Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa

Vierailija
21.03.2012 |

laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.

Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)

Kommentit (391)

Vierailija
81/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: palkka nettona 1600 eur/kk. Siitä menee vuokraan, sähkölaskuun, nettilaskuun sekä puh.laskuun 550 euroa ja tämän lisäksi lyhennän Visa-laskua yleensä noin 150-200 eur kk.

Käteen jää siis 800-900 euroa ja tästä summasta sitten maksetaan vielä ruokakulut.

Asun yksin ja olen 22v joten tämä hyvä mulle.

Ennen jäi paljon vähemmän kun oli "turhia laskuja" eli kaiken maailman H&M ja Klarna osareita jotka on nyt maksettu pois. Niistä kun pääsee eroon niin helpottaa.

Vierailija
82/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle käyttöraha on myös ruokarahaa.. en minä varsinaisesti erottele niitä.

Varmaan jotain 500 euroa voisin tuhlata kosmetiikkaan, vaatteisiin, kampaajaan, viihteelle. Koen että se on aika pieni summa jolla ei paljoakaan käydä ravintoloissa yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onko jengi oikeasti noin köyhää? Ite oon saanut suomalaista mediaanipalkkaa 3000e/kk viimeiset 6 vuotta. Kaikki ylimääräiset rahat olen sijoittanut suomalaisiin ja yhdysvaltalaisiin pörssiosakkeisiin. Tällä hetkellä sijoitusten arvo on noin 60 000€ ja aloitin sijoittamisen kymppitonnilla. Alkusijoituksen jälkeen sitten tasaisesti säästänyt ETF-rahastoihin ja tehnyt hieman suoria osakesijoituksia myös. Varallisuuden aksvussa toki auttoi finanssikriisi kun osakkeita sai ostettua aivan pohjahintoihin. Jatkan silti ostoja edelleen joka kuukausi vaikka indeksit ovatkin korkealla.

Ainiin, ikää on siis 25 vuotta. Aion jatkaa osakeostoja eläkkeelle asti joten eiköhän sitä toivottavasti sen puoli miljoonaa saa kasaan jos työpaikka säilyy ja pysyn terveenä.

Älkää hyvät ihmiset ikinä säästäkö minnekään pankkitilille! Ainoa tapa vaurastua palkkatyöläisenä on kurinalainen ja jatkuva sijoittaminen.

Viime vuonna varallisuus kasvoi arvonnousun vaikutuksesta noin 9000€. 2013 tammikuussa osakesalkku oli 48 000€ ja joulukuussa 2013 se oli 56 250€. Sain siis 25% tuoton tekemättä yhtään mitään.

http://aijaa.com/2u8Te8

Vierailija
84/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotuloni ovat 3700 ja pakollisen talousmenojen (n. 1000€) ja lainanlyhennyksen (n. 1000€ sekin) omiin menoihin jää siis 2700€. Siitä maksan toki vielä esim. bensat ja [kalliit] harrastukseni, mutta aika paljon saan myös törsättyä, sillä laitan sijoituksiin aivan säälittävän vähän. Jokaisen palkankorotuksen yhteydessä lupaan itselleni, että nyt alan säästämään/sijoittamaan säännöllisesti, mutta niin vain lipeän siitä kerta toisensa jälkeen :-( 

Asunto on onneksi kohta velaton, eli parisataa tuhatta on ainakin pääomaa jo nyt, mutta eihän se ole ihan yön yli likvidoitavissa. 

Vierailija
85/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisten maksujen (vuokra ja laskut) jälkeen jää noin 400€ nelihenkiselle perheelle. Ja siinä meidän ruokarahat. Ei riitä ei. Joskus nostamme säästötililtä jos on pakko ostaa lapsille ulkovaatteita tmv. 

Vierailija
86/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

240: Niinpä niin. Kaikkihan saavat 19-vuotiaasta asti tuollaista palkkaa :)

Mitä aiot tehdä rahoillasi eläkeläisenä?

Vierailija
87/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää pakollisten menojen (asuminen, ruoka, lääkärikulut, bensa jne) käteen karkeasti arvioiden n. 1500-2000e kuussa. Tästä sitten jonkin verran menee omiin kuluihin (kauneudenhoito, vaatteet jne), joskus enemmän kun on esim reissuja tai muuta, joten säästöön menee 1000-1500 euroa kuussa.  Osan sijoitan, osa makaa tilillä. Pitäisi varmaan miettiä jotain tarkempaa sijoitusstrategiaa noiden kanssa. 

Ja niin, meillä ei siis ole lapsia eikä omistusasuntoa, joten siksi rahaa jää ihan kivasti yli. Tulevat varmasti käyttöön kunhan toinen tai molemmat noista haaveista toteutuvat. 

Vierailija
88/391 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kk netto n.1250. Siitä laskujen jälkeen jää kkdeksi ruokaan bensaa ym.menoihin n.350-400.

Vierailija
89/391 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran pitää korjata, että en varsinaisesti ole saanut 19-vuotiaasta asti palkkaa 3000e/kk. Perustin 15-vuotiaana ensimmäisen yritykseni joka on toiminnassa edelleen. 18-vuotiaasta asti olen ollut säännöllisesti töissä ja samaan aikaan pyörittänyt sivutoimisena/freelancerina omaa yritystä ja näiden tulot sitten lasketaan yhteen. Yritys on toiminimi, joten tulot ovat käytännössä sama asia kuin palkka, koska toiminimen tuloja verotetaan täysin samalla tavalla kuin palkkatuloja.

Vuositulot ovat toki vuosien varrella vaihdelleet kymmenillä tuhansilla, mutta jos laskee viimeisen 6-7 vuoden ajalta kaikki tulot yhteen ja jakaa kuukausille niin siitä tulee tuo 3000e/kk.

Eiköhän niitä rahoja tule käytettyä ennen eläkeikääkin. Täytyy kuitenkin varmistaa, että eläkkeellä sitä rahaa on riittävästi koska en usko, että nykyinen eläkejärjestelmä on enää edes pystyssä silloin kun jään eläkkeelle.

Varallisuuden kasvussa on se hyvä puoli, että mitä enemmän rahaa sinulla on niin sitä nopeammin varallisuutesi kasvaa (siis ainakin jos sijoittaa rahat). 10 000 eurosta 60 000 euroon kesti monta vuotta, mutta nyt erinomaisena pörssivuotena varallisuus kasvaa helposti tuon 10 000e vuodessa.

Sen verran olen sijoitusstrategiassani "luistanut" suositellusta, että osinkoja en ole vielä koskaan uudelleensijoittanut vaan ne tuhlaan menemään. Tänä keväänä niitä tuli noin 3300 euroa. Tästä lähinnä kiitos koville osingonmaksajille kuten Fortum ja TeliaSonera.

Vierailija
90/391 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on maksettu laskut, laitettu säästöön, varattu talouskassaan rahat ruokaan ja "yhteiseen vapaa-aikaan" (ulkona syöminen, matkustaminen jne), niin minulle jää 50€. 

Vierailija
91/391 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku 400 euroa, jos ajattelee laskuihin myös kaikki laskut, ruuat ja vakiosumman säästöön. Miehelle jää triplasti enemmän.

Vierailija
92/391 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssäkäyvä opiskelija, jää 100-200 euroa vuokran, sähkö- ja vesilaskun jälkeen

Vierailija
93/391 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2012 klo 12:52"]

niin paljon kuin haluan. Ikinä ei ole loppunut. Siis viimeisen 5 vuoden aikana. Mitään sellaista ei ole mitä en voisi ostaa, jos haluaisin. Tosin tyydyn ihan normaaliin elämään. Olen oikein tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseen. Olen vanhempainvapaalla, enkä käytä mieheni rahoja euroakaan.

Toki rahat varmasti loppuisivat jos joka kuukausi tekisimme useiden kymppitonnien heräteostoksia, mutta noin normaalielämässä ei rahoja tarvitse laskea. Tarkoittaa esim. sitä että voi ihan hetken mielijohteesta vaikka varata perheelle kalliihkon ulkomaanmatkan ja maksaa sen välittömästi.

Tarkkaa ylijäävää summaa en edes tiedä, mutta tonneja siis.

Voi av-mamman mielikuvitusta. Joskus siihenmaailmaan voi upota ja jäädä jumiin.

Vierailija
94/391 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
95/391 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ja poikaystävän yhteenlasketut nettotulot ovat 5000 euroa kuussa (plus bonukset). Vastavalmistuneina asutaan vielä aika edullisesti vuokralla ja asumiseen ja pakollisiin laskuihin menee max. 900 euroa kuussa. Ruokakuluja en voi arvioida, koska se riippuu siitä, paljonko syödään ulkona ja järjestetäänkö juhlia, mutta eivät ne varmasti alle 600 euroon jää ikinä. Järkyttää itseäkin, mutta me käytetään se koko loppuraha huvitteluun, ystäviin ja matkustamiseen. Ostetaan kuitenkin tosi vähän tai ei ollenkaan tavaroita tai vaatteita ihan ideologisista syistä.

Joo, eipä tätä menoa voi jatkaa enää kauaa, mutta onhan tää nyt älyttömän hauskaa noiden loputtomien opiskeluvuosien jälkeen. Kohta hankkiudutaan perheellisiksi asuntovelallisiksi, mutta ei ihan vielä... ;)

Vierailija
96/391 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa minulle tulee nettona noin 2000 euroa, vaihtelee kuukausittain. 600 menee asuntolainaan, toiset 600 meidän yhteiselle tilille, josta sitten ostetaan ruoat, lasten vaatteet yms. ja maksetaan laskut. Autoa meillä ei ole. Eli 800 jää joka kuu käyttörahaa. Ei ole paljon mitään mihin sitä käyttäisin, paitsi että pari kertaa vuodessa sitten matkustellaan tai teen ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan.

Vierailija
97/391 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

120e

Vierailija
98/391 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jonne tulee palkat ja josta lähtee yhtiövastike, lainanlyhennys ja päivähoitomaksut, sekä vakuutukset, kun niitä tulee.

Meille jää joka kk n 2500 euroa yli ja teenkin joka kk, aina kuun viimeinen päivä ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaan niin että tilille jää tonni . Pankki ei suostunut nostamaan lyhennyserää, joten teemme näin. No, eipä tarvi montaa vuotta enää kärvistellä.

Kesälomamatkat ostamme aina kun hyvä tarjous tulee vastaan, nyt on ostettuna jo jouluksi ja hiihtolomaksi lennot, matkan jälkeen tulee vasta luottokorttilaskut majoituksista ja shoppailuista, silloin voi mennä enemmän, mutta olen nyt jo useamman vuoden tehnyt lähes jo kk ylimääräisen lyhennyksen.

Parin vuoden päästä on edess putkiremontti ja silloin ei jää ylimääräisiin lyhennyksiin varaa, koska luultavasti putkilainassa on suurempi korko kuin asunnossa.

Vierailija
99/391 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

500-800 euroa laskujen jälkeen. Aika tiukille vetää välillä, kun makselen konkurssipesän laskuja pois vielä tässä 3 vuotta. Perheessä 2 lasta.

Vierailija
100/391 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää asumiskulujen jälkeen palkastani noin 1800 e. Yksi lapsi elätettävänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän