Miten täälllä Suomessa voi kellään pieni- tai edes keskituloilla riittää rahat elämiseen?!?
Meillä on maksettu omakotitalo, joten lainakuluja ei ole, auto on myös maksettu.
Meillä on erilliset rahat. Mies maksaa kaikki yhteiset laskut (paitsi pk-hoitomaksun ja minun auton kulut), ja omakotitalon ylläpidon.
Minulla on ilmeisesti keskisuuret tulot, käteen jää 2000€/kk. Siitä maksan:
Ruuat 700€ (2 aikuista ja 2 lasta)
Hoitomaksun 200€
Auton tankkaus 250€
Auton muut kulut (huollot, renkaat, vakuutukset, käyttömaksu) 200e
Lasten vaatteet 200€
Työpaikkaruokalu 150€
Ja loput 300€ menee sitten omiin kuluihin (harratusmaksuihin, virkistykseen, vaatteisiin).
Mun auto on kallis ylläpidettävä (tästä voisi tinkiä ehkä satasen kuussa), sen myönnän mutta muuten eletään ihan normaalia elämää. Jos pitäisi maksaa vuokraa tai lainanlyhennystä olisin ihan pulassa.
Suomi on kallis maa elää :( vaikka moni asia on täällä hyvinkin, en sitä kiellä.
Kommentit (106)
Käydään myös yksityisellä lääkärillä, hammaslääkärillä ym. ja hoitomaksuakin maksetaan.
8
-Auton tankkaus 250€ Auton muut kulut (huollot, renkaat, vakuutukset, -käyttömaksu) 200e Miten saat menemään autoon 450 euroa kuussa. Miten usein ostat rankaita ja huollatat kaaraa, jos joka kuukausi menee tuollainen 200€? Mikä on auton käyttömaksu. Mulla on auto, enkä ole koskaan kuullutkaan. Osta halvempi auto. -Lasten vaatteet 200€ Siis joka kuukausi? Kesät talvet? Syyn rahapulaan löydät katsomalla peiliin.
Vakuutukset 1400€ vuodessa, käyttömaksu 700€, renkaat 1000€ laaki (joka toinen vuosi pitää ostaa joko kesä tai talvirenkaat), ja huollot 700€. Eli tuosta taitaa tulla ylikin 200€ kuussa ja sanoinkin että tuosta voisi ehkä satasen säästää pienempi kuluisella autolla. Kyllä lasten vaatteet maksaa, ulkovaatteista ja kengistä en suostu tinkimään, eli pitää olla uutta ja kosteussuojattua. Muut vaatteet sitten sieltä mistä halvimmalla saa, uutena. Enkä väittänytkään ettei minulla rahat riittäisi, tiukille vaan menee joka kuukausi, eikä vuokraan tai lainanlyhennykseen olisi näillä tuloilla enää varaa.
Auton vakuutukset 1400€/vuosi, jättäkää nyt täyskaskot pois. Aivan turhaa maksaa
-Auton tankkaus 250€ Auton muut kulut (huollot, renkaat, vakuutukset, -käyttömaksu) 200e Miten saat menemään autoon 450 euroa kuussa. Miten usein ostat rankaita ja huollatat kaaraa, jos joka kuukausi menee tuollainen 200€? Mikä on auton käyttömaksu. Mulla on auto, enkä ole koskaan kuullutkaan. Osta halvempi auto. -Lasten vaatteet 200€ Siis joka kuukausi? Kesät talvet? Syyn rahapulaan löydät katsomalla peiliin.
Vakuutukset 1400€ vuodessa, käyttömaksu 700€, renkaat 1000€ laaki (joka toinen vuosi pitää ostaa joko kesä tai talvirenkaat), ja huollot 700€. Eli tuosta taitaa tulla ylikin 200€ kuussa ja sanoinkin että tuosta voisi ehkä satasen säästää pienempi kuluisella autolla. Kyllä lasten vaatteet maksaa, ulkovaatteista ja kengistä en suostu tinkimään, eli pitää olla uutta ja kosteussuojattua. Muut vaatteet sitten sieltä mistä halvimmalla saa, uutena. Enkä väittänytkään ettei minulla rahat riittäisi, tiukille vaan menee joka kuukausi, eikä vuokraan tai lainanlyhennykseen olisi näillä tuloilla enää varaa.
Auton vakuutukset 1400€/vuosi, jättäkää nyt täyskaskot pois. Aivan turhaa maksaa
Ja kaskon tarvitsen todellakin :)
Ja kaskon tarvitsen todellakin :)
Olen osa-aika työssä, mieheni tekee kausiluontoista rakennushommaa kesäisin, meillä on lapsi +yks tulossa. Käteen jää 900+ lapsilisä kuussa ja kesäisin miehen noin 1500/kk (touko-elo).
Asuntolainaa ei ole, eikä autolainaa (ei muitakaan lainoja.) Puhelinlasku ja laajakaistaan menee 100e kuussa, polttoaineesen 120e, sitten on tietty sähkölaskut (aika pieni, meillä puuvesilämmitys, omia puita) ja pakolliset autoverot, katsastukset jne, mutta periaatteessa sen puhelin/netti laskun ja polttoaineen jälkeen meillä on 780e kuussa jonka pitää riittää ruokaan, vaatteisiin ja laskuihin. Me pärjätään vaikka mitään ei jää säästöön ja aina jännittää että mitä jos se pyykkikone pamahtaa... 5v sitten meillä oli yhteiset tulot (käteen) 4500e, mutta silloin paloikin rahaa ihan turhaan, eikä ikinä nähty toisiamme. Parempi näin toistaiseksi, ei ole rahaa mutta ollaan ainakin yhdessä enemmän :-)
Pitää vaan osata suhteuttaa menot tuloihinsa. ps. syökää vähemmän
Ap laski aivan oikein, kun laski auton käyttökuluihin 200 e kk. Se sisältää varmaan kaiken. Varmaan meilläkin menee sen verran.
Meillä vähän sama tilanne ap:n kanssa. Teen lyhennettyä työaikaa ja käteen jää noin 2000 e. Miehellä ehken 2300 e. Ei enää lainaa, kaksi velatonta autoa. Silti kaikki rahat menevät, mitkä tulevat.
Tosin syömme ja ostamme ihan mitä mieli tekee. Juuri tilasin kolmet kengät Brandosilta ja kaksi seinäkelloa Saksasta (yht. 100 e). Oishan ne voinut ostaa Ikeastakin tyyliin 2 e kipale. Mutta ei oikein sovi himaan Ikean rimpulakellot.
pienistä tuloista.
Jos näitä aletaan kaivelemaan niin sieltä löytyy isovanhemmat, jotka maksaa vaatteita ja tavaroita lapsille. Autoa ei ole yms.
No se siitä. Mutta oikeassa ap olet. Meillä myös tilanne, että joskus ihmettelen, miten Suomessa ihmiset pystyy ostamaan järjettömän isoja taloja ja uusia autoja yms.
Ehkä heillä on velkaa sitten tosi paljon. Tai sitten perintöjä tulossa ja uskalletaan sen varaan laskea lainat.
Mutta jos on tilanteessa, missä ollaan omillaan eli ei siis ole isovanhempia, jotka maksaa lasten vaatteet ja vaunut, eletään aika tiukilla. Bensa kallistuu koko ajan ja muut käyttökustannukset. Lasten kasvaessa menot lisääntyvät.
Kyllä minusta on ihan asiallista puhua siitä, että eläminen Suomessa on kallista jos elät työsi tuloilla pelkästään. Ei se todellakaan ole lottovoitto syntyä siinä mielin Suomeen. Vaikka nyt palstamamma saakin kahden tonnin tuloista maksettua talolainan ja autolainaa ja bensat ja ruoat ja hoitomaksut ja matkustaa 2 kertaa vuodessa ulkomailla ja lapsille säästää rahastoja.
Juuri tuota tarkoitin.
Verottajahan ottaa suuren osan kaikesta (palkasta, ruokalaskusta, polttoaineesta...ihan kaikesta). Ja joskus mietityttää onko tämän "hyvinvointiyhteiskunnan" hinta keskituloiselle jo liian kova. Kärjistetysti kun keskituloinen kustantaa niin varakkaan eläkeläisen eläkkeet kuin sohvan pohjelle jääneen syrjäytyneen nuorenkin elämän, kaikesta muusta "yhteisestä hyvästä" puhumattakaan.
Jos ap:tä harmittaa että rahat menee tiukille, niin sitten pitää jossain kohtaa säästää. Ruoasta on mahdollista tinkiä, samoin auton kuluista ja en jaksa uskoa että lapsesi tarvitsevat joka kuukausi 200€ edstä uusia vaatteita? Eikai ne ulkovaatteet ja kengätkään kuukaudessa kulu... Eli voisit helposti säästää menoista, jos haluaisit.
Meillä tulee taloon kuukaudessa 2000-2500€. Siitä menee jo pelkästään vuokraan ja autolainan lyhennykseen n. 1200€. Siihen päälle sitten laskut ja miehen yrityksen kulut yms. menot. Joten ylimääräistä ei jää.
Kaikken eniten v*tuttaa tuo auto. Otettiin lainaa, jotta saatiin ostettua uudehko ja hyvä auto, mutta eikös se ole ihan kokoajan jostain rikki. Huoltoihin ja korjauksiin mennyt kahden vuoden aikana yli 3000€, siihen ynnätään kaikki maksetut vakuutukset ja dieselverot ja polttoainekustannukset ja kun kilometreja on meidän aikana kertynyt vain vajaa 20t, niin ei voi kuin itkeä noihin kilometreihin käytettyä rahamäärää!
Olen 14-vuotta ollut yksinhuoltajaäiti, jolta ei löydy isovanhempia, joilla olisi ollut mahdollisuutta tukea taluodellisesti ja perintöä ei todellakaan ole tulossa mistään.
Olen ollut hoitovapaalla, opiskellut ja tehnyt töitä, ikää minulla 35v. Ja tiedän mitä on pienelillä tuloilla eläminen.
Minua on todellakin tuettu taloudellisesti ihan "suomen"turvin, opintotuella, asumistuella, kodinhoidontuella, lapsilisällä+yh-korotus, lapseni on saanut ilmaisen päivähoidon ja olen lasten isältä saanut elatusmaksut.
Minulla on ollut mahdollisuus ilmaiseksi opiskella itselleni ammatti, jolla olen pysytynyt hankkimaan itselleni sen omakotitalon, joista minulle ei ole enää seitsämään vuoteen ollut velkaa. Kaikki on vaan lähtenyt siitä, että asuntosäästäminen on alkanut 14-vuotiaana ihan siitä ensinmäisestä tilistä. Asuminen tukiperheenä tuetunasumisen talossa mahdollisti myös sen, että säästöön jäi myös opiskeluaikana.
Eläminen vaati mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä, ei pidä jäädä tuleen makaamaan.
Jos ap:tä harmittaa että rahat menee tiukille, niin sitten pitää jossain kohtaa säästää. Ruoasta on mahdollista tinkiä, samoin auton kuluista ja en jaksa uskoa että lapsesi tarvitsevat joka kuukausi 200€ edstä uusia vaatteita? Eikai ne ulkovaatteet ja kengätkään kuukaudessa kulu... Eli voisit helposti säästää menoista, jos haluaisit.
Meillä tulee taloon kuukaudessa 2000-2500€. Siitä menee jo pelkästään vuokraan ja autolainan lyhennykseen n. 1200€. Siihen päälle sitten laskut ja miehen yrityksen kulut yms. menot. Joten ylimääräistä ei jää.
Kaikken eniten v*tuttaa tuo auto. Otettiin lainaa, jotta saatiin ostettua uudehko ja hyvä auto, mutta eikös se ole ihan kokoajan jostain rikki. Huoltoihin ja korjauksiin mennyt kahden vuoden aikana yli 3000€, siihen ynnätään kaikki maksetut vakuutukset ja dieselverot ja polttoainekustannukset ja kun kilometreja on meidän aikana kertynyt vain vajaa 20t, niin ei voi kuin itkeä noihin kilometreihin käytettyä rahamäärää!
jos teillä on noin vähäisiä ajoja?
Aivan väärä valinta ikävä kyllä.
Kukaan ei ostele mitään meille, kiitos vain. Mieheni äiti on neljän lapsen yh, sieltä saadaan hyvin harvoin mitään. Autoa ei ole, se on totta- mutta bussikortteihin menee satasen pintaan kuussa!
8
-Auton tankkaus 250€
Auton muut kulut (huollot, renkaat, vakuutukset, -käyttömaksu) 200eMiten saat menemään autoon 450 euroa kuussa. Miten usein ostat rankaita ja huollatat kaaraa, jos joka kuukausi menee tuollainen 200€? Mikä on auton käyttömaksu. Mulla on auto, enkä ole koskaan kuullutkaan. Osta halvempi auto.
-Lasten vaatteet 200€
Siis joka kuukausi? Kesät talvet? Syyn rahapulaan löydät katsomalla peiliin.
Vakuutukset 1400€ vuodessa, käyttömaksu 700€, renkaat 1000€ laaki (joka toinen vuosi pitää ostaa joko kesä tai talvirenkaat), ja huollot 700€.
Eli tuosta taitaa tulla ylikin 200€ kuussa ja sanoinkin että tuosta voisi ehkä satasen säästää pienempi kuluisella autolla.Kyllä lasten vaatteet maksaa, ulkovaatteista ja kengistä en suostu tinkimään, eli pitää olla uutta ja kosteussuojattua. Muut vaatteet sitten sieltä mistä halvimmalla saa, uutena.
Enkä väittänytkään ettei minulla rahat riittäisi, tiukille vaan menee joka kuukausi, eikä vuokraan tai lainanlyhennykseen olisi näillä tuloilla enää varaa.
Tarvitsetko noin kallista autoa?
ja säännöllisesti ahdistun rahapulan takia.
En käsitä miten jotkut pystyvät vielä maksamaan lainaa ja matkustamaan monta kertaa vuodessa. Me päästään kerran vuodessa hikisesti Kreikkaan viikoksi näillä tuloilla. Ihan pelottaa kun lapset muuttaa pois kotoa, että miten meillä on varaa auttaa heitä niin paljon, että pystyisivät opiskelemaan ammatit.
Minulla aika samanlaiset tulot kuin aloittajalla mutta olen sinkku, eli ruoka tms menot pienemmät mutta toisaalta joudun maksamaan asumiseni itse ja yksin (Helsingissä, asumisoikeusasunnossa noin 850 euroa kuussa). Ja ei kyllä ylimääräistä matkusteluun tai luksuksen osteluun jää. Autoa minunkin on pakko pitää jo työn takia, ja siitäkin on lainaa vielä vuoden verran maksettavana. Niin kauan kuin on velkaa täytyy myös pitää kaskot, rahoitusvakuutus jne voimassa.
En voi väittää että minulla mitään supertiukkaa olisi en joudu esim. tinkimään ruoasta ja voin pitää melko uutta (uutena ostettua) autoa, mutta eipä pysty kesämökkiä, matkoja, Seppälä/KappAhl tasoa hienompia vaatteita harkitsemaankaan.
Näyttää pahasti siltä, että emme voi saada kaikkea, joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja.
Miksi asua 3h+k, jos on varaa vaan 2h+k, miksi tehdä kaksi lasta, jos on varaa vaan yhteen, miksi hankkia auto, jos siihen ei ole varaa, miksi syödä työpaikkaruokailussa, jos siihen ei ole varaa, miksi ostaa kaikki lasten vaatteet uusina, jos siihen ei ole varaa, miksi viedä lapsia kalliisiin harrastuksiin, jos siihen ei ole varaa, miksi ostaa ruoka stockmanin herkusta, jos ei ole varaa. Listaa voisi jatkaa lopputtomiin.
Eläkää valintojenne kanssa.
Näyttää pahasti siltä, että emme voi saada kaikkea, joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja.
Miksi asua 3h+k, jos on varaa vaan 2h+k, miksi tehdä kaksi lasta, jos on varaa vaan yhteen, miksi hankkia auto, jos siihen ei ole varaa, miksi syödä työpaikkaruokailussa, jos siihen ei ole varaa, miksi ostaa kaikki lasten vaatteet uusina, jos siihen ei ole varaa, miksi viedä lapsia kalliisiin harrastuksiin, jos siihen ei ole varaa, miksi ostaa ruoka stockmanin herkusta, jos ei ole varaa. Listaa voisi jatkaa lopputtomiin.
Eläkää valintojenne kanssa.
Niinpä. Ja nyt kun sitten tapan toisen lapsistani, koska häneen ei vaan ole varaa, varmasti tulee juputusta ja marinaa siitäkin. Selitän kuitenkin poliisisedille, että elämä on vaan valintoja, ja oli pakko säästää.
säästää 1000€ nettotuloista koko perheelle lomamatkatkin kerran vuoteen, syöttää 10 hlö perheen 200€/ kk, maksaa omakotitalon asumiskustannuksia 100€/kk, auton kuluja 50€/ kk jne....
Meillä netto 4600€ kuussa ja kaikki kyllä menee ihan normaaliin elämään eikä yli jää.
1500€ asuminen
400€ autolaina
500€ päivähoitomaksut
800-1000€ ruokaan
Loput menee sekalaisesti harrastuksiin, vaatteisiin, auton kuluihin, vakuutuksiin yms.
Vakuutukset 1400€ vuodessa, käyttömaksu 700€, renkaat 1000€ laaki (joka toinen vuosi pitää ostaa joko kesä tai talvirenkaat), ja huollot 700€.
Eli tuosta taitaa tulla ylikin 200€ kuussa ja sanoinkin että tuosta voisi ehkä satasen säästää pienempi kuluisella autolla.
Kyllä lasten vaatteet maksaa, ulkovaatteista ja kengistä en suostu tinkimään, eli pitää olla uutta ja kosteussuojattua. Muut vaatteet sitten sieltä mistä halvimmalla saa, uutena.
Enkä väittänytkään ettei minulla rahat riittäisi, tiukille vaan menee joka kuukausi, eikä vuokraan tai lainanlyhennykseen olisi näillä tuloilla enää varaa.