Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten täälllä Suomessa voi kellään pieni- tai edes keskituloilla riittää rahat elämiseen?!?

Vierailija
21.03.2012 |

Meillä on maksettu omakotitalo, joten lainakuluja ei ole, auto on myös maksettu.

Meillä on erilliset rahat. Mies maksaa kaikki yhteiset laskut (paitsi pk-hoitomaksun ja minun auton kulut), ja omakotitalon ylläpidon.

Minulla on ilmeisesti keskisuuret tulot, käteen jää 2000€/kk. Siitä maksan:

Ruuat 700€ (2 aikuista ja 2 lasta)

Hoitomaksun 200€

Auton tankkaus 250€

Auton muut kulut (huollot, renkaat, vakuutukset, käyttömaksu) 200e

Lasten vaatteet 200€

Työpaikkaruokalu 150€

Ja loput 300€ menee sitten omiin kuluihin (harratusmaksuihin, virkistykseen, vaatteisiin).

Mun auto on kallis ylläpidettävä (tästä voisi tinkiä ehkä satasen kuussa), sen myönnän mutta muuten eletään ihan normaalia elämää. Jos pitäisi maksaa vuokraa tai lainanlyhennystä olisin ihan pulassa.

Suomi on kallis maa elää :( vaikka moni asia on täällä hyvinkin, en sitä kiellä.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra vie 1100€ eli jäljelle jää 1200€ kolmelle ihmiselle. Siitä maksetaan ihan kaikki laskut, ruoat, vaatteet...hyvin riittää! Tai ehkä sitten olen vaan hyvä taloudenpitäjä :). Lapselle säästetään 50€/kk eikä ruokaankaan mene älyttömiä summia, ostan 50€ viikon ruoat kevyesti.

kolmelle hengelle. Eli 2,40 € / päivä / nenä

Kerrotko kuinka tämän teet????

Mitä syötte? Meillä lapset juo pelkästään maitoa noin litran päivässä / nenu.

Uskomatonta jos on totta! Syöttekö töissä sitten kuinka, sinä ja miehesi, ei voi olla mahdollista!!

Vierailija
102/106 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle säästetään 50€/kk eikä ruokaankaan mene älyttömiä summia, ostan 50€ viikon ruoat kevyesti.

Antaisitko esimerkin teidän ruoista esim. viikon ajalta? Ihan hyväntahtoisesti kyselen. Itsekin haluaisin säästää ruokamenoissa.

2*kalakeitto, 2*makaronilaatikko, muusi+lihapullat, pekonipasta ja peruna+possukastike.

ostoskassin alta 50€ euron jossa on:

0,5 kg kalaa

3 kg perunoita

1 kg porkkanoita

1 kg makaronia

1 kg jauhelihaa

0,5 kg possua

1 pkt pekonia

sekä viikon maidot, leivät, puurot, levitteet, ruokaöljy, tee, kahvi, sokeri, suola, ketsuppi, mausteet, hedelmät ja vihannekset kolmelle hengelle.

Anna kaupan osoite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä kyllä jää joka kuu säästöön. Mun palkka on tosi pieni (pienempi kuin ap:lla) ja miehellä taas isompi. Asuntovelkaa maksetaan, velaton auto, jolla ajetaan n. 20km arkipäivisin. Lapsilla on maksullisia harrastuksia. Vaatteet ostetaan tarpeen mukaan, mahd. edullisesti. Joka kuu jää 200-300 euroa säästöön.

Kun tekee "en osta mitään" (muuta kuin ruokaa ym. pakollista) kuukauden silloin tällöin, jää säästöön vielä enemmän.

Säästöillä voi sitten tehdä lomamatkoja ja remontoida kotia, ostaa jotain kalliimpaa harrastusvälinettä.

Me ollaan kyllä aina pärjätty: olin minimiäitiyspäivärahalla, opintorahalla, työttömänä... Mies keskituloisessa työssä. Menot pitää suhteuttaa tuloihin ja "pelätä pahinta". Niin rahat riittävät hyvin lähes aina.

Vierailija
104/106 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisella palstalla, mutta kukaan ei varmaan ajattele, että nykyään on nk. valkokaulusköyhyyttäkin?

Mä tienaan bruttona suunnilleen neljä tonnia ja mulla on täysi autoetu. Verojen, ay-maksujen ja sosiaalimaksujen jälkeen mulla jää käteen suunnilleen tuo sama kaksi tonnia, kuin aloittajalla. SAMOIN jää mun miehellä, joka tienaa bruttona noin 2600e. Että näin ne pitkästi kouluttautumalla tienatut suuremmat pennit verotetaan yhteiseen hyvään... Ihan yhtä lailla mä budjetoin perheen kuukauden, kuin vähän köyhemmätkin kotimammat.

Vierailija
105/106 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei todellakaan tarvitse niin usein renkaita ostaa, ja vaikka ostaisitkin renkaat, niin niin kyllä vanhat vanteet kelpaa, ja 400€ kierros saa jo ihan hyvät renkaat. Tonnilla ostelet jo vanteineen kaikkineen ne renkaat. Ja vakuutuksetkin kannattaa kilpailuttaa, tai sitten opetella ajamaan, jotta bonukset kasvaa ja vakuutusmaksu pienenee. Itsellä puolta pienemmät vakuutukset enkä laita renkaisiinkaan tuommoisia summia. Ja lastenvaatteita ei tarvii joka kuukausi ostella 200€.

Muuten kyllä olen samaa mieltä siinä, että kallista on ja samaa luokkaa jää mulla käteen rahaa.

Vierailija
106/106 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei taas ilmeisesti ymmärrä, että joillain tulee enemmön ajoa ja sen vuoksi renkaat pitää vaihtaa useammin. Ja jos sitä ajoa tulee paljon niin lienee fiksuinta satsata kunnon renkaisiin, niissäkin kun on eroja halpojen ja kalliiden välillä...