Ystäväni, teillä ei ole mukava käydä, kun
aina on hirveä sääntöviidakko vastassa. Olet ihana ystävä ja kävisin teillä mielelläni, ja lapsemme tykkäävät toisistaan. Mutta kun sinulla on niitä sääntöjä niin paljon, ettei pieni lapsi pysty niiitä noudattamaan. Ja sitten jätät lasten kaitsemisen minun vastuulleni.. niin siksi tapaan sinua mieluummin ulkona tai meillä.
Teillä ei saa leluja viedä pois lastenhuoneesta, lapset eivät saa juosta kun voivat kaatua. He eivät voi kiljua, huutaa eivätkä hihkua kun sinua ottaa korviin. He eivät saa tulla keittiöön syystä jota en tiedä, eivätkä tietenkäään aikuisten makuuhuoneeseen eivätkä mennä yläkertaan. He eivät saa koskea koiraan eivätkä käydä terassilla eivätkä koskea mihinkään pöydällä olevaan. Kun alle 2-vuotias poikani tulee kylään ja tapaa sinun samanikäisen poikasi, ymmärrät että siitä tulee meteliä ja riehakkuutta ja paimentaminen yksin on tosi raskasta sellaisessa sääntöviidakossa. Niin, siksi en jaksa käydä teillä kun hiki valuu jo ajatuksestakin.
Kommentit (80)
Jos teidän näkemyksenne poikkeavat noin paljon toisistaan? Yleensähän nipot ovat juuri kavereita keskenään ja pedanttisuus se yhdistävä tekijä.
Tai vaikea sanoa kun ei tiedä koko totuutta.
Meillä ei mennä esim. sisävaatteilla terassille tai parvekkeelle (tulee sisään siitepölyjä ym). Meillä ei kellään vierailla ole asiaa aikuisten tai lasten makkareihin (sänkyihin mennään itsekkin vain suihkun kautta jos on ulkoiltu ettei tulisi liikaa siitepölyjä).
Meillä syödään vain keittiössä pöydän ääressä. Tämä on osalle lapsiperheitä hankala juttu kun vanhemmat ei hennoisi millään kieltää 1-vuotiasta juoksemasta keksi kädessä meillä. Mutta kun meidän allerginen lapsi itkee yön tai pahimmillaan joutuu ensiapuun käymään jos niitä muruja menee hänen suuhunsa. Mutta kovin tuskallista tuntuu silti olevan kun heidän lapselle tulee niin paha mieli jos ei saa juoksennella keksin kanssa. No tuleekohan meidän lapselle paha mieli jos tulee sairaaksi vuorokaudeksi niistä muruista...
Ymmärrän että monet pitävät meitä tosi tiukkiksina mutta meilläkin säännöille on syynsä. Ja aina ei jaksaisi selittää miksi meillä on nuo säännöt.
Ymmärrän että monet pitävät meitä tosi tiukkiksina mutta meilläkin säännöille on syynsä. Ja aina ei jaksaisi selittää miksi meillä on nuo säännöt.
Meillä EI SAA huutaa eikä tiputella tavaroita lattialle niin, että niistä kuuluu kova ääni. Vahingoille ei tietenkään mahda mitään, mutta esim. jotain legoja ei vaan saa paiskoa lattiaan. Syynä se, että mies tekee töitä kuulollaan, ja siinä on jo nyt alenemaa. Siitä on vaan pakko pitää huolta. Usein mies onkin korvatulpat päässä kotona, mutta kyllä me myös opeteaan että ei huudeta.
Ja jonkun vastaajan lapsia ei kiinnostanut makuuhuone. No meidän lapsia kiinnostaa! Kaikki vedetään ulos, sänky myllätään jne., joten pääasiassa makuuhuoneessa ei leikitä. Joskus se sallitaan kyllä, erikoisluvalla. Muistan kuinka ihanaa oli lapsena hyppiä aikuisten sängyssä :)
Leluja meillä taas ei saa kuljettaa ympäriinsä kun lapset jättävät ne niille sijoilleen ja minä en jaksa siivota niitä. Eli sääntö on oikeastaan "saa tuoda jos siivoaa", mutta koska lapset tietävät, että joutuvat siivoamaan myös, niin eivät aina tuokaan.
silti lapsiperheet vierailulle tullessaan saavat olla vain keittiössä ja eteisessä, ei muissa huoneissa. Keittiöön tuon lelukopan, jossa on tavaraa, kyniä ja piirustuspaperia löytyy, mutta keittiöstä ei poistuta vaeltamaan.
Tämä on monelle perheelle ylivoimaista. Usein vieraat sanovat, että olisi kiva istua sohvalla tai olohuoneessa olisi tilaa, mennään sinne. Ilmoitan, että kiitos ei, keittiössä olemme, koska siellä ei tarvitse katsoa perään, kieltää, komentaa jne. Lapset ovat koko ajan "silmien alla", joten heidän vahtimisensa on helppoa.
Jos tämä systeemi ei kelpaa, ei meille kannata tulla käymään.
sinun nimenomaan täytyy selittää syy sen sijaan, että tuskailet ja muljauttelet silmiä. Sehän on vain yksi lause: meillä täytyy varoa siitepölyn ja ruokamurujen leviämistä, perheessä on vaikeata allergiaa.
leluja ei saisi tuoda pois lastenhuoneesta tai vanhempien maukkuhuoneeseen ei saisi mennä. Tämä on lastenkin koti, ovat tehneet majoja vaikka minne, eikä se ole minun hermojani saanut kiristymään. Ja meillä oli pikkulapsi-aikana riisuttu sisustus, en jaksanut olla koko ajan kyttäämässä hamuaako joku natiaisista mummin perintövaasia. Kylässä kyllä kuljin perässä tarkkailemassa. Ruokapöydässä toki syödään, nyt isompana saavat kyllä viedä herkkuja omiin huoneisiin.
silti lapsiperheet vierailulle tullessaan saavat olla vain keittiössä ja eteisessä, ei muissa huoneissa. Keittiöön tuon lelukopan, jossa on tavaraa, kyniä ja piirustuspaperia löytyy, mutta keittiöstä ei poistuta vaeltamaan.
Tämä on monelle perheelle ylivoimaista. Usein vieraat sanovat, että olisi kiva istua sohvalla tai olohuoneessa olisi tilaa, mennään sinne. Ilmoitan, että kiitos ei, keittiössä olemme, koska siellä ei tarvitse katsoa perään, kieltää, komentaa jne. Lapset ovat koko ajan "silmien alla", joten heidän vahtimisensa on helppoa.
Jos tämä systeemi ei kelpaa, ei meille kannata tulla käymään.
koko vierailuaikaa. Ja minusta olis helvetin NOLOA jos tekisin itse noin, kyllä vieraat olkkariin päästetään istumaan. Kaikenlaisia tolloja sitä onkaan.
jossa käynti on yhtä tuskaa. Ja siksi emme enää tapaakaan, kuin kerran vuodessa.
Varsinkin vauva-aikana tapaamiset olivat ihan mahdottomia. Heidän aikataulunsa olivat niin tiukkoja, että jos halusimme tavata, niin se onnistuin vain sillä, että me joustimme omista ajoistamme.
Emme mekään mitään lepsuja ole, mutta joustavia kylläkin!
koska seinät tulevat vastaan ja on tikattu otsaakin sen takia.
Meillä ei saa tulla keittiöön leikkimään,jos teen ruokaa, koska ahtaassa tilanteessa en pysty vahtimaan ettei kukaan polttaisi itseään, saisi kuumaa vettä päälleen, ehtisi napata veistä pöydästä tms. samalla kun itse yritän sitä ruokaa laittaa.
Sängyllä ei saa pomppia, koska liian monta kertaa on pää kopahtanut tai pikkusisarus lennähtänyt lattiaan.
Yläsängyssä ei seistä, muistissa taas yks verinaama.
Mitään ei saa heittää, palloakin vieritetään sisällä.
Enpä väitä että näitä sääntöjä laset noudattais, mutta näistä muistutetaan.
Leluja saa kuljettaa, mutta ne viedään myös takaisin. Keittiössä saa olla ja esim. iirtää, silloin kun ei laiteta ruokaa. Majoja saa rakentaa minne vain. pitää myös antaa kaikille perheenjäsenille mahdollisuus lepoon ja rauhoittumiseen. Kyläilyt on asia erikseen.
Mutta kotona
silti lapsiperheet vierailulle tullessaan saavat olla vain keittiössä ja eteisessä, ei muissa huoneissa. Keittiöön tuon lelukopan, jossa on tavaraa, kyniä ja piirustuspaperia löytyy, mutta keittiöstä ei poistuta vaeltamaan. Tämä on monelle perheelle ylivoimaista. Usein vieraat sanovat, että olisi kiva istua sohvalla tai olohuoneessa olisi tilaa, mennään sinne. Ilmoitan, että kiitos ei, keittiössä olemme, koska siellä ei tarvitse katsoa perään, kieltää, komentaa jne. Lapset ovat koko ajan "silmien alla", joten heidän vahtimisensa on helppoa. Jos tämä systeemi ei kelpaa, ei meille kannata tulla käymään.
koko vierailuaikaa. Ja minusta olis helvetin NOLOA jos tekisin itse noin, kyllä vieraat olkkariin päästetään istumaan. Kaikenlaisia tolloja sitä onkaan.
minun ei tarvitse pelätä kotini puolesta? Muutama ipana yrittää päästä lastenhuoneisiin hyvinkin sinnikkäästi, mutta olen aika äkkiä palauttanut keittiöön ja ilmoittanut, että muihin huoneisiin ei mennä. Tämä kun on lastenikin koti, eivätkä he halua, että minun kutsumani vieraat rikkovat lelujaan tms.
On vanhemmillekin helpotus, kun pysytään yhdessä huoneessa.
silti lapsiperheet vierailulle tullessaan saavat olla vain keittiössä ja eteisessä, ei muissa huoneissa. Keittiöön tuon lelukopan, jossa on tavaraa, kyniä ja piirustuspaperia löytyy, mutta keittiöstä ei poistuta vaeltamaan. Tämä on monelle perheelle ylivoimaista. Usein vieraat sanovat, että olisi kiva istua sohvalla tai olohuoneessa olisi tilaa, mennään sinne. Ilmoitan, että kiitos ei, keittiössä olemme, koska siellä ei tarvitse katsoa perään, kieltää, komentaa jne. Lapset ovat koko ajan "silmien alla", joten heidän vahtimisensa on helppoa. Jos tämä systeemi ei kelpaa, ei meille kannata tulla käymään.
minun ei tarvitse pelätä kotini puolesta? Muutama ipana yrittää päästä lastenhuoneisiin hyvinkin sinnikkäästi, mutta olen aika äkkiä palauttanut keittiöön ja ilmoittanut, että muihin huoneisiin ei mennä. Tämä kun on lastenikin koti, eivätkä he halua, että minun kutsumani vieraat rikkovat lelujaan tms. On vanhemmillekin helpotus, kun pysytään yhdessä huoneessa.
meidän tuttavapiirissä osataan kasvattaa lapsia siten, että ei tarvitse istuttaa vieraita yhdessä huoneessa. Yökyläilytkään ei tuolla periaatteella onnistuisi ja minusta ne ovat hauskoja, kun on iso porukka koolla.
minun ei tarvitse pelätä kotini puolesta? Muutama ipana yrittää päästä lastenhuoneisiin hyvinkin sinnikkäästi, mutta olen aika äkkiä palauttanut keittiöön ja ilmoittanut, että muihin huoneisiin ei mennä. Tämä kun on lastenikin koti, eivätkä he halua, että minun kutsumani vieraat rikkovat lelujaan tms.On vanhemmillekin helpotus, kun pysytään yhdessä huoneessa.
Noloa noloa noloa. Ymmärrän että makkarit pidetään kiinni, mutta että edes _olkkariin_ ei päästetä. Onko teillä olkkari jotenkin niin hieno ettei sinne voi muita päästää vai onko se niin saastainen ettei kehtaa?
Veikkanpa että teille nauretaan aika lailla selän takana. Teitä pidetään kummallisina friikkeinä, vaarana on että lapsia aletaan kiusata koulussa kun teillä ei saa mennä muualle kuin keittiöön tai eteiseen.
minun ei tarvitse pelätä kotini puolesta? Muutama ipana yrittää päästä lastenhuoneisiin hyvinkin sinnikkäästi, mutta olen aika äkkiä palauttanut keittiöön ja ilmoittanut, että muihin huoneisiin ei mennä. Tämä kun on lastenikin koti, eivätkä he halua, että minun kutsumani vieraat rikkovat lelujaan tms. On vanhemmillekin helpotus, kun pysytään yhdessä huoneessa.
onko sulla jokin siivouspakko tai likaisuuden pelko? En ole moisesta tavasta koskaan kuullutkaan, tosi oudolta kuulostaa. Siis ihan kaikki vieraatko teillä nököttää keittiössä?
Omat lapset ovat 7,5 ja 1 v. Meillä syödään ruokapöydän ääressä ja lelut pidetään pääsääntöisesti lasten huoneessa, mutta alakertaan saa tuoda leluja, mutta ne joutuu myös sitten itse viemään takaisin ylös. Sohvilla ei saa pomppia, mutta vanhempien sängyssä saa. Keittiön kaapeista tms. ei oteta mitään ilman lupaa. Sisällä ei saa juosta. Jos haluaa juosta, niin pihalle saa mennä juoksemaan. Portaat ei ole leikkipaikka. Majoja saa rakennella yläkertaan, kodinhoitohuoneeseen ja keittiön pöydän alle. Kun tullaan ulkoa sisälle, niin kengät jätetään kurakaukalon päälle ja loput vaatteet riisutaan kodinhoitohuoneen naulakkoon. Jne., jne. Isommat lapset osaavat noudattaa sääntöjä jo tosi hyvin ja kertovat niistä myös kylässä oleville kavereilleen. 1 v. tietysti vasta harjoittelee sääntöjen noudattamista ja testaa, että mitä saa tehdä ja mitä ei. Mutta kivasti on hänkin oppinut noudattamaan joitakin sääntöjä.
Lapsen kavereille muistutan kyllä meidän kodin säännöistä, jos tekevät jotain sellaista, mikä ei ole meidän kodissa sallittua. Ja varsin usein isommat lapset leikkivätkin kyllä ulkona, kun meidän takapihalta alkaa metsä kivineen ja kallioineen. Siellä on tilaa remuta ja huutaa :).
Mä tiedän, että monen mielestä meillä on tosi tiukat säännöt ja ylisiisti kotin, mutta minä ja mieheni olemme olleet aina siistejä ja järjestystä rakastavia ihmisiä. Ei meidän mielestä tämän asian tarvitse muuttua, vaikka meillä on kolme lasta. Kyllähän lapsista tulee sotkua, mutta he osaavat myös kohtuullisen nuorena itse siivota (esim. laittaa lelut ja vaatteet paikoilleen, viedä roskat roskiin, pyyhkiä peilistä sormenjäljet)ja jopa tykkäävät siitä. Ja kaikista sotkuisimmat hommat meillä tehdään ulkona tai autotallissa luvan kanssa (sormivärit, pahvilaatikkorobottiaskartelut ym.)
Meillä siis näin, mutta kyllä minä ymmärrän myös toisenlaisia sääntöjä. Ei kai tässäkään ole mitään yhtä oikeaa tapaa, vaan lasten täytyy saada olla lapsia sotkuineen ja leikkeineen, mutta rajoja ja sääntöjä täytyy myös olla.
Haluaisin vielä tietää miten on mahdollista että vain sinä paimennat? Jos kerran perheen emäntä on laittanut säännön, esim. että koiran lähelle ei mennä, niin jos jompi kumpi pojista sitä yrittää niin anna hänen mennä. Sittenhän kaverisi joutuu kieltämään. Tai jos suuntaavat kohti yläkertaa niin ole kuin et huomaisi? Eikö tämä kävisi?
Ihmeellistä, että haukutaan hulluiksi ihmiset, joilla on toiset tavat.
Jokainen määrittää, miten kotonaan eletään. Pitäisi sen olla itsestään selvää jokaiselle. Ja jos vieraista asäännöt ovat liian tiukat, niin ovat sitten käymättä. Usein se meneekin niin, että ystäväpiiri muotoutuu siten, että on suunnilleen samankaltaiset arvot. Sillä tavoin elämä onkin paljon mukavampaa, eikä tarvi stressata puolin eikä toisin.
Ihmeellistä, että haukutaan hulluiksi ihmiset, joilla on toiset tavat. Jokainen määrittää, miten kotonaan eletään. Pitäisi sen olla itsestään selvää jokaiselle. Ja jos vieraista asäännöt ovat liian tiukat, niin ovat sitten käymättä. Usein se meneekin niin, että ystäväpiiri muotoutuu siten, että on suunnilleen samankaltaiset arvot. Sillä tavoin elämä onkin paljon mukavampaa, eikä tarvi stressata puolin eikä toisin.
ketään joka istuttaa vieraita keittiössä, aivan naurettavaa.
--
Jos tämä systeemi ei kelpaa, ei meille kannata tulla käymään.koko vierailuaikaa. Ja minusta olis helvetin NOLOA jos tekisin itse noin, kyllä vieraat olkkariin päästetään istumaan. Kaikenlaisia tolloja sitä onkaan.
Mun setä, 70+ v. on just tuollainen, joka sulkee lapset keittiöön. Jopa omat lapsenlapset saavat leikkiä vain keittiössä. Aivan käsittämättömän ankeaa! Muut sukulaiset nauravat ja ilkkuvat menolle selän takana, eikä tuolla kukaan mielellään käykään kylässä - kyllähän nuo ahtaat asetukset heijastuvat ihmisten muuhunkin tapaan toimia.
mä siis siitä sanonkin, mutta on se vähän kiusallista minusta. Sanomattakin on selvää, että ennen vieraita on siivottu. Olis se minusta kohteliasta, että pikkasen katsotaan mitä omat mukulat puuhaa. Sanon mä kyllä aikuisillekin (esim. oma äitini), että meillä syödään pöydän vieressä :)