Kuinka vanhan lapsen olet jättänyt yksin hetkeksi?
Tai sisarusten kanssa.
Mun lapsi oli 4 vee kun vein ekan kerran roskat ja jätin yksin max. 2 minuuttia. 6-vuotiaana kipaisin kauppaan max. 10 minuuttia. Lapsella ei ole sisaruksia...
Olenko ollut liian aikaisessa?
Kommentit (39)
kun kävin vessassa. Ei taidettu ihan tätä tarkoittaa? :D
Meillä 2v ja 4v, eivätkä he ole muistaakseni vielä olleet yksin, ellei sitten mies ole joskus jättänyt. Eipä tosin ole ollut tarvettakaan. Mielestäni 6v:n (ja miksei 4v:nkin) voi ihan hyvin jättää kymmeneksi minuutiksi yksin, tuon ikäinen kuitenkin jo tajuaa että äiti tulee takaisin kohta.
No ulkona sai olla yksin jo kolme vuotiaana, ja näin jälkikäteen kauhistelen sitä.
mutta sokeasti vain luotin siihen mitä naapuritkin tekivät. Toki kurkin ulos n. kymmenen minuutin välein.
Mutta tyhmää se oli silti. Onneksi lapsi ei mihinkään koskaan lähtenyt.
lapsen ehdoilla.
Lapseen pitää voida luottaa.
Puhelinyhteys pitää olla ja hyvä jos naapuristossa myös tuttu aikuinen, kun alkaa olla pidempään yksin myöhemmin. Mutta ei se yleensä mahdollista kiinnittää naapurin äitiä varalle, niin pitää just mennä alpsen tahdon ja kykyjen mukaan asiassa eteenpäin.
siksi aikaa, kun kävin nopeasti hakemassa pitsaa itselleni.
olen jättänyt esim. kauppareissun ajaksi yksin kotiin, ehkä max 45 min. Olen jättänyt hänelle myös kännykän, siitä osaa soittaa isälleen. Nuorempi lapsista on juuri täyttänyt 4-v, en voisi vielä kuvitella jättäväni heitä kahdestaan kotiin. Sen verran olen jättänyt kahdestaan, että olen esim. kolannut pihalta lumia, ja välillä kurkannut että kaikki ok.
Olen vienyt roskat ja hakenut lehden vastasyntyneen nukkuessa. Oikeasti lapsi on ollut yksin kotona 6-vuotiaana puoli tuntia.
2,5-vuotiaan jätän jo hetkeksi yksin, kun nukutan vauvaa etutwrassilla tai makkarissa. Hän katsoo lastenohjelmia silläaikaa. Makkarista kuuntelen toisella korvalla mitä olohuoneessa tapahtuu ja ovelta kurkkaan, istuuko esikoinen sohvalla.
sen ajaksi kun olen käynyt pyykkituvassa tai hakenut postin.
Päiväsaikaan kun olen pienemmän sisaruksen kanssa lenkittänyt koiran 10min. Ulkona on myös omassa pihassa ollut tuon ajan kun olen koiran käyttänyt. 3-vuotias on ollut 5- vuotiaan kanssa kahdestaan kotona vain postilaatikolla käynnin ajan eli pari minuuttia.
sen aikaa yksin kun vien roskat tai käyn hakemassa pyykit, mutta riippuu varmaan aika paljon lapsesta. Ulos ei tulisi mieleenkään päästää yksin.
Eskarilainen muistaakseni jätettiin.. Ihan jo siksikin, että ekaluokalla piti joka tapauksessa pärjätä aamuisin yksin niin alotettiin treeni eskarissa just kauppareissuilla jne.
..on nyt 20 vee.
Just vessaan uskaltaa mennä pikaisesti, mutta isommille asioille otan mukaan. Jos vaikka kestää kauankin!
niin, että olen käynyt ihan lenkillä 30min. Mutta 5 vuotias on ollut tosi luotettava ikäisekseen. Ja on katsonut sen ajan videoita. On harjoiteltu mitä pitää tehdä tulipalon sattuessa ja painotettu, että ovea ei saa avata kenellekään.
Tommosia roskiksen vientejä sun muita olen tehnyt jo 0-vuotiaan kanssa. Ollut pinniksessä.
Lapsen annan tulla itse pihalta sisälle, jos ei heti näy niin käyn katsomassa 1-2min välein (ja pidän ikkunan auki, jotta kuulen hänen äänensä tai katson ikkunasta). Sama lapsi saa leikkiä yksin saunassa ja yläkerrassa (kuuntelen ääniä kyllä). Haen myös lehden ja vien roskat (omakotitalon oven edessä).
Meillä 2vuotias on joka päivä yksin koirien pissatuksen ajan aamulla 3 min. Miten ihmeessä muut tämän hoitaa? Jos puen lapsen mukaan lenkille, niin todennäkösesti kuset on jo lattialla ja toisekseen lapsi ei jaksa kävellä aamulla mihkään, eli jää tielle haahuilemaan.
Esikoinen oli 6v kun jäi eka kertaa yksin lähikauppareissun ajaksi.
Kuopus 4v on jäänyt pari kertaa n.10min ajaksi isomman kanssa, isompi siis kolmosella. Ovat kyllä luonteeltaankin hyvin rauhallisia ja luotettavia.
oli esikoinen 2-vuotias, kun joutui olemaan päivisin sisällä yksin, kun nukutin pikkuveljeä ulkona. Kaapot pyöri ja olin pihalla niin, että kun poika tulee ulos, niin näkee heti minut. Kävi sitten hakemassa minut apuun, jos tuli asiaa.
että vien roskat tai haen postit. Noihin kuluu noin minuutti.