Kuinka monen mielestä koulu toimii oikein? Mielipiteitä kiitos!
Eli olen 20v opiskelija, suoritan kaksoistutkintoa ja olen nyt rv31. Kävin helmikuussa vielä töissä kaiken tämän ohella. Olen viimeistä vuotta nyt koulussa (lukuunottamatta että raskauden takia työharjoittelujaksoni siirtyy ensi syksyyn).
Syksyllä olin poissa koulusta jonkun verran kun olin kirjoituksissa ja sitten minulla oli pahoinvointia niin paljon. Joten koulu päätti pitää mulle OHR, jossa opettajat eivät yhtään kuunnelleet mua ja esim koulun rehtori löi nyrkkiä pöytään ja huus mulle. Jälkeen päin sain kuulla, että minä olin muka asiaton. Sain kuitenkin korvaavia tehtäviä ja syksyn kurssit piti olla ok.
No nyt keväällä olen yrittänyt pahoinvoinnin, päänsäryn ja selkäsäryn kanssa (ja hurja väsymys) istua koko ajan koulussa. Onhan niitä poissaoloja tullut taas mutta paljon vähemmän. No nyt sain vasta kuulla, että mulla tulee hylättyjä kursseja poissaolojen takia, kun en ole hommannut joka ikisestä kerrasta lääkärintodistusta.
Sen verran haluisin vielä sanoa meidän koulun periaatteista, että meillä on jatkunut jotkut samat kurssit syksysytä lähtien ja meillä saattaa välillä olla monta päivää putkeen samaa ainetta (joten poissaoloja tulee paljon jos on kipeä). Lukujärjestys meillä vaihtuu viikoittain ja joka ikisellä opettajalla on meidän koulussa omat säännöt.
Eikö koulu voisi tulla yhtään vastaan ja antaa lisää korvaavia tehtäviä vaikka minulle? Koulu kuitenkin hyvin tietää etten voi pienen lapsen kanssa tulla koulun penkille istumaan ens syksynä.
Tiedän itsepähän olen raskaana, mutta eikö koulu voisi olla yhtään tukena?
Kommentit (46)
Jos ne on sulle lueteltu etukäteen, niin omapa on vikasi jos et osaa niitä hyödyntää.
Koulun ensisijainen duuni on opettaa sulle se mitä sun tutkinto vaatii, eikä tukea sun raskautta. Varmasti tiesit, mitä opintojen ja raskauden yhdistäminen tuo tullessaan.
Lähinnä vaikutat hysteeriseltä hupakolta, joka vaatii kaikkien huomiota ollakseen onnellinen.
Sun on turha yrittää kerätä täältä sympatiaa, koska me ei päätetä siitä, saatko korvaavia tehtäviä vai et. Sun pitää selvittää asia opettajien kanssa ja mahdollisesti opinto-ohjaajan tai -koordinaattorin.
Ja hommaa ne lekurintodistukset joka kerta, jos ne kerran tarvitaan. Muista että suurin osa opiskelijoista EI ole raskaana ja enemmistön mukaan toimitaan.
lääkärintodistuksia. Korvaavien tehtävien laatimisessa ja tarkastamisessa on opettajalla iso työ.
joka ikisestä poissaolosta hommata toditus, vielä kun opettajat tietävät, että olen raskaana.
Ei moni selviikään. Jokainen kokee raskauden yksilöllisesti, toiset rankemmin kun toiset.
Raskauden ynnämuun lisäksi olen ollut masentunut ja ahdistunut ja kärsin vielä pakko-oireista jotka hankaloittaa elämääni paljon.
ENSIN OPINNOT VALMIIKSI, JA VASTA SITTEN HANKKIMAAN LAPSIA!
Ja miksi olet raskaana, jos olet noin tavattoman vaivainen?
niin jotkut kurssit voivat olla sellaisia, ettei niitä voi suorittaa kuin istumalla koulussa.
Kaveri aloitti viime syksynä yhden amislinjan. Harjoittelevat siellä erilaisten tietokoneohjelmien käyttöä. Ei sellaisia kursseja vaan voi suorittaa kirjatentteinä tai jollain omilla tehtävillä. Tai siis voisi kysyä, miten voit tenttiä sellaista opittavaa asiaa, joka on käytännön taito jonka oppimiseksi tarvitsee opetusta? Eli et voi mielestäni olettaa, että joka ikinen kurssi voidaan sinua varten toteuttaa etänä, valitettavasti.
Mutta varmasti sinulla on sellaisiakin kursseja, jotka voi tenttiä?
Tietysti ymmärrän sen, jos tuntuu, että joka opettajalla on "omat säännöt". Minullakin on kokemusta sellaisesta, että pitää ensin jotain käytäntöä "yleisenä", kunnes huomaa, että täällä tehdään tämä asia näin ja tuolla noin. Tuntee olevansa systeemin hampaissa.
Reksin käytös kuulostaa asiattomalta. Mutta tuolla on nyt monta asiaa silti. Jos koulu vaatii sairastodistusta, niin silloin se vaatii, ja sinun on sellainen toimitettava. Tuntuu, että tilanteesi on niin harmillisen pitkällä, että opettajat, jotka yhtä lailla joutuvat joustamaan vuoksesi, alkavat väsyä asioiden selvittelyyn. Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin ennakoida asioita. On aina huono juttu löytää itsensä ruikuttamasta jotain asiaa, siinä vaiheessa ei ole niin helppo yrittää sopia asioista rakentavasti.
Älä kiihdy. Mene tunneille, vaikka olo olisi huonokin. Kaikki työt on tehtävä, kuten muidenkin on tehtävä. Neuvottele jokaisen opettajan kanssa, jos tarpeen. Ensin kannattanee keskustella opon kanssa. Koulu varmasti haluaa, että valmistut. Nauti raskaudestasi. Ota rauhallisesti jo vauvankin takia. Vauvankaan kanssa älä jämähdä äläkä rupea pitämään häntä tekosyynä, ettet voi tehdä töitä tulevaisuutesi tai tulevaisuutenne vuoksi.
ihmettelen usein näitä. opiskelija paljon poissa kurssilta ja usein aivan hyväksyttävästä ja ymmärrettävästä syystäkin. sitten ihmetellään, eikö voisi päästää kurssilta läpi jne, vaikka poissoloihin on ollut hyvä syy. ei se hyvä syy riitä, vaan täytyy olla tuntuma siitä, että opiskelija on oikeasti oppinut ne asiat kurssilta mitä vaaditaan. se on muuten myös opiskelijan omakin etu, ettei mene esim. työelämään puutteelisin tiedoin tai taidoin...
ihmettelen usein näitä. opiskelija paljon poissa kurssilta ja usein aivan hyväksyttävästä ja ymmärrettävästä syystäkin. sitten ihmetellään, eikö voisi päästää kurssilta läpi jne, vaikka poissoloihin on ollut hyvä syy. ei se hyvä syy riitä, vaan täytyy olla tuntuma siitä, että opiskelija on oikeasti oppinut ne asiat kurssilta mitä vaaditaan. se on muuten myös opiskelijan omakin etu, ettei mene esim. työelämään puutteelisin tiedoin tai taidoin...
Jos noin ylivoimaista on kaikkine oireineen, niin jätä suosiolla opinnot äitiysloman jälkeiselle ajalle! Kevättä elellään kuitenkin jo niin pitkällä, että kesäloma on lähellä.
Koulussa kyllä on niin, että poissaoloista on oltava lääkärintodistus, joka ikisestä, on sitten raskaana tai vaikka syöpähoidoissa. Se ei ole opettajien ilkeilyä ja salaliittoa sinua vastaan, vaan käytäntö jota kaikkien on noudatettava.
Ongelma ovat nuo mielenterveysongelmasi. Tsemppiä nyt! Voit olla ylpeä itsestäsi, kun nyt hoidat tätä asiaa kuin järkevä ihminen.
Eli tähänkö tämä maailma on mennyt? Toisen tukena ei voi olla?
Tiedän että toisissa kouluissa oppilaat pystyvät suorittamaan yksinopiskelulla kokonaisia kursseja (opettajat laatii silloin tehtävät).
Itse laadin syksyn korvaavat tehtävät itse.
Tottakai mun pitää osata tutkintoon tarvittavat asiat niin kuin osaankin. Hyvänä esimerkkinä on se että olen esim jokaisesta työharjoittelusta saanut 2-3 (arvoasteikko 1-3).
Ymmärtäisin ehkä enemmän meidän koulun "sääntöjä", jos jokainen opettaja noudattaisi samoja sääntöjä. Tiedän myös, että on oppilaita jotka tulee tunnille vaan kuorsaamaan, mutta heidän kohdalla kaikki on ok vaan sen takia koska raahautuvat kouluun vaikka eivät oppisikaan tunnin asioita kun he vaan nukkuvat. Samaiset oppilaat lintsaa loput tunneista ja merkkaa myöhemmin poissaolokansioon, että olivat paikalla...
ap
Inhottavia vastauksia olet saanut. Eiköhän opiskelu ja elämäntilanne ole yleensä nykypäivänä soviteltavissa yhteen. Mutta toki opiskelu vaatii sinulta paljon kuten muiltakin, kurinalaista työntekoa. Toivottavasti olet asiallinen ja ystävällinen selvitellessäsi, mitä voit tehdä valmistumisesi eteen. Siitäkin huolimatta, että sinulle oltaisiin töykeitä ym.
Tai sitten koulun vaihto, oliskohan mahdollista. Luulisi että olisi kaikkien kannalta tärkeintä että valmistut, ja saat suoritettua kaikki vaadittavat opinnot. Tsemppiä ja jaksamista, lapsen hoitaminen kuitenkin tulavaisuudessa hetken aikaa ensisijaista. Älä luovuta!
Jos ne antaa yhdelle anteeksi poissaoloja, pitää ne antaa kaikille. Ja ne sairauslomatodistukset on syytä hankkia AINA.
"Koulussa on säännöt ja ne koskee kaikkia tasapuolisesti."
Nimenomaan, koskiski kaikkia tasapuolisesta.
Minun mielestä se on vaan naurettavaa jos siirtävät opiskeluni syksyyn pienen lapsen kanssa muutaman poissaolon takia.
Jos lapsi olisi ollut suunniteltu, niin ei oltais kyllä hommattu vielä muutamaan vuoteen.
ap
koulu siis toimi oikein.
Olen itse ope aikuiskoulutuspuolella. Joustoa löytyy, mutta teen kyllä selväksi, mitä kurssin suorittamiseen vaaditaan ja jos vaaditut tehtävät ei ole tarpeeksi ajoissa mulla ja tarpeeksi hyvin tehtyinä, en päästä kurssista läpi. Yksinkertaista: kurssin läpäisemiseen tarvitaan nämä ja nämä tehtävät tähän mennessä. Jos ne eivät ole tulleet, niin sitten kurssista EI pääse läpi.
Olen myös sanonut, että opsikelijat huolehtivat itse tavalla tai toisella tehtävät tietoonsa, jos eivät pääse paikalle. Jos on ns. läsnäolopakko, niin siihen vaaditaan ne tarvittavat läsnäolot.
PISTE.
Ja vielä senkin, että kenenkään ei tarvitse tulla selittelemään mulle mitään, olen 12 vuoden aikana kuullut jos jonkinmoista selvitystä ja selitystä, eikä sillä syyllä ole oikeastaan edes väliä.
Yhden kerran olen antanut lisäaikaa, kun opiskelija tuli vastaanottoaikana sitä asiallisesti kysymään, koska hänen piti järjestää isänsä hautajaiset.
Sä saat varmaan kouluta joustoa sen verran, että voit suorittaa ne opinnot loppuun silloin, kun sinulla on aikaa...
jos olet jo väsyttänyt opettajat noilla selvittämättömillä asioilla, niin mielestäni odotat liikoja, jos kaiken sen jälkeen, että sinulle on järjestetty ensin mahdollisuuksia muihin suorituksiin mutta olet itse sössinyt kuvioitasi poissaoloilla. Sitten kitiset, että koulu "ei jousta". Tuolla edellä joku kirjoitti tosi hyvät perustelut siitä, että ei ole enää jaksamista panostaa opiskelijaa, joka ei kuitenkaan ole osoittanut, että haluaisi kantaa suoritukset kokoon.
Enkö mie nimenomaan ole osoittanut että haluan saada suoritukset loppuun ja kantanut oman vastuun kun olen itse tehnyt korvaavat tehtävät ja tullut hyvinkin kipeenä kouluun?
ap
ilman mitään lääkärintodistuksia. Ja näin olet todella osoittanut, että et välitä paskaakaan, vaikka toiset näkevät vaivaa eteesi. Ja kysyn vaan, että kenen ne korvaavat tehtävät sitten olisi pitänyt tehdä? Siun äitisikö?
Onpa ylläri, että on näin nihkeä vastaanotto. Jos ap olisi 35v ja asia koskisi työelämää ja v-mäistä pomoa, niin taatusti satelisi sympatiaa oikein roppakaupalla. Ei tänne kannata kirjoitella mitään, ellei ole vähintään 30v.
poissaoloista?
Ja miten luulet kaikkien muiden selviävän töistä ja raskaudesta - ja moni vielä sen päälle vanhemmista lapsista ja kotitöistä...