukuunottamatta että raskauden takia työharjoittelujaksoni siirtyy ensi syksyyn).

Syksyllä olin poissa koulusta jonkun verran kun olin kirjoituksissa ja sitten minulla oli pahoinvointia niin paljon. Joten koulu päätti pitää mulle OHR, jossa opettajat eivät yhtään kuunnelleet mua ja esim koulun rehtori löi nyrkkiä pöytään ja huus mulle. Jälkeen päin sain kuulla, että minä olin muka asiaton. Sain kuitenkin korvaavia tehtäviä ja syksyn kurssit piti olla ok.

No nyt keväällä olen yrittänyt pahoinvoinnin, päänsäryn ja selkäsäryn kanssa (ja hurja väsymys) istua koko ajan koulussa. Onhan niitä poissaoloja tullut taas mutta paljon vähemmän. No nyt sain vasta kuulla, että mulla tulee hylättyjä kursseja poissaolojen takia, kun en ole hommannut joka ikisestä kerrasta lääkärintodistusta.

Sen verran haluisin vielä sanoa meidän koulun periaatteista, että meillä on jatkunut jotkut samat kurssit syksysytä lähtien ja meillä saattaa välillä olla monta päivää putkeen samaa ainetta (joten poissaoloja tulee paljon jos on kipeä). Lukujärjestys meillä vaihtuu viikoittain ja joka ikisellä opettajalla on meidän koulussa omat säännöt.

Eikö koulu voisi tulla yhtään vastaan ja antaa lisää korvaavia tehtäviä vaikka minulle? Koulu kuitenkin hyvin tietää etten voi pienen lapsen kanssa tulla koulun penkille istumaan ens syksynä.

Tiedän itsepähän olen raskaana, mutta eikö koulu voisi olla yhtään tukena?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaspäivistä.

Kuulostaa omituiselta.

Vois antaa enemmän vinkkejä jos tietäis mitä alaa luet. Toisissa kun on paljon helpompi suorittaa etänä kuin toisissa.

Rehtorin käytös oli epäasiallista.

ilmeisesti vaaditaan todistus. Aika typerää, ei missään lukioissakaan vaadita vaan huoltajan/oma nimmari ja selitys riittää.

Mä olen enemmän ap:n puolella kuin koulun. Mammat vain ovat ärsyyntyneitä, kun joku rohkenee tehdä lapsen nuorena ja vielä kun opinnot ovat kesken eikä teekään kuten he (maisterin tutkinto, työkokemusta 5v, asuntolaina...). Varmaan samaa katkeraa porukkaa siellä ap:n koulussa, ei kiinnosta ymmärtää raskauden aiheuttamia vaivoja vaikka taatusti siellä on joka ämmällä ollut samat ongelmat vielä pahempina.

Vierailija
22/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaspäivistä.

Kuulostaa omituiselta.

Vois antaa enemmän vinkkejä jos tietäis mitä alaa luet. Toisissa kun on paljon helpompi suorittaa etänä kuin toisissa.

ilmeisesti vaaditaan todistus. Aika typerää, ei missään lukioissakaan vaadita vaan huoltajan/oma nimmari ja selitys riittää.

Mä olen enemmän ap:n puolella kuin koulun. Mammat vain ovat ärsyyntyneitä, kun joku rohkenee tehdä lapsen nuorena ja vielä kun opinnot ovat kesken eikä teekään kuten he (maisterin tutkinto, työkokemusta 5v, asuntolaina...). Varmaan samaa katkeraa porukkaa siellä ap:n koulussa, ei kiinnosta ymmärtää raskauden aiheuttamia vaivoja vaikka taatusti siellä on joka ämmällä ollut samat ongelmat vielä pahempina.

Kaksoistutkinnon voi suorittaa vaikka 40-veenä, ei se ole mitenkään ikäsidonnaista. Tässä kuitenkin on mielestäni kyse siitä, että otetaan vastuu omista teoistaan ja mennään niiden sääntöjen mukaan mitkä on olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ylläri, että on näin nihkeä vastaanotto. Jos ap olisi 35v ja asia koskisi työelämää ja v-mäistä pomoa, niin taatusti satelisi sympatiaa oikein roppakaupalla. Ei tänne kannata kirjoitella mitään, ellei ole vähintään 30v.

että ap ei saisi palkkaa, jollei toimita saikuistaa todistusta...

Vierailija
24/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On moneen kertaan perusteltu, että jos kurssisuoritukseen tarvii tietyt suoritukset tai läsnäolon, niin on paha mussuttaa, jos niitä ei ole. Toisekseen lukiota ja amista on huono rinnastaa, koska lukiossa on lukuaineita, jotka voi huomattavasti helpommin suorittaa pelkkinä tentteinä. Toisin kuin amiksessa, jossa opitaan jotain käytännön taitoa ja silloin osaaminen pitäisi todeta näyttökokeella ja mahdollisesti vielä jollain muulla. Vähän eri asia kuin käydä vain tenttimässä joku kurssi.

Vierailija
25/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa lukee että olen 20v.

Syksyn poissaoloista mulla oli todistukset.

Vierailija
26/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat sitten takaisin vahaksi aikaa, mutta paivan loppuun mennessa sairastuvat jalleen. Ei laakari ehdi kirjoittaa niista kaikista tilanteista kirjelmaa. Sama tapahtuu opettajille. Ja tama kaikki samassa koulussa. Vasyin niin, etten itse enaa jaksanut.

Vierailija
27/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia?

Kuule se on koulu ei mikään sossu tai mielenterveystoimisto.

Jos et kerta pysty saapumaan tunneille niin koulu toimii ihan oikein. Miksi sun pitäis saada eri vapauksia?

Oln itsekin opiskellut raskaana ollessa ja ei tukllut mieleenkään vaatia koululta joustoa ja tukea.

Mitenköhän sä pärjäät ikinä vauvan kanssa kun elämäsi nyt jo niin helvetin vaikeeta.

Vierailija
28/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia?

Kuule se on koulu ei mikään sossu tai mielenterveystoimisto.

Jos et kerta pysty saapumaan tunneille niin koulu toimii ihan oikein. Miksi sun pitäis saada eri vapauksia?

Oln itsekin opiskellut raskaana ollessa ja ei tukllut mieleenkään vaatia koululta joustoa ja tukea.

Mitenköhän sä pärjäät ikinä vauvan kanssa kun elämäsi nyt jo niin helvetin vaikeeta.

Sä et varmaan koskaan ole tarvinnut missään apua tai tukea, kun selviät kaikesta niin mainiosti itse. Raskaanakaan sulla tuskin oli mitään vaivoja, ja vaikka olisikin niin eteenpäin vaan, valittaa ei saa! Eikö tosta pula-ajan asenteesta jo päästäisi eteenpäin? Nykyään on ihan sallittua ja suositeltavaa sairastaa rauhassa kotona. Mulla ainakin oli raskausajan alussa niin kamalat pahoinvoinnit, etten olisi pystynyt töissä käymään jos olisi jotain töitä ollut. Yliopistolla en käynyt kuukauteen, koska en vain kyennyt. Vähäx oon paska mutsi.

Vierailija
29/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tilanne on hankala. Mutta sulla on ollut tiedossa, mitä vaaditaan että saat kurssit suoritettua. Tämähän on vasta alkusoittoa työelämälle... kun olet työssä, pitää sairastumisesta ilmoittaa / jotkut työnantajat vaativat alusta asti todistuksen. Jos lapsi sairastuu, tarvii yleensä neuvolasta todistuksen. Opettele hoitamaan asiasi kuten aikuiset, niin ei tarvitse valittaa jälkeen päin. Ei tullut sitten sulla mieleen KYSYÄ sairastellessasi, että miten täytyy toimia? Itse aikoinani lukiossa ilmoitin aina opettajalle, jos sairastuin. Perusasioita...

Vierailija
30/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun ja omien lastensa kohdalla vaativat, että koulun pitää ymmärtää ja joustaa ja järjestää vaikka mitä erityisjärjestelyitä, jos heidän lapsensa niitä tarvitsee. Sitten kun kyseessä onkin (ilmeisesti) ammattikoulu, vieras ihminen ja vieläpä av:n mittapuulla teiniäiti, niin eihän siinä mitään joustoa pidä antaa.

Vierailija
31/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Käsittääkseni koulu saa rahaa jokaisesta valmistuneesta? Jos joku ei valmistu =koulu ei saa "hänestä rahaa" =koulun etu että mahdollisimman moni valmistuu.

-Ja AP:lle sen verran, olet hoitanut asiat väärin. Kun teillä on palaveri ollut asioistasi, sinun kanssasi on asioita ns. "soviteltu" ja oletettu että laaraat homman, nyt et ole niin tehnyt.

Kyllä, sinulla varmasti on vaikeaa jne. MUTTA työelämässäkin asiat pitää hoitaa. Jos ei kykene töihin, niin hakee sairaslomaa. Ja sinun kohdallasi AP tärkeää olisi ollut se että olet itse aktiivisesti yhteydessä opettajiin. Homma ei mene niin että teet minkä jaksat ja sitten alat itkeä opettajille että mikset pääsekään läpi kun oot ollu saikulla vaikka et sitä saikku lappua jaksanu hakee, -ymmärrät itsekin että kuulostaa selittelyltä...

Oikea tapa mikä kannattaa omaksua kun tulee jotain vavaa tmv.

1. Ota yhteys heti opettajaan/työnantajaan ja kerro mikä tilanne on.

2. Hae sairaslomaa.

3. Ota yhteyttä kouluun/työpaikkaan ja koittakaa heti miettiä miten selvittäisit opiskelut/työt. Esim. jos et pysty istumaan kipujen vuoksi tai ahdistaa

=kerro että voisit itsenäisesti opiskella kappaleet 3 ja 4 ja kirjoittaa tiivistelmän aiheesta.

=Tai kerro että tärkeä palaveri oli sovittu toimistolle to. klo 14. ja että se pitää siirtää siihen kun olet terve, ja ilmoita asiasta asianomaisille/huolehdi että joku ilmoittaa (ei ole kiva jos kaikki paikalla turhaan kun itse poissa).

Koulu ymmärtää ja tukee, jos asiat hoitaa oikein. Esim. tuttu kaatui pahasti pyörällä, valmistui kuitenkin ajoissa vaikka päävammansa takia oli 6vko koulusta pois.

Vierailija
32/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä muuta

Vierailija
33/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä, että olisit jo mielessäsi päättänyt kuinka asia on ja huomioit vain ne mielipiteet, jotka tukevat omaa mielipidettäsi (=koulu on ikävä).

Eli ihmettelen, miksi kysyt mielipiteitä, jos et ole valmis vertaamaan eri näkemyksiä, varsinkin kun täällä on tullut perusteltuja mielipiteitä.

Vierailija
34/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti, JOS koulu haluaa tulla vastaan, ne voivat sen tehdä. Sulle voidaan antaa lisää korvaavia tehtäviä ja esim näyttökokeita.

Toisaalta voi herranen aika, eikö sulle mikään järjen pilkahdus kertonut, että jos sut jo aikaisemmin oli kutsuttu palaveriin jossa sulle huudettin (olekoonkin että se on opettajilta ehdottomasti kiellettyä) poissaoloista niin sen jälkeen joka ainoasta kannattaa ehdottomasti hankkia lääkärin paperi! Katsos yksi tai kaksi poissaoloa ilman paperiakin annetaan kaikille anteeksi, mutta ei kovin montaa! Ja sulle oli jo huomautettu ja varoitettu---

Tältä pohjalta ymmärrän kyllä, että koulussa alkaa olla kärsivällisyys lopussa. Ja kun se loppuu, lopuu myös halu nähdä sun takia enää yhtään ylimääräistä vaikaa, eli tulla vastaan noiden etätehtävien ja näyttöjen kanssa.

Mutta EHKÄ on mahdollista vielä korjata asia. Laadi itsellesi suunnitelma siitä, millä voisit nuo poissaolot korvata. Katso, että se ei näytä pätkääkään lusmuilulta, vaan että todella joudut näkemään sen samansuuruisen vaivan kuin muutkin ja olet tasaveroisesti tehnyt töitä tutkinnon eteen ja opit samat asiat kuin muutkin. KIRJOITA TÄMÄ PAPERILLE - siis myös ne perustelut, että tässä tulee samat asian näin ja noi jne. Sitten menet esittämään tämän paperin opolle tai omalle valvojaopttajallesi. Jos saat hänet puolellesi, voitte mennä yhdessä muiden opetajien ja rehtorin luo.

Mutta katso sitten, että suunnitelma on sellainen, että pystyt sen myös noudattamaan. Rehellisesti sanottuna on niinkin, että jos tähän asti et ole pystynyt käymään koulua, niin miten sä raskauden edetessä - ja vaivojen todennäköisesti kasvaessa - luulet pystyväsi käymään koulua JA tekemään noi entisenpaikkaustehtävät? Ei kannata järjestää itseään entistä suurempaan pulaan...

Vierailija
35/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaspäivistä.

Kuulostaa omituiselta.

Vierailija
36/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä oon huomioinut vaan niiden mielipidettä jotka tukee mun omaa?

Enhän mä tue mielipiteitä jotka ei mun mielestä ole ns "oikeita", mutta kyllä olen kaikkia huomioinut.

Joku fiksu joskus sano, "Oppimisessa pääasia on oppiminen. Ihan sama, istuuko koulussa vai ei, kunhan todistaa osaamisensa."

Kuten jo sanoin tiedotan että omapahan on ongelmani kun olen raskaana, ihmettelen vaan että kun tilanne on tämä niin eikö sitä voisi tukea toista?

ap

Vierailija
37/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloinkin joutuu hommamaan sen lääkärintodistuksen... vai vielä tukea...

Olet ilmeisen nuori tyttö?

Vierailija
38/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on jo paljon se.

Vierailija
39/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet jo väsyttänyt opettajat noilla selvittämättömillä asioilla, niin mielestäni odotat liikoja, jos kaiken sen jälkeen, että sinulle on järjestetty ensin mahdollisuuksia muihin suorituksiin mutta olet itse sössinyt kuvioitasi poissaoloilla. Sitten kitiset, että koulu "ei jousta". Tuolla edellä joku kirjoitti tosi hyvät perustelut siitä, että ei ole enää jaksamista panostaa opiskelijaa, joka ei kuitenkaan ole osoittanut, että haluaisi kantaa suoritukset kokoon.

Vierailija
40/46 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoidin itse korvaavat tehtävät ynm niitten osalta. Tiedän olisi pitänyt hommata ne todistukset, siinä tein tyhmästi.

Kun olen puhunut muiden opettajien ja aikuisten kanssa niin he ovat kyllä olleet ihan samaa mieltä mun kanssa, että järjetöntähän se olisi koulun tuollein kiusata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän