Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
Meillä jää kuussa noin 200-300 "löysää" rahaa sellaisiin menoihin jotka eivät ole jo laskettu budjettiin. Tulot on noin 3000e netto josta 2000e uppoaa pakkolisiin menoihin (asuminen, auto, ruoka, yms) ja noin 400e kuussa menee miehen omiin asioihin (olut, tupakka, harrastukset). Se 300-400e minkä minä käytän on pääsänntöisesti lapsen vatteisiin, omiin vatteisiin yms. tai sitten vaikka hammaslääkäri maksuun.
500 euroa, tiukkaa tekee, siis tuosta 500 eurosta pitää maksaa ruuat ym.
600-700, riippuen kuukaudesta. Ruokaan menee noista suurin osa.
Yleensä 750 euroa. Ihan hyvin riittää kahden lapsen ja omiin ruokiin sekä harrastuksiin. Niukastihan tässä joutuu elämään, mutta kyllä se jossain vaiheessa helpottaa sitten.
En ymmärrä kysymystä.
Siis en ymmärrä, miksi laskujen maksun jälkeen jäävä raha pitäisi käyttää johonkin. Ikäänkuin joka kuukausi pitäisi päätyä nollille, vai?
Minulla on käyttörahaa niin paljon kuin tarvitsen, on aina ollut, myös silloin, kun olin köyhä opiskelija. Minulla on siis aina jäänyt rahaa tavallisten kuukausimenojen jälkeen. Tottakai nämä rahat on sitten jossain vaiheessa käytetty - asunnon tai myöhemmin sijoitusasunnon ostoon, mutta myös autonostoon, matkoihin, kesämökkiin,... Ikinä ei tilini ole näyttänyt nollaa tai miinusta, vaikka pari kertaa olenkin laskelmoimalla mennyt aika lähelle - siis ottanut esim. asuntoa varten pienimmän mahdollisen lainan ja laskenut, että muutamassa kuukaudessa pääsen riittävästi plussalle tai autoa ostaessa laskenut tarjoituksella aika tiukalle, mutta ollut sitten muutaman kuukauden päästä jo ihan puhtailla.
Tällä hetkellä tililläni on noin 45 000 euroa rahaa, ihan se on itsestään sinne kertynyt. Pitäisi ruveta miettimään, mihin sen sijoittaisi. Tosin osa kyllä menee mätkyjen ja parin jo varatun lomamatkan maksuun :-) Lähinnä mietin, pitäisikö ostaa yksi sijoitusasunto lisää, vai vaihdanko auton, mikä on edessä parin vuoden sisään.
Jokainen tätä palstaa seurannut on huomannut, että joku kilpailija yrittää provosoimalla
ja toisen linkkejä tänne koko ajan postaamalla
saada ihmiset haukkumaan yhtä autoliikettä mainostamisesta.
Miksi Ylläpito ei bannaa tuota palstan häirikköä?
Kuukaudesta riippuen 10-30 000€ joskus yli joskus alle. Ei kauheesti jaksa kiinnostaa paljonko jää.
Joku 1000e molemmin puolin, 2 aikuiselle ja 1 vauvalle.
Pärjätään mutta leveesti ei eletä.
Vuokran jälkeen jää käteen n.1500e. Olen 2 lapsen kanssa kotona ja mies työharjoittelussa. Tämän vuoden aikana pitäisi hankkia molemmille vakituinen työpaikka.
Pakollisten laskujen eli asumismenojen ja lasten päivähoitomaksujen jälkeen palkasta jää noin 1000 euroa. Tästä pari sataa menee säästöön ja loput 800 euroa käytän ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin. Miehen palkka sitten vielä erikseen. Meillä 2 aikuista ja 2 alle kouluikästä lasta. Kaikki menee mitä tulee, suuria säästöjä ei tosiaan jää.
Sen jälkeen, kun olen maksanut vuokran ja laittanut säästöön n. 500 €, jää itselleni rahaa 800-900 €. Miehellä on sitten omat (isommat) rahat.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2012 klo 12:42"]laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
[/quote]
2000€
[quote author="Vierailija" time="21.03.2012 klo 12:42"]laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
[/quote]
2000€
Mulla jää pakollisten laskujen jälkeen n.500e. ja perheessä ei ole muita aikuisia tuloja tuomaan. Olen ajatelllut tuon 500e olevan ihan luksusta, mutta aika moni täällä sanoo että jää yli tonni,pakollisten menojen jälkeen niin huh huh, mähän matkustaisin tolla rahalla vaikka joka kuukausi etelään :D
Tienaan 3000e kk bruttona. Siitä tonni menee jo veroihin ja näihi muihin kuluihin. Lainat ja laskut. Kaikki muu raha meneeruokaan ja vaatteisiin. Mitään ei jää säästöön.
Aikuisten oikeesti, kysyttiin siis. Saan n. 720e kuussa.
Siitä vuokra miinus laskut. Jää ~200. Siitä ruuat, pesuaineet, vaatteet ja kaikki muu. Olen työttömyyspäivärahalla+asumistuella.
Kivittämisen saa aloittaa än yy tee NYT.
Kahden netto yht n 3300/kk, siitä eka tonni lainoihin (asunto, opintolaina), muihin asumiskuluihin 300e, säästöön 100e, säännöllisiin laskuihin ehkä n 200e.
Ruokaan, päivittäistavaroihin, matkoihin, vaatteisiin, sisustukseen, harrastuksiin jne jää siis n 1700e. Siitä ehkä 1000e menee "pakolliseen" eli ruokakauppaan ja satunnaisiin työpaikkalounaisiin (pyritään ottamaan eväät), päivittäistavaraan, tarvittaessa lääkkeisiin (lääkärimaksuja on onneksi harvoin, kiitos työterveyshuollon), kulkemiseen (junat, bussit), satunnaisiin muihin laskuihin jne arkimenoihin. Se n 700e on sitten kodin isompiin hankintoihin, vaatteisiin, harrastuksiin (tosin aika paljon harrasteita kustannetaan liikunta- ja kulttuuriseteleillä) ja huvituksiin jne.
Kummasti se raha aina johonkin uppoaa, mutta on meillä monta kohtaa joista voisi tarpeen tullen tinkiä vaikka ei isotuloisia ollakaan.
Vuokranmaksun jälkeen jää 1200e kuussa yhteensä. Siitä puhelin, netti, ruuat, hsl kortit.. 2 aikuista ja 1 taapero Helsingissä.