Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:17"]
500-800 euroa laskujen jälkeen. Aika tiukille vetää välillä, kun makselen konkurssipesän laskuja pois vielä tässä 3 vuotta. Perheessä 2 lasta.
[/quote]
Maksan siis noin 2100 eurolla noita konkurssijuttuja kuukaudessa pois, sittenhän on tosiaan 3 vuoden päästä maksettu. 8 vuotta on jo ollut näin.
Laskujen jälkeen jää muuhun elämiseen (ruoka ym) noin 700 euroa. Kyllä sillä pärjää, mutta ei osta mitään ihmeellistä, eikä matkustele. Mieheni käteen jäävästä määrästä en tiedä. 2 lasta.
N. 300-500 €, enemmänkin jäisi, mutta lyhennän kulutusluottoa suuremmilla erillä kuin on pyydetty. Tästä rahasta maksan vielä elintarvikkeet ja lounasruokailun.
Minulla jää pakollisten laskujen jälkeen n. 400 €. Tällä ostan kuukaudeksi ruuat koiralle ja itselleni. Vaatteisiin ei jää rahaa, mutta käytän vanhoja. Matkustamaan tai kyläilemään en pysty, mutta kesällä hoidan puutarhaa ja talvella lainaan kirjoja; ne ei maksa mitään. Olen ihan onnellinen, mutta sairastumisia pelkään, koska silloin koko kuukauden budjetti menee sekaisin eikä rahat riitä ruokaan.
Minulla jää sellaista omaa "törsäysrahaa" noin 200 euroa kuussa. Se menee meikkeihin, kampaajanne jne. helposti.
Te olette kyllä kaikki tosi rikkaita. Meidänkin perheemme yhteenlasketut tulot kuussa ovat bruttona noin 13 000 euroa, mutta verottaja vie meiltä ainakin niin paljon + lainan lyhennykset, dieselit x 2 ja ruoat, harrastukset ym....niin ei sitä kovasti käyttöön jää.
ap
Onks tuo joku vitsi? Minulla on vuosiansiot suunnilleen tuon verran! Onkohan sellaisen ihmisen elämä onnellista, jonka ei tarvitse miettiä, mitä voi ruuaksi ostaa? Nyt vasta ymmärrän nykyisen Suomen luokkaerot.
tuo "säästäminen". Yhteensä perheemme nettotulot ovat noin 2800€/kk mukaan laskettuna lapsilisät.
Meillä ei jää senttiäkään koskaan säästöön, miinuksen puolella mennään ja reilusti. Edes läheskään kaikkia laskuja emme pysty maksamaan, jotka pitäisi.
Silti käytiin juuri ulkomailla koko kolmilapsinen perhe.. :)
mutta MILLÄ ihmeen avulla nää "en edes tarkalleen tiedä" -mammat on saaneet sen työpaikkansa?
Ihan olen itse kotoa muutettuani pitänyt joka markasta/eurosta kirjaa, että paljonko menee mihinkin kuukaudessa.
Ja sama homma aina, on toimeentulo sit tullut kelalta, sossulta tai oikeista töistä.
Suosittelen netin ilmaista talouslaskuria (googlaamalla löytyy), ni ei mee sormi suuhun jos arvon hyville perheille sattuu osumaan kohdalle sairautta, työttömyyttä tmv. Ja oikeesti, en tietenkään kärjistetystä tekstistäni huolimatta kellekään ahdinkoa toivo!
T. Yksinäinen N32, asumismenojen, lainojen, puhelimen ja netin jälkeen 350e/kk ruokaan ja muuhun.
Meillä jää asuntolainan ja laskujen jälkeen käteen rahaa n. 1000-1500€ riippuen miehen lisistä. Siitä maksetaan ruoat (600-800€) ja polttoaineet n. 300€. Eli eipä juuri muuhun jää rahaa yli ainakaan mulla. Miehellä saattaa jäädä ja sitten muutama satanen ja säästöön laitetaan aina kun liikenee. Enemmänkin sais olla, mutta kyllä kaiken tarpeellisen pystyy hankkimaan ja vähän pystyy matkustelemaankin.
jää asuntomenojen ja laskujen jälkeen yleensä n. 1100 €. Maksan oman osani laskuista ja mies omansa, omat tilit on kummallakin.
Tuosta yritän laittaa joka kuukausi säästöön n. 500 e, joskus onnistun, joskus en mutta aina laitan JOTAIN. Loput käytän omiin ja perheen menoihin, lähinnä ruokakauppaan.
jää kuussa yhteensä kaikkien mahdollisten menojen ja kulujen jälkeen. Talosta on vielä kuitenkin velkaa yli sata tuhatta, mutta nykyisellä korkotasolla sen loppuvelan kanssa ei ole niin kiire. Jotenkin tuntuu paremmalta, että rahaa on kertynyt säästöön mukavasti. Puolet siitä on siiirretty valuuttatileille turvaan euron keikahdusta vastaan. Jos pahalta näyttää, niin pitää rytkäyttää lainasummaa kerralla huomattavasti alaspäin. Mitään muuta velkaa ei ole, molemmat autotkin ovat täysin omia. Toinen on keskihintainen (noin 14 000) ja toinen on jo liki arvoton, jonka hinta lasketaan satasissa. Talon arvo nykyisessä kuosissaan on noin 250 000 - 300 000 välille, Kannustalon perinnetalo omalla 1200 neliön tontilla. Olemme tämän 3. omistajat. Talon kunto on ok, mutta sen kulutuspinnat kaipaavat jo uusimista.
Talon kanssa joutuu aina varautumaan kuluihin, jotka ovat kerralla aika isoja. Joka kerran, kun ottaa lastin pihakivia tai jotain semmoista, niin aina se maksaa heti sen 2000 euroa. Öljysäiliön täyttökään ei jää tuosta paljoa jälkeen. Nämä satunnaiserät mukaan lukienkin sitä yrittää aina saada sen yli tuhat euroa talteen säästötileille noin keskimäärin per kuukausi. Siinä sitä tasapainoilee. Vaimo muuten hoitaa raha-asiat ja sivumennen sanoen ansaitseekin paljon enemmän kuin minä. Raha asioiden hoito menee siksi näin, kun siitä ei tule perkelettäkään, että automatkoilla aletaan kyselemään euron tarkkuudella mitä on aina minnekin mennyt. Nykyisin minä saan sellaisen kahvipöytä raportin aina aiheesta. - Koska minä olen talon hallitseva uros, kuittaan asian päästämällä myönteisyyttä kuvastavan kurkkuäänteen, siis urahduksen. Tästä vaimo voi päätellä minun olevan kulloiseenkin asiantilaan tyytyväinen.
Asiat ovat hyvin. Pitää yrittää aina pysähtyä miettimään kaikkea hyvää, mitä ympärillä jo on, eikä aina murehtia jostain järjettömästä tekemättömästä työstä. Yksi tekemätön työ kerrallaan, ja aina siitä reunasta lukien se sitten valmiiksi. Huollan itse nuo autot ja teen kaikki remontit. Tulevatpa ainakin kunnolla ja oikein tehdyksi.
Meillä ei ole lapsia, ja se on meidän oma valintamme. Me olemme kai niitä kammoksuttuja veloja, joista täällä on kirjoitettu. Se nuoruusaika vain meni jossakin akateemisissa pätkätöissä ja matkalaukku elämässä, ja jossain vaiheessa sitä sitten vain tuntui, että elämä on ihan hyvä näinkin. Tottakai sitä jotakin menettää, mutta vastineeksi se elämisen aika on myös täysin omaa aikaa. Onneksi me molemmat ajattelemme aivan samoin.
Vaikka rahasta ei ole pulaa, olen jatkuvasti sitä mieltä, että sitä voisi kyllä olla enemmänkin. Toisaalta, jos sitä jostakin saisi vaikka isommankin summan rahaa, ei se oikeastaan muuttaisi elämässä enää yhtään mitään, sen vain jemmaisi senkin. Ne määrätyt pihakivien laittamiset sun muut olisivat yhä edelleen omilla niskoillani, ja ne vain pitäisi tehdä.
Ei meillä mene kauheasti laskuihin. Sähkö ja vakuutukset, ne on jotain satasen kuussa. Netit ja kännykät maksaa työnantajat. Lapsilla on prepaidit, niihin menee ehkä 20 e vuodessa.
Asumiseenkin menee vain kolminumeroinen summa.
Pakollisten laskujen (lainat, sähkö, vesi, vakuutukset jne.) jälkeen jää käytettäväksi 1800egee. Nelihenkinen perhe.
Nettotuloni ovat noin 1900, siihen lapsilisää n. 100 ja elatusmaksua 140 (miehen nettotulot noin 3.000).
Jotenkin vaan on niin paljon laskuja maksettavana, että ihan omaan käyttööni ei jää kuin ehkä 200 e... :(
Arvioisin tältä istumalta, että perheessämme jää pakollisten laskujen, ruuan ja lainojen jälkeen n. 2000-2500 Euroa/kk. käyttörahaa, josta menee ainakin 1500 suoraan säästöön. (Perheessä 2 lasta ja 2 aikuista)
Selvähän se, että täytyy jossakin olla niitä TODELLA hyvätuloisia, kun kansan keskipalkaksi lasketaan se mikä lasketaan.
Mitä tästä voi päätellä? Kansan tuloerot kasvavat ja kasvavat kunnes ylittävät jonkun kriittisen rajan. Siinä voikin olla sosiologeilla pohtimista, mitä siitä sitten seuraa.
Meillä säännölliset tulot ovat yhteensä noin 3000€/kk, josta luottojen lyhennyksiin menee suoraan noin 300 €/kk. Silti ei jää säästöön yhtään mitään, kun noin 1000€ menee autokuluihin (vakuutukset,polttoaineet ym), ja loputkin välttämättömien laskujen maksuun.
Onneksi tulee silloin tällöin sen verran "ylimääräistä" yritystuloa, jolla saadaan taloutta tasapainoon, jos ei törsättävää jää niistäkään.
tuloja noin 3500 e / kk. Asumiskulut on 350 e / kk, sitten lopuilla ostellaan ruokaa, bensaa, vaatteita, milloin mitäkin.
mutta MILLÄ ihmeen avulla nää "en edes tarkalleen tiedä" -mammat on saaneet sen työpaikkansa?
Ihan olen itse kotoa muutettuani pitänyt joka markasta/eurosta kirjaa, että paljonko menee mihinkin kuukaudessa.Ja sama homma aina, on toimeentulo sit tullut kelalta, sossulta tai oikeista töistä..
pitää kirjaa jokaisesta markasta/eurosta jonka saan ja jonka kulutan. Rahat tulee ja menee. Koskaan en ole saanut rahaa sossusta enkä elänyt velaksi. Ensimmäisen vakituisen työpaikkani sain kun soittivat ja pyysivät.
Lasketaanpas. Kahden korkeakouluopiskelijan säännölliset tulot 2 x 470 e = 940 e.
vuokra 758 e
puhelimet 40 e
ruoka 200 - 250 e
matkakortit n. 40 e
kaikki muu ylimääräinen?
Näillä menoilla jäädään siis miinukselle ainakin 150 euroa. Toki päälle tulevat kaikki yksittäiset junamatkat, ulkonasyömiset, baari-illat. Sitten pitää tehdä sen verran töitä, että tasapainottuu.
tilille jää noin 400 e, siitä täytyy ostaa vaatteet ruuat, bansat ja muut. Kituuttamista tämä on, mutta ei auta.
Eli mulle jää käteen vähemmän kuin kaverilleni, joka perheineen elää sossun tuilla, hmm...
700 euroa