Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut homeeseen?

Vierailija
10.01.2025 |

Minulla siis semmoinen tilanne että opiskelupaikalla on hometta. Olen miettinyt että vaihtaisinko yliopistoa. Opiskelupaikka olisi jo olemassa toisessa yliopistossa. Ongelmana tässä on se että tykkäisin homeisen opiskelupaikan pääaineesta joka on sosiologia. Toisessa yliopistossa olisi pääaineena kemia mutta se tuntuu vaikealta. En tiedä mitä tekisin. Jatkaisinko sosiologian lukemista samalla mahdollisesti vaarantaen terveyteni vai vaihtaisinko kemiaan terveisiin tiloihin? Onko home ylipäätään kuinka vaarallista terveydelle?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei kannata koskaan matkustaa Suomen ulkopuolelle, koska en usko, että sinulle rakennettaisiin homevapaita ympäristöjä. 

Vierailija
2/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain juustoissa ihan jees

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hometta on kaikkialla. Vaikka sinun keittön lavuaarissa. Tulet kipeeksi tai et, mut onneksi on koronamaski.

Vierailija
4/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin kun asuin opiskelijana homeasunnossa. Lääkärit ihmettelivät sairaalassa, että mitä ihmettä pitäisi vielä testata ja osastolta laitettiin lähete Allergiasairaalaan. Siellä testattiin ja kyllä: olen homeallerginen. 

Koko omaisuus piti hävittää viimeistä kampetta myöten ja tietenkin muuttaa homeettoman asuntoon. Minulla valuu nykyään nenä ja silmät heti kun joku homeisissa tiloissa ollut tulee edes lähelle. Voisin toimia homekoirana. 

Oma terveys on todella tärkeä ja tarvit sitä loppuiäksi. Opit kyllä kemiaa. Se vaatii vain harjoittelua. 

Vierailija
5/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home ei tunnu olevan mikään ihan yksiselitteinen asia. Ilmeisesti vaikuttaa aika eri lailla eri ihmisiin, niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Vierailija
6/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologia on soopaa. Olisiko toisessa koulupaikassa samaa. Kemia ei kannata jos se ei kiinnosta.

Vierailija
7/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo sairastunut? Onko jatkuvia antibioottikuureja?

Mulla oli yksi selvästi homeinen työpaikka ja oli onnenpotku kun pääsin sieltä vihdoin pois.

Vierailija
8/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asuu koko ikänsä terveinä asunnoissa joissa toiset alkaa heti oirehtimaan. Onko sitten siedätystä vai mistä kyse mutta näin kuitenkin on.

Vierailija
9/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home kuuluu joskus asiaan, varsinkin homejuustossa. Homepää on ärsyttävä. Home sweet home...missä home on makeaa ?

Vierailija
10/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Home ei tunnu olevan mikään ihan yksiselitteinen asia. Ilmeisesti vaikuttaa aika eri lailla eri ihmisiin, niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Jep, ja homeissa on eroja. Osa on käytännössä vaarattomia, osa vaarallisia ja osa erittäin vaarallisia terveydelle altistuksen jatkuessa pidempään.

Vierailija
12/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä sosiologiaa voi opiskella etänä?

Vierailija
13/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No julkisista rakennuksista tyyliin joka kolmas on homeessa. En ite lähtis vaihtamaan, jos en oireilis. Ties vaikka joutuisin vielä pahempaan läävään.

Vierailija
14/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin kun asuin opiskelijana homeasunnossa. Lääkärit ihmettelivät sairaalassa, että mitä ihmettä pitäisi vielä testata ja osastolta laitettiin lähete Allergiasairaalaan. Siellä testattiin ja kyllä: olen homeallerginen. 

Koko omaisuus piti hävittää viimeistä kampetta myöten ja tietenkin muuttaa homeettoman asuntoon. Minulla valuu nykyään nenä ja silmät heti kun joku homeisissa tiloissa ollut tulee edes lähelle. Voisin toimia homekoirana. 

Oma terveys on todella tärkeä ja tarvit sitä loppuiäksi. Opit kyllä kemiaa. Se vaatii vain harjoittelua. 

Kerrotko vielä miten tuo homeallergia testataan? Prick-testilläkö?

Vierailija
15/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tietää, että opiskelupaikassa on hometta? Onko oireita? Joku juoru? Virallinen ilmoitus?

omassa yliopistossa yhdessä rakennuksessa on sisäilmaongelma, muttei homeen takia, vaan uusien kokolattiamattojen liimasta.

Vierailija
16/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä sosiologiaa voi opiskella etänä?

Ei. Ei ainakaan alkua pidemmälle.

Vierailija
17/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisin asiaan vakavasti. Toisaalta olisi ehkä hyvä selvittää, millaisessa kunnossa sen toisen yliopiston tilat ovat: onko sielläkin mahdollisesti hometta / sisäilmaongelmaa? Monessa paikassa nimittäin on. Itse opiskelin laitoksella jossa oli paha sisäilmaongelma ja samaan aikaan asuin (tietämättäni) sisäilmaongelmaisessa opiskelija-asunnossa.

En tajunnut ongelmaa ajoissa, vaikka oireita oli vuosia ja ne vaan pahenivat ajan mittaan. Totuus valkeni vasta kun tilanne oli jo todella vakava ja vointini romahti täysin. Onnistuin sentään saamaan tutkinnon kasaan, mutta terveys ja työkyky on toistaiseksi mennyt. Eipä ollut sen arvoista.

Vierailija
18/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yliopistossa opiskelet nyt, Ap?

Vierailija
19/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuiäksi? Pariksi vuodeksi? Nuori ihminen. Jolla ei mahdollisuuttakaan 

Vierailija
20/27 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut asuu koko ikänsä terveinä asunnoissa joissa toiset alkaa heti oirehtimaan. Onko sitten siedätystä vai mistä kyse mutta näin kuitenkin on.

Siedätystä. Et voi olla noin typerä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi